Wout van Aert moet omschakelen naar SRAM: “Dat wordt wel even wennen”
foto: Cor Vos
dinsdag 3 januari 2023 om 10:13

Wout van Aert moet omschakelen naar SRAM: “Dat wordt wel even wennen”

Wout van Aert rijdt dinsdagmiddag zijn eerste veldrit van 2023. De X2O Trofee Herentals is een thuiscross op bekend terrein, maar zijn fiets zal wellicht wat minder vertrouwd aanvoelen. Jumbo-Visma is namelijk overgestapt van schakelsysteem Shimano naar SRAM.

“Dat wordt wel even wennen”, zegt Van Aert tegen Sporza. Ook op zijn veldritfiets zal de 28-jarige renner door de overstap op een andere manier moeten schakelen. “Normaal rijd ik op automatismen. Het kan dus zeker gebeuren dat ik in Herentals eens verkeerd schakel. Maar ik zal dat nieuwe schakelsysteem wel snel gewoon worden.”

Overigens is SRAM niet helemaal nieuw voor Van Aert. In het begin van zijn carrière, bij Vastgoedservice, reed hij ook al met dit schakelsysteem. “De aanpassing is moeilijker voor de mecaniekers dan voor de renners. Ik ken het systeem nog, dus bij mij is het gevoel heel snel terug”, vertelt Van Aert aan Het Nieuwsblad. “Het is alleen een beetje jammer dat je nu in de winter van de ene naar de andere cross moet veranderen, maar ook dat is op zich niet zo moeilijk.”

Schoenen en pedalen
Naast het schakelsysteem op de Cervélo, zijn er nog wat wijzigingen in de uitrusting van Jumbo-Visma. “Op hun wegfiets zullen de renners ook moeten wennen aan nieuwe schoenen (van Nimbl) en pedalen (van Speedplay)”, zegt Mathieu Heijboer, de Head of Performance bij Jumbo-Visma, tegen Sporza. “Die verschillen sterk van die van vorig jaar en bieden een groot voordeel in aerodynamica en gewicht.” In de cross zal Van Aert voorlopig evenwel nog met zijn vertrouwde pedalen en schoenen rondrijden.

Jumbo-Visma heeft experts ingehuurd om renners te helpen met de verandering van het materiaal, vertelt Heijboer. “Tijdens het laatste trainingskamp in december zijn we compleet overgegaan op de nieuwe onderdelen. We hebben ook al Parijs-Roubaix verkend met de nieuwe fietsen en we hebben gemerkt dat we veel winst halen op verschillende vlakken. De renners reageerden opgetogen over de nieuwe fietsen.”

RIDE Magazine
19 Reacties
03-01-2023 12:25
Gigantische omschakeling: dat zag je wel bij Fem van Empel die nog nauwelijks vooruit kwam op het nieuwe materiaal, en met slechts een haardikte ternauwernood wist te winnen. :D
03-01-2023 11:07
ff bellen met Bauke.
    03-01-2023 11:56
    Voor de mensen die het nog niet kennen: https://www.youtube.com/watch?v=Tsk3zAZyLaQ&ab_channel=ciciclismo
03-01-2023 10:32
Haha ja hoor, "veel winst halen op verschillende vlakken". Daar zullen de sponsoren blij mee zijn, maar erg geloofwaardig is het niet.
    03-01-2023 10:55
    Dat vroeg ik mij ook af. Alsof Sram zoveel beter is dan Shimano. Geloof er niks van en als het al zo is gaat het om details.
    03-01-2023 12:17
    Ik denk dat dat vooral over de verkenning van Roubaix ging en dan over de Reserve wielen en de speedplay pedalen..
    03-01-2023 13:39
    Met die wielen viel wel wat verbetering te behalen
    Gezien dat opgevouwen wiel van wout in PR
    03-01-2023 13:43
    Shimano heeft niet de reputatie een goeie naaf- en wielbouwer te zijn. Reserve heeft dat wel.

    Speedplay heeft toch bij vrij veel profs de voorkeur, lichter en dunner profiel en daardoor marginaal aerodynamischer. Ik denk dat alleen Remco dat verschil merkt.
    03-01-2023 14:59
    gewoon XTR pedaaltjes op alle fietsen

    1 paar schoenen

    nooit als een mongool de kroeg binnen
03-01-2023 10:16
Zou wel mooi zijn om nog eens Wiggo/Kittel/Dumoulin-gewijs een renner zijn tuig te zien wegkeilen met het schuim om de mond. 'Immensen brooooool!!!'
    03-01-2023 10:27
    Heb je Bjarne Riis nog meegemaakt tijdens de tijdrit in de Tour in 1997?
    03-01-2023 10:34
    Oh ja dat was ook een mooie, met die peperdure Pinarello. :D
03-01-2023 10:28
Het zou mooi zijn als er een onafhankelijke partij alle merken eens onderzoekt op verschillende punten en zo een beeld kan geven welke ploegen er het beste materiaal hebben.
    03-01-2023 10:45
    Zou mooi zijn ja maar zal een utopie zijn, soms duikt er wel zo'n onafhankelijk platform op maar meestal gaan die wegens verdienmodellen een partnership aan, worden ze opgeslokt of gaan ze zelf commerciëel. Zo had je frictionfacts, weightweenies, tririg etcetera en de magazines zijn vaak ook niet neutraal.
03-01-2023 13:45
Tussen het schakelmateriaal scheelt het allemaal weinig. Voor de cross is SRAM misschien wat beter vanwege de MTB en 1x ervaring, voor de weg is Shimano waarschijnlijk net wat verder.

Het verschil tussen de SRAM en Shimano remsystemen in remgevoel is wel heel groot, kan ik toch wel uit eigen ervaring zeggen. Op de weg zal dat allemaal loslopen maar in de cross is het echt wennen. Elke merk hydraulische rem voelt merkbaar anders.

Voor de mechaniekers zijn minder draadjes prettig aan SRAM etap. En SRAM remmen zijn érg makkelijk in het onderhoud, maar Shimano zit daar niet ver achter. Voor de thuismechanieker is Shimano weer wat prettiger door het gebruik van minerale olie, maar dat zal een prof-mechanieker om het even zijn.
    03-01-2023 15:45
    Had Bauke ook geen ruzie met Scram
03-01-2023 13:51
JV is toch wel spekkoper met hun nieuwe sponsors! Nu reeds zoveel positieve verschillen geconstateerd. Andere teams zullen nu wel met afgunst naar hen kijken en overstappen overwegen!
p.s. Misschien was het beter geweest om de concurrentie niet zo te attenderen op vermelde zaken.
    03-01-2023 17:04
    U maakt een grapje mag ik hopen…
03-01-2023 14:53
Dat wordt gewoon k*t.

...

En anders niks!

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine