Wout van Aert in tranen na zware val in Dwars door Vlaanderen
foto: Cor Vos
woensdag 27 maart 2024 om 15:26

Wout van Aert in tranen na zware val in Dwars door Vlaanderen

Voor Wout van Aert is Dwars door Vlaanderen geëindigd in een drama. De Belg van Visma | Lease a Bike betrokken bij een grote valpartij en kon zijn weg niet vervolgen. Een hard gelag voor Van Aert, die gold als een van de topfavorieten voor de Ronde van Vlaanderen van aankomende zondag. Hij liet de tranen dan ook de vrije loop.

De val vond plaats op 67 kilometer van de streep, in een afdaling op weg naar de Kanarieberg. Van Aert was zeker niet de enige die (op hoge snelheid) onderuit ging. Onder meer Mads Pedersen, Jasper Stuyven en Biniam Girmay kwamen ook hard ten val. Ook Gianni Vermeersch, Alex Kirsch, Harry Sweeny, Michele Gazzoli , Anthony Turgis behoorden tot de slachtoffers.

Meteen was de schade duidelijk. Van Aert was ernstig geschaafd op de rug, lag kermend van de pijn op het asfalt en huilde tranen met tuiten. Hij stapte dan ook uit de wedstrijd en lijkt een streep te kunnen zetten door zijn hoofddoelen: de Ronde van Vlaanderen en Parijs-Roubaix. Ook Jasper Stuyven en Biniam Girmay gaven meteen op. Mads Pedersen stapte na ruime tijd nog wel op de fiets, maar dat was niet om nog een rol van betekenis te spelen.


Heb jij RIDE Magazine al besteld?

Pauline Ferrand-Prévot staat met een groot interview in de RIDE Magazine Najaarsgids 2025! De kopvrouw van Visma | Lease a Bike verraste vriend en vijand door in haar comebackjaar meteen Parijs-Roubaix en de Tour de France Femmes te winnen. Frankrijk ligt daardoor aan haar voeten. Hoe kijkt ze zelf terug op de impact van haar Tourzege? Lees het verhaal nu in de nieuwe RIDE!
RIDE Magazine
38 Reacties
27-03-2024 15:28
Met dank aan Flanders Classic dat dit stuk parcours uit de Ronde haalt, want te gevaarlijk, maar het een paar dagen ervoor wel toestaat. Complete onkunde van deze organisatie. Het kost ze meerdere toppers in de Ronde.
    27-03-2024 15:35
    Maak je geen zorgen, dan hadden ze een andere plek gevonden om brokken te maken…
    27-03-2024 15:45
    Niet overdrijven: zo gevaarlijk was dit stuk echt niet. Breed genoeg ook. Het was gewoon een domme valpartij zoals die overal had kunnen gebeuren.
    27-03-2024 15:46
    Al had er geen valpartij nu geweest had je er niemand over gehoord.
    27-03-2024 15:51
    Als ze In Polen niet richting hekken waren gereden, was er ook niets gebeurd. Wat een kul zeg. De voorwaarden horen aanwezig te zijn voor een veilige koers. Deze weg, met goot, is te onveilig bevonden voor de Ronde. Nu dus ook. Als we het dan over veiligheid hebben dan is deze weg gewoon ongeschikt. Blijkbaar op zondag wel, maar op woensdag kan het prima.
    27-03-2024 15:56
    Ach als Van Aert er niet zou bij gelegen hebben, zou je niemand horen klagen. Beetje waan van de dag. Jammer maar helaas is vallen een deel van de wielersport.
    27-03-2024 16:00
    Misschien moet je dan ook even het HELE verhaal vertellen FDJ: dit deel is uit het parcours van zondag gehaald niet omdat dit deel gevaarlijk is maar omdat een groot peloton hier op hoge snelheid langs komt denderen EN DAN een trechter in gaat voor de heuvel. DIe trechter is het gevaar, niet het deel waar ze nu gevallen zijn. Typisch geval weer van de klok horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt.
    27-03-2024 16:03
    @Koen wat een onzin. Het gaat niet alleen om Van Aert. Stuiven, Pedersen, Girmay liggen er ook bij... We hebben na diverse valpartijen de discussie over een veilige koers gehad. Terecht, maar deze hoort hier ook bij. Brede weg, dalende lijn en dan dit gootje. De organisatie heeft het niet voor niets uit de Ronde. Tot tevredenheid van renners bleek ook uit de reactie die in het nieuwsbericht stond op deze site.
    27-03-2024 16:03
    Dit is echt populistisch bullshit die je bijna onder de noemer victim-blaming zou kunnen zetten..
    27-03-2024 16:04
    @Jim En Magarin ze zeggen net bij Sporza al het einde van de kanarieberg bij Flanders classic. Maar gelukkig schreeuwt Magarin weer met termen die hij zelf niet snapt.
    27-03-2024 16:16
    @Jim Beam en Magarin Thomas vd Spiegel van Flanders Classics in reactie bij Sporza: "Deze val toont precies aan waarom we hem in de ronde te gevaarlijk vinden" dan heeft mijn reactie dus niets met populisme te maken, maar met realisme. Waarom stop je het dan wel in de laatste voorbereiding op Vlaanderen. Het gaat om de voorwaarde voor een veilige koers. Overal kan gevallen worden, maar deze passage vergroot de kans op. De afweging die Flanders Classic heeft gemaakt is dat de koers nog belangrijker was zeggen ze. Nou dat is een misser geweest omdat tegenwoordig overal koers gemaakt wordt.
    27-03-2024 16:51
    Graag dan ook de afdaling Kwaremont + Kwaremont schrappen wegens even gevaarlijk :). Zal natuurlijk niet gebeuren wegens commerieel te lucratief.
    27-03-2024 18:01
    @FDJ Als we alle koersen 100% veilig moeten maken, schiet er niet al te veel meer over vrees ik. De Amstel kan je dan sowieso al van de kalender schrappen.
    27-03-2024 20:45
    Nagenoeg overal in de koers kan door domme pech of onoplettendheid gevallen worden. Bij afdalingen met soms blinde bochten vraag je je ook af, waarom doen renners dat? Kijk naar Casartelli, Maeder en tal van anderen die te betreuren zijn. Evenzeer de ongelukken bij de sprint, welke maatregelen men ook neemt, ze nemen eerder toe dan af. Op het vlakke gebeurt het ook a 40 p/u Soms loopt het goed af, soms niet. De meeste renners kenden dit traject, zijn zich bewust van de gevaren. En toch knallen ze omlaag. Groot deel van de verantwoordelijkheid ligt toch echt bij de renners en teams zelf. Dat het nu helaas topfavorieten betreft in aanloop naar de monumenten maakt het feitelijk niet anders dan als het de mindere goden betreft. Dan is het wel ergens goedkoop om naar de organisatie te wijzen, nadat de UCI het parcours heeft goedgekeurd. Beetje selectieve verontwaardiging FDJ.
27-03-2024 15:27
We huilen met Wout mee.
27-03-2024 15:33
[i]Edit redactie: Graag wat meer respect tonen.[/i]
    27-03-2024 15:37
    Is er maar eentje die moet nadenken en dat is Flanders Classic. Waarom kan het zondag niet en nu wel. Complete incompetentie.
    27-03-2024 15:37
    Alsof hij daar ook maar één zuchtje troost had ontleend aan de wetenschap dat hij gelukkig nog wel Strade en Sanremo in de benen had..

    Onzin comment, op een onzinnig moment.
    27-03-2024 15:41
    Lekker belangrijk jouw reactie …nog nooit z’n reactie gelezen. Zelf ook nooit met een rugnummer op gereden zeker
    27-03-2024 15:47
    Wat een ontzettend zure reactie zit. “Had je maar”, “had je maar zus”. Dit is gewoon een complete onthoofding van het klassieke voorjaar en doelen van deze renners.

    Ontzettend triest dat dit gebeurt, maar helaas zit een valpartij in een klein hoekje. De passage van de kanarieberg nu de schuld geven is ook makkelijk.. dit gebeurt op een lange weg ernaar toe..
    27-03-2024 15:52
    Wat een ontzettend zure reactie zit. “Had je maar”, “had je maar zus”. Dit is gewoon een complete onthoofding van het klassieke voorjaar en doelen van deze renners.

    Ontzettend triest dat dit gebeurt, maar helaas zit een valpartij in een klein hoekje. De passage van de kanarieberg nu de schuld geven is ook wel makkelijk, de renners maken het immers zelf gevaarlijk op de grote weg.
    27-03-2024 15:52
    Wat een ontzettend zure reactie zit. “Had je maar”, “had je maar zus”. Dit is gewoon een complete onthoofding van het klassieke voorjaar en doelen van deze renners.

    Ontzettend triest dat dit gebeurt, maar helaas zit een valpartij in een klein hoekje. De passage van de kanarieberg nu de schuld geven is ook wel makkelijk, de renners maken het immers zelf gevaarlijk op de grote weg.
    27-03-2024 16:13
    Kan de redactie uitleggen hoe deze reactie respectloos was?
    27-03-2024 16:29
    Ik ben het ook niet eens met de strekking van de 1e post, maar hij maakt opzich een redelijk punt en er staat niets beledigends in...

    Complete onzin om dit weg te modereren MODs...
    27-03-2024 16:38
    Een emotionele edit.

    Ik ben er 100% zeker van dat mijn reactie (of het verstandig is alles te zetten op de RVV en PR en belangrijke koersen weglaten) in verschillende podcast zal besproken worden. Misschien zelfs in die van jullie ...
    27-03-2024 16:56
    Alsof jij ooit iets deftig kunt zeggen over wva zelfs nu wat gaan onnozel doen, je kan ook alles rijden en dan meteen in de omloop op strade vallen met breuken, dan is het toch even kut dan nu lijkt mij, zeg dan gewoon niks als je hem niet kunt luchten en focus jezelf op die enkeling die je wel mag.
27-03-2024 16:09
Veel ultiemer en pijnlijker (letterlijk) gaat het argument tegen die eeuwige hoogtestages en trainingskampen niet worden.

Weer een heel voorjaar weggegooid voor niks, en hij is toch al weer bijna 30. Ga toch koersen en pakken wat er te pakken valt joh..
    27-03-2024 16:45
    En dat kan net zo goed andersom gezegd worden. Alleen nog de top koersen rijden..
    27-03-2024 17:36
    Dus hij valt in een relatief kleine koers in het voorjaar en kan daarom zijn grote doelen niet rijden en jij komt met "rij toch eens wat meer" (vrij vertaald).
    Zie je die contradictie? Of is het je alleen om negativiteit verspreiden te doen?
27-03-2024 15:32
Dit is zo ontzettend zuur.
Je werkt een hele winter en voorjaar tie naar de komende weken. Bent in topvorm en dan gebeurt dit.

Ondertussen de scoreboard volgers maar kwekken over wie een grotere renner is dan de andere terwijl zulke zaken, enorm het palmares kunnen beïnvloeden.
    27-03-2024 15:35
    Als van Aert er niet had gelegen dan hadden de verslaggevers er niet over gehad om dit stuk er uit te halen…elke dag vallen er renners maar dan hoor je niks..maar ja van Aert.
    27-03-2024 17:21
    Waarbij je impliceert dat ‘dit soort zaken’ een pure loterij zijn, waarbij iedere renner evenveel kans maakt (op een valpartij), terwijl daar gewoon aan de hand van de stuurvaardigheid van de renners verschil tussen bestaat. De sterkste is niet de beste.
27-03-2024 15:43
Hopelijk nog iets van Roubaix te maken, al vaker daar sterk teruggekomen na tegenslag.

Normaal was Amstel/Luik nog wel een idee, maar met de Giro voor de boeg?
27-03-2024 16:38
Gaat Visma aan voldoende renners geraken?

Mogelijk geen Van Aert, misschien geen Laporte, Tratnik in de kreukels, Benoot kan koersen maar heeft duidelijk ook nog last van de ribben, Van Baarle staat nergens qua vorm.
27-03-2024 17:29
Iedereen moet even goed kijken. Wouter valt helaas door eigen ploegmaat. Bekend tikje van achterwiel tegen voorwiel
27-03-2024 17:47
Er wordt in de Belgische media gesproken van breuken en een kruis over zijn voorjaar. Ik ben benieuwd of de Giro dan nog gehaald wordt.
27-03-2024 17:59
Iig sleutelbeenbreuk ja....

Reacties zijn gesloten.