Wout van Aert koerst onzichtbaar in E3 Saxo Classic: “Zat niet goed genoeg in positie”
foto: Cor Vos
vrijdag 28 maart 2025 om 17:54

Wout van Aert koerst onzichtbaar in E3 Saxo Classic: “Zat niet goed genoeg in positie”

Wout van Aert was de grote afwezige in de kopgroep van de E3 Saxo Classic waaruit latere winnaar Mathieu van der Poel wist te ontsnappen. De kopman van Visma | Lease a Bike kon op de Taaienberg niet mee met Van der Poel, Mads Pedersen en Filippo Ganna, waarna hij niet meer in het spel voor kwam. “Ik miste de slag op de Taaienberg”, concludeerde Van Aert bij VTM.

Het was Van Aert zelf die verzuchtte dat hij de koers ‘vanuit de achtergrond’ heeft gevolgd. Waar dat aan lag? “Ik miste de slag op Taaienberg, daar zat ik iets te ver. Ik zat net achter de scheur, rond positie twintig, dus vanaf daar was het van achteruit koersen. Dus ja…”, zei hij balend.

“Ik heb nog geprobeerd om met de beteren voorop te raken, maar het duurde lang voor we afscheiding kregen. Op de Oude Kwaremont reed ik nog wel weg met Florian Vermeersch”, legt Van Aert uit. Dat gebeurde buiten beeld, omdat de achterstand op de koplopers en de belangrijkste achtervolgers al te groot was. Uiteindelijk sprintte Van Aert in de achtergrond voor een verre ereplaats, buiten de top-10.

Waar ligt dan de schuld volgens Van Aert? “Ik zat in vrij goede positie, maar net voor Taaienberg telt elke plek. Ik was niet goed genoeg in positie om mee te zijn”, vertelt hij. Voor de Vlaamse kopman is het ook nog te vroeg om conclusies te trekken na zijn recente hoogtestage. “Dat is moeilijk te zeggen. Ik heb wel een goede finale gereden, maar ik had gehoopt om in de koers te zitten. Ik had gehoopt een resultaat te rijden en dat is niet gelukt.”

RIDE Magazine
51 Reacties
28-03-2025 18:22
Ik vind het verschrikkelijk om iemand die al op de grond ligt, trap na trap na trap te geven. Ik zou echt oprecht niet weten wat Van Aert heeft gedaan om al die haat op te roepen. Vanwege Van Aert hebben we in afgelopen jaren onvergetelijke momenten gehad. En dan als jakhalzen op hem springen om hem compleet af te zagen. Diep triest.
    28-03-2025 18:25
    Dat nodigen de VLAB'ers en belgen steeds uit, dan kan je het krijgen ook.
    28-03-2025 18:28
    Het is koersanalyse van vandaag. Je kan bezwaarlijk positief zijn over zijn manier van positioneren en reageren. Te tam, te traag, te passief, lijkt er wel geen zin in te hebben.
    28-03-2025 18:37
    Mee eens. Van Aert is een schitterende renner die vermoedelijk iets meer koers nodig heeft om op stoom te komen.
    28-03-2025 18:45
    Er wordt in elk geval nog over hem gepraat.

    De prestaties van Van Baarle (65e vandaag) en Alaphilippe (43e in San Remo) genereren niet eens meer teleurstelling. Dan is het pas ver heen.
    28-03-2025 18:48
    Helemaal eens John. Wetende wat Van Aert afgelopen jaar mee heeft gemaakt mag hij bovendien nog wel tijd krijgen om hopelijk weer dat hoge niveau te halen.
    28-03-2025 19:16
    Ik vind van aert een prachtige renner. Ietwat te planmatig, de skybot van de klassiekers die niet zo van improviseren houdt, maar als ik een interview zie vind ik hem sympathiek. Echter is hij hier zo absurd opgehemeld, ook toen vdp al zijn palmares aan het opbouwen was, bleven de visma fanboys hem maar gelijk zetten met vdp of zelfs hoger vanwege zijn etappe winst in bergrit uit ontsnapping en omdat hij in het verleden 15 jaar oude banden had gekregen uit het schuurtje van de oude macanicien van niels Albert. Voor die mensen die zo hersenloos alles goud maakte wat met visma te maken had, mag ik graag benoemen hoe de feiten liggen. Dat heeft weinig met van aert te maken, of hooguit soms een klein beetje, maar vooral met de fan dynamiek rond van aert en jumbo visma.
    28-03-2025 19:19
    Interessante punten over van baarle alaphilippe en over koersritme. Driekwart van alle mega kritiek op van aert is volgens mij vooral op die inhoud gericht, dat je zoals bijvoorbeeld boonen ook nodig had even moet wennen aan al het gedrang zeker na valpartijen en zeker in Vlaanderen. En weer een flink deel van kritiek zogenaamd op van aert is gericht op denigrerende opmerkingen van ploegleiders. Bar weinig om van aert zelf
    28-03-2025 20:17
    @AK2014: volgens mij gaat veel kritiek inderdaad over het feit dat ie zo weinig wedstrijden rijdt. Deze jongen heeft koersritme nodig, geen eindeloze trainingen op een berg. Bij de gele rakkers lijken ze dat maar niet te begrijpen, en zijn ze in hun eigen onzin gaan geloven.... ondertussen carrières van (top)renners langzaam laten uitdoven.... erg jammer, maar onverbeterlijk ben ik bang. Volgend jaar nog 5 weken extra de berg op...
28-03-2025 17:58
Een goede Van Aert rijdt daarna altijd nog het gaatje dicht naar in ieder geval het achtervolgende groepje.
    28-03-2025 20:47
    Maar die goede Van Aert is nu al voor het tweede jaar op rij zoek. Geknakt na zijn val in Dwars, en toen hij er eindelijk weer doorheen kwam tegen de mindere goden in de Vuelta gebroken. Zijn laatste grote overwinning is ondertussen al 2 jaar oud (E3 2023).

    Waar hij ooit bij de Grote van de sport hoorde, zit hij er nu een treetje onder. En dat is geen schande, na die valpartijen heeft hij duidelijk andere prioriteiten, zoals lang op een berg zitten met zijn kinderen, en daar heeft hij dik gelijk in. Ook vanuit de groep net onder de Groten kan je nog leuk koersen. Dat zie je bij bijvoorbeeld Pedersen. WvA kan misschien nog incidenteel een uitschieter hebben op basis van talent, maar hij is niet langer de renner van weleer en hem aan die verwachting houden is niet realistisch.
    28-03-2025 23:04
    Zolang Van Aert nog steeds elk jaar alle ballen op RVV en PR zet (bij het obsessieve af) mag je hem gewoon meten langs de maatlat van “de renner van weleer”. Hij doet het zelf namelijk ook. Dat hij het wellicht niet meer is moet bij hem ook eerst indalen.
28-03-2025 18:00
Wout moet just niks, vind hij zelf. Als je goed was zat je vooraan, zo is het altijd geweest.
28-03-2025 18:11
Kon in de sprint ook niet eens meer uit het zadel komen
28-03-2025 18:04
Nu starten komende zondag in Ieper om een goeie Gent Wevelgem te rijden. Want koersritme ontbreekt die ook. Zelfde gevoel als in Jaen, precies of hij heeft niks gedaan in die anderhalve maand. Passiviteit tot en met. Storend om naar te kijken.
    28-03-2025 19:08
    Beetje dezelfde sfeer als van avermaet vanaf 2018, ondergaat alles en het overkomt hem. Ik denk wel dat in de ronde op een gegeven moment vooraan zitten makkelijker wordt, vanwege de uitdunning
    28-03-2025 19:25
    Ti’s zo weer winter dan kan hij weer veldrijden.
    29-03-2025 00:31
    Inderdaad, Wevelgem doen, en aub Dwars door Vlaanderen skippen
28-03-2025 18:11
“Ik zat in vrij goede positie, maar net voor Taaienberg telt elke plek. Ik was niet goed genoeg in positie om mee te zijn”, vertelt hij.

Ik vond dus juist dat hij geen moment goed in positie zat, zelfs niet een beetje vrij goed. Als je dat bijvoorbeeld vergelijkt met van der Poel of Ganna, dat is echt wereld van verschil. Verder hoop ik dat zijn sprint weer niet echt voluit was, want dat was toch pijnlijk om te zien. Niet de eerste keer dit jaar.
    28-03-2025 18:18
    Groot contrast met de Wout van weleer, die moeiteloos een goede positie voorin kon handhaven, desnoods in de wind of in aanloop naar Tour massasprints.

    Het lijkt erop dat hij tegenwoordig meer probeert te sparen. Geen goed teken.
    28-03-2025 18:21
    Inderdaad vd Poel Ganna en Pedersen zie je in de 10km voor de Taaienberg constat bij de 1e 5/10 rijden. Je ziet die 3 mannen steeds weer naar voren schuiven als ze even op plek 10/15 terrecht komen. WvA heeft 1x in de top 10 van de koers gereden en werd constant overlopen zodat hij op plek 25+ zat. Dat is ook gewoon een kwestie van goeie benen hebben
28-03-2025 18:34
Wout hoeft pas in zijn prime te zijn in de Tour als hij een dan topfitte Jonas naar zijn derde tourzege gaat lozen omdat Pogi tegen die tijd moegestreden is tegen VdP.
28-03-2025 19:46
Wat druk met heli vliegen geweest vd week
28-03-2025 18:23
Heel Visma bakte er niks van vandaag. Alleen Jorgenson leek enigszins op niveau te zijn. Moeilijk om naar te kijken...
    28-03-2025 19:06
    Visma draait wel, alleen in de E3 waren er vandaag een paar niet goed genoeg.
    28-03-2025 19:24
    @Jasibaard waarschijnlijk niet Catalunya en Settimana gezien. Het generaliseren dat een heel Visma er niets van bakt, komt bij mij vreemd over. Zeker omdat Jorgenson gewoon een degelijke E3 heeft gereden.
28-03-2025 18:40
Het is voorbij Wout. Bedankt voor de mooie jaren aan het front.
    28-03-2025 18:55
    Ga je ook zeggen dat je je vergist hebt als het niet zo blijkt te zijn?
28-03-2025 19:29
In plaats van al die subjectieve partijdigheid (Nederland/Holland-België/Vlaanderen, voor of tegen Visma, etc.) zou ik ook wel eens wat meer mildheid en objectiviteit in de commentaren willen zien.
    28-03-2025 20:04
    Zou idd erg prettig en verfrissend zijn. Heb sowieso niets met dat stomme ‘gehaat’. Zelf verwacht ik nog wel wat van Wout. Omdat zijn klasse ervoor gaat zorgen dat hij zich over die valpartijen heen zet. Het seizoen is nog lang…
    28-03-2025 20:08
    Ik vind de kritiek op basis van deze wedstrijd gewoon meer dan terecht. Het was gewoon niet goed. En in lijn met wat we in de Omloop zagen.

    Ik denk niet dat er veel WvA haters zijn. En dat de mensen met kritiek het liefste zien dat Wout had kunnen meestrijden. Tenminste, ik wel.

    Maar daar staat tegenover dat bijvoorbeeld zo'n interview met Grischa Niermann niet echt helpt om sympathie te kweken. VisLaB heeft een bepaalde mate van arrogantie over zich, en dat werkt op zulke momenten tegen.
    28-03-2025 20:22
    Objectief: hoe meer de renners van VLAB op een berg doorbrengen, hoe minder ze presteren in de wedstrijden....

    Oftewel, Wout van Aert moet zo snel mogelijk daar weg, wil ie nog eens iets gaan winnen. Wellicht bij de jongens van Roodhooft nog een plekje? Niet als grap, serieus: dat kan voor beiden leuk uitpakken. Soms samen een koers rijden, en vaak de wedstrijden onderling "verdelen" qua deelname. En Wout zijn eigen programma laten samenstellen.
28-03-2025 20:09
Tja , Een contract voor het leven, thuis vrouw en 2 kinderen. Als daaardoor het Heilige Vuur 1 a 2 standjes lager staat dan klrijg je dit.
    28-03-2025 21:40
    Het zou kunnen. Ik zie niet meer dezelfde houding op de fiets. Hij hangt een beetje op zijn fiets. Hij lijkt inderdaad vuur te missen. De vrolijkheid van het koersen lijkt te missen. Hopelijk vindt hij die weer terug.
28-03-2025 21:16
Ronduit kleuterachtig van tegelijk site en users die nu al maandenlange slooptocht van van Aert hiero. Met als dieptepunt de zoetwater- psychoanalyses waarbij comments uitgezet zijn om nota bene de aanvaller te ‘beschermen’.
    28-03-2025 23:16
    Nou hè. Wat een enorm flauwe meneer. Columns er uit poepen alsof het niks is maar o jee als het een mening oproept. Zoveel jaren dienst en dan nog niet tegen inhoudelijke kritiek kunnen. Het nieuwe WF.
28-03-2025 17:55
Passiviteit betaal je cash!
    28-03-2025 17:57
    Inderdaad, het is altijd wat met "ik moet just niks". Niermann zal het wel chapeau vinden en hij zal het nog alleen maar indrukwekkend vinden hetgeen VDP doet en ziet hij zijn bijtjes deze tik weer te boven komen ? Waar VDP en Pogacar er gelijk staan en starten om een koers te winnen, is deze ambitie er bij WVA er (duidelijk_ niet meer! Hij ondergaat de koers in plaats ervan actief deel vanuit te maken.
    28-03-2025 17:59
    Na de kortekeer zie je 3 vlab’s opschuiven, Wout als laatste en hij laat zijn 2 ploegmaten rijden en hij houdt in. Wat betekent dat hij met schrik aan het rondrijden is en niet wil vechten voor zijn plek.

    Hier zijn geen excuses. Ook als ploeg niet gegroepeerd rondrijden. Niet te verklaren.
    28-03-2025 19:06
    Mist koersritme alleen berg ritme
28-03-2025 18:47
Waar is de Wout van 3 jaar geleden gebleven? Achtergebleven op het asfalt in de afdaling naar de Kanarieberg?

Het is mat, tam, inspiratieloos zo lijkt het. Met weinig grinta.

Misschien typerend hoe hij na een een slechte koers zijn kind ziet en meteen begint te lachen. Alsof hij te veel papa is, en te weinig winnaar (al kun je natuurlijk ergens nooit te veel papa zijn).
    28-03-2025 23:14
    Hoeveelste account is dit nou? Man man man, serieuze issues jij.
    29-03-2025 08:26
    Als t zou kloppen dat ie ‘te weinig winnaar is en teveel papa’ zou dat juist precies iets zijn wat vóór WvA spreekt. Stel nou dat dat de reden is van zijn matige presteren, is dat volkomen begrijpelijk. Leuk hoor, fietsen, maar niet leuk genoeg om je kindereb op te zien groeien terwijl je jezelf een dwarslaesie hebt gevallen.
28-03-2025 18:53
Van Aert komt wel van heel ver terug alweer. In de Vuelta was hij eindelijk weer op niveau, maakt hij daar een doodsmak. Het kan de keer te veel geweest zijn.
28-03-2025 18:34
Jammer dat de ploeg hem niet in de goede positie heeft af gezet
28-03-2025 22:14
Dat klopt. Maar waar Mathieu aan het afvinken is en zijn doelstellingen haalt mist Wout ze keer op keer. Waarom geen MSR. Neem altijd LBL mee. En laat die kleine koersen als DDV links liggen. Na het WK veldrijden zelfde programma als MvdP. TA-MSR dan E3 of GWG, RVV, PR en LBL. Giro als training. Tour, WK , Italiaans najaar met Lombardije. Beetje modderhappen en opnieuw.
    29-03-2025 07:05
    Helemaal mee eens. We moeten ook stoppen om WvA op dezelfde hoogte te zetten als MvP. Dat is inmiddels jaren geen vergelijk meer. MvP is een winnaar en WvA blijft de Superknecht die incidenteel een uitschieter naar winst heeft, maar geen constante factor meer is.
28-03-2025 22:18
Mooi op de reactie van A3 te lezen : geeft Wout gewoon krediet. En hij heeft gelijk.
28-03-2025 18:27
HET DUEL! (of toch niet)
28-03-2025 19:38
Laat Wout ajb opstaan uit de anonimiteit die hem niet past. Geweldige coureur en nóg mooier mens. Zij aan zij met Matje en Pogi op de finish afstormen in zowel de Ronde als in Par-Rob. Dat lijkt me nou een fantastisch scenario
28-03-2025 21:59
We moeten gewoon rustig blijven. Roubaix is nog heel ver en het seizoen nog heel lang.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine