Arvid de Kleijn volgend jaar in de Giro of de Tour? “Ik wil graag een grote ronde rijden”
foto: Cor Vos
Julian Dubbeld
dinsdag 17 september 2024 om 07:33

Arvid de Kleijn volgend jaar in de Giro of de Tour? “Ik wil graag een grote ronde rijden”

Interview Arvid de Kleijn is in topvorm. Na zijn zege in de GP de Fourmies vorige week, won hij dit weekend de GP d’Isbergues. De 30-jarige sprinter mocht eerder dit jaar ook al juichen in een rit in Parijs-Nice en nadert de absolute top, vindt hij zelf ook. Wat wordt zijn volgende stap? “Ik zou graag eens een grote ronde rijden met de jongens. Koersen zoals in Isbergues vind ik heel leuk om te doen, maar het is duidelijk dat mijn ambities nog wel ergens anders liggen.”

Het was de afgelopen maanden stil rond De Kleijn. In april stootte de sprinter zijn knie en was hij geruime tijd uit roulatie. De Nederlander had botkneuzingen in zijn bovenbeen en knieschijf. “Dat heeft gewoon tijd nodig om te herstellen”, vertelt hij daar zelf over. “Pas na acht weken ging het beter en na tien weken voelde ik niks meer. Blessures horen erbij in de sport, maar dit was echt een domper op het seizoen. Qua aantal koersdagen was dit jaar mager. Ik wilde graag doorgaan met bevestigen, maar dan lig je er ineens weer uit.”

Harde val in Frankrijk
Pas vier maanden later in de PostNord Danmark Rundt keerde De Kleijn terug in koers, met een vierde plaats in etappe vier en een zevende plaats in rit vijf. De topvorm kwam vorige week pas met de overwinning in Fourmies. Dit weekend won hij opnieuw in Frankrijk, al ging het niet van een leien dakje. “Ik ben echt hard, hard gevallen in de laatste twintig kilometer. Ik viel als eerste van de ploeg en daarna reden er de nodige ploegmaten op me in. Ik zit helemaal onder de schaafwonden, lichte brandwonden zijn het. Op mijn beide armen, knieën, heup, schouder en rug. De impact van het op me inrijden doet het meeste pijn.”

Toch ging De Kleijn door tot aan de finish. “Een ploegmaat zei nog tegen met dat ik ermee moest stoppen, maar ik voelde me heel sterk. Ik wilde laten zien hoeveel vuur er nog bij mij in zit, de jongens hebben ook de hele dag voor mij de koers gecontroleerd. Dan moet je ook wel. Toen ik als eerste over de streep kwam, wilde ik juichen, maar dat ging door de pijn in mijn rug niet zo goed.”

foto: Cor Vos

De komende dagen is de sprinter dus vooral aan het herstellen – en niet aan het nagenieten van zijn overwinning. “Op mijn programma staat nog het Kampioenschap van Vlaanderen, de Gooikse Pijl en de Tour de Langkawi. Het is even afwachten hoe het de komende dagen gaat. Mogelijk rijd ik of het Kampioenschap van Vlaanderen of de Gooikse Pijl niet. Ik wil dit seizoen graag nog een aantal keer winnen, maar weet ook dat winnen, ook op dit niveau, gewoon heel moeilijk is. Ik kan nu wel zeggen dat ik er vier of vijf wil winnen in Langkawi, maar laat ik er eerst maar eens één winnen.”

Grote ronde in 2025?
Na twee jaar Tudor kan er in ieder geval wel geconcludeerd worden dat het sprintproject van het Zwitserse ProTeam een succesvolle onderneming is gebleken met De Kleijn en zijn drie luitenanten Sebastian Kolze, Rick Pluimers, Maikel Zijlaard. De Tudor-trein nadert de top en wil de sprinttop nu ook echt gaan aanvallen. “Ik denk niet dat ik er ver vandaan zit, durf ik nu wel te zeggen. Ik heb het al laten zien. Komend jaar wil ik er weer een stapje bij doen. Ik wil naar dat niveau toegroeien.”

Die volgende stap is voor De Kleijn mogelijk het rijden van een grote ronde. Met alle aanwinsten voor 2025 lijkt het bijna zeker dat de ploeg in 2025 zowel in de Giro d’Italia als de Tour de France mag starten. “Ik zou wel graag met deze jongens een grote ronde willen rijden, het is duidelijk dat mijn ambitie daar ligt. Wat ik daar nu voor moet verbeteren? Ik moet meer inhoud kweken om het hooggebergte te overleven, maar ik heb daar wel vertrouwen in. Daar is op te trainen.”

foto: Cor Vos

Of Tudor meegaat met de plannen van de Nederlander, is nog maar de vraag. “Als ik geen grote ronde mag rijden, moet ik even drie keer moeten slikken, maar daarna ga ik gewoon weer door. We hebben natuurlijk heel wat goede Italianen bij ons in het team die de Giro willen rijden, dus dat wordt al een lastig verhaal. In de Tour is het aantal plekken ook schaars, met alle kwaliteit die er deze winter bij gaat komen. We gaan het zien.”

Plezier met de Nederlanders
Buiten kijf staat dat het goed gaat bij de ploeg en dat we het laatste nog niet gezien hebben van het Nederlandse trio in Zwitserse dienst, dat nog tot en met 2026 onder contract staat. “Het is heerlijk om met die gasten te rijden. De basis bij ons is dat we heel veel plezier erin hebben, maar natuurlijk ook gewoon dat ik verschrikkelijk goede renners voor me heb. Rick had al wat ervaring met lead-outs bij Jumbo-Visma en Maikel komt van de baan en uit een wielerfamilie, die weet precies hoe het moet.”

“Op televisie zie je misschien alleen de slimmigheidjes van Maikel, maar voor ons binnen de ploeg is het heel duidelijk dat beide renners veel kunnen. Als Maikel er niet is, lost Rick het op en andersom. We maken nog steeds fouten, maar zijn heel direct naar elkaar en leren elke keer weer hoe we als groep verder kunnen”, eindigt De Kleijn.

RIDE Magazine
9 Reacties
16-09-2024 18:03
Even het parcours van beide afwachten en of ze daadwerkelijk wildcards krijgen voor beide, maar ga er wel vanuit dat hij dan een grote ronde rijdt, want de enige interne concurrent in de sprints is Dainese.

Alaphilippe, Hirschi en Trentin zullen de uithangborden zijn, maar ik zie De Kleijn daar wel vlak achter zitten met iemand als Storer en Dainese.
    17-09-2024 08:50
    In de giro zal dainese de voorkeur krijgen vanwege nationaliteit. Was bij dsm(?) ook zo meen ik. Evt tour lijkt me een fantastische ervaring voor hem!
17-09-2024 08:55
Dat zal helaas Dainese worden. Hij is een grote reden van de wildcard. De Vuelta is altijd wat saai met wildcards
    17-09-2024 09:15
    Zal ook gewoon liggen aan de prestaties. Als de Kleijn zo goed bezig blijft en Dainese niet verder komt dan een tweede plek in de ronde van Slovenie nemen ze wellicht Trentin en de Kleijn mee voor de Giro. Denk dat Hirschi sowieso de Tour gaat doen. Wordt weleens tijd dat die zich kan gaan onderscheiden met de grote jongens.
17-09-2024 09:52
De Giro zal Dainese wel worden i.v.m. nationaliteit, of zullen ze beide een kans geven?

Bij de tour wordt het eerder de vraag welke teams een wildcard krijgen. Total Energies zal dat wel krijgen i.v.m. nationaliteit (logisch, die wildcards zijn er toch ook zodat teams de grote ronde uit hun land kunnen rijden). De vraag is dan wat zwaarder weegt voor de ASO. Uno-X Mobility die hoger staat o de UCI-ranking en die zich de afgelopen jaren aanvallend heeft bewezen, of het feit dat de kopman van Tudor tevens de kerel is van Marion Rousse.
17-09-2024 09:57
Wat hier boven wordt geopperd, voor Dainese kiezen vanwege zijn Italiaans zijn, vind ik vreemd. Als beiden even goed presteren snap ik het, maar De Kleijn heeft meer snelheid dan Dainese. Die in afgelopen Giro ook niet verder kwam dan twee vierde plaatsen. Ik weet alleen niet hoe De Kleijn een heuvelachtig parcours verteert, dat zou nog een reden kunnen zijn om hem niet mee te nemen.
17-09-2024 13:38
De Giro of Vuelta dan zou ik denken, met alle respect voor hem maar echte wereldtop in het sprinten kan je hem toch nog niet noemen, een beetje zoals die Gerben Thijssen. In de tdf heb je dan wellicht weinig te zoeken.
    17-09-2024 14:13
    Ik verwacht niet dat ze een wildcard krijgen voor de Vuelta.
17-09-2024 14:04
Het zou me sterk verbazen dat ze naar de tour gaan. Je moet dan niet alleen of Total Energies, of Uno-X thuislaten (dat laatste zou nu nog wel kunnen) maar....wat gaat Tissot, 1 van de grote sponsoren van ASO er van vinden, dat met Tudor, een concurrent een wildcard krijgt ?

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine