Wout van Aert pleit voor versnellingslimiet: “Zou de sport veel veiliger maken”
Van Aert na zijn val in Dwars door Vlaanderen - screenshot
vrijdag 3 januari 2025 om 08:47

Wout van Aert pleit voor versnellingslimiet: “Zou de sport veel veiliger maken”

Wout van Aert pleit voor het beperken van het aantal versnellingen in de koers. Dat zegt hij in gesprek met Sporza. Deze maatregel zou de sport ‘veel veiliger maken’, volgens de renner van Visma | Lease a Bike.

Van Aert kwam in 2024 meermaals ten val. Een van zijn zwaarste valpartijen was in Dwars door Vlaanderen, toen hij zijn sleutelbeen, borstbeen en zeven ribben brak. Ook enkele andere renners, zoals Jasper Stuyven en Mads Pedersen, liepen ernstige verwondingen op. De wedstrijdorganisatie besloot daarop de Kanarieberg en de aanloop naar die helling (waar de val plaatsvond) niet meer op te nemen in het parcours van 2025.

Versnellingslimiet
“Een goede keuze”, aldus Van Aert. “Het is een cruciaal punt, een kleine fout daar is nooit een ‘valpartijtje’. Het zorgt voor een interessant debat onder de renners, net als het sneller worden van het wielrennen. Het limiteren van het aantal versnellingen, zou de sport volgens mij al veel veiliger maken.”

“Andere renners denken van niet. Toch ben ik ervan overtuigd: als je in die afdaling mét versnellingslimiet zit, kan niemand nog opschuiven. Nu zijn de versnellingen zo groot, dat je toch denkt aan inhalen.”


Heb jij RIDE Magazine al besteld?

Pauline Ferrand-Prévot staat met een groot interview in de RIDE Magazine Najaarsgids 2025! De kopvrouw van Visma | Lease a Bike verraste vriend en vijand door in haar comebackjaar meteen Parijs-Roubaix en de Tour de France Femmes te winnen. Frankrijk ligt daardoor aan haar voeten. Hoe kijkt ze zelf terug op de impact van haar Tourzege? Lees het verhaal nu in de nieuwe RIDE!
RIDE Magazine
36 Reacties
03-01-2025 10:43
Minder versnellingen, minder bochten, kleinere ploegen, meer luchtkussens, meer dit, meer dat…

Maar nooit is het eens: we moeten ons rijgedrag aanpassen, want op een plek waar je met z’n vijven naast elkaar kan rijden, kun je niet met z’n vijftigen rijden. En een afdaling moeten we misschien net iets minder risicovol nemen.
    03-01-2025 11:01
    Ik denk dat iedereen wil dat het rijgedrag anders is, maar zolang je met gevaarlijk rijden meer kans op winst hebt, dan zijn er natuurlijk altijd renners die dat blijven doen. Vandaar dat je ander gedrag moet afdwingen, bijvoorbeeld met regels en maatregelen.
    03-01-2025 12:57
    As long as we are paid to pin a number, the sport will have it inherent dangers. Smaller gears will not make racing safer. Wout is my favorite racer, on this i wholly disagree. Racers will always take a risk to advance their place. Sometimes (even WVA's ) risks pay off, and other times they result in crashes.
    03-01-2025 13:03
    Rijgedrag aanpassen werkt niet tenzij je er penalty’s aan kan geven, maar dat kan alleen bij gevaarlijk gedrag als afsnijden zodat een ander valt en op het fietspad rijden etc.
    Neen het moet echt van een beperking komen, maar fietsen worden immer sneller, materiaal lichter en meer aero en dat wil de consument dus is er niet veel speel ruimte om daar iets te doen. Beperken van de Max versnelling is een praktische en haalbare optie, misschien wel de enige, buiten alles wat de organisator kan doen door veilige routes en stootkussens e.d.
    (Die opstaande randen zoals in België gebruikt worden worden ook door sommige sprinters genoemd als goede verbetering, die wordt nog niet universeel vereist in wedstrijden waar een sprint verwacht kan worden)
    03-01-2025 13:19
    @flahute, you are speaking against yourself: ‘riders wil always take risks to advance their position’ - this can only be achieved if there’s a difference in speed to get in front. With limited gears, some sections as mentioned have a speed limit and thus passing with higher speed becomes much more difficult.

    The limitations in gears will almost never influence a winning move though (except for mass sprints) as normally a race is won in the difficult sections.
    For mass sprints, it might be a thing, but true sprints are won on leg speed, a bigger gear is harder to get up to top speed. At some point a bigger gear isn’t effective in a sprint, because one cannot react fast enough to increase speed at the sharp end.
    03-01-2025 14:11
    @horsm ze moeten eens stoppen met die oortjes en dan specifiek dat achterlijke geschreeuw met orders en ‘let op, vooraan zitten’. Dat zou veiligheid verbeteren, maar dat dat willen ze allemaal niet.
    03-01-2025 15:52
    Klassiek prisoner's dilemma: als jij de rest ervan overtuigt dat ze geen risico nemen en je neemt dan zelf het risico dan win je. En dus zal de rest hetzelfde proberen te doen en uiteindelijk neemt iedereen het risico in de hoop dat de ander het niet doet.
03-01-2025 09:50
Je beperkt daarmee inderdaad wat mogelijke exploten maar langs de andere kant beperk je ook ineens de kansen van spurters volgens mij. Ten voordele van renners van het type allrounder die iets minder explosief zijn ten opzichte van de pure sputers, een beetje het type van Aert. En renners die nu zwaarder met een lagere cadans trappen benadeel je hiermee ook, dus ik weet het niet zo goed. Dan kan je volgens mij beter ingrijpen op de kaders, de banden, dingen waarmee je iedereen even hard ‘treft’ …

En waar ik een beetje mee zit qua vraag, waarom ging Wout aangestuurd door zijn ploeg vol in de aanval op net dat punt wetende hoe gevaarlijk het kon zijn, het is niet dat ze het niet wisten want het was blijkbaar voorhand aangehaald. Waarom ‘hitste’ de ploeg dan de boel op, Visma-Lab profileert zich toch graag als voorvechter voor een veiligere koers?
    03-01-2025 10:29
    Je legt de vinger op de zere plek.. Na Dwars door Vlaanderen werd er gewezen naar het parcours, zelfs naar andere renners.. Maar van enige zelfreflectie bij het team viel weinig te merken..
    03-01-2025 11:02
    De meeste sprints gebeuren niet aan 80 per uur, tenzij het een afdalende finish is wat sowieso onverstandig is, dus sprinters zul je er niet erg mee raken. Bijv met 55-11 haal je op 110 rpm 70 km/h. Een zwaardere versnelling lijkt me dan voor een normale massasprint niet nodig. Desnoods kan je als UCI ook op basis van het parcours bepalen wat de maximale versnellingsgrootte/ratio mag zijn op basis van het parcours (bijvoorbeeld voor een overduidelijke massasprint een hogere versnelling dan voor klassiekers waar er meer nerveus gedoe is met korte afdaling en constant gewissle tussen smalle en brede wegen). Maar dit is denk ik echt iets wat vanuit de UCI moet komen want als team kan je het niet in je eentje omdat je dan nooit de wedstrijd wint.
    03-01-2025 11:05
    Elke ploeg hitst hun renners toch op om daar vooraan te zitten, waarom zouden ze anders gevallen zijn als ze in sliertvorm op kop zouden gereden hebben, het is bij visma gewoon uitgelekt via Jorgenson denk ik wat er op de tactische bespreking gezegd is.
    03-01-2025 11:51
    @Wieler-Joke, Visma-Lab profileert best wel zich op het vlak van veiligheid, dan komt het wat lastiger over. Je kan niet iets prediken en dan iets anders doen, dat kan wel maar dan moet je maar in de politiek gaan ;-) Stellen dat anderen het ook doen is een beetje een non-argument om eerlijk te zijn, Matej Mohorič daalt ook af met (geregeld) teveel risico en iets te weinig controle, moet elke ploeg dan maar pushen dat hun renners het ook doen? En als zo'n zaken bijdragen tot de veiligheid volgens hem, waarom heeft hij dan zijn olympische tijdrit gereden met twee volle wielen, wetende dat het een extra risico is en hij daarbovenop misschien ook nog eens anderen gaat inspireren die minder stuurvaardig zijn? Dat is ook de reden dat handen op het stuur verplicht zijn, stupertuck niet meer mag, gewoon om te voorkomen dat minder stuurvaardige jongeren hun idolen gaan kopiëren
    03-01-2025 12:56
    Hoe zwaarder, hoe moeilijker het is om echt te sprinten: je moet die versnelling wel rond krijgen. In een tijdrit heb je nog wat aan 56x11, stoempen op de macht, maar ik betwijfel of dit effectief gebruikt kan worden in een sprint.

    De use case is toch vooral een voordeel pakken waar anderen dat niet hebben, zoals Campenaerts dat ooit probeerde van een viaduct vlak voor de finish van een kassei klassieker…

    Het duurt dan ook heel lang voordat je jezelf optrekt uit een bocht: een hoge cadans voor een korte tijd is volgens mij effectiever in een sprint. Je houd de snelheid misschien wel langer vast, maar op een hoge trap frequentie komt men er toch wel over heen.
    (Verder wil je dat massasprints nooit naar beneden aflopen, zie Polen valpartij)
    03-01-2025 13:24
    @verstand op nul - probleem is dat je wel kan kijken naar individueel gedrag, maar als jij de actie niet doet, doet iemand anders hem (mits geoorloofd) dat soort retoriek werkt niet in deze. Het enige wat werkt is de renners tegen zichzelf in bescherming nemen.
    Een beperking in de versnellingen is een van de weinige maatregelen die zonder veel aanpassingen genomen kan worden: het maakt snelheden gelijk op de punten waar de verschillen tussen renners fysiek verwaarloosbaar zijn.
    03-01-2025 15:49
    We hebben het over versnellingen waarmee je in een afdaling aan 80km/u nog kunt bijtrappen. Dat is echt andere koek dan de versnellingen waarmee je op de macht sprint.
03-01-2025 11:03
Ik weet niet of dit de beste maatregel is, maar er moet wel echt iets gebeuren aan de valpartijen. De sport gaat eraan kapot.
    03-01-2025 14:08
    Van een beetje overdrijven is nooit iemand doodgegaan, moet je gedacht hebben toen je dit bericht plaatste, toch?
03-01-2025 12:12
Zeker een goed voorstel. Het is makkelijk te handhaven, snel duidelijk. Bauke Mollema is ook een voorstander. Als hij het heeft over bijtrappen terwijl je met 90(!) naar beneden zeilt begrijp ik dat het wat minder kan.

Wel eindigt de discussie er niet mee. Ik zie idealiter een pakket voor me.
03-01-2025 11:10
Kuddegedrag met een manier van koersen die op gamen lijkt. Ergste is elkaar op hoge snelheid bergaf uitremmen, geen enkel respect meer voor elkaar. In de waan van de koers vergeten dat je als mens maar één leven hebt. Bij recreanten is het eigenlijk net zo tijdens bijvoorbeeld de UCI gran fondo en gravel fondo 'wedstrijden'. Oogkleppen op, verstand op nul en totaal onnodige risico's nemen.
    03-01-2025 12:01
    Ik lees veel van dit soort reacties, maar het vervelende is dat dit eigenlijk door iedere wedstrijdrenner gezegd wordt; je moet zo spoedig mogelijk vooraan zitten. Dit geldt bij criteriums, klassiekers en etappekoersen. Je kan eigenlijk niet winnen als je rustig en relaxed rijdt. Je moet non stop naar voren willen anders wordt je sowieso ingehaald door anderen en schuif je dus weer naar achter. De renners kan je hier dus moeilijk de schuld van geven. Dit lijkt mij veel meer een kwestie van regels. Je zou volgens mij prima de snelheid kunnen proberen te beperken met maximale versnellingen. Daarnaast ben ik groot voorstander van meer beschermende kleding. Kan ook bij MTB en BMX. Hoeft niet hetzelfde maar momenteel is er alleen een helm verplicht.
    03-01-2025 13:36
    @alexander - beschermende kleding kan ook risico zoekend gedrag stimuleren. (Wel voor meer beschermende kleding, maar dat zal altijd slechts een lap middel zijn omdat het anders de atletische prestaties in de weg zit)
03-01-2025 11:15
Hij kan beter een demarrageverbod voor Mathieu voorstellen…..
03-01-2025 11:20
Wat goede maatregelen zijn zal niet van één ploeg of één renner moeten komen. Er zijn al zoveel voorstellen gedaan, zoveel mogelijkheden, maar zolang er geen groep gevormd wordt met vertegenwoordigers van alle geledingen, met deskundigen die daadwerkelijk beslissingen gaat nemen, blijft het praten over. Iedereen doet zijn of haar zegje en er gebeurd niets, nul komma nul. Hou eens allemaal op met babbelen, leg alles gedane voorstellen bij elkaar en ga eens iets doen, voer maatregelen in, beslis. Of wachten we gewoon op de volgende Gino Mäder, Muriel Furrer, ……... Wachten we tot er een grote naam verongelukt? Wachten we tot er meedere doden tegelijk vallen? Blijkbaar is het nog steeds niet ernstig genoeg. Of blijft geld toch het allerbelangrijkst?
    03-01-2025 13:56
    Je verontwaardiging is sympathiek maar ook een beetje naïef…
    Als een renner als Van Aert het voortouw neemt is de kans groter dat er iets gebeurd.
    Daarmee neem je nooit weg dat wielrennen intrinsiek risicovol is, ongelukken zullen altijd gebeuren: een geval als Gino Mader zal nooit echt te voorkomen zijn. Sommige renners maken gewoon een fout, je ziet het zelfs bij technisch begaafde renners. Roglic bijvoorbeeld is een fantastische daler maar maakt ook regelmatig een fout of ziet niet dat hij op de verkeerde plek zit.
    Het punt dat de maximum snelheid iets lager zal liggen in bepaalde afdalingen zal misschien een verschil maken in de ernst van de ongevallen die plaats vinden, maar nooit alles voorkomen. Je verontwaardiging zal altijd blijven, maar wellicht iets minder frequent.
    03-01-2025 16:16
    Mijn verontwaardiging gaat niet specifiek over wat Van Aert hier zegt. Waar het over gaat is dat ik het afgelopen jaar nu al 888 van dit soort verhalen/voorstellen heb gelezen en dat er ondertussen niets is verandert. Alleen maar over veiligheid praten maakt het niet veiliger. En nee, 100% veilig zal het niet worden, dat geldt voor welke snelheidssport dan ook. Maar ik vermoed zo dat de populariteit van de sport hard zal gaan dalen als het op deze manier door gaat. Ik heb mezelf echt er toe moeten zetten om weer te gaan kijken na de grote crashes van van Aert en die van Vingegaard en co en ik vermoed velen met mij. Dus als iedereen zich zo bewust is dat er iets moet veranderen dan wordt het tijd dát er iets gaat veranderen. Het wieler wereldje met al zijn belangetjes zou inderdaad niets voor mij zijn, ik ben van het simpele niet teveel in de babbelbox gaan zitten maar iets doen.
03-01-2025 11:09
Als het nu mogelijk is om 80 km/h te rijden tegen 70 rpm dan ben ik zeker akkoord dat dit helemaal niet nodig is. Zolang je nog kan sprinten op een vlakke aankomst zonder tegen 120 rpm te moeten wentelen is het al lang goed lijkt mij.

Verder moeten de renners zelf gewoon terug wat normaal gaan doen imo, dat heeft ook met opvoeding vanuit de ploeg te maken en met een globale mindset die moet veranderen.
    03-01-2025 13:30
    Dream on. Dat soort oproepen werkt niet tenzij je op bepaalt gedrag een sanctie kan zetten. Sporters zullen altijd proberen een legaal voordeel te vinden in een race.
03-01-2025 11:39
Ja iedereen terug naar junioren verzet. Dan kunnen de b renners ook eens wat winnen
03-01-2025 12:59
Al die ploegen, VLab voorop, moeten eens stoppen met al die renners zogenaamd heel belangrijke taken meegeven voor tijdens de race die ze moeten uitvoeren. Het merendeel van de valpartijen wordt veroorzaakt door manoeuvres van idioten die rare dingen zitten te doen in het peloton die vaak niet eens nodig zijn.

Stop het gedring om niets. Giro 555.
03-01-2025 14:51
Volgende stap is een snelheidslimiet? "Van der Poel reed 72 in een afdaling terwijl 70 is toegestaan, hij is gediskwalificeerd!" Wat een onzin allemaal. Het is al te belachelijk voor woorden dat de Kanarieberg geschrapt is. De renners maken de koers en helemaal niemand anders. Dat organisaties bochten/snelle afdalingen goed aangeven is prima maar het invoeren van onzinnige regeltjes en het verbieden van bepaalde heuvels/afdalingen enz. moet stoppen. 99% Van de valpartijen komen door eigen domme fouten en door helemaal niemand anders.
03-01-2025 09:27
Helemaal eens Wout. 53-11 max. Z.s.m invoeren.
03-01-2025 12:23
In mijn ogen is de meeste winst te behalen in het verplichten van beschermende kleding. Het gebrek daaraan blijf ik bijzonder vinden.
We kunnen tegenwoordig praktisch alles verzinnen & maken dus ook degelijke beschermende kleding die de beweging & hitte-afgifte niet beperkt. Alleen wanneer de UCI hier niet actief op aanstuurt zal dit er nooit komen.
    03-01-2025 13:43
    1 - de kleding zal afgezien van de helm nooit zo beschermen als in motorsport waar je zonder problemen over het asfalt schuurt.
    2 - in de NFL wordt beter beschermende kleding gebruikt als middel om meer risico’s te nemen, harder tegen elkaar aan te botsen en de blessures zijn daar niet minder door geworden: hersenletsel, alzheimers e.d. worden immer erger.
03-01-2025 13:52
Als er niet meer bijgetrapt kan worden in de afdalingen, dat krijg je toch door slipstreamen dat ze elkaar voortdurend inhalen. Tenzij de volgers af en toe bijremmen en dat zie ik ze niet doen.

Denk aan Moto3 bijvoorbeeld.
03-01-2025 14:04
Heel simpel gewoon de fietsen terug zwaarder maken. Iedereen hetzelfde minimale gewicht. Drukt de snelheid maar is voor de rest voor iedereen dan hetzelfde. Wattage's en rotaties blijven dan t zelfde. Bergaf is het uiteraard je eigen risico. Renners moeten zelf ook beseffen wat ze aan het doen zijn
03-01-2025 15:37
Goed punt Wout. Hoogtestages ook begrenzen en wie weet wordt het weer allemachtig voor iedereen.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine