Wout van Aert houdt zich daags na WK aan afspraak met Mathieu Heijboer
foto: Cor Vos
dinsdag 4 februari 2025 om 09:11

Wout van Aert houdt zich daags na WK aan afspraak met Mathieu Heijboer

Ja, Wout van Aert mocht van Visma | Lease a Bike meedoen aan het WK veldrijden in Liévin. Maar er werden wel ‘duidelijke afspraken’ gemaakt: zijn voorbereiding op het wegseizoen mocht er niet onder lijden. En dus stapte Van Aert een dag na zijn tweede plaats op het WK op de fiets voor een duurrit van ruim zes uur.

Mathieu Heijboer, performance manager bij Visma | Lease a Bike, benadrukte in aanloop naar het WK dat Van Aerts WK deelname geen nadelige gevolgen mocht hebben voor het wegseizoen. “Dus we hebben duidelijke afspraken gemaakt dat een heel goede of heel slechte uitslag eigenlijk niets uitmaakt”, zei hij in gesprek met Het Laatste Nieuws. “We gaan nu geen crosstrainingen inplannen. En maandagochtend draait alles weer om het voorjaar op de weg.”

En inderdaad, maandag draaide alles weer om het voorjaar op de weg. Terwijl Mathieu van der Poel een weekje vakantie nam, trainde Van Aert zes uur vanuit Lille, zien we op Strava. Hij zocht daarbij overigens nog wel wat onverharde wegen op. Een groot deel van de 168 kilometer lange tocht had hij gezelschap van trainingsmakker Daan Soete, maar de renner van Visma | Lease a Bike maakt een extra lusje om op de zes uur uit te komen.

Eerste wegwedstrijden
De eerste wegwedstrijd van Van Aert staat over een kleine twee weken gepland, als hij meedoet aan de Clásica Jaén. Na deze wedstrijd in Spanje, die deels over onverharde wegen voert, maakt Van Aert zijn opwachting in de Volta ao Algarve. Met de Omloop Het Nieuwsblad en Kuurne-Brussel-Kuurne start hij zijn Vlaamse voorjaar begin maart.


Heb jij RIDE Magazine al besteld?

Pauline Ferrand-Prévot staat met een groot interview in de RIDE Magazine Najaarsgids 2025! De kopvrouw van Visma | Lease a Bike verraste vriend en vijand door in haar comebackjaar meteen Parijs-Roubaix en de Tour de France Femmes te winnen. Frankrijk ligt daardoor aan haar voeten. Hoe kijkt ze zelf terug op de impact van haar Tourzege? Lees het verhaal nu in de nieuwe RIDE!
RIDE Magazine
21 Reacties
04-02-2025 11:25
Hij was duidelijk al in vorm dus dan lijkt een kleine pauze logischer om zodoende te kunnen pieken richting begin april.

Ik ben geen specialist maar Mathieu zijn schema lijkt mij logischer.
04-02-2025 13:00
Het is en blijft een rare en onbewezen seizoensindeling...

Je bent toch naar iets van een piek tijdens het openingsweekend aan het toewerken, terwijl we weten dat Het Nieuwsblad winnen bijna een garantie is dat je Vlaanderen en Roubaix niet zult winnen. Dat proberen ze dan op te vangen door op een berg te gaan zitten en zijn vormpeil weer te laten dalen om vervolgens weer op te bouwen in E3 en Dwars. Maar zo fantastisch was hij vorig jaar tijdens de E3 niet. Hebben ze nou echt het idee dat hij zonder die val in Dwars de boel op een hoop zou hebben gereden in de Ronde? Dan had hij in een week wel heel erg hebben moeten verbeteren.

Allemaal omdat hij in 2023, met een veel meer voor de hand liggende indeling, relatief nauw de mindere van Pogacar en Van der Poel bleek. En ondertussen rijgt die laatste de successen aaneen met de door Van Aert afgedankte formule (pieken naar het WK veldrijden en vervolgens geen gekke dingen meer doen voor San Remo). Het is gedurfd om het radicaal anders te doen, maar het had meer voor de hand gelegen om de puntjes op de i te zetten.
    04-02-2025 13:18
    De piek ligt toch helemaal niet in de omloop, de enige piek ligt in de heilige week en ze hopen gewoon dat dit dan een hoge piek is die ze lang kunnen aanhouden (ook in functie van de giro). In de E3 was hij vorig jaar wel gewoon heel goed maar hij miste er wat explosiviteit, wellicht omdat hij na 4 weken competitie te missen wat hardheid ontbrak. Mvdp zei dat hij vorig seizoen ook net iets miste in MSR na een maand zonder competitie, en in de E3 was die weer wat beter.

    Ze mogen dit recept nog wel eens uitproberen van mij maar als hij nu niet uitvalt en er niet echt mee kan oogsten moeten ze volgend jaar maar weer gewoon een meer normale aanloop nemen, MSR skippen vind ik sowieso maar raar.
    04-02-2025 13:36
    Denk ook dat ze nog altijd op zoek zijn naar de heilige graal bij VisLab. Terwijl Matje zijn proces richting de heilige week al lang heeft gevonden, en ook al meerdere malen heeft toegepast.

    Benieuwd wat ze gaan doen als deze route het ook niet blijkt te zijn voor Wout. En hij na RVV en PR opnieuw droog staat.
    04-02-2025 13:50
    Je kan die methode van vorig jaar toch niet afkraken omdat hij het doel van die opbouw niet heeft kunnen rijden? De bedoeling van wat ze nu doen is om gradueel steeds in stijgende lijn te gaan met hun opbouw. De hoogtestage voor E3 & DVV dient niet om de vorm even te laten dalen, maar net om de puntjes op de i te zetten. Van Aert heeft al meermaals laten zien dat hij, net als Roglic, heel goed reageert op zo'n hoogtestage en er snel vruchten van plukt. Zoals Wieler-Joke al zegt; hij was vorig jaar helemaal niet slecht in de E3. Die koers kwam wel net de dicht na de harde trainingsarbeid op stage. Beetje zoals we dit jaar in de veldrit van Benidorm zagen; goed & sterk, maar niet fris.

    Het hoeft dan ook niet voorgesteld te worden alsof Visma naar één of andere voorbereidings heilige graal op zoek is. Dan doe je gewoon aan negatieve framing. Ze weten goed genoeg wat ze doen en denk ik dat de voorbereiding van vorig jaar best à point was. Net zoals een andere opbouw mogelijk ook naar topvorm kan leiden.
    04-02-2025 14:01
    Maar je kan de methode ook niet blind toejuichen omdat hij simpelweg nog nooit heeft geoogst in de wedstrijden die er voor Wout ECHT toe doen (RVV en PR).

    Natuurlijk met allerlei redenen en excuses, maar het bewijs van de werkende aanpak is ook nog niet geleverd. Zeker in het besef dat hij er al wel is afgereden door Pogi en Matje.

    Ze zullen echt wel weten wat ze doen. Maar als dit de route niet blijkt te zijn, dan ben ik benieuwd of ze volgend jaar weer iets anders gaan proberen (intensiever crossen misschien wel).
    04-02-2025 14:12
    Ik denk dat dat bewijs er voor hen net wel is. Ze beschikken over data en waardes, er is het gevoel van van Aert in E3 en DDV, een Benoot die dezelfde weg volgde een zich nooit beter voelde... Allemaal zaken die meer waarde hebben dan het argument(je) ´hij heeft niet gewonnen´ (want hij reed niet mee). En bovendien; het gaat niet enkel om RVV en PR, maar een lange piek met de Giro er bij.

    Doen ze volgend jaar weer wat anders? Dat kan en dat mag hé :-)
    04-02-2025 14:29
    Wat bij Benoot werkt hoeft natuurlijk niet bij Wout te werken.

    Ik ga er wel vanuit dat ze data hebben. Maar de concurrentie staat ook niet stil. Wie weet is de conclusie wel dat ze de best mogelijke Wout prepareren, maar dat die niet meer goed genoeg is...?
    04-02-2025 14:52
    Nee, maar ze weten wel hoe dit bij Benoot werkt en hoe een andere voorbereiding bij hem aanslaat. Ook dat is kennis.

    En stel dat van Aert en Visma er zeker van zijn dat ze de best mogelijk versie van hem hebben afgeleverd en Pogi rijdt hem er toch af (niet Matje, die kan hij altijd wel volgen;-)), moeten ze dan stoppen met deze voorbereiding? Of wil je de beste renners in hun best mogelijke vorm in de grootste wedstrijden?
    04-02-2025 18:57
    Dat een Benoot zich nooit beter voelde mag geen argument zijn. Benoot is een knecht die leuke uitslagen rijdt maar Wout moet ze winnen. Is toch wel een verschil
04-02-2025 11:39
Wout zou zowat alle monumenten en semiklassiekers kunnen winnen (Waalse Pijl misschien voor hem de lastigste door de muur van Hoei) mits hij voor niemand meerhoeft/hoefde te knechten, Wout verzet bergen werk in de bergen als knecht , sprint aantrekken voor Olav Kooij en zo raakt hij zijn explosiviteit kwijt en sloopt hij zijn lichaam. Dat ze dat niet in zien bij de gele wespen brigade in de top.
    04-02-2025 12:31
    Is in Luik en Lombardije net zo kansloos als MvdP. Wanneer de skeletten er een hard koersje van maken is het klaar ermee, dan moet je van het gewicht Gerrans zijn om er als outsider mee te lopen.
    04-02-2025 13:01
    @Romāns Vainšteins
    In 2022 een 3e plaats op 48 seconden van Remco, dan lijk je me niet kansloos.
    04-02-2025 13:12
    Bij een gunstig koersverloop kunnen Wout en (misschien) Mathieu meedoen voor winst. Bij een slijtageslag wordt eerst Mathieu gelost en een paar heuvels verder Wout. Eens met Romans.
    04-02-2025 22:20
    Dat hij eerst eens begint met PR af te vinken dat lijkt mij nog het meest realistische, dan is zijn carrière geslaagd nu matcht zijn palmares nog niet volledig zijn potentieel. De rvv wordt niet simpel met mvdp en pogacar als concurrenten en in LBL komen daar nog een paar springveren bij. In die monumenten moet hij vooral geluk hebben met het koersverloop, PR zou hij moeten kunnen winnen op eigen kracht zonder teveel pech natuurlijk. MSR zou hij ook nog eens kunnen winnen, in die koers doet hij elk jaar mee voor podium (als hij zou starten).
04-02-2025 18:57
RVV is toch gewoon voor Pogi?
Wat Matje en Woutje ook proberen of voorbereiden.

PR kunnen ze samen mooi om vechten.
04-02-2025 19:15
@urban steel en in de spurt voor plek twee gevloerd worden door Quinten Hermans..
04-02-2025 10:58
Braaf
04-02-2025 11:14
Waarom! Gaat dadelijk weer als een dolle tekeer in de Clásica Jaen!! Focus op de monumenten, hij kan ze alle 5 winnen. Met een beetje geluk dan hè.
    04-02-2025 12:12
    6 uur met een gemiddelde van 28 km/u, is nou niet echt een hele uitdaging voor een prof.
    04-02-2025 15:24
    Hij won er pas 1 en is 30. Lombardije gaat hij nooit winnen en bij de andere 3 zijn er ook 2 duidelijk sterker. Dus met een beetje heel heel heel erg veel geluk zou het misschien nog kunnen om er 2 te winnen.

Reacties zijn gesloten.