Wout van Aert vreest voor chaotische Montmartre-rit in de Tour: “Men gaat voorbij aan de veiligheid”
foto: Cor Vos
woensdag 21 mei 2025 om 12:29

Wout van Aert vreest voor chaotische Montmartre-rit in de Tour: “Men gaat voorbij aan de veiligheid”

De slotetappe van de komende Tour de France finisht traditiegetrouw op de Champs-Élysées in Parijs, maar de aanloop ziet er dit jaar wel helemaal anders uit. De renners zullen in de finale liefst drie keer de kasseihelling naar Montmartre beklimmen. Voor Wout van Aert biedt dit perspectieven, maar de Belg is niet echt een voorstander van de Montmartre-rit.

Tourorganisator ASO maakte vorige week al bekend dat de renners in de slotetappe van de komende Tour de France over de kasseihelling naar Montmartre zullen trekken, maar is woensdag ook met alle details naar buiten gekomen. En wat blijkt: de kasseiklim (1,1 km à 5,9%) staat in de finale liefst drie keer op het menu. Na de laatste keer Butte Montmartre is het nog maar zes kilometer naar de finish.

Hoe kijkt Wout van Aert naar deze opvallende parcourswijziging? “Ik ben er niet helemaal een fan van”, geeft de renner van Visma | Lease a Bike voor de start van de elfde etappe in de Giro d’Italia aan bij Sporza. “Ik denk dat het een gevaarlijke rit zal worden. Het parcours is uiteraard iets wat mij ligt, zeker als die laatste klim op zes kilometer van de finish ligt. Dat opent perspectieven voor klassieke renners zoals ik.”

“Jammer dat ze de chaos opzoeken”
“Maar er wordt voorbijgegaan aan het feit dat we daar tijdens de Spelen met een peloton van vijftig renners aankwamen en nu met een heel Tourpeloton, waar nog veel klassementsrenners iets te verdedigen hebben. Ik verwacht chaos als ze dezelfde smalle straatjes nemen richting de klim (de aanloop naar de helling is niet helemaal hetzelfde als tijdens de Olympische Spelen, red). Dan vind ik het jammer dat we dat gaan opzoeken.”

“Ik snap wel dat de organisatie heeft gedacht: dat ziet er cool uit, dat moeten we proberen te benutten. Maar de voorbije jaren is veiligheid toch steeds meer een thema geworden en daar wordt met deze keuze voor Montmartre aan voorbijgegaan.”

Eerder lieten Remco Evenepoel en Jonas Vingegaard zich al kritisch uit over de Montmartre-rit. Alpecin-Deceuninck, de ploeg van Mathieu van der Poel en Jasper Philipsen, ziet de toevoeging van de kasseiklim wel als een meerwaarde.

Zo ziet de slotrit van de komende Tour de France eruit

RIDE Magazine
36 Reacties
21-05-2025 12:32
“Zeg jij er ook even iets negatiefs over wat in het straatje van Jonas past. Die schijt namelijk nu al in zijn broek van dat ritje” zegt Plugge tegen Wout.
Beetje dezelfde teksten over veiligheid en zo van Wout als over de gravelrit die hij won.
O nee, wacht..
    21-05-2025 12:35
    -1
    Gaat gewoon om veiligheid
    21-05-2025 12:37
    +1.

    Als veiligheid uitmaakt moeten we niet doen alsof graveletappes de beste etappes in Grote Rondes zijn.
    21-05-2025 12:57
    En haal de cols er dan ook maar uit
21-05-2025 13:14
Als Vingegaard niet zijn kopman zou zijn had ie gezegd dit is fenomenaal.
Dat gelul van je moet er met 150 doorheen in plaats van 50 is ook onzin. Er gaan er van die 150 man 12 zijn die nog voor het klassement rijden en dan heb je nog wat kanshebbers voor de etappe een man of 15. Plus wat knechten. Oftewel er zijn weer een man of 50 die daar volle bak willen gaan. De rest laat lekker lopen en zwaait naar het publiek.
    21-05-2025 13:20
    Zeg me dat je niks van koers kent, zonder te zeggen dat je niks van koers kent.
21-05-2025 12:43
Kunnen we de poll niet gewoon in de rennerswhatsapp droppen en nadien het resultaat in 1 nieuwsbericht melden?

Ik gok nog meldingen van de mening van Pogi, Adrie, Bakelants, Wuyts en Roger de Vlaeminck
    21-05-2025 12:59
    Hadden we Lefevere al gehad?
    21-05-2025 13:06
    En Dumoulin
    21-05-2025 19:31
    Vooral, wat vindt Louis Meintjes hiervan?
21-05-2025 12:45
Los van de veiligheid vind ik de toevoeging van de Montmartre ook passen in een algehele tendens van letterlijkheid, op vele vlakken in onze samenleving. Alles moet voor zover dat via controleerbare factoren kan (wat bij het wielrennen bij uitstek het parcours, vooral gedecoreerd met (smalle) klimmen is), geoptimaliseerd worden. En tot op een zekere hoogte is dat ook een goed iets: het toevoegen van steilere hellingen bijv. leidt toch tot een vaak meer attractieve koers, of in ieder geval een ontwijking van een SKY-scenario met urenlang Kiryienka op kop.
Maar is de wielersport, en al helemaal diens grootste wedstrijd in juli, wel te reduceren tot het maximale spektakel wat er aan te genieten valt? Is niet juist de Tour ook zoveel meer dan dat? De Tour is (althans voor mij, maar als ik me niet vergis voor velen) ook een bepaald zomergevoel, een traditie: iets wat dan op een m.i. prachtige manier wordt afgesloten door een koninklijke avondsprint op de Champs-Élysées, waarna de Gele Trui een paar minuten later met zijn ploegmaten over de streep bolt. Nu lijkt alle romantiek kapot te mogen voor nog maar eens een (potentieel) spektakelstuk. Dat doet de geest van de Tour en wat het speciaal maakt geweld aan, in mijn ogen.
    21-05-2025 12:58
    Ze eindigen op exact dezelfde Champs waar sinds 1975 ook dezelfde streep ligt. Ze nemen alleen een klein omweggetje er naartoe.
    Mijn mooiste Tourmoment aller tijden is Lemond/Fignon 1989. Spannendste slot aller tijden van een Tour. Hopelijk dit jaar weer zoiets!
21-05-2025 13:10
Zegt de man die Go Go Go roept in een levensgevaarlijke afdaling ...
21-05-2025 13:25
Geeuw! Wat is Van Aert toch een conservatieve en een tikje hypocriete renner...

Tijdens de Spelen liep hij niet te zagen over veiligheid. Nochtans op dezelfde wegen van Montmartre.
    21-05-2025 13:28
    Toen reden ze met een heel klein pelotonnetje die heuvel op...
    21-05-2025 14:27
    Dus het stukje in de tekst, waar hij letterlijk aangeeft dat er nu niet 50 maar 150 moeten rijden, negeren wij gewoon? Hij geeft al meteen het verschil aan en toch noem je hem hypocriet. Dit is dus duidelijk een persoonlijke vete/haat naar van Aert. Want hij is hier totaal niet hypocriet en komt duidelijk met het verschil.
21-05-2025 13:39
Meerdere renners geven al aan dit geen goede ontwikkeling te vinden en als Van Aert dit zegt komen de gebruikelijke anti TVL reageerders weer uit hun hok, grotendeels zonder op de argumentatie in te gaan. Dat was natuurlijk helemaal niet te verwachten.
21-05-2025 14:28
Als je zonder morren, met goedkeuring en nog maar 3 dagen geleden die geitenpaden bent door geknald is dit wel een zeer raar citaat…
21-05-2025 15:55
AUB Wout, ga nu geen jankerd worden en je uitlaten in dienst van schijthaas Vingegaard over veiligheid.
Gewoon lekker koersen, de Tour is dan toch allang beslist. En het argument dat een groot peloton zich door smalle straten dient te manouvreren is kul. Dit gebeurt regelmatig in koersen en waarom zou de laatste etappe in de Tour op een gebruikelijke massasprint dienen uit te draaien.zz
21-05-2025 12:58
Gemakkelijk op te lossen door te stellen dat tijdsaanduidingen niet meer gelden in de laatste 10 kilometer. Of ook: lijkt me heel sterk dat er in het AK nog zulke kleine verschillen zullen zijn dat een klimmetje Montmartre allesbepalend gaat zijn. Lemond-Fignon komt in de tour eens een keer voor om de X jaar. Renners zijn altijd bang voor vernieuwing of iets nieuws. Laat maar komen dus!
    21-05-2025 13:06
    Waarom moeten de laatste 10 km zonder tijdsaanduidingen zijn? Het is gewoon koers en iedere renner/ploeg dealt er maar mee. Dezelfde ploeg die op dit moment het hardste klaagt over “veiligheid” schreeuwt vorig jaar in de teambespreking en later vanuit de volgauto z’n kopman richting een lijf dat in een legpuzzel valt in DDV.
    Daar is maar 1 woord voor. Hypocriet.
    21-05-2025 13:11
    Als veiligheid het issue is bij meerdere ploegen en de angst om met 150 renners door de relatief smalle klim van Montmatre te gaan, is dat een overweging waard. Op die manier heb je enkel nog de (ploegen van de) rittenkapers die ervoor willen gaan en is er ook spektakel. Ik vermoed dat wel meer ploegen dan VLAB veiligheid een belangrijk item vinden. De reden dat ze 'het hardste roepen' is omdat ze, als Neerlands vaandeldrager zijnde, hier het grootste podium krijgen. In Frankrijk zullen dat Franse ploegen zijn etc...
21-05-2025 13:49
Dit tekent de Wout van Aert anno 2025. Angst op 1.

Niet durven trappen in het bos van Wallers. Achteraan beginnen aan Vlaamse hellingen. Als uitverkoren lead-out van Kooij niet verder durven opschuiven dan plek 50.

Zijn hoofddoel is niet langer als eerste over de finish komen, maar om 5 meter na de finish heelhuids zijn kindjes te kunnen aaien (die daar zichtbaar niet op zitten te wachten, maar Wout zelf heeft het blijkbaar nodig).

Van zo'n type is dit een logische reactie.
21-05-2025 23:00
Van Aert geeft letterlijk aan wat meerdere renners en meerdere podcasts al aangeven. Met de OS was het peloton 70 man, nu 180. Dat is een enorm verschil en gaat voor chaos zorgen. Maar omdat Van Aert het zegt, zie je dezelfde 8-10 man weer los gaan.

En WF doet er maar weer eens aan mee door niet gewoon een aantal reacties te bundelen, maar specifiek weer Van Aert te quoten..
    21-05-2025 23:32
    Na het eerste galarondje over de Champs zullen het er maar een paar tientaal zijn die nog (eventueel !!) ergens voor willen koersen.
    Ik verwacht Montmartre meer als een veredeld criterium : wat koersen voor de bühne maar de einduitslag staat al vast.
    Eventueel wat sprinters lossen door die sprinters die wel een pukkel over komen.
21-05-2025 13:32
Dat wordt spektakel op de Marterheuvel. Vind het wel een bijzondere toevoeging waar enig risico aan verbonden is. Lijkt me iets voor vd Poel.
21-05-2025 14:27
Tja, sprints en afdaling zijn ook gevaarlijk, die ook maar schrappen dan.
21-05-2025 16:02
Dat wordt toch een prachtige slotrit!

De kritiek op organisaties m.b.t. veiligheid is terecht en slaat tegelijkertijd door. We gaan steeds verder richting virtueel wielrennen. Lekker veilig. Of alleen via brede wegen, vnl. rechtdoor, motorpak aan, geen publiek, Tour d'A7 ofzo.

PS: Paris-Roubaix. Afschaffen of op z'n minst de kasseistroken schrappen.
21-05-2025 18:15
Uit de wereldtop weggevallen naar de 2e divisie. Juist ook mentaal. Concentreren maar op hier en daar ritwinst en een semi-klassieker. Nieuwe werkelijkheid voor Woet.
21-05-2025 13:11
Hoe breed is de weg op die helling naar Montmartre eigenlijk. Is die breed genoeg voor een jagend peloton van een man of 150?
    21-05-2025 21:59
    Op de spelen was het al te smal. Dus ik vermoed dat het chaos gaat worden
21-05-2025 15:57
Veiligheid vind ik zo'n onzin argument bij dit soort verhalen. Dan kan je iedere afdaling en iedere bocht wel gaan schrappen. De renners maken de koers.
21-05-2025 16:38
Met 170 man, dringen en vallen. Nou als de ASO dat wil, veel te gevaarlijk
21-05-2025 20:18
Krijgen we eindelijk weer een echte 21e etappe in Parijs in plaats van dat saaie criterium.
21-05-2025 14:13
Ook Philipsen vindt de verandering jammer en zegt dat het wat hem betreft niet had gehoeven, lees ik.. Hij is daarna nog iets genuanceerder. Dus binnen de ploeg van Alpecin zijn er op zijn minst ook gemengde geluiden en is het niet zo eenduidig als in het artikel lijkt te staan.
21-05-2025 17:36
Het volk schreeuwt om vermaak. Breng de gladiatoren maar terug.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine