Wout van Aert begint met zege aan 2025: “Echt een verrassing dat ik dit al kan”
foto: Cor Vos
zaterdag 4 januari 2025 om 16:29

Wout van Aert begint met zege aan 2025: “Echt een verrassing dat ik dit al kan”

In de Azencross van Loenhout moest Wout van Aert nog genoegen nemen met een vierde plaats, maar in zijn tweede cross van het seizoen was het raak voor de renner van Visma | Lease a Bike. Hij versloeg na een spannende slotronde Eli Iserbyt in de Superprestige Gullegem. “Ik moest toch wel diep gaan”, zei hij in het flashinterview na afloop.

“De eerste twee, drie ronden had ik steeds het gevoel dat ik wel overschot had”, vervolgde Van Aert. “Toen ik de eerste keer doorreed, zaten Michael, Eli en Joran (Vanthourenhout, Iserbyt en Wyseure, red.) nog flink in de buurt. Dan heb ik mijn pijlen op de finale gericht. De laatste twee ronden heb ik gewoon geprobeerd om Eli te versmachten.”

Verrassing
Was Van Aert verrast dat Iserbyt zo lang bij hem kon blijven? “Nee, helemaal niet. Ik was helemaal niet met de verwachting gestart dat ik die mannen zou kunnen kloppen. Het voelde al heel goed dat ik mee vooraan deed in de koers. Op zo’n parcours, met heel veel bochten, is Eli er moeilijk af te rijden. Ik had zelfs een keer het gevoel dat ik hem gelost had, maar ik zag hem gewoon niet achter me rijden. Hij kan zich goed verstoppen”, lachte Van Aert.

Van Aert is tevreden met zijn crossconditie. “Natuurlijk. Ik heb deze winter echt aangevat zonder verwachtingen. Ik zeg het elke keer, maar het blijkt moeilijk voor de mensen om te geloven. Omdat ze gewend zijn dat ik altijd meedoe om te winnen. Voor mij is het echt een verrassing dat ik dit al kan. 2025 is begonnen en het voelt heel goed.”

Dendermonde
Zondag start Van Aert ook in de Wereldbeker Dendermonde. “Ik heb er heel veel zin in”, vertelt hij. “Morgen is weer een nieuwe dag. Ik ga hem pakken zoals hij komt. Ik heb me vandaag niet ingehouden voor morgen. Het is gewoon zaak om goed te herstellen en me morgen weer te amuseren.”

RIDE Magazine
26 Reacties
04-01-2025 16:56
Dit horen we jaar in jaar uit van Wout.

"Ik had écht niet verwacht dat ik nu al zo goed zou zijn".

Kom op man. Ik snap dat het lekker is voor jezelf om de verwachtingen laag te houden, maar je bent een van de beste coureurs van deze eeuw. Tuurlijk versla je Iserbyt en co. Ook in niet piekconditie. Morgen ook weer.
    04-01-2025 18:02
    In potentie beste coureur, want bijvoorbeeld kwiatkowski heeft een flink grotere erelijst
    04-01-2025 19:47
    Mensen die geweldige wielrenners reduceren tot het aantal 1tjes op een spreadsheet zijn geen liefhebber.
    04-01-2025 19:56
    Mooi wandtegeltje, Alucard..
    Op zich wel mee eens..
    04-01-2025 21:34
    Bovenstaande 3 reacties zijn duidelijk van Wout-fans die linksom of rechtsom goed willen praten dat Wout slechts op 1 monument staat.
    Categorie “ik reed de snelste sprint maar werd 2de” en als dit als dat.
    Beoordeling van een renner gaat uiteindelijk op basis van grote zeges en niet wie er onderweg het hardste reed. Daarom heet het wielrennen en geen toerfietsen.
    05-01-2025 01:43
    Wat een onzin Reiger.. ben je zijn Tour etappe overwinningen vergeten, en hoe ongelofelijk sterk hij voor de ploeg reed? Of de enorme hoeveelheid top 5 plekken in allerlei verschillende terreinen. Dat telt echt wel mee.
    05-01-2025 03:11
    Wielermop. Wout van Aert heeft een prachtige erelijst. Er moeten nog wel wat monumenten en een WK weg titel bij om hem bij de superkampioenen bij te schrijven. Potentie is er zeker maar tot nu toe is er heel vaak “wat” aan de hand bij hem. Ziek worden op beslissende momenten. (Te) vaak zware valpartijen of tactische fouten maken.
    Het zal ook deels pech zijn maar uiteindelijk gaat het allemaal ten koste van mogelijkheden om grote koersen te winnen.
    05-01-2025 10:42
    Edit redactie: Doe normaal, speel niet op de man.
    05-01-2025 11:31
    Reiger heeft gewoon gelijk.

    Als je het talent van Wout ziet, dan heeft hij eigenlijk maar een heel beperkte erelijst opgebouwd. Vooral ook in de wedstrijden die er voor hem echt toe doen.

    Het is niet voor niets dat Wout ook zelf steeds nadrukkelijker praat over de RVV en PR.
    Matje heeft inmiddels MSR, PR 2x, RVV 3x en WK.
    Wout heeft 1 keer MSR

    Wout is een fantastische renner met een mooie erelijst. Maar met heel veel grote open plekken.
    05-01-2025 11:40
    Kopoverkop. Waarom begin je met schelden? Jammer hoor.
04-01-2025 17:30
Goeie zege, maar met het niveau van de Regenboog heeft het niks te maken. Stoempen t.o.v. dansen op de vèlo.
    04-01-2025 18:03
    Helemaal eens. Leuke strijd gezien maar wout leek niet veel beter dan iserbyt.
    05-01-2025 00:10
    Daarom dat hij zegt dat het een verrassing is om dit te kunnen, ik denk niet dat hij eerder al een cross 'seizoen' heeft gereden met zo weinig doel.

    Het is in ieder geval nooit goed, aan de ene kant azijnpissers die vinden dat hij zich aanstelt en aan de andere kant degene die het nog lang niet goed genoeg vinden.
    05-01-2025 12:16
    ah, de moderne veldrijden-fan, voor wie stoempen niets met veldrijden te maken heeft

    kortom de opportunistische succes-volger die eigenlijk niets met veldrijden heeft en waarschijnlijk stopt met kijken als mathieu ook stopt
04-01-2025 16:46
Bijzonder dat een friss Van Aert nauwelijks beter is dan de rest.
    04-01-2025 16:49
    Wat is de definitie van fris? Wva trainde afgelopen week 20-22 uur, laat dat een crosser doen en hij geraakt niet vooruit in de cross. Laat een goede wva in de kerstperiode alle crossen rijden en hij wordt alleen maar frisser tov de rest, maar hij is nu niet bepaald in topvorm dus logisch dat hij er maar een paar uitpikt.
    04-01-2025 16:52
    Simpel: hij komt van ver terug en het duurt een aantal wedstrijden voor je er echt in zit. De blessure die hij had was niet niks en hij is echt nog niet op niveau maar het gaat duidelijk goed, anders kan dit ook weer niet.
    Normaal maakt van Aert in top conditie hier korte metten met iedereen, behalve MVDP, maa het is zeker niet bijzonder dat dat nu niet gebeurt.
    04-01-2025 18:00
    20u is nog niet eens een halve fulltime baan, 3u per dag, trainde niet echt voluit dus.
    04-01-2025 19:48
    Op stage trainen die ook geen 40 uur per week, geen idee hoe je daar bij zou komen dan weet je niet hoe het werkt. Hooguit 30 uur en dat is altijd in blokken van 3-4 dagen per blok, die gaan heus niet elke dag 5 uur trainen.
    05-01-2025 10:46
    Azijn Zanikker Hoezé. Krijgt hier goed repliek met feiten die er toe doen.
04-01-2025 17:45
Gewoon naar het WK gaan. Vorm wordt alleen maar beter en zoals hij nu rijdt, staat hij al met Van Der Poel en Sweeck op het podium. En wie weet wat er dan nog allemaal uitrolt.
    04-01-2025 18:00
    Wat er ook gebeurd, Wout van Aert gaat NIET naar het WK. Dat heeft hij duidelijk uitgesproken. Alles is afgestemd op het klassieke voorjaar.
    04-01-2025 18:44
    Beetje slap is het wel om niet te gaan.
    Bij een eventuele regenboogtrui en een goed resultaat in Strade en SanRemo(die hij ook niet rijdt) is de druk er een beetje af. Nu zal die druk er vol gas opstaan richting Vlaanderen en Roubaix
    04-01-2025 21:08
    Alleen als Van der Poel het WK gaat skippen is een kansje dat Van Aert naar het WK gaat. Hij heeft logischerwijs met zijn blessures achterstand op Vd Poel. En waarom zou hij voor een tweede plek rijden op het WK. Beter goed voorbereiden op andere doelen. Er zijn nog zoveel wedstrijden die komen en waarin hij zijn kans krijgt. Hij hoeft zich niet druk te maken.
    04-01-2025 22:15
    Onzin, eender welk resultaat in welke koers dan ook gaat niets veranderen aan de druk in RvV of Roubaix.

    Dat zijn nu eenmaal de twee openstaande rekeningen voor Van Aert, en dat blijft zo tot hij er minimaal 1 van wint.

    Daar veranderen wk titels in het veld of nog 3x E3 of Strade niets aan. Enkel een WK titel op de weg misschien.
04-01-2025 19:30
Wva/en of Jumbo hebben al 4.5 jaar geen monument of wk gewonnen. 4.5 jaar!?

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine