Wout van Aert loopt meerdere breuken op: geen Ronde van Vlaanderen en Parijs-Roubaix
foto: Cor Vos
woensdag 27 maart 2024 om 17:57

Wout van Aert loopt meerdere breuken op: geen Ronde van Vlaanderen en Parijs-Roubaix

Wout van Aert heeft meerdere breuken overgehouden aan zijn val in Dwars door Vlaanderen. Dat meldt Visma | Lease a Bike op sociale media. Van Aert zal daardoor niet kunnen deelnemen aan de Ronde van Vlaanderen en Parijs-Roubaix. De Amstel Gold Race zal hij eveneens niet gaan betwisten.

Van Aert kwam ten val op 67 kilometer van de streep. In de afdaling richting de Kanarieberg ging hij onderuit samen met onder meer Mads Pedersen, Jasper Stuyven en Biniam Girmay. Het was meteen duidelijk dat de schade groot was bij Van Aert. De Belg was ernstig geschaafd op de rug, lag kermend van de pijn op het asfalt en huilde tranen met tuiten. Hij stapte dan ook uit de wedstrijd en werd afgevoerd naar het ziekenhuis,

Sleutelbeen en ribben
Daar bleek dat hij zijn sleutelbeen en meerdere ribben heeft gebroken. Het is nog onduidelijk hoelang Van Aert precies zal moeten herstellen, laat Visma | Lease a Bike weten, maar hij zal in ieder geval een streep moeten zetten door zijn hoofddoelen: de Ronde van Vlaanderen en Parijs-Roubaix. Ook de Amstel Gold Race zal van zijn programma geschrapt worden.

https://twitter.com/vismaleaseabike/status/1773032348382081106


Heb jij RIDE Magazine al besteld?

Pauline Ferrand-Prévot staat met een groot interview in de RIDE Magazine Najaarsgids 2025! De kopvrouw van Visma | Lease a Bike verraste vriend en vijand door in haar comebackjaar meteen Parijs-Roubaix en de Tour de France Femmes te winnen. Frankrijk ligt daardoor aan haar voeten. Hoe kijkt ze zelf terug op de impact van haar Tourzege? Lees het verhaal nu in de nieuwe RIDE!
RIDE Magazine
69 Reacties
27-03-2024 18:00
Wat een enorme tegenslag voor Van Aert. Dit gun je niemand. Hopelijk komt hij sterk terug.
27-03-2024 18:19
Wat jammer.
Maar eens temeer ook weer een bewijs dat je niets kunt plannen. Geen Milaan-San Remo en E3 gereden, omdat de RvV en PR het hoofddoel waren. Niet dus, en daardoor nog weinig resultaten dit jaar.
Ik zeg altijd maar zo: als je goed bent. Gewoon rijden. Renners in vorm herstellen ook sneller. Kijk maar eens naar Jorgenson. Die heeft toch ook al wat kilometers gemaakt.
Ze roepen altijd dat er wedstrijdritme opgedaan moet worden. Nou doe het maar gewoon.
Een ongeluk zit in een klein hoekje. Vandaag maar weer eens bewezen. Ook dat kan je niet plannen. Dat overkomt je.
Nog erger: Van Aert zijn voorjaar is gewoon naar de knoppen.
En dan al te bedenken dat hij er in de winter al rekening mee heeft gehouden. Geen WK veldrijden gereden met een beperkt programma, en nu dit. Heel erg jammer allemaal. Want hij loopt ook nog eens achterstand op naar de GIRO toe, als dat uberhaupt haalbaar is.
    27-03-2024 18:51
    Dank u, Rondje. Jij verwoordt het iets beter dan mij.
    27-03-2024 18:54
    Tja rondje 25 , Mathieu rijdt vandaag ook niet mee (achteraf gezien misschien gelukkig) , tegenslag kun je altijd hebben dat zijn hele voorjaar nu naar de kloten is , net zoals dat van Jasper Stuyven en wellicht ook Biniam Girmay is heel erg jammer. Zonder pech mag Mathieu de bloemen bij wijze van spreken al gaan afhalen...(ik zie niet in wie hem nu 'n strobreed in de weg kan leggen). Het zou al heel raar moeten lopen moest hij zondag niet winnen.
    27-03-2024 19:10
    E3 heeft-ie wel degelijk gereden. Vandaag heeft hij ook gereden. Het is niet alsof hij helemaal geen koersen rijdt.

    Maar hoe hij het voorjaar ook aanpakt, en hoeveel wedstrijden hij ook wint, voor Van Aert tellen nu eenmaal vooral Parijs-Roubaix en Vlaanderen.

    Ook al had hij Gent-Wevelgem gewonnen, had dat voor hem een wezenlijk verschil gemaakt?
    27-03-2024 21:38
    Ik kan begrijpen waar je heen wilt Rondje 25, maar ik vind het rondom Van Aert wel anders, omdat hij al zo een mooi palmares heeft, maar voor hem eigenlijk alleen nog de Ronde en Roubaix tellen. Daar moet de rest deels voor wijken.

    Hij wordt er niet jonger op en mij bekruipt het onhebbelijke gevoel dat zijn beste jaren achter hem liggen. Dat het niet meer lukken gaat. Enorme kater richting De Hoogmis en ik loop al uren met de pest in mijn lijf. Vind het zo super sneu.
27-03-2024 18:36
10 artikelen met Wout en/of Van Aert in de titel op de eerste pagina: een beetje teveel van het goede???

En 0 aandacht voor Jasper Stuyven, die zou naast enkele diepe snijwonden die gehecht moesten worden ook zijn sleutelbeen hebben gebroken.
    27-03-2024 18:38
    Ben inderdaad ook wel benieuwd naar Stuyven en Pedersen en ook naar de anderen die er bij lagen.
    27-03-2024 18:50
    Daar heb je een punt , al kan Van Aert daar niks aan doen. De grotere namen ( Pogacar, Van der poel, Roglic enz...) worden dichter gevolgd...
    27-03-2024 21:17
    Vind je het nu het moment om de redactionele prioriteiten aan te kaarten ? Echt zielig ...
27-03-2024 18:39
Ontzettend jammer dat hem zo een kans op de heilige week ontnomen wordt: helemaal los van waar het nou precies uit voortkwam (hemzelf, iemand om hem heen, het materiaal, de weg, het vuil daar op) en wat zijn ideeën waren (uitgekiend programma, bepaalde koersen skippen, voorbereiding).

Wél is wielrennen als geen andere sport ómdenken en heeft het, ondanks verwoede pogingen, niets met punten of cijfers te maken. Revalideer, rij een toptour (giro ga je nooit halen zo natuurlijk), pak misschien de OS? WvA is toc één van de supersterren op wielen en heeft nog zoveel kansen om van 2024 iets moois te maken.
27-03-2024 18:03
Als het slechts een sleutelbeen en een hele lap rosbief is valt het relatief gezien nog best mee.

Desalniettemin lijkt de Giro me ook uitgesloten hierdoor. Tijd voor Koentje?
    27-03-2024 18:05
    Giro lijkt me nog prima haalbaar. Maar naar de Tour en Koen de Giro juich ik toe!
    27-03-2024 18:08
    Tegenstrijdig weer. Het valt mee, maar dan meteen de Giro al onhaalbaar noemen..
    27-03-2024 18:09
    Op sporza spreken ze ook van gebroken ribben en verdere onderzoeken zijn nog bezig
    27-03-2024 18:10
    Het woordje relatief gemist?
    27-03-2024 18:13
    Inmiddels zijn er ook gebroken ribben geconstateerd, staat al gauw een week of zes voor. Ik vrees dat ze een nieuwe trainingsopbouw zullen moeten maken, Wout rijdt niet mee als pelotonvulling.
    27-03-2024 18:14
    Nee. Maar de Giro is zeker nog niet uitgesloten.
    27-03-2024 19:11
    @MaGarin 'De koersarts' heeft geoordeeld.

    Hoe is de sleutelbeenbreuk? En met gebroken ribben en kneuzingen kun je nauwelijks zonder pijn ademen, laat staan nog sporten. Bij zware kneuzingen rondom de wervelkolom duurt het herstel relatief lang. Enkel al omdat de rug(waaraan de ribben zitten) een relatief statisch lichaamsdeel is, waardoor het herstel der kneuzingen al minstens 6 weken duurt. Dan hebben we het nog niet eens over de trainingsopbouw gehad.
    Ik wens Wout veel sterkte en moed in zijn herstel.
    MaGarin is blijkbaar nog nooit echt gevallen.
27-03-2024 18:05
Hopelijk komt hij sterker terug en kunnen we weer genieten van deze alleskunner.
27-03-2024 18:11
Hoeveel tegenslag kan je nog verwerken! Zoveel opofferen en dan dit. Man man!

Uiteraard overkomt het meerdere renners elk jaar weer, die niet zo een bekende naam hebben, maar dit kwam wel binnen. Sterkte sterke Wout!
27-03-2024 18:58
Betwijfel dat het door de Tour geobsedeerde Visma zomaar een kostbaar Tour-plekje aan Van Aert gaat geven zodat hij zich daar vrijblijvend in vorm kan rijden. Als die al mee mag, mag die zich netjes gaan uit elkaar trekken voor Vingegaard.

Dat worden gewoon de rondes van Oostenrijk en Wallonië
    27-03-2024 19:27
    Ik ben bang dat WvA gewoon gaat knechten in de Tour; mocht hij gevraagd worden... Ik hoop dat hij NIET gevraagd wordt! Laat m goed herstellen, want Tour 2024 lijkt mij iets te zwaar voor Wout.
    27-03-2024 19:30
    Klopt, Wout is zo'n trouwe soldaat dat die altijd ja zal zeggen als je 't vraagt. Als je 't beste met hem voor hebt, dan vraag je 't inderdaad niet.
    27-03-2024 21:01
    @Gebruikersnaam: hij is de ideale teamspeler! En inderdaad, laten ze nu eens aan WvA denken bij Visma ipv andersom.
27-03-2024 20:17
maar volgens ties benoot was het dus wout die op dat gevaarlijke stuk weg nog harder wilde rijden..
aii
27-03-2024 18:51
Dit gaat niet fysiek maar ook mentaal heel zwaar zijn: hoeveel opofferingen de hele winter en deel van het voorjaar kan je nog brengen om die twee weken op je top te zijn. En dan nog lange periodes van huis waar vrouw en kinderen wachten. Kan je dat weer opnieuw doen volgend jaar?
27-03-2024 18:12
Afhankelijk de complexiteit van de breuk kan de Giro zeker op de wip staan, maar dat is het minste van de zorgen op dit moment.
Een val tegen 80km/u en als eerste van het pak tegen de grond gaan met een aantal renners over hem heen, het mag een klein wonder heten dat het niet erger is. Van Aert is mentaal supersterk, hopelijk komt hij deze klap snel te boven.
27-03-2024 18:13
Wat sneu voor Wout, Focus op de tour, daar gruwelijk hard uithalen en dan maar de groene trui pakken en eventueel in de vuelta ook de trui pakken.
27-03-2024 18:13
De eerst minuut na de val probeerde hij meerdere keren overeind te komen en viel iedere keer weer terug. Was echt een dramatisch beeld. Ik wacht het definitieve schade rapport nog even af, want speculeren over de consequenties voor WvA zonder die informatie kan ik daar weinig mee.
    27-03-2024 18:17
    Maar de rest van Wielerflits heeft daar geen problemen mee!
27-03-2024 18:44
Persoonlijk drama natuurlijk. Ben ook benieuwd naar de blessures van Stuyven, Pedersen en Girmay.
27-03-2024 18:00
Dat wordt zelfs haasten voor de Giro.
    27-03-2024 19:45
    De Giro van 2025 zeker? Met gekneusde ribben kun je amper ademhalen zonder pijn en daar ben je heel wat weken zoet mee. Met een aan elkaar geschroefd sleutelbeentje zit je redelijk snel weer op de Tacx. Maar als je amper adem kan halen wordt trainen echt wel lastig. Die Giro 2024 kunnen ze beter overslaan. Zet dan het vizier maar op de Vuelta.
    27-03-2024 21:14
    Ik vermoed dat het eerder een aangepast parcours wordt richting ... de tour ! De giro, dan moet je eigenlijk al quasi in topvorm zitten na LBL ... Mag al blij zijn als hij na LBL terug wat op de fiets kan zonder pijn.
    28-03-2024 02:23
    Denk persoonlijk einde voorjaar/zomer.

    Misschien wel seizoen. De borstkas en middenrif zijn gemaakt om alles in het lijf te dempen.

    Een gebroken borstbeen en gebroken ribben gaat je minimaal een half jaar kosten.
27-03-2024 18:03
Meest ongelukkige moment voor hem. Hopelijk snel herstel.
27-03-2024 18:13
Arme Wout. Giro in topvorm zal ook lastig worden lijkt me
27-03-2024 18:21
Wat zuur zeg. Gelukkig voor hem heeft hij KBK nog gewonnen. De Giro zit er ook niet in vrees ik. Tour en OS dan maar?
    28-03-2024 05:48
    Tour en os gaan ook te vroeg komen vrees ik , zeker met die gebroken ribben en borstbeen . Dat voel je nog maanden lang bij inspanning
27-03-2024 18:31
Enorm balen. Ik keek enorm uit naar de duels (want dat zouden het toch worden, zonder disrespect naar de rest van het peloton) tussen Mathieu en Wout in RVV en PR. Maar toch (en ik weet dat ik me er niet populair mee maak) blijf ik van mening dat al die hoogtestages onder de streep meer kwaad dan goed doen.
    27-03-2024 21:40
    omdat je er sneller bijligt na een hoogtestage?
27-03-2024 18:33
Giro is binnen 6 weken al. Lijkt me heel moeilijk. Als iemand echter zich hiervandaan kan oprichten en een dijk van een Tour kan neerzetten, is het Van Aert wel. Kan goud waard zijn voor Vingegaard en wie weet persoonlijke revanche nemen en een rit winnen.
27-03-2024 18:52
Ik weet dat dit over Wout gaat maar is er al nieuws hoe het met Mats Pedersen is?
27-03-2024 18:53
2e valpartij in 1 week tijd! Zo zie je maar... Wielrennen is in 1e plaats: niet uitvallen... Anders kan je NOOIT winnen... Zonde dit! Hopelijk komt WvA er bovenop!
27-03-2024 19:22
Dat gehuil en gekerm van v Aert ging door merg en been. Verschrikkelijk, hij zag in een flits heel zijn voorseizoen verloren gaan.
27-03-2024 19:24
Kruis over de giro met die gebroken ribben, en ik vraag mij af of hij hier mentaal zomaar bovenop komt gans zijn winter en voorjaar stond in het teken van de rvv en PR en ik denk dat hij ook wel een zeer goede vorm had maar door zoiets banaals is alles om zeep. Ik zie hem maanden niet in competitie komen ook al zou hij relatief snel terug kunnen fietsen, je kan mentaal sterk zijn maar ik denk dat hij dit niet zomaar opzij kan zetten.
27-03-2024 19:29
Vandaag wint Vingegaard de Tour.
    27-03-2024 19:33
    Ik zie wva de tdf niet rijden, dan zal die zich wel zonder grote ronde voorbereiden op de OS lijkt mij. De tdf op 90% rijden zoals een vdp mag dat kan niet bij visma.

Reacties zijn gesloten.