woensdag 10 maart 2021 om 17:18

Wout van Aert: “Ik had niet verwacht zo snel te winnen”

Video In Strade Bianche moest Wout van Aert nog genoegen nemen met een vierde plaats, maar in de openingsetappe van Tirreno-Adriatico was het wel raak voor de renner van Jumbo-Visma. Van Aert bleek in Lido di Camaiore sneller dan topsprinters Caleb Ewan en Fernando Gaviria.

Van Aert had een ritzege niet echt ingecalculeerd, zo vertelde hij na afloop. “Ik had niet verwacht dat ik al zo snel een koers zou winnen, zeker omdat het een vrij gemakkelijke sprint was. Ik heb dus al een stap vooruit gezet sinds Strade Bianche. Dit is een mooie start”, aldus de ritwinnaar, die verder ook de eerste leiderstrui wist te veroveren.

Van Aert profiteerde in de laatste kilometer van de sprinttrein van Gaviria. “Ik zat in zijn treintje. Mijn ploegmaats hebben het perfect gedaan, aangezien ik in een goede positie wilde zitten op het laatste bruggetje net voor het ingaan van de laatste kilometer. Het is vervolgens belangrijk om op tijd aan te zetten, als de snelheid hoog is.”

foto: Cor Vos

“Dan kun je namelijk niet veel meer goedmaken. Dat bleek ook wel”, zo blikt Van Aert terug op zijn sprint. “Ik voelde bij het aanzetten wel dat er niet direct iemand naast kwam. De laatste meters waren lastig.” Van Aert lijkt ook morgen een favoriet voor de ritzege, aangezien de renners een lastige heuvelrit krijgen voorgeschoteld naar Chiusdino.

Laatste kilometer sprintzege Wout van Aert

RIDE Magazine
35 Reacties
10-03-2021 17:24
De beurt van Van Hooydonck naar dat bruggetje toe was vrij indrukwekkend. Het DCQS treintje met Asgreen op kop werd daar volledig weggereden. Affini daarvoor en Roosen erna ook uitstekend gewerkt. Andermaal een bevestiging van het prima niveau van de knechten van Van Aert.
    10-03-2021 17:42
    Voor dit soort werk wel ja. De Hoogmis en De Hel is nog maar afwachten, maar dat hoort toch man tegen man te wezen
    10-03-2021 17:46
    Ik heb 't niet gezien {Roglic}, maar ik geloof je graag, dat Van Hooydonck het goed doet en dat Roosen op de afspraak was. Maar morgen wordt 't wel andere koek.
    10-03-2021 19:17
    Maar dat Affini goed reed geloof je niet?
    10-03-2021 21:47
    Het zijn wel jongens met de juiste lengte voor een Van Aert op het vlakke uit de wind te houden. Maar over de heuvels van de klassiekers is dit te weinig. Daar hebben we het met name over.
10-03-2021 18:10
Beetje dezelfde mediastrategie als Matje, ze verbazen zichzelf nog steeds
    10-03-2021 21:48
    Als je met fora rekening houdt dan is dit zo'n beetje de enige mogelijke. Anders ben je heel gauw een 'blaaskaak', 'dikkenek', 'eng ventje' et cetera.
10-03-2021 18:17
Ik zou het wel leuk vinden mocht WvA zo'n Westside-hand beginnen doen als zegegebaar.
10-03-2021 18:22
Was inderdaad mooi om te zien hoe Nathan en Affini konden wedijveren met de DQS trein. Tony zag dat het goed was denk ik.
Verder is het indrukwekkend hoe hij heel makkelijk zijn positie kan behouden en die eerste versnelling was er voor iedereen al teveel aan.
    10-03-2021 22:23
    Zeker sterke trein, maar ze waren wel te vroeg. Valt het daarna een beetje stil dan is van Aert natuurlijk zwaar in het nadeel. De aanzet was goed, maar de streep had geen 20 meter verder moeten liggen, dan was Ewan er overheen gekomen. Heel goed gedaan dus, maar niet mijn topfavoriet voor volgende sprintritten.
    10-03-2021 22:32
    Als de streep 20 meter verder lag was WvA 20 meter later begonnen met sprinten.

    Los daarvan zag je dat Ewan ecbt kapotging en het laatste stuk niet meer inliep.
    10-03-2021 22:40
    Roosen zat met Van Aert op 700m van de streep nog helemaal vooraan. Dan valt het niet meer stil.
    10-03-2021 23:11
    @xistnc daar ben ik het niet mee eens hoor, ik ken genoeg voorbeelden waar iedereen de voorste trein volgt en op het moment dat daar de sprinter in de wind zit, iedereen naar elkaar begint te kijken.
    10-03-2021 23:34
    Dan kachelt Roosen nog een stukje verder. Steeds iets langzamer, uiteraard. Er komt vanzelf iemand overheen.
    11-03-2021 07:52
    @Het Rode Rugnummer Dat is het eeuwige discussiepunt: 'als de streep 20 meter verder ligt wint een ander'. Dat weet je namelijk nooit, omdat Caleb 10 meter later evengoed kan stilvallen. Wie zet van waar aan, en hoe lang houdt die het vol? Een inspanning van 100, 200, 300 meter? Je kan evengoed zeggen: als de streep 100 meter verder ligt, wint van Aert met 3 fietslengtes. Allemaal koffiedik kijken dus, WVA reed de beste sprint, dat kan je wel zeggen.
10-03-2021 18:56
Van Hooydonck in Strade ook al op de afspraak. Zou mooi zijn moest hij ook in de kasseikoersen lang mee kunnen, dat moet wel volstaan dan voor Wout. Ik ben misschien de enige Belg die er zo over denkt maar ik vind het onnodig dat een team 5 of 6 beresterke renners aantrekt voor die 2-3 "belangrijke" kasseikoersen. Een paar waterdragers en één goeie luitenant die het tot de pre-finale uitzingt is wel voldoende...
10-03-2021 19:11
Die Cervélo valt goed mee om te sprinten. Sneller dan Bianchi?
10-03-2021 20:20
Mooi dat wout zich gewoon in de massasprint stort. Maar ik hou toch altijd een beetje mijn hart vast: een valpartij en je voorseizoen is misschien naar de klote.

Wel heeft hij geluk dat quickstep zijn botsauto naar Parijs Nice heeft gestuurd en niet naar Italië. Maakt meesprinten iets minder gevaarlijk;-)
    10-03-2021 20:36
    Over het gevaar van massasprints ben ik het met je eens maar dit was er een die qua parcours rechttoe rechtaan was. Lange brede weg zonder de bizarre bochten zoals van de week in de etappe die Bol won en andere obstakels. Dan is het risico op ongemakken al een stukje kleiner.
    10-03-2021 21:25
    oneens, die lange rechte wegen zijn dikwijls de gevaarlijkste sprinten, bochten halen de snelheid eruit en zorgt ervoor dat het peleton meer op een lint wordt getrokken
    10-03-2021 21:54
    Met de positionering van Van Aert, zie ook vandaag, zit je daar vooraan het veiligst.
    Ze vallen meestal net achter de eerste 10-15.
    Maar je haalt wel iets aan wat bij sommige renners zou kunnen leven.
    Misschien bij een Van der Poel, die zijn voorjaar niet wil riskeren voor de winst van Merlier.
    10-03-2021 22:24
    Misschien geen wielrennen meer kijken, als je bij een sprint bang bent voor een val...
    11-03-2021 07:20
    Toch weer een anti-DCQS post van Michel.. Verliest al zijn geloofwaardigheid zo.
    11-03-2021 08:56
    Beer stop alsjeblieft nou eens met dat eeuwige gemiep man. We kennen je standpunten nou wel.
    11-03-2021 09:40
    @Frank V,
    De winnaar zit doorgaans veilig. En valpartijen zitten vaak net daarachter, en gebeuren meestal ook niet in de laatste 100 meter. Maar vaak tussen 1,5 km en 300 meter van de streep, tijdens de leadouts.
    Ik denk inderdaad dat Mathieu liever niet zijn voorseizoen naar de klote helpt. En ik verwacht dan ook niet dat hij zich in dit soort massasprints gaat storten. Het zal een ander verhaal zijn als het een sprint wordt van de sterke mannen.

    Dat Wout mee sprint snap ik wel, zeker als hij hier start met klassementsambities. Hij kan op die manier een mooie voorsprong verzamelen op de concurrentie. Waarbij ik wel verwacht dat de echte klassementstoppers het verschil bergop goed zouden moeten kunnen maken mits ze er op tijd aan beginnen.

    Maar Van Aert heeft me al vaker verbaasd....
10-03-2021 20:37
Enige minpunt van van Aert is, ondanks dat hij voor een Nederlandsche ploeg rijdt, dat hij een Belg is. Maar wel een Belg waar ik veel sympathie en respect voor heeft.
    10-03-2021 20:52
    Hoe kan een nationaliteit nu een minpunt zijn... Als MVDP of WVA nu Chinezen hadden geweest, dan waren hun prestaties even mooi. Het is het spektakel dat telt, niet van waar ze komen.
    10-03-2021 20:53
    Ik dacht dat je ging zeggen dat zijn naam te moeilijk is voor je...
    10-03-2021 21:27
    wat een zever, Matje is eigenlijk meer Belg dan Wout maar so what, ze zijn van dezelfde generatie, zijn opgegroeid op enkele tientallen kilometers van elkaar en allebei supertalenten en net omdat ze vanaf hun prille jeugd mekaars concurrenten waren hebben ze dat talent ten volle moeten ontwikkelen om te kunnen winnen en hebben zo elkaar sterker en beter gemaakt
    10-03-2021 22:16
    Hoe kan Mathieu nu meer Belg zijn dan Wout? Wout heeft tenminste nog een Belgische moeder. Het is vrij simpel. Het doet er niet toe waar Mathieu geboren is, of met wat voor accent hij spreekt, of wat wij er met z'n allen van vinden. Het enige wat er toe doet, is wat Mathieu zelf voelt. En hij zegt zich Nederlander te voelen. Dan heeft men dat te respecteren, punt.

    Max Verstappen is geboren in Hasselt en zegt zich ook Nederlander te voelen. En dat terwijl Max nog veel meer Belg is dan Mathieu, want Max heeft wel degelijk een Vlaamse moeder. Maar de Belgen kijken wel uit om Max te claimen, want die spreekt namelijk niet met een Vlaamse tongval. En dit geeft dus precies aan hoe ridicuul deze kwestie is. Ik ben deze flauwekul zo beu. Kunnen we niet gewoon een keer ophouden met deze zinloze discussie en gewoon van de koers genieten?
    10-03-2021 22:27
    Het gaat niet om zijn achtergrond, maar het land waar hij voor uitkomt. Als de WK finale voetbal Nederland-België is ben je ook gewoon voor Nederland. (als je uberhaupt zin hebt om voetbal te kijken, maar dat punt daargelaten)
    11-03-2021 08:11
    Gelukkig liggen WVA, MvdP en Evenepoel zelf niet wakker van wie uit welk land komt, ze hebben wereldwijd fans, van Argentinië tot Australië. Dat respect -en dat van het internationale wielerpeloton- hebben ze zelf afgedwongen, voor kneuterige BE-NL vetes halen die hun schouders eens op. In heel de discussie Messi-Ronaldo hoorde ik nog niemand zeggen dat het een minpunt is dat ze Argentijn of Portugees zijn.
11-03-2021 02:03
Gaat hij nu ook al massasprints winnen van Ewan en Gaviria. Echt wel abnormaal dit.
    11-03-2021 09:20
    Vorige jaren niet naar de Tour & Dauphiné gekeken? Daar won hij ook al van Ewan, Bennett, Viviani, Bol, Sagan, etc...

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine