Wroeging bij ploegleider UAE Emirates XRG: “We hebben Simon Yates onderschat”
Ploegleider Mauro Gianetti erkende al dat UAE Emirates XRG fouten heeft gemaakt in de twintigste etappe van de Giro d’Italia. Nu doet ook zijn collega Fabio Baldato dat. De Italiaan geeft toe dat ze Simon Yates hebben onderschat en baalt dat hij Isaac Del Toro niet meer heeft aangemoedigd.
“We hebben Simon zeker onderschat”, zegt Baldato in gesprek met Bicisport. “Hij was zaterdag uitmuntend. Kijk maar zijn klimtijden. Daarachter was er een mentale en fysieke strijd tussen Isaac en Richard Carapaz. Dat is helaas hoe het gegaan is. De sterkste en slimste heeft gewonnen.”
Eén keer aangemoedigd
Baldato zag hoe Carapaz en rozetruidrager Del Toro elkaar in de tang hielden op de Colle delle Finestre. “De instructies (voor Del Toro, red.) waren om Carapaz te volgen, want we verwachtten al dat hij vanaf de voet vol zou gaan. In het begin was Isaac dus niet verrast. Hij kon goed reageren. Maar Simon was zo slim om zelf te gaan, te anticiperen en de twee anderen zo tegen elkaar op te zetten.”
Yates reed daarna verder en verder weg van Carapaz en Del Toro. In de ploegleiderswagen bij UAE Emirates XRG werden ze wel een beetje ongerust toen het verschil groeide tot een halve minuut, erkent Baldato. Zeker omdat Yates met Wout van Aert ook nog een sterke ploeggenoot voor zich had. “Halverwege de klim hebben we Isaac aangemoedigd om ook Yates in bedwang te houden, maar we hebben dat niet vaker dan één keer gedaan. Ook omdat hij degene is die op de fiets zit, hij voelt zijn eigen benen.”
“Zijn doel was om met Carapaz de top te bereiken. Hij koos ervoor zijn krachten te sparen voor het einde. Uiteindelijk heeft Isaac die beslissing zelf genomen.”
‘De spijt blijft’
Toch heeft Baldato wel een beetje spijt dat hij de jonge Mexicaan niet vaker dan één keer heeft aangespoord om de achtervolging in te zetten op Yates. “Het doet Isaac, mij en iedereen in het team pijn. Misschien had ik hem nog eens moeten zeggen: ‘Je moet nu gaan, je moet achtervolgen.’ De spijt blijft, maar het is gemakkelijk om achteraf analyses te maken en een oordeel te vellen. Isaac wist hoeveel energie hij nog had. En we moeten niet vergeten dat hij nog heel jong is. Carapaz heeft al eens een grote ronde gewonnen, dus er was respect en ook wat angst.”
Wel dapper dat hij toegeeft dat ook hij er niet alles aan gedaan heeft…
Als je er doorzakt a la Yates destijds kan je verder weinig tegenspartellen maar hier zat veel meer in en dat druppelt nu ook bij de entourage binnen…
- Del Toro proberen lossen op de Finestre.
- Als dit niet lukt, Del Toro de kop op dringen en op de slotbeklimming nogmaals proberen wegrijden. Yates laten wegrijden was daarbij normaliter een tactische meesterzet.
Voor Del Toro zelf was het dus ook niet zo ingewikkeld. Niet lossen bij Carapaz, en Yates niet teveel ruimte geven. Dat eerste deed hij met speels gemak, maar toen Carapaz zelf schakelde naar zijn back-up plan, leek het alsof Del Toro het tweede deel van zijn eigen plan (Yates niet te veel ruimte geven) helemaal vergeten was. Best frappant dat je nu hoort dat de ploegleiding daar ook slechts 1x melding van maakte.
Tijden vergelijken is natuurlijk lastig, maar dat Yates de snelste tijd ooit of de Finestre reed zegt natuurlijk ook niet alles: Froome begon indertijd later aan de klim (waar EF direct bij de voet het tempo verhoogte) en de huidige toptijd was uit de Tour de l'Avenir. Je kan je voorstellen dat het sneller kon dan bij de talenten...
Staat er letterlijk Heuvel.
Dit is je renner beschermen ("het lag niet aan jou, iemand anders was sterker") en je eigen geblunder verhullen.
Del Toro's eigen opmerkingen, en dat ze op de top "maar" 1.40 achterlagen ondanks het "intervallen/surplacen" laat juist zien dat Yates hoogstwaarschijnlijk niet de sterkste was.
Del Toro heeft het uiteindelijk gewoon weggegooid door een tactische fout. Daarin had ie beter gecoacht moeten worden. Uitslag had alsnog hetzelfde kunnen zijn als ie wél was gaan rijden, maar nu gooit ie het gewoon weg.
Zoals de rest hierboven al aangeeft, Yates was niet de sterkste, maar wel heel erg sterk, en slim. Plus tactisch fantastisch van Visma natuurlijk met WVA voorin.
Er zijn mensen die alles van Zonneveld proberen onderuit te halen. Vaak omdat hij de harde waarheid durft uit te spreken en dat mensen niet aanstaat.
Dat gebeurt zelden in de laatste rit...
op 20 kilometer van de finish..
terwijl alles verre van verloren is...
in een afdaling...
Yates verloor eigenlijk op iedere beklimming in deze Giro een beetje tijd. Niet genoeg om weg te duikelen in het klassement, maar wel genoeg om niet gezien te worden als uitdager nummer 1. Zelfs de dag voor de Finestre-rit.
Terwijl Carapaz de laatste 2 weken al de evenknie was van Del Toro. Het geprobeerd heeft, ook met succes. En de betere leek. Zeker tegenover Yates.
De angst voor Carapaz was te groot bij Del Toro en UAE. En daar heeft Yates perfect van geprofiteerd.
In een normale job zou dit aanleiding kunnen zijn tot ontslag om dringende reden.
In mijn ogen ligt de fout daarom toch vooral bij Del Toro. Hij weet vooraf wat de verschillen in het klassement zijn. Hij is er zelf bij op het moment dat Yates wegrijdt en hij voelt zelf aan hoe hard hij en Carapaz aan het rijden zijn.
Op basis van die info moet hij ook zonder info uit de auto prima in staat zijn om de conclusie trekken dat ze Yates te veel ruimte geven.
Daarbij loopt de info in de auto altijd achter en is vaak ook nog eens beperkt.
Ik verwacht ook zeker dingen van de ploeg. Maar dan gaat het vooral om e voorbereiding; verschillende scenario's doornemen en een tactisch plan opstellen en bespreken.
Tijdens de koers moeten ze zeker proberen de renners zo goed mogelijk te voeden met informatie en waar mogelijk kunnen ze proberen te sturen. Echter is het de renner zelf die tijdens de koers moet beslissen.
Stel je voor dat Mourinho tegen zijn rechtsback zegt dat hij de linksbuiten moet dekken van de tegenstander. Als die linksbuiten dan vrolijk rechtsbuiten gaat lopen past Mourinho zijn tactiek aan.
Als je soms de beelden van ploegleiders ziet is er nog veel te winnen op tactisch vlak in het wielrennen. Vaak komt er niet meer uit dan geschreeuw dat iemand alles moet geven. Als er iets is wat een wielrenner wel zelf kan bedenken als ie voorop rijdt is dat ie alles moet geven.
Yates heeft een hele slimme keuze gemaakt door dit jaar te gaan rijden voor Visma. Dankzij het tactisch vernuft van de ploeg is zijn droom om de Giro te winnen uitgekomen. Dit was hem bij geen enkele andere ploeg gelukt.
Het is deels subjectief, zwaar supporter van Del Toro, maar dit einde was echt een complete anticlimax na een van de mooiste grote rondes van de afgelopen jaren.
De tientallen hoera-berichten richting Visma zijn nog zout in de wonde. Als een van de twee latino's of hun ploegleiders normaal doet wordt Yates gewoon derde, los van de zogenaamde geniale aanpak in het Visma-kamp.
Denk dat de hele ploeg teveel op Carapaz was gefocussed.. Vervolgens slaat Yates onverwacht een groot gat en zijn die demarrages van Carapaz niet zo indrukwekkend.. Dan verwacht je van een ploeg op dat niveau wel dat ze kunnen omschakelen..
Je zou bijna denken, 'laten we de zege met de 21jarige Del Toro ondersteund door een veredeld B team maar weggeven, anders wordt het te veel van het goede. En dan houden we het nog enigszins spannend voor de Tour'
Het gaat mij erom dat ze wellicht een nog veel beter team hadden kunnen opstellen met bijvoorbeeld Sivakov, Almeida, Wellens, Grossschartner, Politt, Soler, Solano, Christen, Narvaez, Novak oa in de gelederen.