Wout van Aert ontgoocheld met tweede plaats: “Maar ik moest wel reageren op Stybar”
© Cor Vos
vrijdag 12 maart 2021 om 17:18

Wout van Aert ontgoocheld met tweede plaats: “Maar ik moest wel reageren op Stybar”

Met zijn tweede plaats sprokkelde klassementsleider Wout van Aert zes extra bonificatieseconden op Pogacar en co. Een goede zaak in het vooruitzicht van de aankomst bergop, morgen in Tirreno-Adriatico. Toch overheerste bij Van Aert ontgoocheling. “Ik had de benen om te winnen, maar werd verrast door dee actie van Alaphilippe en Stybar.”

Verrassend manoeuvre van Deceuninck-Quick-Step: Julian Alaphilippe liet het gat vallen, waardoor Zdenek Stybar plots de vrije ruimte kreeg, net voor het aangaan van de sprint. Van Aert reageerde onmiddellijk en dichtte de kloof, met… Mathieu van der Poel in het wiel. Die profiteerde logischerwijze optimaal en pakte – met overmacht – zijn derde seizoenszege.

Van Aert werd tweede en graaide zo zes extra bonificatieseconden mee. De twee tenoren allebei tevreden, denk je dan. “Natuurlijk niet”, reageerde Van Aert in het flash-interview. “Ik ben ontgoocheld. Ik verlies de sprint omdat ik dat gat op Stybar dicht. Het was een onverwachte move van Deceuninck-Quick-Step, waardoor ik mijn kogel te vroeg heb verschoten. Als je dat doet met Mathieu van der Poel in het wiel, heb je in de eigenlijke sprint geen schijn van kans meer.”

Uitkijken naar morgen
“Ik voelde me nochtans sterk”, ging Van Aert door. “Ik reed een betere sprint dan gisteren, maar ik was verrast door die actie. Ik kon niet anders dan reageren als ik nog zelf wilde winnen. Met Mathieu in het wiel was het uiteraard verspilling van energie. Zo werd het niet eens een ‘close battle’. Ik ben ontgoocheld.”

Morgen wordt het wellicht de dag van de waarheid voor Van Aert wat zijn klassementsambities betreft. “Zeker. Wat dat betreft was vandaag geen slechte dag. Enerzijds dankzij die zes extra seconden, anderzijds omdat mijn ploegmaats vandaag ook iets meer energie konden sparen dan gisteren. Dat is morgen misschien cruciaal. Ik kijk er naar uit om te zien hoe ver ik kan meegaan in de bergen.”

RIDE Magazine
44 Reacties
12-03-2021 17:29
Sterk gereden, zin in morgen! Ik vind het alleen wat voorbarig om deze zes seconden als belangrijk te beschouwen voor de bergrit. Ik denk dat de bergrit voor Wout erop of eronder wordt, als hij kan volgen wint hij de tirreno, volgt hij niet, dan verwacht ik niet dat die zes seconden echt nog het verschil kunnen gaan maken. Dat zal dan echt wel verder oplopen.
    12-03-2021 17:32
    Vind ik te kort door de bocht, tuurlijk als er met minuten word gegooid dan maken deze 6 secondes niet uit. Echter als WvA het verlies kan beperken tot laat ik zeggen een minuut, komt hij 40 seconden achter in het klassement, met nog 2 ritten waar hij boni's in kan pakken en een tijdrit doet hij dan gewoon nog mee.
    12-03-2021 17:36
    @Bartp25

    Klopt helemaal.

    Echter; waar wil je dan heen? Indien het loopt zoals jij zegt; met een verlies van 40 seconden in de bergen maar mét eindwinst zal dit toch een eenmalig experiment geweest zijn? Lijkt me vrij slopend om zo jaarlijks 1-2 kleinere rondes te gaan rijden.
    12-03-2021 17:37
    Tsja er zijn meer plaatsen dan de eerste plaats. Ook richting een mogelijke top-3 of top-5 of wat dan ook kunnen boni's verschil maken. En ook dat zal bemoedigend zijn voor Wout bij zijn eerste echte poging om een GC te rijden.
    12-03-2021 17:40
    Hoe vaak gebeurt het wel niet dat ze pas in de laatste 1-2 kilometer aanzetten in de bergen? Dan is 20 seconden een aardige marge. De etappewinnaar van morgen pakt ook boni's, maar Wout kan zo maar top-5 eindigen in het klassement (en misschien zelfs beter). De Tirreno is een doel. TJV weet echt wel vanuit de trainingen wat Wout in zijn mars heeft. Ons gaat hij misschien verrassen, zijn entourage heeft (lijkt mij) torenhoge verwachtingen.
    12-03-2021 17:43
    Ja daarom moet TJV eigenlijk zelfde doen als vandaag, groep laten wegrijden en niet controleren, hopen dat zij de boni's weg rapen of anders in ieder geval Ineos en UAE de kop op dwingen. Voor de strategie van de klimmersploegen lijkt het me dat ze geen strak tempo moeten gaan rijden dat gaat WvA lang kunnen volgen echter eerder demarreren en WvA slopen op die manier. Ik zie WvA de Tirreno niet winnen eerlijk gezegd maar zoals KimJungPoels aangeeft er zijn meerdere plekken. Een top 5 resultaat zou fantastisch zijn voor WvA.
    12-03-2021 17:51
    @Kimjungpoels

    Dat hoop ik maar! Wat mij betreft heeft ie nog wel wat te bewijzen in het 'vlaamse werk'.

    Zou het doodzonde vinden moest dat in het gedrang komen door een derde plaats in de Tirreno.

    Zoals je zegt weten die professionals uiteraard waar ze mee bezig zijn, een vormpiek is echter geen exacte wetenschap.
    12-03-2021 18:51
    @mr60%
    Tirreno winnen staat natuurlijk ook wel heel lekker op het palmares.
    12-03-2021 19:47
    Enkel winnen telt. Op het podium staan, daar heeft hij helemaal niks aan. Maar bon, hij moet er wel helemaal voor gaan.
12-03-2021 17:36
Hij voelt natuurlijk zelf zijn benen. Maar als ik zie met welk gemak Mathieu uiteindelijk wint, dan denk ik dat er nooit meer in gezeten had dan een tweede plaats.
    12-03-2021 17:47
    Op basis van 'het gemak' kan je dit volgens mij niet beoordelen vind ik. WVA rijdt 20 seconden a 700W terwijl VDP in het wiel zit. Niet zo gek om er dan 10 seconden later kansloos uit te zien. Beetje vreemd dat

    Vermoedelijk was VDP beter, misschien was WVA beter maar om nu achteraf te zeggen dat WVA kansloos was zonder die inspanning vind ik wat makkelijk.
    12-03-2021 19:04
    het ging heuvel op, Mathieu zat niet "gratis" in zijn wiel (was sowieso de enige die kon volgen)
    12-03-2021 19:06
    Niet gratis, maar wel flink goedkoper dan niet in het wiel zitten.
    12-03-2021 20:38
    laatste kilometer was maar 3%, lijkt me bijzonder voordelig om dan in het wiel te zitten
    12-03-2021 21:32
    Volgens WvA's Strava-file reden ze tussen die twee bochten, waarin hij het gat dichtrijdt, zo'n 60 km/u. Dan heb je inderdaad enorm veel voordeel in iemands wiel.
12-03-2021 17:42
Als matje wint was hij de snelste en maakte niemand kans. Verliest ie em, dan noemen we het verkeerd gepositioneerd, zoiets?
    12-03-2021 17:44
    Perfecte conclusie, goed gezien op TV de afgelopen 2 dagen.
    12-03-2021 17:48
    Heerlijk gerelativeerd!
    12-03-2021 19:52
    Tja, goed geformuleerd. Maar (ja, daar komt de maar) het is vrij duidelijk dat Matthieu over de beste benen beschikt in de start van dit seizoen. Het gemak waarmee hij de Strade wint, deze rit en alles wat hij heeft laten zien in andere ritten kun je moeilijk een andere conclusie trekken. Wielrennen is veel meer dan de sterkste zijn. Maar op Matthieu staat op dit moment geen maat. Behalve op zijn positionering ;)
12-03-2021 17:45
Zojuist de beelden nog even teruggekeken. Het nummer van Wout is wel bijzonder straf hoor. Denk VdP even weg en hij wint gewoon de sprint, nadat hij al een flink gat op Stybar heeft dichtgereden.. Benieuwd naar morgen.
    12-03-2021 20:24
    Roglic had Laporte in het wiel, Van Aert had vd Poel in het wiel.
12-03-2021 17:45
Enfin, denk dat Wout wel weet waarmee hij bezig is... Testen of klassementsambities terecht zijn (denk dat het em zal lukken) en dan fine-tune voor milaan (te vroeg vréés ik) en ronde, Roubaix. Daar wint ie er wel één van volgens mij
12-03-2021 17:46
Heel benieuwd naar morgen. In de Tour heeft hij laten zien goed te kunnen klimmen, maar dit keer mag hij niet op 3km van de streep parkeren.

Ik denk in ieder geval dat hij het verstandig zal moeten aanpakken en zijn eigen tempo moeten blijven rijden. Niet te veel reageren op de aanvallen van de klimmers, want vaak springen die snel weg, maar vaak waaien ze dan vanzelf terug. Als hij gewoon zijn eigen tempo blijft rijden zoals hij bv ook in de Strade deed nadat hij werd gelost dan kan hij zeker het verlies beperken. Dan komt het er echt op aan of een Pogacar of Bernal de power heeft om echt weg te rijden of niet.
12-03-2021 17:50
Ik denk dat de van Aert van vorig jaar echt heel lang bij kan blijven en dat alleen Pogacar, Bernal, Quintana, Landa en misschien een goede Thomas hem echt (ruim) voor kunnen blijven in zo'n rit als morgen.

De rest heeft denk ik in principe niet het vermogen om zichzelf op zo'n loper als morgen lang genoeg te kunnen pacen bergop om echt ver van hem weg te rijden en ik vraag me ook af of ze mee kunnen met de eerder genoemde namen.

Vraag is of Wout echt al op dat niveau van vorig jaar zit qua klimvermogen, als ie een paar procent minder is gaat ie daar bergop meer van merken dan zijn concurrenten denk ik.
    12-03-2021 19:50
    Die 2 kilo wat hij nog te zwaar staat, spelen morgen natuurlijk ook in het nadeel. Ik denk dat het heel moeilijk gaat worden om de schade te beperken.
    12-03-2021 19:59
    Die twee kilo zaten er een maand geleden, voor zijn hoogtestage, nog aan. Momenteel is hij gewoon op gewicht.
    12-03-2021 20:25
    Ik ben vooral benieuwd of die verloren 2 kg niet ten koste zijn gegaan van zijn kracht, aangezien het altijd een delicate balans is.

    aan de andere kant: hij wint wel weer "gewoon" een massasprint. Maar in de sprints bergop komt hij vooralsnog tekort tegen Mathieu. Misschien zegt dat wel meer over VDP en zijn vorm dan over Van Aert.

    Mij zal het vooral benieuwen wat hij er van bakt als het lang bergop gaat, tegen Pogacar, Bernal en dat soort figuren.
12-03-2021 18:02
Ik vind het echt te gek deze wielergeneratie! Mooie rivaliteit tussen WvA en MvdP, Flip die voorlopig als enige een antwoord heeft, ronderenners die in het vroege voorjaar ten aanval trekken. Top ontwikkelingen. Meer van dittum a.u.b.!
12-03-2021 18:11
Het leek een slimme "move" van DQS, maar plan B vandaag met Ballerini lukte niet, omdat hij te ver zat toen Vanaert het gat op Stybar ging dichten.
VDP goed gepositioneerd vandaag en dan ook zeer logisch dat hij over Vanaert heen dendert. Vanaert had deze sprint nooit kunnen winnen zo. VDP lijkt toch over iets meer explositeit te beschikken.
    12-03-2021 20:26
    Ballerini had direct het wiel van vd Poel moeten pakken toen van Aert achter Stybar aanging. Maar ja, dat is achteraf gepraat.
12-03-2021 18:17
Ja, ik zie Wout zeker lang zijn karretje aanhaken bij de klimgeiten.
Als Bernal en Pogacar er echt een gevecht van gaan maken, dan wordt 't een lastig verhaal. Als zij gaan wachten tot de laatste km's, dan heeft Wout een goeie kans om er in ieder geval dicht bij te zitten. Go, go Wout.
    12-03-2021 18:31
    Sowieso maar een sterke kopgroep met mannen die het het AK op ruime afstand staan weg laten rijden. Gaan UAE en/of INEOS rijden en/of zijn de boni's weg. En dan maar zien waar het schip strandt, ben benieuwd.
    12-03-2021 18:50
    Wordt interessant morgen als Wout zijn klassement gaat verdedigen. Lijkt me bijna onmogelijk op zo'n klim tegenover een Pogačar.
12-03-2021 18:54
Ballerini zal nog meer ontgoocheld zijn, denk ik. Perfect geplaats, nog 2 man voor zich maar door die beslissing van Alaphilippe zijn positie en leadout volledig kwijtgespeeld.
    12-03-2021 19:49
    Was niet dom gedaan van Alaphilippe hoor, ik vond het redelijk slim, alleen kon Ballerini niet mee met MVDP en WVA (ook geen schande).
12-03-2021 19:07
Als Van Aert morgen kan volgen, dan kan Alaphilippe dat toch ook?
    12-03-2021 19:52
    Inderdaad, lijkt mij de topfavoriet voor deze Tirreno op zijn naam te zetten. Zeker als je zijn prestatie op de Ventoux in het achterhoofd hebt.
12-03-2021 19:34
Hmm... met wie traint MvdP?
12-03-2021 19:56
Ik denk dat van Aert morgen wel eens kan gaan uitpakken. Hij mist overduidelijk die laatste punch die hij vorig jaar wel had. Maar dat kan ook een gevolg zijn omdat hij meer op klimwerk heeft getraind. Hij gaat niet voor niets als kopman en voor klassement. Maar goed, we zullen zien..
12-03-2021 20:19
Morgen wordt lastig voor de klimmers, van Aert is zo ongeveer de lastigste renner om te "breken" .... die gast breekt eigenlijk zelden tot nooit. Gaat mooi worden, ook benieuwd hoe lang Mathieu zichzelf pijn wil doen, maar denk dat hij sowieso eerder laat gaan dan Wout.
    12-03-2021 21:08
    Die had rit 5 ook aangestipt dus die gaat zich vast niet leeg pieren op een kansloze missie.
    12-03-2021 21:15
    Denk dat Mathieu al heel snel laat lopen.

    Ik ben wel heel nieuwsgierig naar Wout. Want dit is denk ik de eerste keer dat zijn eindstreep ook op de eindstreep is in een bergetappe, en niet op 3 km van de top.

    En ik ben nieuwsgierig hoe de klimmers dit aan gaan pakken. Wout proberen nog voor de slotklim te isoleren, en dan van ver aanvallen? Of traditioneel op 3 km van de meet vol naar de finish? Ze zullen in ieder geval een minuut moeten pakken willen ze kans maken op de eindzege.
12-03-2021 20:48
Mathieu heeft nog nooit getraind op klimmen,als hij dat eens gaat doen ,zal hij op gelijke voet komen als Wout denk ik. Nu doet hij dat niet voor de klassiekers en MTB,heeft hij eens verklaard
    13-03-2021 10:37
    De strategie van der Poel lijkt me ook slimmer. Van Aert zet nu op twee verschillende doelen tegelijk in, dat kan nooit optimaal zijn. Als je op dit moment het verschil in explosiviteit met van der Poel ziet, gaat hij dat dit voorjaar niet meer goed maken. Vanuit de dominantie en luxe van afgelopen jaar is de keuze best te begrijpen, maar ik had toch eerst de Ronde en Roubaix willen 'afvinken' voordat ik nog meer op klimmen en duur ging trainen.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine