XDS Astana zet Tour de Langkawi op z’n kop met focus op UCI-punten, Arvid de Kleijn slachtoffer
Foto: WielerFlits
Niels Bastiaens
dinsdag 30 september 2025 om 11:50

XDS Astana zet Tour de Langkawi op z’n kop met focus op UCI-punten, Arvid de Kleijn slachtoffer

Video De derde rit van de Tour de Langkawi is uitgedraaid op een groot feest voor XDS Astana. Niet alleen won snelle man Matteo Malucelli zijn tweede etappe in de ronde, maar het Chinese team nam onder leiding van ploegleider Mark Renshaw ook een stevige optie op het algemeen klassement met Aaron Gate. Intussen kende Tudor-sprinter Arvid de Kleijn een moeilijke dag, hij kwam niet aan sprinten toe.

De Kleijn werd het kind van de rekening in een geaccidenteerde beginfase met drie hellingen, waaronder de lastige Puncak Titiwangsa. Daar moesten de renners bijna 20 kilometer klimmen aan 4%. “Dat had voor ons niet gemoeten. Wij wilden gewoon sprinten met Malucelli”, zegt Renshaw voor onze camera. “Maar het tempo ging bergop als maar meer naar boven en de jongens voelden zich goed. Dus zagen we onze kans schoon om de vlucht terug te halen en de tactiek aan te passen. De Kleijn loste en van die opportuniteit moesten we gebruikmaken.”

In het tweede deel van de rit lagen er nog drie bonussprints te wachten, die de ervaren Aaron Gate alle drie naar zijn hand zette. Daarmee stak hij negen bonusseconden op zak, die hij goed zal kunnen gebruiken in de strijd voor het algemeen klassement na acht dagen koers. “Gate was supersterk. Het klassement is een groot doel voor hem, en eigenlijk ligt er maar één lastige rit (etappe 5 naar Fraser’s Hill, red.) te wachten. Ook de slotetappe in Kuala Lumpur is wel tricky. Maar dit zal zeker van pas komen.”

Malucelli maakt cirkel rond
Daarmee was de honger voor de ploeg nog niet gestild. Aan het einde hield Matteo Malucelli Alexander Kristoff van zijn 99e overwinning als prof. “Bergop was Matteo al heel sterk. Hij is in topvorm en had al een paar goede wedstrijden voor hij naar Langkawi kwam”, legt Renshaw uit. “Vorig jaar kende hij hier zijn doorbraak en en hij wilde ook deze keer het seizoen finishen met een hoogtepunt. Dat is met twee ritzeges al goed gelukt. Matteo heeft duidelijk getoond dat hij de snelste sprinter in deze wedstrijd is.”

Best symbolisch ook, want een jaar geleden leverde juist zijn succes in deze ronde (toen voor Team Ukyo) hem een contract bij XDS Astana op. “Na Langkawi heeft Alexandre Vinokourov hem juist aangetrokken met het doel om in dit soort wedstrijden te scoren. Dat is exact wat hij nu aan het doen is. Hij lijkt elk jaar alleen maar sterker te worden. Pas op zijn 31e is hij in een WorldTeam terechtgekomen met de beste coaches. We staan vierde op de UCI-ranking en zo heeft hij de stap kunnen zetten. Niet alleen hij, maar de hele ploeg.”

UCI-punten
Het is opvallend dat Renshaw de UCI-punten vermeldt. XDS Astana zit al lang relatief safe voor de WorldTour-licentie voor de komende drie jaar, nadat het de twee lastige voorgaande seizoenen radicaal doorspoelde met een superjaar. Ze staan intussen ruim 4.000 punten voor de gevarenzone, dat is heel wat. “En toch is het dit seizoen het grootste gespreksonderwerp binnen de ploeg”, zegt de Australische coach.

Astana rijdt sterk over de hele lijn – foto: Cor Vos

“We hebben soms het winnen van wedstrijden opgeofferd om punten te scoren. Met meerdere renners in de top 10 rijden, was een van de gekende tactieken waar we gretig gebruik van maakten. Alle credits moeten daarvoor naar de renners, want zij moeten dat willen doen. De ploeg zou nu veilig moeten zijn, maar je weet het nooit zeker tot het seizoen erop zit. We gaan daarom op dit elan blijven doorgaan.”

In Langkawi zouden er nog eens 200 punten kunnen wachten, als Gate erin slaagt om klimmers als Tobias Halland Johannessen (Uno-X Mobility), José Manuel Diaz (Burgos Burpellet BH) en Yannis Voisard (Tudor) af te houden. “We kunnen hier veel dominanter koersen dan in de Europese wedstrijden”, zegt Renshaw. “Er is veel niveauverschil, waardoor we de koers kunnen bepalen en onze tactiek doen uitkomen. Laten we hopen dat we dat kunnen blijven doortrekken.”

Malucelli: “We hebben veel gegeven”

“Ik had geen lead out meer aan het einde”, deed Matteo Malucelli zelf zijn verhaal. “We hebben veel energie verloren tijdens de rit, omdat we Arvid de Kleijn op achterstand moesten houden en voor de tussensprints gingen. Ik wist dat ik de laatste bocht in de top 5 moest induiken, dus surfte ik mee op de golf van Uno-X Mobility. Ik ging misschien iets te ver van de finish aan, maar ik won wel. Al voel ik wel wat teleurstelling voor Alexander Kristoff. Ik had hem zijn 99e zege gegund, maar dit hoort bij het spel.”

RIDE Magazine
3 Reacties
12:18
Astana het Chinese team? Is het niet gewoon nog steeds een Kazaks team, welliswaar met Chinese sponsor?
Leuk die titel, maar Astana heeft die punten allang niet nodig, maar wil gewoon rit (Malucelli) en klassement (Gate) winnen, daar zijn ze sportploeg voor.
    Wat trouwens ook gewoon allemaal in het artikel staat. Koppenmaker leest het artikel niet?

Om te reageren moet je ingelogd zijn.