Wout van Aert legt zich neer bij tweede plek: “Maar wil nog een rit winnen”
foto: Cor Vos
zondag 14 maart 2021 om 17:22

Wout van Aert legt zich neer bij tweede plek: “Maar wil nog een rit winnen”

Wout van Aert eindigde in de loodzware vijfde etappe van Tirreno-Adriatico als derde. De kopman van Jumbo-Visma zag in de finale hoe klassementsleider Tadej Pogačar 39 seconden bij hem weg reed, terwijl Mathieu van der Poel na een lange solo de heuvelrit won. “Ik mikte op de ritzege, maar jullie hebben gezien hoe de finale ging”, vertelt Van Aert na afloop. “Pogačar was sterker dan alles en iedereen.”

De Belgische nummer twee van het klassement controleerde met Jumbo-Visma het peloton, maar na de eerste aanval van Van der Poel was het ieder voor zich. “Ik had wel verwacht dat Van der Poel vroeg in de aanval ging. Hij heeft echt een geweldige inspanning geleverd vandaag.”

De Nederlandse kampioen kreeg drie minuten voorsprong, waarna in de slotronde rond Castelfidardo Van Aert niet kon reageren op een aanval van Pogačar. “Tadej heeft laten zien dat hij de sterkste is. Hij staat nu te ver voor in het klassement”, realiseert hij zich. “Ik sta er nog goed op voor de tweede plek, maar ik wil nog wel een etappe winnen deze Tirreno. Maar eerst moet ik nog herstellen van deze heel zware etappe van vandaag.”

In het klassement is het verschil tussen Pogačar en Van Aert nu 1.15 minuut. Maandag staat nog een etappe voor de sprinters op het programma, waarna dinsdag de afsluitende tijdrit verreden wordt.

In de RIDE Magazine Zomergids 2025 (€12,50) lees je een uitgebreid interview met wereldkampioen Tadej Pogačar. De Sloveen kwam spontaan naar de Alpecin Barbershop voor een knipbeurt en dat draaide uit op een interessant interview. Pogačar praat over het pakken van KOM's en het nastreven van nieuwe doelen. Bestel jouw exemplaar van het zomernummer 2025 van RIDE Magazine hier!!
RIDE Magazine
33 Reacties
14-03-2021 17:35
Proficiat, Wout! Jij staat er ELKE dag en morgen en overmorgen nog mooie duels tegen Merlier en Ganna.
    14-03-2021 19:42
    Kwestie van prioriteiten.
    14-03-2021 19:43
    beter af en toe echt goed dan overal tweede
14-03-2021 17:36
Op Sporza geeft die ook aan dat hij de kritiek op de ploeg niet goed snapt en dat bijna iedereen alleen zat. Heeft die een punt. Kunt ook niet in iedere koers Kuss en Vingegaard meesturen als knechten.
14-03-2021 17:41
Eindigt hier alsnog op 39 seconden van Pogacar, dat is een topprestatie.
14-03-2021 17:53
Rijdt al continu top 10 sinds de beruchte tijdrit in de Tour vorig jaar. Dat zijn 12 wedstrijden na elkaar, 10x Worldtour, 2x WK. Ik ben benieuwd wanneer dit lijstje tot een eind komt.
14-03-2021 17:53
Hopelijk pakt hij dinsdag de tijdritzege nog mee.
    14-03-2021 18:01
    Zal zeer lastig worden met half TGV/ half mens Ganna.
14-03-2021 17:55
In Paris-Nice reden meerdere ploegen de longen uit het lijf nadat Roglic materiaalpech had. Hoort erbij, aldus de ene helft. Mag niet, aldus de andere helft.

In de Tirreno was er ook zo'n moment: Op 50km voor de streep was VDP net 10s weggereden en kampte Pogacar met kettingproblemen. Als Van Aert op dat moment naar VDP toe knalt, was het mooier geweest dan dat optochtje in RVV. Maar ze leken een beetje in te houden, totdat Pogacar weer aansloot. En ze zagen VDP pas weer bij de finish.
    14-03-2021 19:02
    Ik vond dat Bora en andere ploegen het volste recht hebben om door te fietsen, ook dit hoort bij profsport net zoals gisteren Mader niet een cadeautje gunnen.
    In de Tirreno had je echter een andere situatie, Matthieu reed hier puur voor de rit en Wout met het AK in zijn gedachten. Dan ga je conservatiever koersen. Je zag al aan Matthieu dat dit soort ondernemingen een zware tol kunnen eisen. Als Wout (in dit type etappes nog altijd wat minder dan MVDP) zou zijn meegegaan had het ook maar zo kunnen zijn dat zijn doel om een goed AK te rijden hier in duigen was gevallen doordat hij had moeten afhaken en meer verloor ook op anderen dan alleen Poga. Nu vond ik hem nog opvallend scherp, veel eerder dan bv Bernal bezig met de jasjes wat hem uiteindelijk deed wegrijden van de verkleumde lichtgewichten.
14-03-2021 18:16
Ik vond dit een heel sterke prestatie van Wout, volgens mij is er niemand gisteren zo diep gegaan als van Aert. Dus chapeau!
14-03-2021 18:17
ik zou nu komende ritten passen en zorgen dat je top bent in San remo
    14-03-2021 18:29
    Denk dat deze Tirreno belangrijker is voor hem dan San Remo. Gewoon nog 2 dagen doorduwen, zien of er dan toevallig nog iets te halen valt in San Remo en dan opbouwen naar de andere klassiekers.
    14-03-2021 18:39
    Wat @Deel Koeper zegt. MSR is echt een loterij, en die heeft hij vorig jaar al gewonnen. Alles wat hij daar 'scoort' is meegenomen, hij 'moet' een kasseienklassieker winnen.
    14-03-2021 18:52
    Misschien moet hij na MSR gaan zondagsrijden en het bij GW, RvV, PR, AGR en LBL houden.
    14-03-2021 21:53
    Volledig eens met Romans eigenlijk.
    14-03-2021 22:01
    Een koers waar verschillende type renners kunnen winnen maakt deze koers niet automatisch tot een loterij.
14-03-2021 19:14
van aert bewijst ook al enkele dagen één van de meest koers-intelligente renners van het peloton te zijn, veel zelfkennis en efficiëntie

weet wanneer hij wat moet doen, maakt bijzonder weinig tactische fouten, misschien slimmer geworden juist omdat hij er finales vaak alleen voor staat
    14-03-2021 19:47
    in finales staan ale kopmannen er alleen voor. Dat was ook altijd Mathieu zijn repliek als er weer eens gevraagd werd naar zijn "zwakke ploeg"
    Gaat één vd echte toppers aan dan is het rap man tegen man.
    14-03-2021 19:52
    Ook wel een beetje saai toch? In tegenstelling tot MvdP, Alaphilippe en Pogacar zien we Van Aert toch eigenlijk zelden aanvallen?
    14-03-2021 20:37
    Ik heb het als Nederlander over Wout, wel de enige Belg waarvan ik de voornaam noemt. Maar Wout rijdt tenslotte voor een Nederlandse ploeg.
    14-03-2021 20:51
    .. is Wout Poels een belg?
    14-03-2021 20:55
    @Martino87

    Van Aert rijdt natuurlijk een aanzienlijk percentage van zijn koersdagen in dienst, waarbij hij niet eens mag aanvallen, daar waar de anderen een heel jaar hun zin mogen doen en hoogstens eens voor de ploeg rijden als het toevallig goed uitkomt. Ik denk dat Van Aert in essentie wel even offensief is ingesteld.

    Los daarvan schat ik dat Van Aert momenteel alsnog even vaak in het offensief rijdt als Pogacar, bij de anderen is er inderdaad nog een verschil.
    14-03-2021 22:23
    Van Aert is klinischer dan vdP of Alaphilippe. Hij valt eerder aan op de belangrijke punten in de finale of reageert op een aanval en koerst dan wel vol mee.

    MvdP maar bv. ook Evenepoel zijn veel dramatischer van aard en houden van het grote gebaar. Die gaan liefst van zo ver mogelijk aan, denken na over hun zegegebaar en zijn vaak erg emotioneel na de aankomst. Ze riskeren liever dat ze met hun kop tegen de muur knallen dan dat ze zouden winnen zonder dat er achteraf minstens 4 pagina’s over kunnen gevuld worden in de krant.

    Alaphilippe zit daar een beetje tussenin.
    14-03-2021 22:39
    Erg fraai verwoord Gitan, ik ben het er ook helemaal mee eens.

    Daarom is het ook zo bizar dat MvdP qua persoon zo opgehemeld wordt hier terwijl Evenpoel het bij voorbaat alweer gedaan heeft. Qua flair en stoer doen ontloopt het elkaar nauwelijks. Flip is een beetje meer het Sagan type wat mij betreft, lekker olijk en een stuk minder serieus, die stukken komen vanzelf wel. Van Aert is wat meer een eigenheimer die niet per se al die aandacht nodig heeft en het sporten zelf op 1 zet.
14-03-2021 20:28
Ik ben ontgoocheld in al die zogenaamde rondrenners ... Wout staat afgetekend tweede in het klassement. Jongens zoals Landa en Quintana, ... En zelfs Bernal. Allemaal losgereden door een klassieke coureur. Zouden die niet beter voor ritzeges gaan?
    14-03-2021 20:43
    Wat wil je precies zeggen?
    Vorige week reed ‘ronderenner’ Bernal in een klassieker, de klassiekerspecialist Van Aert uit het wiel. De ene dag is de andere niet. Daarbij denk ik dat sommige renners niet in één hokje passen.
    14-03-2021 20:50
    ik vind die mix juist prachtig
    14-03-2021 20:55
    Ik bedoel dat er twee rondrenners zijn die buiten categorie zijn, Roglic en Pogacar. En de enige die momenteel in de buurt komt (min of meer), is Wout. Van jongens als Landa en Quintana werd ooit gezegd dat ze ronde na ronde zouden gaan winnen. Niet dus, ze kunnen zelfs een crosser bergop niet volgen. Bernal was ok in Siena, maar nu is het niet veel soeps. Typische Zuid-Amerikaanse coureur? Vroeg goed en daarna bergaf? Quintana revisited?
14-03-2021 21:25
Deze Tirreno bewijst nogmaals dat TJV helemaal niet geïnteresseerd is om een klassieker te winnen met Wout. Dit is gewoon voorbereiding op de Tour in dienst van die andere Sloveen.
14-03-2021 21:28
"Pogacar was beter dan alles en iedereen".
En ik die dacht - zoals hier op deze site toch wordt beweerd - dat MVDP de beste renner aller tijden is. Het kan verkeren.
    14-03-2021 21:33
    Ik interpreteer die opmerking als de beste over het algemeen in deze Tirreno en het AK is daar duidelijk in.
    15-03-2021 14:00
    Ik denk dat hij ook gewoon gisteren bedoelde, hoor. Wat natuurlijk klopt.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine