Zes teams hebben het beter gedaan dan Visma | Lease a Bike
Foto: Cor Vos
zondag 14 september 2025 om 19:48

Zes teams hebben het beter gedaan dan Visma | Lease a Bike

De eindzege van Jonas Vingegaard in de Vuelta a España is de negende grote ronde die Visma | Lease a Bike heeft weten te winnen. In de historie van de wielersport wisten slechts zes teams meer grote rondes te winnen.

In 2019 was Primoz Roglic de eerste renner die namens het toenmalige Jumbo-Visma een grote ronde voor de ploeg van Richard Plugge en Merijn Zeeman wist te winnen. De Sloveen won vervolgens in de kleuren van de Nederlandse ploeg nog tweemaal de Vuelta (2020 en 2021) en was in 2023 de beste in de Giro d’Italia.

Als Vingegaard zondag de eindzege van de Vuelta veiligstelt, weet Visma | Lease a Bike vijf van de laatste zeven edities te winnen:

Vingegaard bracht de langgekoesterde Tour de France-zege in 2022 en 2023. Zondag schreef hij ook een eerste Vuelta a España op zijn naam. De Spaanse ronde werd twee jaar geleden ook al gewonnen door Sepp Kuss namens de ‘killerbees’. Dat jaar werd overigens het hele podium ingenomen door Jumbo-Visma.

En dit seizoen is Visma | Lease a Bike opnieuw sterk bezig door twee van de drie grote rondes te winnen. Simon Yates schreef dit voorjaar al de Giro d’Italia op zijn naam en Vingegaard wint nu de Vuelta. In de Tour de France was de Deen ook nog eens tweede achter Tadej Pogacar in de Tour de France. Daarmee kan het Nederlandse WorldTeam alweer terugkijken op een super goed seizoen.

Richard Plugge en Simon Yates in de Giro d’Italia – foto: Cor Vos

Sinds 1960 slaagden zes ploegen erin om meer grote rondes te winnen. Het Belgische Flandria (Molteni, Faema) en het Spaanse Movistar (Banesto) wisten liefst 14 grote rondes te winnen. Super U  (Renault) en INEOS Grenadiers (Team Sky) schreven 12 grote rondes op hun palmares. Terwijl BIC (St. Raphael) en Discovery Channel (United Postal) tien grote rondes wonnen. Al komt achter de Amerikaanse ploeg een sterretje vanwege de zeven afgenomen Tour de France-zeges van Lance Armstrong.

Opvallend is wel dat Visma | Lease a Bike de 9 eindzeges in een grote ronde in een tijdbestek van zeven jaar wist te realiseren. In zo’n kort tijdbestek slaagden alleen Molteni en Renault erin om vaker een grote ronde te winnen. De ploeg van Eddy Merckx wist tussen 1968 en 1974 (zeven jaar) liefst elf grote rondes te winnen. Merckx zegevierde in die jaren in de Giro d’Italia in 1968, 1970, 1972, 1973, 1974), Tour de France (1969, 1970, 1971, 1972, 1974) en Vuelta a España (1973). Renault won tussen 1978 en 1984 zes keer de Tour de France (4x Bernard Hinault en 2x Laurent Fignon), twee keer de Giro (Hinault) en twee keer de Vuelta (Hinault).


Heb jij RIDE Magazine al besteld?

Pauline Ferrand-Prévot staat met een groot interview in de RIDE Magazine Najaarsgids 2025! De kopvrouw van Visma | Lease a Bike verraste vriend en vijand door in haar comebackjaar meteen Parijs-Roubaix en de Tour de France Femmes te winnen. Frankrijk ligt daardoor aan haar voeten. Hoe kijkt ze zelf terug op de impact van haar Tourzege? Lees het verhaal nu in de nieuwe RIDE!
RIDE Magazine
16 Reacties
14-09-2025 11:03
Klikbeet titel alweer. Je denkt automatisch: huh? in deze Vuelta???

Visma naar plek 7 in de alltime GT ranking
14-09-2025 11:04
Het verschil met Molteni is wel dat Visma-Lab het met 4 verschillende renners doet. Dit sla ik persoonlijk veel hoger aan als een ploeg die het met 1 renner doet. Visma-Lab staat de afgelopen jaren op eenzame hoogte in het grote ronde werk. Ondanks alle investeringen van andere ploegen en het afkopen van het contract van Roglic. Zelfs Lefevere is er niet in geslaagd een klassementsploeg te bouwen rondom Evenepoel. De prestaties van de leiding van Visma-Lab worden vaak onderschat.
    14-09-2025 13:13
    Ik denk dat dat geen ''zelfs Lefevere lukte het niet'' gevalletje is. Een serieuze klassementsploeg kost gewoon een sloot geld. Een goede sprinttrein is op te zetten met een reeks b/c-sprinters en -tijdrijders. Min of meer hetzelfde geldt voor een klassiekerploeg, die buiten kopmannen goeddeels bestaat uit renners die de rest van het jaar sowieso al knecht zijn.

    Voor klassementstreinen heb je renners nodig die op dat moment nog zelf klassementen kunnen rijden als kopman, waardoor een ploeg flink meer kwijt is dan traditionele en pure knechten. Niet voor niets dat dat soort ploegen steevast de rijksten zijn in het peloton.

    Quick Step had op geen enkel moment de financiële stootkracht om te wedijveren met een UAE, Visma, Bora en waarschijnlijk binnenkort Decathlon.
    14-09-2025 22:04
    Viktrodriguez, op het moment dat Vingegaard opkwam was alleen Roglic een potentiële rondewinnaar bij de ploeg. Mannen als Kuss, Kruijswijk, Laporte, Benoot en van Hooijdonck lijken me geen renners die zelf nog een klassement zouden rijden of zijn gehaald op een goedkoop moment.
    14-09-2025 22:06
    Bovendien had Quickstep destijds nagenoeg hetzelfde budget. Lefevre heeft op klassementgebied nooit slim gehandeld qua "aankopen". Jumbo heeft dat duidelijk wel. Daar zit het verschil.
14-09-2025 11:38
Volgens mij heeft Menchov ook nog twee grote rondes voor deze ploeg gewonnen, in 2007 de Vuelta en in 2009 de Giro. De sponsors en de naam van de ploeg zijn in de loop van de jaren regelmatig veranderd, maar het is nog steeds dezelfde ploeg met dezelfde licentie.
    14-09-2025 12:21
    Inderdaad, al wil de ploeg zelf niet als voortzetting van Rabo gezien worden.

    Verder zie ik "Movistar (Banesto)" staan, zijn bij die 14 Rondezeges de Tour en Vuelta van Delgado bij voorloper Reynolds meegeteld?
    14-09-2025 13:01
    "Inderdaad, al wil de ploeg zelf niet als voortzetting van Rabo gezien worden."

    Is dat nog steeds zo met de terugkeer van de Rabobank als sponsor? Zal wel grappig zijn als ze over een aantal jaar weer onder de Rabobank naam fietsen maar doen alsof ze niet gewoon nog de oude Raboploeg zijn.
    14-09-2025 13:15
    Dat is gewoon dezelfde ploeg, ja. Ze kunnen hoog of laag springen daar bij Visma, maar alles vanaf Rabobank, Blanco, Belkin, Lotto-Jumbo, Jumbo-Visma en de huidige naam zijn gewoon één ploeg.
    14-09-2025 15:26
    @Viktrodriguez en zelfs Buckler, WordPerfect, Novell software, Kwantum, Superconfex zijn voorlopers van deze ploeg.
14-09-2025 12:24
Ik vroeg me af waarom UAE niet is genoemd, maar die zijn eigenlijk pas sinds Pogacar vaak grote rondes gaan winnen (1x de Giro 4x de Tour). Daarvoor alleen in 2001 en 2011 de Giro, dus in totaal 7 GT overwinningen.
14-09-2025 12:45
Thx! aangepast, edit redactie
Ook de Renault-ploeg won vaker een grote ronde in 7 jaar tijd.
Hinault Tour 78,79,81,82 Giro in 80 en 82, Vuelta in 78 en 83
Fignon Tour in 83 en 84.
10 in totaal in 7 jaar.
Wel evengoed mooie cijfers voor Jumbo/Vlab!
14-09-2025 13:12
Het zou handig zijn om een vaste definitie te hebben van waar de geschiedenis van een ploeg eindigt en waar die begint. Wie eigenaar is zou denk ik het meest praktisch onderscheid zijn, maar dan is Decathlon ook net een paar jaar oud
14-09-2025 20:26
US Postal heeft dus gewoon 7 rondes minder gewonnen dan hier vermeldt stelletje Armstrong fans. Pas aub de foute titel aan.
    11:30
    Want Merkx en Hinault hebben nooit anabolen/corticosteroïden gebruikt?
14-09-2025 21:46
Het gaat goed op ronde vlak.
Ik zag op pcs een statistiek passeren die toonde dat visma maar 1 eendagswedstrijd won. Daar schrok ik toch wel van.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.

RIDE Magazine