Yara Kastelijn heeft spijt van opmerkelijke actie op WK Gravel
foto: Fotopersburo Cor Vos
zondag 12 oktober 2025 om 15:08

Yara Kastelijn heeft spijt van opmerkelijke actie op WK Gravel

Yara Kastelijn heeft spijt betuigd voor haar opmerkelijke actie in de finale van het WK Gravel, waardoor ze landgenote Shirin van Anrooij een grote kans op de wereldtitel ontnam. Van Anrooij reed solo aan de leiding, maar plotseling koos Kastelijn ervoor om vol op kop te rijden en haar landgenote terug te pakken, waarna Lorena Wiebes goud won. “Ik heb hier nu spijt van”, zegt Kastelijn in een eerste reactie.

“Ik wilde Shirin absoluut niet in het verlies rijden”, laat ze weten via haar ploeg Fenix-Deceuninck. “Ik wilde gewoon het maximum voor mezelf eruit halen. Ook Laurens ten Dam, onze bondscoach, had vooraf nog benadrukt dat het WK gravel niet met dezelfde instelling gereden wordt als een EK op de weg. Dat heb ik in de finale iets te letterlijk geïnterpreteerd. Toch heb ik hier nu spijt van.”

“Ik leer uit dit soort momenten. Ik heb mij intussen ook verontschuldigd bij Shirin”, aldus Kastelijn. Ze geeft aan dat ze vooral mikte op een eigen medaille in Maastricht. “Ik was op dat moment volledig gefocust op mijn eigen koers en op het behalen van het best mogelijke resultaat. Ik dacht dat een podiumplaats haalbaar was.”

Achteraf merkte ze op dat dit niet mogelijk was. Kastelijn werd zelf vierde en Van Anrooij vijfde, achter sterke sprinters als Wiebes, Marianne Vos en Silvia Persico. “Maar ik had op dat moment ook niet echt door dat de Italiaanse Persico in de buurt was. Pas later, toen ik de beelden terugzag, besefte ik ten volle dat het niet de meest verstandige actie was.”

Grote teleurstelling bij Van Anrooij en bondscoach Ten Dam
Van Anrooij zelf was emotioneel na het WK en het mislopen van de titel. “Ik denk dat ik sterk genoeg was om voor hen te blijven en hier wereldkampioen te worden. Ik wil hier verder ook niet te veel over zeggen, ik wil ook niets verkeerds zeggen. Maar ik denk dat dit mijn kans was op de wereldtitel en die is mij wel afgenomen”, treurde ze.

Bondscoach Laurens ten Dam baalde ook van de situatie en twijfelt zelfs om door te gaan als gravelbondscoach.

RIDE Magazine
61 Reacties
12-10-2025 15:22
De enige die in een ander truitje reed zag ze niet. Hoe dan?
    12-10-2025 16:59
    Hoe dan? Doordat je het overzicht niet hebt. Viel aan op het laatste stukje waar het omhoog liep in de hoop de rest te lossen. Op het moment dat ze in de laatste bocht even achter zich kijkt, zit Persico verscholen achter Vos en Wiebes. Heel goed mogelijk dat ze die niet gezien heeft en dacht op weg te zijn naar brons.
    12-10-2025 17:01
    En vlak daarvoor zat ze er nog wel. Is ze dan verdampt ofzo?
    13-10-2025 10:25
    Er waren trouwens twee andere niet oranje truitjes!!
12-10-2025 15:25
Het is wel een reden om haar voorlopig niet te selecteren: als je zulk slecht koersoverzicht- en inzicht hebt...
    12-10-2025 15:25
    Ja kleurenblind is een geldige reden
    12-10-2025 15:33
    Dan zijn er wel meer die niet meer mee mogen.
    12-10-2025 15:50
    Je kunt je zelf plaatsen, je wordt niet geselecteerd.
    12-10-2025 16:00
    @Japiejo Alleen voor WK gravel. Voor EK en WK op weg/veld bepalen de nationale bonden (KNWU in Nederland) wie afgevaardigd worden. De KNWU laat de bondscoach (Ten Dam voor de vrouwen op de weg) een selectie opstellen. Die selectie wordt eigenlijk altijd overgenomen door de KNWU — ik kan mij tenminste niet herinneren dat de KNWU ooit al een veto heeft ingezet.
    12-10-2025 16:31
    Niet selecteren is ook weer onzin. Heeft op de weg, in een duidelijke rol als knecht in dienst van Vollering, zonder meer waarde. Kwestie van expliciet verbieden om aan te vallen.
    12-10-2025 21:55
    Alsof een weg-WK (waarvoor je itt deze gravelrace geselecteerd moet worden) anders werkt. De kopman/kopvrouw die ervoor wil betalen, daar wordt voor gewerkt.
    Ik vind het zelfs beetje flauw dat ze nu terugkrabbelt met een doorzichtig excuus, natuurlijk wist ze dat Persico er zat en natuurlijk wist ze dat ze zelf niet zou winnen. Zeg gewoon zoals het is: ik ben hier op eigen verdienste, ik rijd m'n eigen race, ik maak m'n eigen keuzes en er heeft een Nederlandse gewonnen. Punt. Dan moég je zelfs nog niet over de beloning vanwege Wiebes praten.
12-10-2025 15:28
Een excuus dat niets waard is. De Italiaanse valt je niet op… hoe dan?!
    12-10-2025 21:53
    Hier bestaat een Nederlands woord voor: muts
12-10-2025 15:30
Deze reactie is niet te verdedigen. Hoezo dacht ze het gat dicht te rijden op Shirin én in de sprint nog voor Vos en Wiebes te eindigen? Hoezo had ze niet gezien dat Persico in het groepje zat? Als dat écht zo is, dan moet ze uit zelfbescherming even uit koers genomen worden.
    12-10-2025 16:10
    Volgens mij hoopte ze vooral op het podium te komen maar ze had Persico even gemist.
    12-10-2025 16:44
    Het was niet 'het gat dichtrijden' het was een mislukte aanval. Valt in de laatste twee kilometer twee keer aan als het even omhoog gaat, zonder dat ze een gat weet te slaan, en blijft in beide gevallen te lang doortrappen.
12-10-2025 15:42
Wat een flauwekulsmoes.
12-10-2025 15:47
Zo, dat is dus de manier waarop je het maximale, een medaille voor jezelf er probeert uit te halen ? Moet je vooral doen met Wiebus en Vos en nog een resem er naartoe rijden ....
12-10-2025 15:56
Ik zou haar niet selecteren voor nationale wedstrijden. Ze is of geen teamplayer of ze heeft een negatief koers IQ. Beide lijken me goede redenen om haar niet te selecteren.
    12-10-2025 16:37
    Geldt ook voor wiebes
12-10-2025 16:00
Deze vrouw mag nooit meer mee, naar welk wk dan ook.
Heb een hoop domme acties gezien in mijn leven, maar dit slaat werkelijk alles!
12-10-2025 16:06
Zoals eerder gezegd, al die schuimbekkende onzin over betaling sloegen nergens op. Daar heeft deze generatie totaal geen brood van gegeten.

Dit is een renster die gewoon geen overzicht heeft. In zowel Strade als de Tour hebben we haar ook aanvallen zien plaatsen waarmee ze vooral haar eigen ploeggenotes in problemen bracht. Niet dat er iets mis is met aanvallen, maar zij bleef doortrappen op het moment dat er concurrenten in haar wiel zaten (en het duidelijk was dat ze die niet ging lossen) terwijl haar ploeggenotes aan het lossen waren. Dan moet je de benen stil houden en het later nog een keer proberen. Nu was de uitkomst van haar aanvallen het ongedaan maken van overtalsituaties waardoor haar team er puntje bij paaltje slechter voorstond dan voor die aanval.
12-10-2025 16:10
Heel bijzonder dat je totaal niet opmerkt dat Persico er nog bij zit. Ik heb de beelden nog eens teruggekeken en in de laatste kilometer rijdt ze bijna nog langs Persico om op kop te gaan rijden nadat Kopecky afgeeft.
    12-10-2025 16:52
    Ze ging niet op kop rijden, maar viel aan op een plek waar het even omhoog liep. Dat doe je in de illusie dat je de mensen die je voorbij rijdt gaat lossen. Best mogelijk dat ze niet doorhad dat ze alleen Kopecky er af had gereden. Op het moment dat ze heel even omkeek zat Persico verscholen achter Vos en Wiebes.
    12-10-2025 17:01
    En de laatste km bracht ze de groep nog terug tot op het wiel van van Anrooij. Dat was duidelijk geen aanval, dat was jezelf kapot rijden voor de kansen van Wiebes of Vos. Ook op het moment dat de Tsjechische voor de 2e keer een poging deed het gat te dichten en daar niet in slaagde.,
    12-10-2025 17:29
    @Oblomov, de eerste aanval op twee kilometer was inderdaad een demarrage. Maar daarna kwam alles bij elkaar en ging Kopecky op kop rijden. Toen die van kop af ging, ging Kastelijn op kop rijden zonder te demarreren. Dat is toch wel wat gek?
    12-10-2025 18:22
    Zo is het precies!
12-10-2025 16:24
Persico niet gezien, sure…
    12-10-2025 18:16
    Inderdaad, wat een kolderiek excuus van Kastelijn
12-10-2025 16:24
Nou wordt Yara publiekelijk aan de sociale media schandpaal genageld omdat de uci een stompzinnig format heeft bedacht. Je kunt je individueel kwalificeren. Maar je moet wel een shirtje kopen van de bond. Natuurlijk krijg je dan dit soort kromme situaties. De uci had zich helemaal niet met deze discipline moeten bemoeien. Yara moet dat zelf maar uitpraten met Shirin. En arme Lauren’s moet dan commentaar geven op iets waar hij nul invloed op heeft. Het gaat zoals wel vaker helemaal nergens over. Soms denk je wel eens dat de uci dit allemaal bewust doet. Maar dan zouden ze toch echt slimmer zijn dan dat ik ze toedicht. Een individuele sport uiterlijk verpakken als een landen team sport. Een recept voor dit soort onzin.
    12-10-2025 16:31
    Gaat veel te ver idd.
    12-10-2025 18:24
    Zo hiermee eens. Het gaat tever om zoveel shit over je heen te krijgen om een wedstrijd gravel waarbij het selecteren anders in elkaar zit dan wegwedstrijden. Vraag me ook af hoe de echte gravelaars hierover denken. Het zou geen landen wedstrijd moeten zijn maar individueel
    12-10-2025 18:49
    Het is alleen niet een individuele wedstrijd, wel? Dan zou Kopecky nooit voor Wiebes op kop hebben gereden.
    12-10-2025 22:00
    Tuurlijk is het wel een individuele wedstrijd. Ze hebben geen truitje van de sponsor aan dus merkenploegen tellen niet en je wordt niet aangeduid of kunt zelfs niet geweigerd worden door de nationale federatie dus die hebben ook niets aan de renners te zeggen die dag. Dus het is gewoon een compleet individuele wedstrijd. De sponsors van de bond staan ook niet op de tenues he. Dat truitje is niet meer dan een vlagje in deze ene wedstrijd.
    12-10-2025 22:10
    Hoe kan je nou zeggen dat het een individuele wedstrijd is??? Kopecky offert 100% haar eigen kansen op om haar SD ploeggenote te helpen. Misschien niet in hetzelfde truitje, in ieder geval van dezelfde helm. Duidelijk verschil tussen theorie en praktijk hier…
12-10-2025 16:32
Wielerwet 1: als je zelf het gat dicht rijd win je nooit.

En met drie sterke sprintsters geen podium.
12-10-2025 16:34
Onbegrijpelijke actie, reactie accoord, beurtje overslaan op volgende wk en dan weer door.
12-10-2025 16:43
Wat een afgang heerlijke reacties. Ja, ze zit fout, ja ze heeft excuses aangeboden. En door. Benieuwd of iedereen hier na iedere fout in zijn leven zo afgeslacht wil worden.
    12-10-2025 16:57
    Punt is dat die excuses niet van haar komen maar van de ploeg. Die heeft geen zin in gedoe het komende veldritseizoen. Alleen krijgt haar ploeg nu juist meer gedoe. Wie binnen Fenix heeft haar dit opgedragen en wie is de tekstschrijver van het excuus? Die mag je wel om een evaluatiegesprek sturen.

    Want Yara krijgt nu alle kritiek voor dag 2 op een rij over haar heen. Mocht het overigens niet van de ploeg komen, dan is de kritiek op haar "excuus" natuurlijk helemaal terecht.
12-10-2025 17:04
Ben toch geneigd Kastelijn gewoon te geloven, heeft in het verleden wel vaker laten uitschijnen dat het een tactische nitwit is.
12-10-2025 17:14
Zucht
12-10-2025 17:16
Gravel is een individuele sport. Kastelijn mag aanvallen wanneer ze wil. Blijkbaar moeilijk te begrijpen Zelfs voor iemand als Thijs Zonneveld. Hulde voor Laurens ten Dam die dat tussen de regels door wel duidelijk probeert te maken.
12-10-2025 17:29
We moeten het ook niet erger maken dan het is. Ja, Shirin had het zeker verdiend. Allesbehalve slimme en sportieve actie van Yara. Maar iedereen ging gewoon voor eigen gewin, zoals het in principe gewoon gaat in het gravelbiken. Als ze als team hadden gereden dan waren Kopecky, Van Anrooij en Persico na het laatste klimmetje nooit meer teruggekomen bij Vos , Wiebes en Yara. Zonder het ploegenspel - Kopecky die voor Wiebes gaat rijden - was deze situatie niet ontstaan. Shirin had in eerste instantie ook gewoon geluk dat ze haar lieten gaan, want een Vos kwam niet weg omdat Wiebes dat dichtreed en Wiebes heeft vervolgens gewoon Kopecky voor haar laten rijden. Lorena vindt dat allemaal maar heel normaal.

Dus ja, als iedereen dan toch voor zichzelf rijdt dan is het niet raar dat jezelf ook gewoon heel graag op het podium wilt staan.

Onsympathieke actie van Yara. Lelijke overwinning van Lorena. Heel vervelend voor Shirin. Voor de volgende keer nog duidelijker maken dat je gravelbiken voor jezelf doet en dat je moet oppassen voor ploegenspel wanneer er ploegmaatjes bij elkaar rijden. En weer door.
    12-10-2025 17:48
    Ik verdenk Wiebes van voodoo-praktijken. Bijna magisch hoe ze er, met haar nogal op zichzelf gerichte koersmentaliteit, jarenlang in blijft slagen om een half peloton voor haar te laten rijden.
12-10-2025 17:38
Gaan voor jezelf met de 2 beste sprinters in je wiel?? Kom op zeg dat gelooft toch niemand!
12-10-2025 17:52
Daar is geen moer van te geloven natuurlijk, die zat 100% met Wiebes en haar ploeg in het pak. Nu liegen maakt het alleen nog maar erger.
12-10-2025 18:15
Yara zat erin als een soort veldrijder, terwijl Shirin zich een wegrenster waande. Doet niets af aan de uitkomst natuurlijk, maar dit is de enige verklaring die ik ervoor heb.
12-10-2025 18:15
Kastelijn beweert dat ze niet wist dat Persico in de buurt was. Wat een kolder, ze heeft zelf in de eindfase kilometers lang achter de Italiaanse gereden.
12-10-2025 18:33
Wat een onzin allemaal, het wk gravel is een individuele titel. Er kan zoveel misgaan op deze ondergrond. Kijk naar Parijs Roubaix. Als shirin van Anrooij zo sterk was dan had ze er wel voorgebleven. Een topsporter mag op een WK zelf voor een goede plaatsing gaan. De sterkste win
12-10-2025 18:58
Slap, zeer slap excuus. Maar ze hoeft zich ook niet te excuseren, gewoon uitleggen dat je vol voor je eigen kansen ging (om 2e te worden of zelfs 1e), hopende dat de Italiaanse niet op jouw demarrage zou reageren (want Shirin zit vooraan dus zou Kwiebus en Vosje niks doen). Wie weet wist je dan ook nog Shirin te verschalken. Dat zal wel de gedachtengang in je hoofd geweest zijn. Niet onlogisch. Helaas (voor jouw) liep het anders, Kwiebus en Vos maakten van jouw demarrage handig gebruik. Zij waren nu niks te verwijten. Snap het wel, maar het bleef uiterst dom en onproffesioneel.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.