Zeventien kasseistroken in eerste Parijs-Roubaix voor vrouwen
Zaterdag 2 oktober zal een gedenkwaardige dag worden voor het vrouwenwielrennen, aangezien dan de eerste editie van Parijs-Roubaix op het programma staat. Koersorganisator ASO presenteerde vandaag het parcours van de Helleklassieker: de rensters krijgen over goed drie weken zeventien kasseistroken voor hun kiezen.
De ‘Hel van het Noorden’ voor vrouwen zal één dag voor de mannenwedstrijd plaatsvinden en is ontstaan op initiatief van de UCI. De vrouwenkoers is 116,4 kilometer lang, start in Denain en finisht op de wereldberoemde wielerbaan van Roubaix. Onderweg wachten er dus zeventien kasseistroken, goed voor bijna dertig kilometer stuiteren over de gevreesde Noord-Franse keien.
Ook de vrouwen mogen zich in de diepere finale ‘verheugen’ op de wereldberoemde kasseien van Mons-en-Pévèle, Camphin-en-Pévèle en Carrefour de l’Arbre. Het Bos van Wallers, een van de meest iconische passages uit het wielrennen, laten de rensters dan weer links liggen.
In de eerste vrouweneditie van Parijs-Roubaix staan de negen Women’s WorldTeams aan de start, aangevuld met vijftien continentale ploegen. Daarbij zijn ook Parkhotel Valkenburg, Jumbo-Visma Women en NXTG Racing uit Nederland én het Belgische Lotto Soudal Ladies, Ciclismo Mundial (de wegploeg van o.a. Alvarado, Worst, Kastelijn en Cant) en Doltcini-Van Eyck Sport.
Manneneditie
De heren wielrenners krijgen een dag later, op zondag 3 oktober, dertig kasseistroken voor de wielen geschoven. De totale afstand van Parijs-Roubaix voor mannen bedraagt 257,7 kilometer, 55 kilometer gaat over kasseien. Ook de mannen trekken, na de start in Compiègne, over de kasseien van Mons-en-Pévèle, Camphin-en-Pévèle en Carrefour de l’Arbre, maar eerder in de race volgt ook al het iconische Bos van Wallers.
Afgelopen zaterdag ook weer een dramatische start met vervolgens wel weer een goede remonte. Dat gefreubel aan spullen voor de start. Daar zou je als coach toch helemaal gek van worden.
Maar kom zal toch wel lastig genoeg zijn om het verschil te maken.
Anderzijds toch ook wel jammer dat de vrouwen niet dezelfde dag rijden als de mannen, had het dan liever gewisseld gezien met de junioren ( als die ook op zondag rijden, want nog geen officiële info gezien).
Zal idd drukke dag zijn met ook de roubaix challenge voor liefhebbers op zaterdag. Hopelijk blijven die wel wat langer om de dames toe te juichen. Anders denk ik dat de opkomst mager zal zijn
A: langer
B: start vannuit Roubaix
Ik vermoed dat de langzame deelnemers hoe dan ook laat binnenkomen, dus kan je het best zorgen dat de wedstrijd dames ervoor over de kasseien zijn gegaan.
Kortom: logistiek lastig en helaas ga ik de dames wedstrijd missen omdat ik dan zelf op de fiets zit…
Is ook volledig logisch, sommige liefhebbers rijden traag en willen graag vroeg vertrekken. Is bijna onmogelijk dan dat de vrouwen ervoor moeten finishen en ze dus moeten inhalen.
Doet voor mij toch af aan het ware Parijs-Roubaix-gevoel…
De meeste dames beschikken niet over dezelfde skills en materiaal als de heren. Enkel de topteams hebben de middelen om echt perfect voorbereid aan de start te staan inclusief uitgebreide verkenning.
Als je dan meteen het bos in duikt, zeker als het slecht weer is, dan is dat vragen om ellende, valpartijen en gewonden.