Wout van Aert trekt conclusie na etappe in dienst van Simon Yates: “Dat is duidelijk geworden”
foto: Cor Vos
dinsdag 27 mei 2025 om 19:02

Wout van Aert trekt conclusie na etappe in dienst van Simon Yates: “Dat is duidelijk geworden”

Wout van Aert liet zich dinsdag opnieuw zien in de Giro d’Italia. Niet als afmaker, maar wel als luitenant voor Simon Yates. De Belg maakte deel uit van de vroege vlucht, liet zich vervolgens uitzakken en reed op de slotklim nog een tijd op kop voor zijn Britse ploeggenoot.

Van Aert keek na afloop met Sporza tevreden terug op de zware bergrit naar San Valentino. “Simon doet een goede zaak, dus het was een goede rit voor ons, maar wel een bijzonder zware etappe. Ik heb vandaag 7.300 calorieën verbrand. Het was de bedoeling dat ik in de vlucht zat, zeker als er andere klassementsploegen meezaten zoals EF Education-EasyPost of INEOS Grenadiers.”

“Toen Darren Rafferty en Joshua Tarling vooraan zaten, viel er een gaatje. Ik heb niet getwijfeld en ben overgestoken. Al was het niet de bedoeling dat we een heel uur met zes renners vooraan reden, dat kost stiekem veel krachten. Maar voor mij is de enige manier om van waarde te zijn voor Simon door met een beetje voorsprong te beginnen.”

Van Aert bleek op de slotklim nog sterk genoeg voor een lange kopbeurt, waarna het aan Yates was om door te trekken. Met succes, want de Brit wist leider Isaac Del Toro te lossen. “Of het aan mij lag, weet ik niet. Maar we hadden afgesproken dat als het tempo niet hoog genoeg lag, ik op de eerste minder steile kilometers zou proberen gas te geven”, vervolgt Van Aert.

“Het is raar maar waar, maar ze staan in het klassement nog dichter bij elkaar. De waardeverhoudingen zijn duidelijk geworden”, trekt Van Aert een belangrijke conclusie. “En Richard Carapaz was sowieso al iemand die er goed voor stond en dat bewijst hij vandaag.”

Shirt for OIC AK
RIDE Magazine
8 Reacties
27-05-2025 19:19
Ik hoop dat Van Aert zich bergop nog wat terug kan verbeteren, dat maakte hem altijd zo'n spectaculaire renner.
    27-05-2025 20:41
    De curve gaat nog steeds in stijgende lijn.
    27-05-2025 21:14
    Hij staat net wat te zwaar om bergop echt goed te zijn.
    27-05-2025 21:33
    Ik denk nu niet dat we meer mogen verwachten, vandaag heeft hij het eerste uur 400 watt gemiddeld moeten duwen terwijl die Fortunato’s relatief simpel zijn mogen vertrekken uiteindelijk. Op de voorlaatste klim heeft wva zich bewust laten lossen om op een deftig tempo net voor de groep der favorieten boven te komen, anders kan je op die slotklim geen 10 minuten aan 500+ watt duwen. Dan mag het vatje van mijn part leeg zijn precies.
28-05-2025 05:44
Ik kan enorm genieten van een klasbak als Wout. Ook nu weer liet hij zien van waarde te kunnen zijn. Tot het op was. En dan is het ook meteen echt op.
27-05-2025 22:42
Fijn dat DAT duidelijk is geworden. Want als DAT onduidelijk is, blijk je achter ENE aanlopen. Dat ene DAT bedoel ik. Of natuurlijk dat andere feit, DAT zou je zo uit het oog verliezen. Enfin, dat is dan ook weer uitgeklaard.
28-05-2025 09:09
Ik vond Wout altijd een soort zwitsers zakmes. Sprints winnen, sprints aantrekken en zelfs sleuren in hooggebergte (mont ventoux!).
Dat laatste moet hij nog verder opbouwen deze week. Hij is nog te zwaar. Hij moet dus zeker niet naar huis om "uit te rusten" deze week, zoals sommigen beweren. Nee, nog meer koershardheid opdoen. Daar vaart deze sympathieke gozer wel bij. Het is een goede vader anders zou ik zeggen, minder je kinderen knuffelen!
    28-05-2025 09:35
    Hij is door z’n bouw zwaarder dan de echte klimmers maar kan dat compenseren met meer wattage te duwen. Gezien z’n doelen ook in de klasssiekerz liggen zou het nefast zijn voor Wout om 5 kilo te verliezen, want dan zal hij inboeten aan kracht en explosiviteit. Hij is een supergoede helper in de bergen maar het is nooit de bedoeling geweest bij VISMA hem om te scholen tot vb een tweede Majka ofzo. Nogmaals: daar is waar ze bij Kruijswijk, Kelderman en Lemmen moeten aan werken: die zouden toch veel beter bergop moeten rijden dan de zwaardere Van Aert terwijl vaak het tegendeel wordt bewezen.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine