Wout Poels is klaar met Frans publiek: “Gekkenhuis”
Foto: Sirotti
zaterdag 25 juli 2015 om 18:38

Wout Poels is klaar met Frans publiek: “Gekkenhuis”

Wout Poels houdt gemengde gevoelens over aan Alpe d’Huez. De Nederlander reed sterk, maar baalt van het publiek. “Het is mentaal best een aanslag”, stelt hij tegenover de NOS. “Die Fransen, dat slaat natuurlijk nergens op. Ze geven niet bepaald een mooi visitekaartje af.”

De Sky-renner somt op wat het publiek deed op de beklimming: “Boegeroep, middelvingers opsteken, je bijna van de fiets slaan, dat soort dingen. Ik moet zeggen: complimenten aan bocht zeven, want daar ging het er gelukkig wél normaal aan toe, maar de rest hier in Frankrijk… gekkenhuis.” Poels is er klaar mee. “Met die Fransen wel. Laatst zei iemand tegen mij: Frankrijk, dat is echt een heel mooi land, het is alleen jammer dat er allemaal Fransen wonen. En daar ben ik met vandaag wel mee eens.”

De Nederlander heeft desondanks veel werk kunnen doen voor zijn kopman. “Het is een supermooie ervaring voor mij om in zo’n ploeg te rijden en af en toe op sleutelmomenten aanwezig te zijn. Ik had een paar jaar geleden nooit kunnen denken dat ik van zo’n ploeg deel uit zou maken.”

RIDE Magazine
112 Reacties
25-07-2015 19:14
Kom vaak in Bretagne, ik mag die mensen wel daar....
25-07-2015 19:16
Ik moet zeggen: complimenten aan bocht zeven, want daar ging het er gelukkig wél normaal aan toe, maar de rest hier in Frankrijk… 

Wat is dat nou weer voor domme opmerking. Hij weet dondersgoed dat zij zich tegen andere renners niet kunnen gedragen.
25-07-2015 19:22
Voor een vrolijke noot:

Wat een geweldige beelden van Valverde die na de finish wordt gefeliciteerd door een Spaans medium. Kippenvel!
25-07-2015 19:27
Heb jij toevallig Franse roots, Lynda? ;-)

De renners, zeker de Franse, zouden eens een statement moeten maken. En als ik Froome was zou ik lekker de Vuelta en Giro gaan rijden. Zou ook een mooi statement zijn, als je je zo gedraagt, dan krijg je toch mooi een gedevalueerde ronde.
25-07-2015 19:30
Eigenlijk heel gek dat Tinkov nog niks gezegd heeft, ik wacht met smart op een KEIHARDE uithaal. Naar de Fransen, maar ook de directie en mensen die deze sfeer gecreëerd hebben.
25-07-2015 19:34
Hij is iig al lekker bezig geweest:

https://twitter.com/olegtinkov/status/624960795047260160
25-07-2015 19:34
Wat betreft het boe-geroep en dat het niet (per definitie) aan de Fransen ligt: ik herinner me nog een etappe-overwinning van Hushovd in 2011 (?) waarin hij op het allerlaatste moment een Franse renner voorbijvloog en als eerste over de finish ging. De laatste paar honderd meter werd hij uitgejouwd door het publiek dat hij en niet die Franse renner won. Dat zegt in mijn ogen helaas wel èrg veel over het Franse publiek tijdens de Tour de France...

Overigens ben ik een zéér groot voorstander van het afzetten van de volledige 15-20 kilometer van zo'n berg met hekken. In ieder geval als het een aankomstberg is. Dat zullen de kosten ook wel niet zijn in zo'n evenement...
25-07-2015 19:41
Beetje gevaarlijk van Wout (en sommige reageerders hier) om zulke generalisaties te doen. Er stonden inderdaad een heleboel idiote hooligans, uit verschillende landen, langs de kant van de weg vandaag. Dat krijg je immers vanzelf als het zo'n opgeklopte kermisattractie wordt. Want dat is Alpe d'Huez natuurlijk gewoon geworden, een kermis. En dat lokt kermisklanten die niet per definitie enige kennis van zaken hebben, of beter, enige kennis hebben. Om nu een hele stereotype volksaard erbij te gaan halen vind ik een beetje overdreven.

Wat de renners en de ploegen zouden moeten doen is dreigen met een boycot wanneer er volgend jaar weer zulke kermisattracties op de route komen. Denk dat de ASO wel bezorgd zal zijn wanneer ploegen als Sky, Tinkov en Movistar niet meer in hun rondje willen rijden.
25-07-2015 19:47
Oh en trouwens, voor de nodige nuance en reflectie: was het niet in Utrecht dat een Franse renner gedurende het hele TT traject werd uitgescholden en uitgefloten?
Wat zegt dat dan over ons Nederlanders?
25-07-2015 19:50
Nee, dat was niet in Utrecht. Die Franse renner in kwestie heeft dat zelf verzonnen.

Poels werd wel uitgefloten, omdat hij bij de ploegenpresentatie aangaf liever Froome aan het geel te helpen dan zelf op Alpe d'Huez te winnen.
25-07-2015 19:53
De wielersport verliest zijn charme door dit soort toestanden en het gedrag van "bepaalde tweebenige wezens met onderontwikkelde hersencellen" al dan niet aangetast door de nodige alcohol-drugs/"doping" versnapperingen. Hypocriet is dan ook nog dat ze "boe" gaan roepen en nog niet eens weten waarom, het ene domme schaap volgt het andere zullen we maar zeggen. Generaliseren is niet goed, maar wel begrijpelijk van uit Poels oogpunt. Dit zijn dan ook geen supporters. Gelukkig is het zover goed gegaan, het wachten is totdat het 1x gruwelijk uit de hand loopt. Vandaag waren er wel vanaf zo'n 3.5km voor de finish dranghekken, dus van de totale klim zijn er 5 tot 7-tal km's "lastig" voor de renners.
25-07-2015 19:58
Het schijnt dat Ladagnous in Utrecht voor Engoulvent is uitgemaakt. In hoeverre hij dat zelf als uitschelden heeft ervaren is natuurlijk nog maar de vraag. Ik vond het zelf wel vrij beschamend.
25-07-2015 19:59
Iedereen heeft een n=1 ervaring wat betreft de Fransen dus zo te generaliseren slaat nergens op. Mijn ervaring, zit je in het hoogseizoen, zijn de Fransen die ik tegenkom vaak kortaf en kun je het schudden met je Engels. Buiten de vakantieperiodes heel andere ervaring. Nemen ze de tijd voor je, doen ze moeite om Engels te verstaan en praten en zijn ze erg prettig in omgang.
Het boe geroep van vandaag is natuurlijk belachelijk.
25-07-2015 20:06
Maar het gaat helemaal niet om boe-geroep "vandaag". Het is al de hele Tour zo, in ieder geval sinds Pierre St Martin. Terwijl Quintana en Contador als helden worden toegejuicht. Quintana, die vandaag een groter verschil maakt dan dat Froome deed op Pierre St Martin. Het is vreselijk hypocriet, walgelijk en het is een schande dat deze mensen de mooiste wielerronde ter wereld voor hun deur hebben.

Natuurlijk waren het niet alleen Fransen trouwens. Maar het is helemaal geen zotte aanname dat het overgrote merendeel van de boe-roepers Fransen waren, ik zou zeggen 90%. Raar in Frankrijk? Nee. Raar dat het alleen in de Tour gebeurt? Ja. Of niet dus, als je bedenkt dat het Fransen zijn.
25-07-2015 20:12
In het verlengde van de bekende uitspraak kun je zeggen dat de Tour een mooie koers is, maar dat het jammer is dat hij door Frankrijk voert. Man, wat een slechte regie, elke Fransman (Voeckler) die een boer laat wordt in beeld genomen, wat een beschamend gedrag van de Franse supporters, en wat een belachelijk slechte hotels waarin de sporters moeten overnachten terwijl de ASO in airconditioned kamers hun euro's zit te tellen.

In Spanje of Duitsland heb je echt niet dit soort gedrag, dat is echt een Frans probleem.
25-07-2015 20:12
[i]Edit redactie: Waarvan akte[/i]
25-07-2015 20:14
Huilebalk
25-07-2015 20:14
[i]edit redactie: niet generaliseren svp[/i]
25-07-2015 20:19
@ vlek
Dat meen je niet! Emotionele aanranding, me dunkt. Heb die Nederlanders altijd al een naar chauvinistisch volkje gevonden. Snap nu beter waarom we in deze Tour zo weinig van Ladagnous vernomen hebben. Die jongen moet geestelijk kapot zijn. Nog knap dat hij de Tour uitgereden heeft.
25-07-2015 20:21
[i]Edit redactie: Niet doen[/i]
25-07-2015 20:23
@lyndalid
Je spreekt jezelf nogal tegen... die Hollanders die een paar jaar terug Voeckler uitscholden in bocht 7 zijn net zo erg. Toch zul je (neem ik aan) de Nederlanders geen 'arrogant rotvolk' noemen.
25-07-2015 20:29
Natuurlijk zijn Fransen arrogant in generaliserende zin door de ogen van niet-Fransen. Net als wij, Nederlanders door niet-Nederlanders (buitenlanders) voornamelijk in geassocieerd worden met koffie-shops, wiet en andere "koekjes". Gelukkig hebben er toch wat Fransen etappes gewonnen in "hun" Ronde en was de overheersing van Froome niet zo overduidelijk en allemachtig als in eerdere Rondes, op die eerste bergetappe na.
25-07-2015 20:30
[i]Edit redactie: Dit is nergens voor nodig. En praat niet namens ons a.u.b.[/i]
25-07-2015 20:34
@ HF

Voor de duidelijkheid: álle supporters die wielrenners uitschelden, bespugen of met pis bekogelen zijn even erg. Daar maakt nationaliteit niets uit.

Dat het vrijwel uitsluitend Fransen zijn en het alleen tijdens de de Ronde van Frankrijk gebeurt, ingegeven door stennismakerij van Franse oud-renners en trainers, dát is wel typisch. Het doet eer aan alle negatieve stereotypen die er zijn wat betreft het volk Fransen. Het chauvinisme dat ver over de top is kan je verder trekken (of is een uitwerking van?) naar de politiek, denk aan de familie Le Pen. Het hele land functioneert slecht door de (overwegend) negatieve houding naar alles dat niet Frans is.

[i]Edit redactie: Laat dat, wij editen het weg.[/i]
25-07-2015 20:37
Nee, elke keer dat je je opwindt het woord mongolen gebruiken, dat getuigt van respect.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine