zondag 13 april 2025 om 17:24

Wout van Aert vierde in Parijs-Roubaix: “Verrassing dat ik nog voor podium kon strijden”

Video Wout van Aert kon in Parijs-Roubaix niet meespelen om de overwinning, maar de kopman van Visma | Lease a Bike deed tot diep in de finale wel mee om het podium in de Helleklassieker. Dat kwam als een verrassing voor hemzelf, vertelde Van Aert na afloop tegen Sporza. “Voor de eerste strook was ik betrokken bij een val, zonder erg, maar ik moest toen wel van achteruit koersen”, legde hij uit.

In het Bos van Wallers en in de fase daarna werd al duidelijk dat Van Aert niet de benen had om de topfavorieten te volgen. “Ik was echt niet goed op dat moment”, aldus Van Aert. “In het bos had ik de benen nog niet. […] Matthew Brennan zat nog wel lang bij mij. Dat was mooi om te zien. Daarna hebben we zo goed mogelijk proberen samenwerken, en het is een verrassing dat ik nog voor het podium kon strijden. Maar vierde was wel mijn plaats.”

De eerste twee plaatsen waren voor Mathieu van der Poel en wereldkampioen Tadej Pogačar. Van Aert streed daarachter met Mads Pedersen en Florian Vermeersch om de derde podiumplek, maar werd vierde. “Hetzelfde resultaat als vorige week”, doelt hij op de Ronde van Vlaanderen. “En dezelfde renners op het podium, zeker? Ik moet kunnen toegeven dat er drie beter waren. Zeker Pedersen, die vooraan wegviel door pech, daar kan ik weinig tegenin brengen. Hij was sterker en ging vroeg aan.”

Shirt for ODRC EENDAG

Van Aert ging dus ook al vroeg onderuit in Parijs-Roubaix. Na de streep had hij zichtbare schade aan zijn rechterknie, waarop hij in de laatste Vuelta zo hard gevallen was. Grote gevolgen verwacht hij niet. “Ik denk het niet. In de wedstrijd heb ik er niet veel last van gehad”, verklaarde hij. Ook het Gravaa-systeem om de bandendruk te veranderen werkte goed voor Van Aert. “Feilloos, ik heb geen pech gekend, maar je moet wel de benen wel hebben.”

Voor Van Aert is het voorjaar nog niet klaar. Hij gaat de Brabantse Pijl en de Amstel Gold Race nog rijden komende week.



RIDE Magazine
42 Reacties
13-04-2025 17:45
Ik vrees dat hij, net als een Bernal, zijn top capaciteiten een beetje kwijt is na de zware blessures en revalidatie. Spijtig, maar ik heb de oude WVA dit jaar nog niet in actie gezien ...
13-04-2025 18:13
De conclusie van de voorjaarscampagne van WVA lijkt mij duidelijk: onvoldoende.
Alles in het werk stellen om die monumenten in het Noorden te winnen en in beide wedstrijden geen moment voor de zege meegedaan. Als klap op de vuurpijl verspeelt hij dan ook nog eens een zekere teamzege in Dwars door Vlaanderen door als een natte krant te sprinten.
WVA hoort duidelijk niet (meer) bij de hele grote jongens, MVDP, Pogacar en Pedersen staan duidelijk een heel eind boven hem. Hopelijk gaat daarmee ook die overdreven aandacht richting WVA hier op WF en ook in de andere media eindelijk eens stoppen!
    13-04-2025 18:23
    Goh, de overdreven aandacht is er voor elke uitgeroepen topper toch? Kan Wout niets aan doen. Bovendien is er nog steeds dat (Jumbo-)Visma tiffosie gedrag, zeker op deze website met dezelfde kleuren, daar kan je niet omheen. Maar laat hem inderdaad maar even met rust en zijn nieuwe rol zoeken en vinden. Misschien kan wel de nieuwe Gilbert Duclos-Lasalle worden, of misschien komt een andere rol in het verschiet. En dat Visma dan Brennan en andere opleidt tot nieuwe kopman. Die koop je nl niet, die kweek je zelf, net zoals QS doet met Magnier, Lamperti, Lecerf etc. Panta Rhei
    13-04-2025 18:44
    Het is en blijft een rare seizoensindeling, met dat niet (of op de bonnefooi) rijden van het WK-veldrijden, dan toewerken naar wat toch iets van een piek is tijdens het openingsweekend en dan op hoogte gaan zitten tot vlak voor je belangrijkste wedstrijden. Start gewoon met de Tirreno en San Remo. Dat was veel logischer.
13-04-2025 20:36
Pijnlijk hoor, dat demasqué in het bos.

Medisch, fysiologisch, psychologisch en techologisch is Van Aert zwaar geassisteerd door de ploeg.

-Geen Milaan - San Remo.

-Extra hoogtestages voor een hoger hematocriet.

-Mechanische hulp in de vorm van oppompbanden en aero helmen.

-Vlaanderen door de ploegleiding gevalueerd als opwarmkoers richting Roubaix waar "eigenlijk alles om draait."

En dan op het momemt supreme in het bos voorbij gereden worden door knechten en b-renners.
    13-04-2025 20:42
    Hard maar wel de waarheid
    13-04-2025 20:47
    En dan te bedenken dat zo'n renner volgens sommige zelfs één van de topfavorieten was.
    13-04-2025 20:49
    Maar hij wordt wel 2 weken op rij 4e achter 3 fantastische renners. Nog steeds erg knap. Hij heeft nog steeds een enorme motor alleen mist hij nu de absolute power en explosiviteit op belangrijke momenten. Daar had een goede cross winter wel in kunnen helpen.
13-04-2025 17:41
Vandaag ook de morele winnaar of gewoon een tegenvallend voorjaar?
    13-04-2025 17:43
    Tot nu toe tegenvallend, maar hou mijn eindoordeel voor WvA graag tot na AGR en voor Visma tot na LBL.
    13-04-2025 17:55
    100% morele winnaar. Eigenlijk altijd.
    13-04-2025 19:14
    De van Aert die dit jaar, na een zware blessure weer terug komt en meteen voorin mee strijdt, die is een morele winnaar. De van Aert die gratis in jouw hoofd woont is natuurlijk kwalitatief uitermate teleurstellend.
    13-04-2025 19:28
    Kun je misschien 1 reden opnoemen waarom Wout in mijn hoofd zou wonen?
    14-04-2025 09:48
    Gr.r Nee. Van Aert is hier niet de morele winnaar... Visma, incl Van Aert hebben 5 maanden lang het overal uitgeroepen dat RVV en PR hun grote doelen zijn en alles gingen laten vallen voor deze 2 monumenten. Geraakt in beide races niet eens op het podium dus conclusie: GEEN geslaagd voorjaar en ook geen morele winnaar.
13-04-2025 18:18
Deze man is altijd zo duidelijk en eerlijk na afloop. Dat is toch knap hoor.
    13-04-2025 21:22
    Eens, een verademing. Ik had um wat meer gegund dit voorjaar. Hij verdient mi meer, alleen jammer dat ie bijna tijd MvdP op zijn pad vindt in het veld en op de weg :S
13-04-2025 18:31
Wout is eerlijk maar de media wil te veel!
13-04-2025 18:50
Ja, duidelijk het voorjaar van WVA is totaal mislukt. Misschien moet Heyboer zich als performance manager achter de oren krabben m.b.t. zijn trainingsschema's. De oude garde rendeert totaal niet. Alleen de jonge garde met Brennan en Tulett heeft dit voorjaar tot nu toe uitstekend gepresteerd. Jorgenson en Vingegaard hebben dan een etappekoers gewonnen, maar in de grote klassiekers was het voornamelijk achter de feiten aan koersen.
    13-04-2025 21:47
    Buiten van der Poel en Pogacar koerst iedereen achter de feiten aan in de grote klassiekers dit jaar .
13-04-2025 17:29
Schitterend toch deze koers. WvA de hele dag achter de feiten aan en sprint uiteindelijk voor het podium. Alleen in Roubaix.
13-04-2025 17:35
Duidelijk en geen excuses zoekend. Zit nu bij de groep achter MvdP, Pogacar en Pedersen, die een ereplaats kunnen halen en meer als de omstandigheden beter zijn. Hopen dat hij dit en volgend jaar nog weer een stapje kan zetten als hij hopelijk zonder pech blijft.
13-04-2025 18:17
Wout gaat weer shinen in de grote rondes die eraan komen, met als eerste de giro en zal daar wel weer zijn ritjes meepakken met winst.
    13-04-2025 18:40
    Zijn fans moeten het inderdaad vooral hebben van: Wout zal dit, Wout zal dat.
    13-04-2025 20:10
    This te hopen voor hem.
    14-04-2025 07:41
    Zonder enig explosief vermogen wordt dat lastig.

    Hij lijkt nu vooral goed in conditioneel overleven na 240 km. Die etappes bestaan niet in grote rondes.
13-04-2025 19:11
Wout leek in de aanloop naar de kasseien wel een beetje angstig. En in het bos begint hij in het wiel van Pogacar en wordt aan alle kanten voorbij gereden.
Als je zelf in het peloton achter een renner zit die angstig/onzeker is zie je dat meteen. Dus moet je daar voorbij en weet je bijna zeker dat je een duelletje om een positie gaat winnen. Dat leek hier ook wel te gebeuren en toen was de kans op de zege al voorbij voor Wout.
    13-04-2025 19:59
    Bij Van Baarle zie je hetzelfde syndroom. Vorig voorjaar al, maar het begint oprecht trieste vormen aan te nemen. Als recente winnaar de eerste kasseistrook als allerlaatste opdraaien omdat er te veel angst in je lichaam zit, dat moet beschamend voelen, ook voor hemzelf.
13-04-2025 17:53
vAert moet die enige monument die hij won maar koesteren
    13-04-2025 17:56
    Dat geldt voor veel renners, die de pech (of geluk?) hebben in een tijdperk van twee superkampioenen met enorme dominantie te leven.
13-04-2025 18:55
Er kan er maar één winnen. Ik heb soms het idee dat mensen niet helemaal begrijpen wat dat simpele feit betekent bij de analyse achteraf.
13-04-2025 18:59
Wout lijkt het nu ook te beseffen. Koersen als DDV, BP en ritten in de Giro moeten nu zijn (realistische) doelen worden, voor de rest komt hij nu enkele treden te kort.
13-04-2025 19:26
Wout is gewoon vooral een superknecht, kan alles heel goed maar niks super.
Daardoor komt hij in klassiekers waar altijd specialisten aan de start staan te kort en in de grote rondes waar meer vrijheid is en hij een goed niveau langer kan vasthouden ten opzichte van andere renners veel beter tot zijn recht.

Dit moeten ze in België ook een keer gaan inzien.
Dan heb je ook gelijk een hoop gefrustreerde mensen minder daar.
13-04-2025 17:54
Eerlijke analyse, hij eindigt op zijn plaats en zoekt geen excuses. De voorbereiding zal wel eens herbekeken worden lijkt me.
13-04-2025 22:20
Haalt mijn inziens gewoon een redelijke voldoende voor zijn optreden. Zwak in het middenrif van de koers maar uiteindelijk toch bij de besten eindigen. Dat is toch ook zeker opmerkelijk en zegt iets over zijn duurvermogen. en wilskracht.

Heb ergens het vermoeden dat hij wel goed op koers ligt voor de Giro. Het wil alleen in de grootste eendagskoersen niet lukken en denk ook niet dat het gaat lukken, op misschien een gelukkig uitvallende toevalstreffer in de komende 3 seizoenen. Als kopman van een grote ploeg is dat misschien wat aan de karige kant, aangezien ze ook zo duidelijk bezig zijn om met hem de grootste koersen te winnen. Anderzijds heeft misschien VLAB ook niet het recept om die stap te zetten met Van Aert. Het is ook niet evident om het te laten slagen, kijk hoe hard een absolute topper als Pedersen het probeert.
14-04-2025 07:57
Dat van Aert nog 4e wordt in beide keienkletsers valt mij mee. En net alsof het een schande is dat er 3 net wat beter zijn?
13-04-2025 20:24
Mooie top-10 plek voor de BEEZZZZ alweer. Haha.
13-04-2025 23:01
Natuurlijk is en blijft VA een topper...maar dat hij tekort komt achter de top 2 of 3 is duidelijk..geen schande want op karakter en kracht komt hij op einde meestal er door heen en 2x 4e is niet verkeerd. Maar goed had wel alles gezet op het winnen van RVV en PR...en dan is het niet goed genoeg... zijn explosiviteit en durf is na alles wat hij meegemaakt heeft weg. Hij zal zijn ritten nog wel winnen maar of het de echte topkoersen nog zijn?..de toekomst zal het uitwijzen. Heeft in vergelijking met Pogacar, Vanderpoel en zelfs Pedersen de pech dat zijn ploegleiding niet uitgekookt genoeg is en niet het niveau heeft dat bij een topploeg hoort.
14-04-2025 01:24
MSR gewoon weer elk jaar meepakken vanaf nu, daar heeft Wout de grootste kans om nog eens een monument te winnen.
    14-04-2025 07:42
    Aan de andere kant: als je ziet hoe weinig explosief hij is: had hij dit jaar meegekund op de Cipressa? Ik denk het niet.
14-04-2025 13:40
Hij mist momenteel gewoon die extra versnelling die maar 1-2 keer in die monumenten nodig zijn om mee te zijn, of dat nu komt door naweeën van die blessure waardoor hij tijd te kort kwam qua voorbereiding of omdat dit het maximale is wat er nog uitkomt na die blessure laat ik nog even in het midden. Je ziet het ook in zijn sprints dat zijn maximaal vermogen gewoon minder is dan andere jaren.

2 keer 4e na die mannen op het podium is niet bepaald een schande maar dit is zeker niet de allerbeste wva die we ooit gezien hebben, dat moet iedereen toegeven na dit voorjaar. Ik hoop vooral dat ze alles wat hij doet wat minder gaan uitvergroten/analyseren en uitsmeren in de media, De Lie is op dat vlak met veel minder druk ook al zwaar ten onder gegaan in dit voorjaar.

Een voordeel is wel dat ze die aanpak met een hoogtestage in maart wellicht gaan overboord kieperen, wva is volgens mij iemand die pas echt op snee komt door competitie te rijden en deze aanpak staat daar helemaal haaks op. Als hij goed de winter in gaat (afgelopen winter dus zeker niet) dan kan die toch best gewoon de 2022 aanpak hanteren: in december wat crossen (maar wel al op een vrij hoog niveau, anders ben je er niets mee), hoogtestage in februari, en dan via de omloop of strade en PN of TA echt op snee komen. Visma kennende zullen ze echter weer iets nieuw willen verzinnen, terwijl ze best kunnen terug grijpen naar dingen die wel werkten in het verleden.
13-04-2025 22:06
Duidelijk commentaar, eerlijk en net niet goed genoeg
14-04-2025 09:55
Wout is duidelijk nog niet op niveau van zijn top jaren, komt vooral in de piek belasting vermogen tekort. 10km voor zijn val zat VLAB met 6 renners voorin, paar kilometer later zaten alle renners verspreid en zat Wout achterin het peloton op het kantje, dat is vragen om moeilijkheden, zeker opweg naar de eerste kassei strook. Zelfde geldt voor vBaarle, die heb ik ook alleen maar achterin het peloton gezien. Kan je een mooi systeem hebben, maar daarmee trek je een koers niet naar je toe

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine