Wout van Aert stoort zich aan klassementsteams na val: “Ze zouden soms beter hun verstand gebruiken”
foto: Cor Vos
zondag 25 mei 2025 om 09:10

Wout van Aert stoort zich aan klassementsteams na val: “Ze zouden soms beter hun verstand gebruiken”

De veertiende etappe van de Giro d’Italia werd gewonnen door Kasper Asgreen, maar na afloop ging het vooral over de grote valpartij in de finale richting Nova Gorica. Volgens sommigen was het parcours niet veilig genoeg, maar Wout van Aert wijst vooral met een beschuldigende vinger naar bepaalde ploegen.

Op een smalle klinkerweg ging het mis in het peloton en gleed een renner onderuit, waardoor ook de rest ten val kwam. In de ontstane chaos verloren de nodige klassementsrenners – waaronder Juan Ayuso, Primoz Roglic, Egan Bernal, Thymen Arensman en Antonio Tiberi – tijd. Het grootste slachtoffer werd Giulio Ciccone. De Italiaan zag zijn klassementsambities in rook opgaan en moet zelfs de strijd staken.

Wout van Aert en zijn ploeggenoten van Visma | Lease zaten voor de valpartij en deden uiteindelijk goede zaken op Sloveense bodem. Hoe kijkt de Belg terug op de chaotische finale? “Dit was een circuit met veel bochten, maar ik moet zeggen dat het aan de renners zelf ligt dat dit gebeurd is. De klassementsploegen zijn zo zenuwachtig”, houdt Van Aert zich niet in voor de camera van Sporza.

“Ze maken zelf stress en daardoor vallen ze”
“Ze maken zelf stress en daardoor vallen ze. Dat moeten we durven te zeggen. Wij willen winnen in een sprint. Het laatste wat we dan doen is risico’s pakken. Ze zouden soms beter hun verstand gebruiken.” Was het parcours bij momenten ook niet erg verraderlijk? “Ik ga deels akkoord. Het is riskant door de nattigheid en door sommige stukken die net geasfalteerd zijn, maar ik vond het circuit in bijvoorbeeld Lecce veel gevaarlijker met die trechters.”

“Er waren misschien veiligere opties, maar we hadden het zelf ook veiliger kunnen houden”, is Van Aert van mening. Visma | Lease a Bike besloot na de valpartij overigens wel gewoon door te rijden. Was wachten op de gevallen renners nog een optie? “Bij een gesloten koerssituatie zou dat gebeurd zijn, maar de kopgroep reed nog voor ons en de zege lag er. Ze zouden de koers nooit neutraliseren”, besluit de Belg.

Shirt for OIC AK
RIDE Magazine
26 Reacties
25-05-2025 09:53
Geweldig dat nét hij een sneer zit uit te delen naar alle AK-renners en
hun ploegen, die volgens hem de oorzaak van de valpartij waren.
Het is sowieso not done dat een renner kritiek uit op conculega's alsook
het spekgladde wegdek of een domme stuurfout wellicht de crash veroorzaakte.

En wat stress, enorme bewijsdrang en een groot ego kunnen aanrichten? Tja,
daar hebben we de staaltjes hiervan in DDV'24 gezien hé?
    25-05-2025 10:08
    Inderdaad bizar van juist hem en van visma. Zelf rijden ze overal voor klassement en doen ze hier keihard aan mee overal
25-05-2025 10:14
De vele berichtgeving over WVA begint storend en irritant te worden. Niet iedere "scheet" van WVA hoeft gemeld te worden. Hij zou beter in de spiegel kijken i.p.v. van wijzen naar klassementsteams, hij maakt zelf ook deel uit van een klassementsteam. Was het niet VLAB die vol door reed op het "o zo gevaarlijke en natte parkoers" ? Deze keer lag er geen renner van VLAB bij en zat de klassementsman Simon Yates voorin, dus dan is het ok.
WVA kan beter zijn energie steken in zijn duur vermogen, want gisteren toch een kans laten liggen voor Kooij, door op 4km van de finish het volledig te laten lopen, terwijl Asgreen die al de hele dag voorop reed wel in staat was het vol te houden tot aan de finish en zo er met de overwinning van door ging.
    25-05-2025 10:23
    Dat is het allang, maar die irritatie is geen verantwoordelijkheid van dit platform, dus hoeven en zullen daar geen gehoor aan geven. Verder is het waanzin Asgreen en Van Aert te vergelijken in deze, aangezien Asgreen zijn ritje uitkiest om vol voor te gaan en Van Aert dat meerdere dagen doet tbv meerdere objectieven binnen de ploeg.
    25-05-2025 10:46
    Waarom reageer je dan op elke scheet een stukje van het verdien model van deze website . Hij had nog zoveel overschot dat hij expres liet lopen .
25-05-2025 10:14
Zelf Go Go Go roepen, zelf alle risicos nemen, zelf andere renners in gevaar brengen én doen vallen in een levensgevaarlijke afdaling en dan nog durven een beschuldigende vinger opsteken naar anderen ...

Hoe hypocriet kan je zijn.
Tijd om eens in de spiegel te kijken, grote, Almachtige Wout.

Edit: op vraag van Quincy m'n post aangepast. Het was inderdaad iets té.
    25-05-2025 10:19
    Ongelofelijk domme en etgerlijker reactie dit :((
    25-05-2025 11:00
    Mag deze reactie weg gehaald worden? In deze vorm geen meerwaarde, beledigend en aanstootgevend. Aan de reageerder: je bent echt in staat om met een kwalitatief betere omschrijving te komen van je boodschap. Succes!
    25-05-2025 11:19
    Wat mij betreft is dit niet Wout's meest snuggere uitspraak, maar het is toch echt tenenkrommend hoe sommigen hier er keer op keer van genieten om bij iedere kans die ze maar krijgen hun gal over deze man uit te spuwen. Krijg je er soms een harde plasser van??
    25-05-2025 11:40
    De reacties worden treuriger met de dag. Misschien maar overschakelen naar curling?
25-05-2025 09:55
Het klopt wat hij zegt. Alleen jammer dat hij nu kritiek geeft op iets dat zijn eigen ploeg al enkele jaren zelf doet. Als zijn ploeg hier aan de start stond met de superfavoriet zitten ze zelf vaak te wringen vooraan. Jammer dat er op deze manier renners moeten opgeven en anderen tijd verliezen.
25-05-2025 09:44
Het is evident dat nervositeit, 70 renners die bij de eerste 20 willen zitten en ploegleiders die vinden dat iedereen moet opschuiven, al een decennium een veel grotere factor zijn bij het groeiende aantal valpartijen dan gevaarlijke parcoursen.

Men zit al even lang naar organisatoren te wijzen als het over veiligheid gaat en die hebben ondertussen een hoop dingen veranderd en het probleem wordt alleen maar groter. Wordt inderdaad tijd dat ze eens naar zichzelf gaan kijken.

Zorg er al eens voor dat die oortjes alleen voor veiligheid mogen worden gebruikt door organisatie, hulpdiensten en dergelijke, maar niet meer door ploegleiders om tactisch bij te sturen en hun renners hysterisch naar onnodige risico's te gillen
    25-05-2025 10:05
    Niet zo evident. Er zijn veel minder renners die flink beter zijn dan de rest, de knechten zijn ook goed. Snelheden gaan omhoog, tactieken die 10 jaar geleden werkte werken niet meer. Beter materiaal. Dus beetje makkelijk om dan nervositeit en ploegleiders van alles de schuld te geven
    25-05-2025 10:06
    Organisatoren blijven ook onverminderd parcoursen opstellen, die zelfs tegen de weinige veiligheidsregels die er wel zijn ingaan.
    25-05-2025 10:18
    Deels correct. Wat nooit lijkt te worden meegenomen in een schijnbaar toenemende onveiligheid in deze sport (is niet bewezen dat het daadwerkelijk onveiliger is), is dat de sport met steeds kortere, steeds spektakulairdere parcoursen, amper nog een duursport kan worden genoemd, maar eerder een sport met meerdere intervallen. Dit heeft te maken met 1: de kijker eist meer en meer spektakel en 2: de organisatoren willen meer spektakel bieden om te kunnen "concurreren" met andere sporten, waardoor 3: de atleten in kwestie zichzelf tot scheelzien uitwringen en in hun genomen risico's de meest rare capriolen uithalen.
    25-05-2025 11:35
    @Mwielerfan: Zo onveilig was het niet gisteren. Enkel Bilbao gaat onderuit op de natte kasseien. Kasseien zijn er al zo lang als koers bestaat. 4 jaar geleden was er grotendeels hetzelfde parcours zonder noemenswaardige issues.
    25-05-2025 13:14
    "de atleten in kwestie zichzelf tot scheelzien uitwringen en in hun genomen risico's de meest rare capriolen uithalen"

    en zichzelf zo kunnen uitwringen door excessief gebruik van pijnstillers, waardoor hun reactievermogen achteruit gaat
25-05-2025 09:30
Is dit nou zo handig om te roepen? Hij ligt er zelf ook vaak bij… bovendien was het een perfect storm: regen, smal, glad, bocht, finale, kopgroep, slecht zicht.
    25-05-2025 09:36
    Precies, ik ben benieuwd waar Wout dan exact op doelt want in een niet zo lang verleden werd VLab hier juist vaak van beticht door andere ploegen
    25-05-2025 09:56
    Dit ja.

    Als Van Aert in dit soort omstandigheden zelf crasht, of volledig onnodig zijn knie in 3 stukken stoot is het allemaal "die arme Wout".

    Hij klaagt continue over veiligheid, vervolgens rijdt hij volle bak op kop na een grote valpartij en gaat hij raar doen dat klassementsrenners nerveus zijn.

    Dit is gewoon ongelofelijk hypocriet.
    25-05-2025 10:04
    Ja ik kan van aert hier echt niet volgen. Wat voor gedrag bedoelt hij precies? Het is heel vaag. Het is bovendien niet gek dat iemand zich nerveus voelt in een vol peloton op gladde kasseien. Je zou denken dat van aert daar sinds dit voorjaar enig begrip voor zou kunnen opbrengen. Zeker na bos van wallers
    25-05-2025 10:07
    Wellicht isdeze reactie door wout gegeven na een prikke(le)nde vraag van een media-medewerker waarom ze doorreden, dus ingegeven door een flinke portie frustratie en irritatie. Beter zulke opmerkingen inslikken en de volgende ochtend nog eens erop terug komen.
    25-05-2025 11:31
    Het is voor een keer gewoon goede positionering geweest van TVLAB gisteren. Maar bv Lidl-Trek kan echt niks doen aan deze bad luck. Bilbao gaat onderuit en is eigenlijk niks aan de hand. Als die fiets de stoep opstuitert is er amper een val.
25-05-2025 10:04
Of we accepteren dat het er simpelweg bij hoort, aangezien het al decennia voorkomt.
25-05-2025 11:00
Ah, de club die voor elke bergje of gevaarlijk punt gezamenlijk naar voren stormt, klaagt hierover?

Bijzonder, heel bijzonder
25-05-2025 12:09
In een autosport op de openbare weg (rallywedstrijd) remmen coureurs af voor een bocht, omdat ze anders van de baan vliegen. Ze rijden bij zulk soort weer op regenbanden, omdat ze anders geen grip hebben. En ze zijn met een fatsoenlijke helm en kleding ietwat beschermt bij een crash, omdat je anders volledig open ligt. Allerlei punten waar het wielrennen qua mentaliteit en regelgeving achterloopt.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine