Wroeging bij ploegleider UAE Emirates XRG: “We hebben Simon Yates onderschat”
foto: Cor Vos
maandag 2 juni 2025 om 11:33

Wroeging bij ploegleider UAE Emirates XRG: “We hebben Simon Yates onderschat”

Ploegleider Mauro Gianetti erkende al dat UAE Emirates XRG fouten heeft gemaakt in de twintigste etappe van de Giro d’Italia. Nu doet ook zijn collega Fabio Baldato dat. De Italiaan geeft toe dat ze Simon Yates hebben onderschat en baalt dat hij Isaac Del Toro niet meer heeft aangemoedigd.

“We hebben Simon zeker onderschat”, zegt Baldato in gesprek met Bicisport. “Hij was zaterdag uitmuntend. Kijk maar zijn klimtijden. Daarachter was er een mentale en fysieke strijd tussen Isaac en Richard Carapaz. Dat is helaas hoe het gegaan is. De sterkste en slimste heeft gewonnen.”

Eén keer aangemoedigd
Baldato zag hoe Carapaz en rozetruidrager Del Toro elkaar in de tang hielden op de Colle delle Finestre. “De instructies (voor Del Toro, red.) waren om Carapaz te volgen, want we verwachtten al dat hij vanaf de voet vol zou gaan. In het begin was Isaac dus niet verrast. Hij kon goed reageren. Maar Simon was zo slim om zelf te gaan, te anticiperen en de twee anderen zo tegen elkaar op te zetten.”

Yates reed daarna verder en verder weg van Carapaz en Del Toro. In de ploegleiderswagen bij UAE Emirates XRG werden ze wel een beetje ongerust toen het verschil groeide tot een halve minuut, erkent Baldato. Zeker omdat Yates met Wout van Aert ook nog een sterke ploeggenoot voor zich had. “Halverwege de klim hebben we Isaac aangemoedigd om ook Yates in bedwang te houden, maar we hebben dat niet vaker dan één keer gedaan. Ook omdat hij degene is die op de fiets zit, hij voelt zijn eigen benen.”

“Zijn doel was om met Carapaz de top te bereiken. Hij koos ervoor zijn krachten te sparen voor het einde. Uiteindelijk heeft Isaac die beslissing zelf genomen.”

‘De spijt blijft’
Toch heeft Baldato wel een beetje spijt dat hij de jonge Mexicaan niet vaker dan één keer heeft aangespoord om de achtervolging in te zetten op Yates. “Het doet Isaac, mij en iedereen in het team pijn. Misschien had ik hem nog eens moeten zeggen: ‘Je moet nu gaan, je moet achtervolgen.’ De spijt blijft, maar het is gemakkelijk om achteraf analyses te maken en een oordeel te vellen. Isaac wist hoeveel energie hij nog had. En we moeten niet vergeten dat hij nog heel jong is. Carapaz heeft al eens een grote ronde gewonnen, dus er was respect en ook wat angst.”

RIDE Magazine
81 Reacties
02-06-2025 11:47
Tja…you had one job…
Wel dapper dat hij toegeeft dat ook hij er niet alles aan gedaan heeft…
Als je er doorzakt a la Yates destijds kan je verder weinig tegenspartellen maar hier zat veel meer in en dat druppelt nu ook bij de entourage binnen…
02-06-2025 12:33
Wanneer de eindzege direct in gevaar is, moet je als renner en ploeg slechts één ding doen: rijden! Met of zonder Carapaz, dat maakt dan niet meer uit. Dit is en blijft een enorme blunder van Del Toro en zijn ploeg. Natuurlijk is het dan ook niet zeker dat je wint, maar dan heb je het in ieder geval geprobeerd. Apathisch in het wiel blijven zitten is in zo'n situatie gewoon geen optie.
02-06-2025 12:12
Lachwekkend deze verklaring dat ze het maar één keer gezegd hebben. Als ploegleider MOET je gewoon ingrijpen als je ziet dat Yates steeds verder wegrijd.
    02-06-2025 19:47
    Eerder verbijsterend. Welke analyse je er ook op los laat, op het moment dat Yates virtueel in het roze rijdt is er toch niet 1 argument om niét te rijden? De wetenschap dat ze in de wagen gewoon nooit meer iets hebben gezegd maakt het hele tafereel eerder surrealistisch…
02-06-2025 12:52
Daarom is het ook mooi en volkomen terecht dat Yates wint. Die is all-inn gegaan en heeft niet berekenend gekoerst. Lef zegeviert! Als hij geparkeerd had komen te staan ( en hij weet als geen ander dat dat op deze klim realistisch is) had hij nog prima zijn podiumplek kunnen verspelen aan Gee. Daarom hulde aan Yates en Visma. De mannen van UAE mogen wel weer een keer voor een opfris cursus ploegleiden. Met ene Pogi in de ploeg is het natuurlijk ook vaak niet nodig om allerhande scenario's uit te dokteren. Maar de jonge honden moeten ook optimaal ondersteund worden natuurlijk.
    02-06-2025 15:17
    Ik zou het omschrijven dat hij berekenend reed door all in te gaan in de voorlaatste etappe (want dat was voor de Giro al waarschijnlijk zijn plan).
02-06-2025 13:11
Het was vooraf toch vrij duidelijk dat Carapaz maar twee tactieken had:
- Del Toro proberen lossen op de Finestre.
- Als dit niet lukt, Del Toro de kop op dringen en op de slotbeklimming nogmaals proberen wegrijden. Yates laten wegrijden was daarbij normaliter een tactische meesterzet.

Voor Del Toro zelf was het dus ook niet zo ingewikkeld. Niet lossen bij Carapaz, en Yates niet teveel ruimte geven. Dat eerste deed hij met speels gemak, maar toen Carapaz zelf schakelde naar zijn back-up plan, leek het alsof Del Toro het tweede deel van zijn eigen plan (Yates niet te veel ruimte geven) helemaal vergeten was. Best frappant dat je nu hoort dat de ploegleiding daar ook slechts 1x melding van maakte.
02-06-2025 11:44
Mooi dat de ploegleiding hier ook even het onderbuikgebrabbbel van Zonneveld onderuit haalt. Yates was dus gewoon de sterkste.
    02-06-2025 11:52
    Geen idee wat Thijs exact gezegd heeft, maar een Baldato heeft er alle belang bij om Yates de sterkste te noemen. Zo minimaliseert hij de impact van zijn geblunder. Dat vage geklets over dat ze het één keer gezegd hebben, zegt alles over hoe serieus je Baldato moet nemen.
    02-06-2025 11:54
    Wat bedoel je? Hierboven staat "Hij koos ervoor zijn krachten te sparen voor het einde." Dat spreekt tegen dat ze elders zeggen "de sterktste en de slimste" heeft gewonnen

    Tijden vergelijken is natuurlijk lastig, maar dat Yates de snelste tijd ooit of de Finestre reed zegt natuurlijk ook niet alles: Froome begon indertijd later aan de klim (waar EF direct bij de voet het tempo verhoogte) en de huidige toptijd was uit de Tour de l'Avenir. Je kan je voorstellen dat het sneller kon dan bij de talenten...
    02-06-2025 11:58
    Bovendien heeft Del Toro ook zelf gezegd dat hij Yates had kunnen volgen, maar dat niet deed om Carapaz geen kans te geven: "He was smart, and I think I could have gone with him. But I also had to watch Carapaz, because he was closer to me in the GC." (https://www.idlprocycling.com/cycling/del-toro-had-the-strength-to-follow-yates-but-is-furious-with-carapaz-im-not-going-to-do-all-the-work-on-my-own)
    02-06-2025 12:15
    Uit dit interview blijkt dat zowel Baldato als Del Toro bewust kozen om Yates niet te volgen. De conclusie dat Yates de sterkste was trek ik daar niet uit.
    02-06-2025 12:43
    “We hebben Simon zeker onderschat”, zegt Baldato in gesprek met Bicisport. “Hij was zaterdag uitmuntend. Kijk maar zijn klimtijden. Daarachter was er een mentale en fysieke strijd tussen Isaac en Richard Carapaz. Dat is helaas hoe het gegaan is. De sterkste en slimste heeft gewonnen.”


    Staat er letterlijk Heuvel.
    02-06-2025 12:49
    Er staat letterlijk "Hij koos ervoor zijn krachten te sparen voor het einde." en Del Toro heeft zelf letterlijk eerder gezegd dat hij met Yates mee kon, maar ervoor koos dat niet te doen.
    02-06-2025 12:49
    Uhm nee.

    Dit is je renner beschermen ("het lag niet aan jou, iemand anders was sterker") en je eigen geblunder verhullen.

    Del Toro's eigen opmerkingen, en dat ze op de top "maar" 1.40 achterlagen ondanks het "intervallen/surplacen" laat juist zien dat Yates hoogstwaarschijnlijk niet de sterkste was.

    Del Toro heeft het uiteindelijk gewoon weggegooid door een tactische fout. Daarin had ie beter gecoacht moeten worden. Uitslag had alsnog hetzelfde kunnen zijn als ie wél was gaan rijden, maar nu gooit ie het gewoon weg.
    02-06-2025 13:21
    FDJ, net als UAE moet je hier erkennen dat je fout zit.
    Zoals de rest hierboven al aangeeft, Yates was niet de sterkste, maar wel heel erg sterk, en slim. Plus tactisch fantastisch van Visma natuurlijk met WVA voorin.

    Er zijn mensen die alles van Zonneveld proberen onderuit te halen. Vaak omdat hij de harde waarheid durft uit te spreken en dat mensen niet aanstaat.
    02-06-2025 21:34
    Zonneveld en de waarheid? Laat mij niet lachen. Heeft Astana jarenlang af lopen fikken vanwege Vino als begeleiding. En nu met de handjes in de broek elke keer Pogacar ophemelen terwijl Gianetti nog fouter was dan Vino destijds. Hoezo dubbele moraal.
02-06-2025 14:53
Hmmmm ik zou zeggen een top 5 aller tijden blunder om zo knullig een grote ronde te verliezen. Dit mag gewoon niet gebeuren in een top ploeg als UAE. Ik kan mij niet herinneren ooit een grote ronde gezien te hebben waar de leider harder kon maar inhield terwijl de leiding uit zijn vingers glipte.....
    02-06-2025 15:13
    Het gebeurt op zich wel vaker dat er strategisch wordt ingehouden, maar dat is doorgaans ergens halverwege de ronde, waar er nog opties zijn om de fout recht te zetten.

    Dat gebeurt zelden in de laatste rit...
    op 20 kilometer van de finish..
    terwijl alles verre van verloren is...
    in een afdaling...
    02-06-2025 16:27
    Dat is uiteraard een compleet andere situatie
02-06-2025 11:40
Ik weet niet in hoeverre het bewust was, maar dat Yates het hele seizoen maar matig reed en in de Giro zelf ook niet erg overtuigend presteerde heeft best wel geholpen. Als in dezelfde situatie en met dezelfde benen en hulp Roglic was vertrokken, dan had die vast niet zo veel ruimte gekregen.
    02-06-2025 14:16
    Precies dit.
    Yates verloor eigenlijk op iedere beklimming in deze Giro een beetje tijd. Niet genoeg om weg te duikelen in het klassement, maar wel genoeg om niet gezien te worden als uitdager nummer 1. Zelfs de dag voor de Finestre-rit.

    Terwijl Carapaz de laatste 2 weken al de evenknie was van Del Toro. Het geprobeerd heeft, ook met succes. En de betere leek. Zeker tegenover Yates.

    De angst voor Carapaz was te groot bij Del Toro en UAE. En daar heeft Yates perfect van geprofiteerd.
    02-06-2025 14:24
    In het voorjaar was Yates niet fit. En voor deze Giro heeft hij overduidelijk niet op explosiviteit getraind, vandaar dat hij niet altijd mee kon met Del Toro en Carapaz.
02-06-2025 13:03
1x keer melden dat Yates wel gevaarlijk is tijdens een klim van 1 uur is wel zeer opvallend
02-06-2025 14:29
Onbegrijpelijk dat je in de ploegleiderswagen zit en eigenlijk niks doet, onder het motto "de renner voelt het zelf wel het beste". Wat is dan je functie nog? Zeker bij een jonge renner die nog nooit in zo'n situatie heeft verkeert, mag je verwachten dat de ploegleiding hem tactisch advies geeft.
    02-06-2025 14:54
    Op zich is niets zeggen zeker een optie als alles goed loopt. Maar dat was zaterdag zeker niet het geval, onbegrijpelijk dus dat er vanuit de wagen niets kwam.
    In een normale job zou dit aanleiding kunnen zijn tot ontslag om dringende reden.
    02-06-2025 16:48
    In discussies hier op de site over wel of geen oortjes, zijn mensen het meestal over 1 ding eens; renners moeten eerst en vooral zelf nadenken en beslissingen nemen, met of zonder oortjes.

    In mijn ogen ligt de fout daarom toch vooral bij Del Toro. Hij weet vooraf wat de verschillen in het klassement zijn. Hij is er zelf bij op het moment dat Yates wegrijdt en hij voelt zelf aan hoe hard hij en Carapaz aan het rijden zijn.

    Op basis van die info moet hij ook zonder info uit de auto prima in staat zijn om de conclusie trekken dat ze Yates te veel ruimte geven.

    Daarbij loopt de info in de auto altijd achter en is vaak ook nog eens beperkt.
    02-06-2025 16:55
    Del Toro is 21 en dit is zijn eerste grote ronde. Dan mag er toch echt wel wat (meer) sturing vanuit de auto komen.
    02-06-2025 18:29
    Del Toro is 21 en dit is zijn 2de grote ronde. Daarom is het te begrijpen dat hij fouten maakt in de lastige en stresvolle situatie waar hij zich zaterdag in bevond. Dat neemt niet weg dat hij eerst en vooral zelf moet proberen de situatie in te schatten en proberen de beste beslissing te nemen.

    Ik verwacht ook zeker dingen van de ploeg. Maar dan gaat het vooral om e voorbereiding; verschillende scenario's doornemen en een tactisch plan opstellen en bespreken.
    Tijdens de koers moeten ze zeker proberen de renners zo goed mogelijk te voeden met informatie en waar mogelijk kunnen ze proberen te sturen. Echter is het de renner zelf die tijdens de koers moet beslissen.
02-06-2025 16:40
Baldato geeft hier dus gewoon toe dat de ploegleiding gefaald heeft. Je kunt een onervaren renner niet één keer een stukje informatie geven en er dan vanuit gaan dat hij zelf precies weet wat hij moet doen als de omstandigheden wijzigen. Je zit in de auto om de strategie te waarborgen en deze aan te passen als dat nodig is.

Stel je voor dat Mourinho tegen zijn rechtsback zegt dat hij de linksbuiten moet dekken van de tegenstander. Als die linksbuiten dan vrolijk rechtsbuiten gaat lopen past Mourinho zijn tactiek aan.

Als je soms de beelden van ploegleiders ziet is er nog veel te winnen op tactisch vlak in het wielrennen. Vaak komt er niet meer uit dan geschreeuw dat iemand alles moet geven. Als er iets is wat een wielrenner wel zelf kan bedenken als ie voorop rijdt is dat ie alles moet geven.

Yates heeft een hele slimme keuze gemaakt door dit jaar te gaan rijden voor Visma. Dankzij het tactisch vernuft van de ploeg is zijn droom om de Giro te winnen uitgekomen. Dit was hem bij geen enkele andere ploeg gelukt.
02-06-2025 12:14
Ik ben er nog altijd niet over...

Het is deels subjectief, zwaar supporter van Del Toro, maar dit einde was echt een complete anticlimax na een van de mooiste grote rondes van de afgelopen jaren.
    02-06-2025 12:46
    Voor jou. Voor mij, de neutrale kijker, zeker niet.
    Ik kan er wel van genieten als twee sportmensen elkaar zo volkomen onnodig diep de sportput in helpen.
    02-06-2025 13:05
    Als neutrale kijker wil ik strijd zien. En die was er niet
    02-06-2025 13:15
    Als neutrale kijker wil ik vermaakt worden en dat lukte uitstekend met die 2 vrolijke Zuid-Amerikanen..
    02-06-2025 13:23
    @ verstandop0, Goed dat iemand er toch wat aan had dan. Ramptoerisme is ook een vorm van toerisme zeker?
    02-06-2025 13:27
    Neem je het niet allemaal een beetje te serieus Leo? Met die jongens komt het wel goed hoor.. Er zijn ergere dingen in het leven, vraag maar aan Gesink.
    02-06-2025 13:34
    @Verstan, Nee helemaal niet. Maar ik kijk liever naar een tactisch interessante koers, dan naar geblunder. Net zoals ik een koers met veel valpartijen niet spectaculair zou noemen, zoals anderen vaak wel doen. Beide zijn in mijn ogen eerder tenenkrommend. Maar ieder zijn eigen mening natuurlijk.
    02-06-2025 13:53
    Als je dit een anti-climax noemt kan je beter stoppen met wielrennen kijken. Er is geen berg in een grote ronde de laatste 10 jaar waar zoveel op 1 beklimming gebeurde als op de Finestre dit jaar. Dat je favoriete renner niet wint is een andere zaak, maar dit was wielerspektakel van de bovenste plank.
    02-06-2025 13:59
    Toch wel, en het was toevallig dezelfde berg…
    02-06-2025 14:01
    Er gebeurde ongeveer evenveel als in de Olympische wegrit bij de vrouwen in 21. Dat was destijds bijna even verbijsterend. Team NL toen in de rol van UAE, en Kiesenhofer was de Yates van de dag. Enige verschil is dat de verwachtingen in Japan sowieso niet erg hoog lagen, en de anti-climax dus een stuk minder groot was.
    02-06-2025 23:24
    Spektakel? De twee beste klimmers die zo hard naar elkaar kijken dat een ander met de hoofdprijs wegloopt? Je voelt toch aan alles dat ze niet op hun waarde geklopt zijn, en dat hebben ze helaas aan zichzelf te danken.
    De tientallen hoera-berichten richting Visma zijn nog zout in de wonde. Als een van de twee latino's of hun ploegleiders normaal doet wordt Yates gewoon derde, los van de zogenaamde geniale aanpak in het Visma-kamp.
02-06-2025 13:21
Ik had Yates toch ook wel onderschat. Vond het na de Strade rit zelfs een beetje flauw van Wout om de Top-5 plek van Yates te beschermen.
Denk dat de hele ploeg teveel op Carapaz was gefocussed.. Vervolgens slaat Yates onverwacht een groot gat en zijn die demarrages van Carapaz niet zo indrukwekkend.. Dan verwacht je van een ploeg op dat niveau wel dat ze kunnen omschakelen..
    02-06-2025 13:34
    Denk ook dat er meerdere dingen tegelijk waar kunnen zijn: (bijna) iedereen heeft Yates onderschat, maar dat neemt inderdaad niet weg dat zodra het gat tussen Yates en De Toro op de Finestre groter werd én Van Aert er ook nog eens vooruit reed, UAE had moeten schakelen.
02-06-2025 13:40
Met renners als Adam Yates, McNulty en Majka in de ploeg heeft UAE dit natuurlijk heel slecht uitgespeeld. Waren zij meer met hun eigen klassement bezig dan met de eindzege van een ploeggenoot binnenslepen? Als dat zo is dan mankeert er het een en ander aan de manier hoe de ploegleiding daarmee omgaat.
    02-06-2025 13:44
    Adam was natuurlijk de mol ;) met Simon als grote winnaar.
    02-06-2025 15:21
    Bij McNulty leek het er wel op dat hij zijn knechtenrol beter had gedaan als hij niet met zijn eigen klassement bezig was geweest. Ik denk dat hij ook wel tevreden is, eerste keer top tien in een grote ronde. Boeie dat de kopman niet wint.
02-06-2025 19:08
Het was inderdaad tactisch niet sterk van UAE. Maar ik vind het flauw om te zeggen dat Yates enkel daarom wint. Hij stond toch wel erg kort in het klassement voor een renner die ze als ongevaarlijk zagen. Ook was hij de enige renner die geen/of amper boni seconden had gesprokkeld. In daadwerkelijke tijd dus eigenlijk nog korter. Toen Froome zijn coupe pleegde stond ie veel verder achter. Bijna 3 minn 22 sec op Yates en iets minder dan 3 min op Dumoulin. Pozzovivo stond zelfs nog 3e. Dat was toen een fantastisch nummer van Froome en nu doet iedereen of Yates het enkel cadeau heeft gekregen. Misschien als er meer langere cols in deze giro hadden gezeten had Yates wel eerder bovenaan gestaan. We zullen het geoon niet weten en daarom is hij de dik verdiende winnaar.
02-06-2025 12:02
Yates de twee tegen elkaar opgezet? Daar waren ze al mee bezig.
    02-06-2025 12:32
    Fair enough, maar Yates heeft daar puik van geprofiteerd.
    02-06-2025 12:41
    Yates heeft die situatie deels gecreeerd
02-06-2025 13:49
Team met 5 kopmannen en 3 knechten.
02-06-2025 15:45
Ontactisch rijden (noem het blunders in schaaktermen) hoort ook bij wielrennen. Ik zat me bij de beslissende beklimming voortdurend met verbazing af te vragen wat Del Toro en zijn ploegleiding bezielde. De fixatie op Carapaz was kennelijk erg groot. Daarentegen pakte de aanpak van Yates en Van Aert (en hun ploeg) enorm goed uit. Geen reden dus om me te vervelen tijdens deze finale.
02-06-2025 12:07
Als de 3 bij elkaar gebleven waren hadden Carrapas en Yates om en om gedemareerd en Del Toro alsnog gesloopt..
    02-06-2025 12:22
    Dat weet je niet. Del Torro had goede benen.
    02-06-2025 12:47
    Niemand weet hoe goed de benen van Carapaz en Del Toro waren. Het is maar de vraag of ze in staat waren geweest om gelijktijdig met Yates boven op de Finestre te komen
02-06-2025 12:08
Zie ook https://www.rouleur.cc/blogs/the-rouleur-journal/opinion-uae-team-emirates-xrg-lost-the-giro-a-long-time-before-the-colle-de-finestre waar mooi staat beschreven hoe UAE deze Giro mislukking compleet aan zichzelf te danken hebben
    02-06-2025 15:14
    Samenvatting: renners als Adam Yates en McNulty hadden bewust tijd moeten verliezen, zodat ze als satellietrenner in een vlucht konden zitten zonder dat ploegen van renners in de top tien dat als een gevaar zien. Of je houdt renners wel hoog in het klassement, maar gebruikt ze om de directe concurrentie te dwingen achter ze aan te gaan. UAE deed geen van beiden.
02-06-2025 12:45
Als twee honden vechten om een been, gaat de derde ermee heen.
02-06-2025 12:47
Juist een van de mooiste ontknopingen in jaren Cochise.
02-06-2025 13:15
Dit is niets anders als damage control. Bijna niemand van de 'kenners' in de wielerwereld die iets van de tactiek van UAE snapten. Tsja, dan moet je wel met een 'verklaring' komen.
Je zou bijna denken, 'laten we de zege met de 21jarige Del Toro ondersteund door een veredeld B team maar weggeven, anders wordt het te veel van het goede. En dan houden we het nog enigszins spannend voor de Tour'
    02-06-2025 13:37
    Misschien begrijp ik je punt niet goed, maar "Del Toro ondersteund door een veredeld B team"? Ayuso, Maika, Del Toro, Vine, McNulty en Adam Yates lijkt me een beresterk team ongeacht welke twee anderen je er bij zet. Misschien is het probleem wel deels dat het team té sterk is, want dat zijn 5 a 6 kopmannen...
    02-06-2025 19:33
    AnderJ, correct je begrijpt m'n punt idd niet. Er staat voor B team nog het woord veredeld. En hoewel hier bekritiseerd, heeft UAE wel de team ranking gewonnen. Dat interesseert niemand en kan mij ook aan m'n reet roesten, maar is wel een feit. (Eens komt de tijd dat het met UAE gedaan is, en dan zijn de puntjes ivm WT of PCT wel relevant. Het kan snel verkeren, bijvoorbeeld bij een leegloop of Pogi lang uit de race vw blessure)
    Het gaat mij erom dat ze wellicht een nog veel beter team hadden kunnen opstellen met bijvoorbeeld Sivakov, Almeida, Wellens, Grossschartner, Politt, Soler, Solano, Christen, Narvaez, Novak oa in de gelederen.
02-06-2025 14:42
As je zag hoe fris Yates eruit zag op die klimmen is dit wel echt een merkwaardig verhaal. Del Toro heeft eigenlijk niet eens geprobeerd te winnen.
02-06-2025 15:02
Del Toro had gewoon de benen niet om Yates én Carapaz in bedwang te houden en moest schipperen/gokken, dat is hoe ik het zie. Tussen 31.5 en 30.8 rijdt Del Toro op kop en geeft vervolgens de strijd op. Velen begrijpen het 'geklooi' daarna niet, omdat ze nog niet beseft hebben dat Del Toro op 30.8 de bakens heeft verzet van Girowinst naar rijden voor plek 2. Kijk je de rest van de klim met in je achterhoofd dat Del Toro enkel plek 2 verdedigt, dan is al het sparen van energie en alle extra tijdsverlies enkel in zijn belang. Een verklaring die overeenkomt met de werkelijkheid zit meestal dichter bij de waarheid dan een verklaring die aansluit bij hoe je op papier zou moeten koersen.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine