Wout van Aert verslaat Julian Alaphilippe in Milaan-San Remo
Wout van Aert heeft de 111e editie van Milaan-San Remo op zijn naam geschreven. De renner van Jumbo-Visma versloeg na een razendspannende finale zijn vluchtmakker en titelverdediger Julian Alaphilippe. Beide renners wisten weg te rijden op de flanken van de Poggio.
In de Italiaanse steden Milaan en San Remo ging het vandaag vooral over wielrennen. Vandaag stond namelijk de 111e editie van Milaan-San Remo op het programma. De wedstrijd onderging een heuse metamorfose, met het schrappen van de Turchino, de drie Capi én een lange passage langs de Ligurische kust, maar de finale bleef ongewijzigd. La Classicissima eindigde ook in dit vreemde wielerseizoen na een traditionele finale over de Cipressa en de Poggio.
Zes Italianen en één Spanjaard gaan op avontuur
Het officiële startsein voor Milaan-San Remo werd gegeven om 11.00 uur en na amper tien minuten koers gaf Radio Corsa al de namen van de vroege vluchters door. De kopgroep kleurde nagenoeg volledig Italiaans met Mattia Bais, Manuele Boaro, Alessandro Tonelli, Damiano Cima, Fabio Mazzucco en Marco Frapporti. Deze thuisrijders kregen nog het gezelschap van de Spanjaard Héctor Carretero. De zeven avonturiers wisten een maximale voorsprong bijeen te fietsen van ongeveer zes minuten.
De renners wisten in het eerste koersuur bijna 44 kilometer af te leggen. Al snel werd duidelijk dat Caleb Ewan en Philippe Gilbert met winstambities rondreden, aangezien de knechten van Lotto Soudal zich op kop van het peloton nestelden om het vuile werk op te knappen. Ook Jumbo-Visma (voor Strade Bianche-winnaar Wout van Aert) en Groupama-FDJ (Arnaud Démare) besloten een mannetje op te offeren in de jacht op de zeven koplopers.
Schaduwfavoriet Trentin geeft op na valpartij
Op de beklimming naar het gehucht Niella Belbo, een nieuwe klim in het parcours na het schrappen van de kustpassage, bleef de voorsprong van de vluchters schommelen rond de zes minuten. De koers kabbelde een beetje voort richting de Cipressa en de Poggio, maar het peloton werd met nog 87 kilometer te gaan plots opgeschrikt door een valpartij. Het bekendste en voornaamste slachtoffer was Matteo Trentin, vooraf bestempeld als een van de schaduwfavorieten.
De onfortuinlijke renner van CCC moest uiteindelijk worden afgevoerd naar het ziekenhuis. Zonder Trentin reden de overige renners verder richting de Colle di Nava. De favorieten besloten op deze beklimming hun kruit droog te houden, in de wetenschap dat het zwaarste nog moest komen. Het tempo lag echter wel behoorlijk hoog, aangezien de voorsprong van de vluchters was gedaald naar één minuut. Er vond nog voor de Cipressa een hergroepering plaats.
Nervositeit stijgt in aanloop naar de Cipressa, Ewan en Gaviria haken af
In aanloop naar de voorlaatste beklimming in deze Milaan-San Remo steeg de nervositeit in het peloton, de favorieten wilden allemaal in een goede positie aan de Cipressa beginnen. Zo ook Julian Alaphilippe, maar de titelverdediger kreeg eerst nog af te rekenen met mechanische pech. De Fransman werd echter op tijd weer teruggebracht naar het peloton. Danny van Poppel zag zijn kansen in rook opgaan na een crash.
Op de Cipressa zagen we aanvallen van Loïc Vliegen en Jacopo Mosca, maar nog opvallender was het zeer vroege afhaken van Caleb Ewan. De nummer twee van 2018 en een van de grote favorieten voor de zege kende een slechte dag en kwam op de Cipressa de man met de hamer tegen. Ook Fernando Gaviria, een andere sprinter om rekening mee te houden, stond plots helemaal stil. Helemaal vooraan reden Vliegen en Mosca nog altijd op kop.
Vuurwerk op de Poggio
De voorsprong van de Belg en Italiaan bleef echter beperkt tot een tiental seconden, die niet veel later weer werden opgeslokt. In de afdaling van de Cipressa nam Daniel Oss wat meer risico, waardoor hij een vijftiental seconden wist uit te lopen op een uitgedund peloton. De Italiaan met de kenmerkende krullen wist echter niet als eerste de voet van de Poggio te bereiken. Een vrij omvangrijke groep, met Van der Poel en Van Aert, begon aan het laatste klimmetje.
Gianluca Brambilla verhoogde bij het opdraaien van de Poggio het tempo, maar echt veel schade kon de Italiaan niet aanrichten, al zag spurtkanon Sam Bennett wel sterretjes. Op 6,5 kilometer van de streep besloot titelverdediger Alaphilippe, naar eigen zeggen niet in topvorm, zijn versnelling te plaatsen en de renner van Deceuninck-Quick-Step bleek zelfs sterk genoeg om topfavoriet Van Aert uit het wiel te kletsen.
Alaphilippe valt aan, Van Aert spurt naar de zege
Alaphilippe begon als eerste aan de afdaling van de Poggio, maar Van Aert was zeker nog niet kansloos voor de overwinning. De Belg kwam slechts drie seconden later boven en wist in de afdaling weer de aansluiting te maken. Alaphilippe en Van Aert hadden wel een mooie bonus op een achtervolgende groep met Van der Poel, die niet in staat was om de twee koplopers te volgen op de Poggio. Toch waren de verschillen nog speelbaar richting San Remo.
Alaphilippe en Van Aert besloten niet te linkeballen richting de finish, aangezien de voorsprong (een seconde of acht) zeer klein was. Heel even leken Van der Poel en co nog aan te sluiten, zeker omdat Van Aert en Alaphilippe in de laatste honderden meters de benen stilhielden. De achtervolgers kwamen echter te laat en dus mochten de Belg en de Fransman voor een zeer prestigieuze zege sprinten. Van Aert bleek na een spannende spurt de snelste.
Voor de Belg is het zijn tweede grote zege sinds de coronabreak, aangezien hij vorige week ook al de beste was in Strade Bianche. Alaphilippe eindigde dus als tweede, Michael Matthews won de sprint van de achtervolgende groep. Van der Poel slaagde er niet in om een dichte ereplaats te bemachtigen. Van Aert is de eerste Belg die Milaan-San Remo wint sinds Andrei Tchmil, die in 1999 de beste was na een late uitval.
Niet breken op de Poggio.
Een pokerende en uit de wiel komende Alaphilippe achter houden !
Sterk !
Klasse Wout!!
Indien express was dat een zowel asociale als gevaarlijke doch bovenal zeer uitgenaste k#tstreek. Vind niet dat hij er een dsq voor verdient en denk dat het eerder lomp/gemakzuchtig was dan bewust maar juist ook nu zou de UCI dit beeld wel mogen pakken met een persbericht erbij dat de volgende eruit vliegt. Niks stoeprandje maar muurtjes, alles komt daar terug op de weg en dat moet je inzien als prof.
Staat in mijn top 10 van stomst weggegooide bidons.
Die gaat in de Tour van goud zijn voor de kopmannen en als hij deze vorm kan vasthouden tot de Vlaamse klassiekers, zal het moeilijk worden om hem daar te verslaan.
Kan nu ook de VDP hype beetje gaan liggen? Van Aert voorlopig echt wel een heel pak beter op de weg. VDP duidelijk te kort. En dit is een monument, niet de Amstel...
En dat Van Aert straks moet knechten, als je eender welke nationaliteit buiten hollander hebt vind je het echt heel erg wringen. Op het schandalige af.
Ik vind dit toch een beetje een onzin reactie. Het is en blijft een teamsport en hij kan in dienst van toch ook echt een paar mooie dingen laten zien...
Het alternatief is dat die niet meegaat, vind je dat dan prima?
“Vdp komt een stuk tekort...” Jeetje, een heel stuk nochtans... hij kan er dus niet zoveel van... Een hongerklop minder en je zou al heel anders praten... kortom over de vdp hype zou ik me niet zo’n zorgen maken, anders kom je zo zuur over...
Ongekend! Ook een compliment aan de C-kern van zijn ploeg. Lindeman en Jansen in het bijzonder hebben hun werk prima gedaan.
Frits mag weer extra in de buidel gaan tasten, maar dat heeft hij er wel voor over denk ik.
Het is gewoon bizar, hoe jij maar op dat team blijft hakken... Van Aert kwam vandaag helemaal geen steun tekort. Betere hulp had hij zich eigenlijk niet kunnen wensen... of het moest iemand zijn die samen met hem en Alaphilippe over de Poggio kwam. En dat was de huidige Dumoulin in elk geval niet gelukt.
Ik zag een indrukwekkende DQS trein voorop rijden. Maar hoeveel man heb je nodig in de aanloop naar de Poggio?
Je hebt vooral iemand nodig die je op het juiste moment van achter naar voor brengt. En vanaf de voet is het aan de kopmannen zelf.
Er is namelijk geen prijs voor "met de meeste knechten aan de voet van de Poggio aankomen".
Denk dat iedereen bij TJV zijn werk gedaan heeft. Van bidonnen halen tot Van Aert op het gemak stellen tot op het juiste moment naar voren piloteren.
Maar als je niet neutraal naar een koers kunt kijken, ga je dat waarschijnlijk ook niet willen zien.
Ik zag een indrukwekkende DQS trein voorop rijden. Maar hoeveel man heb je nodig in de aanloop naar de Poggio?
Je hebt vooral iemand nodig die je op het juiste moment van achter naar voor brengt. En vanaf de voet is het aan de kopmannen zelf.
Er is namelijk geen prijs voor "met de meeste knechten aan de voet van de Poggio aankomen".
Denk dat iedereen bij TJV zijn werk gedaan heeft. Van bidonnen halen tot Van Aert op het gemak stellen tot op het juiste moment naar voren piloteren.
Maar als je niet neutraal naar een koers kunt kijken, ga je dat waarschijnlijk ook niet willen zien.
Niemand heeft WVA naar voor gebracht in de aanloop naar de Poggio. Dat heeft hijzelf moeten doen. Met Jansen in zijn wiel.
@tendam
Zijn ploeg had in de finale dus duidelijk wél meer kunnen doen dan een ongevaarlijke renner als Aimé De Gendt binnen schootsafstand houden.
De realiteit was dat Van Aert de hele dag prima ondersteuning heeft gehad (ook het laatste stukje richting Poggio zelf inschuiven op de voorste rij doet daar niets aan af) en daar zelf uitgesproken positief over was (had niet zo dik aangezet hoeven worden, een kunstmatig bedankje had voor een ondermaatse ondersteuning volstaan).
Mooie dag voor TJV.
Van der Poel kon A niet beter (vorm van de dag) of B rekende op een groepsprint en spaarde krachten.
Erg zielig die anti- van der Poel geluiden, vier gewoon je eigen feestje in plaats van af te geven op anderen.
Matthews gaat ongeveer van de witte streep naar vlak langs de hekken. Sagan wilde er langs, maar koos om toch heel te blijven. Daar mag de jury wel eens naar kijken.
En daarop kan je zien dat Sagan hoogstens met zijn voorwiel naast het achterwiel v Matthews zit en Matthews dus perfect zijn lijn mag kiezen.
Zat Sagan naast Matthews' bracket, dan geef ik je gelijk.
In extremis liet vd Poel trouwens nog een flinke kop beurt vallen,
Wout klimt ook erg goed, heeft een goede tijdrit en een goede sprint. Hij is misschien opvolger van Roger De Vlaeminck, waar Remco de opvolger van Eddy Merckx is.
Het BK tijdrijden wordt alleszins leuk met deze twee gigantische kleppers aan de start.
Toch ook even credits voor Aimé De Gendt zijn hoogtepunt uit z'n wielerloopbaan!