dinsdag 5 februari 2019 om 08:07
WK Veldrijden 2020 vlak en op vliegveld
Nu het WK Veldrijden ten einde is, kijken echte liefhebbers alweer vooruit naar de editie van volgend jaar. Plaats van handeling is Dübendorf, Zwitserland. Opvallend aan het parcours, dat is verspreid via social media, is dat de crossers zich bevinden op een vliegveld en nauwelijks te maken krijgen met hoogteverschillen.
Volgens het bericht van Cyclocross24.com wordt het een snel parcours in 2020. Dit omdat het compleet vlak is, uitgezonderd enkele kleine hellingen en een paar bruggen. Mathieu van der Poel mag er zijn wereldtitel verdedigen.
Next year the World Championships cyclocross will be in Dübendorf, Switzerland 🇨🇭. The venue is at the airport of Dübendorf. Therefore the course will be completely flat, except some very small slopes (in white) and some bridges (brown border). Will be fast. ✈️ #Dubendorf2020 🌈 pic.twitter.com/PBoZ8i3S3B
— Cyclocross24.com (@cyclocross24) February 4, 2019
Het zou opmerkelijker geweest zijn als het op een heuvelachtig vliegveld zou worden verreden. Maar wel jammer, lijkt me een WK-cross onwaardig. Daar horen gewoon de nodige hoogteverschillen in te zitten.
Maar natuurlijk belachelijk dat je Zwitserland een WK geeft voor zo'n weinig spectaculair en vooral on-Zwitsers parcours geeft.
Bogense was ook geen bijzonder ding, maar het was wel typerend voor Denemarken en het gaf ook een toeristisch kijkje in de stad Bogense. Maar een vliegveld is natuurlijk gewoon een veredeld industrieterrein...
Ah ja, wacht, laat maar.
En was de WB in Rome ook niet op een vlak parcours?
Maakt echt geen reet uit waar je een veldrit houdt. Paar uitzonderingen zijn er, maar ook die zou je net zo goed op de parking bij de woonboulevard kunnen houden.
In januari ligt er nog sneeuw in Zwitserland en anders heeft het net gedooid en dus dikke modder.
Even creatief dan: Een afgedankt Hercules vrachtvliegtuig op de startbaan waar de crossers aan de achterkant over een hellingbaan het vrachtruim binnenrijden, met een hulphelling over de vleugel naar een trapsgewijze helling/brug weer naar beneden, en vice versa over de andere grote vleugel weer omhoog. Een paar propellers laten draaien natuurlijk (niet te hard) voor extra winderige omstandigheden.
Zoiets ?
Overijse zou een schitterend WK parcours kunnen zijn. Overijse heeft een rijke geschiedenis met de allerbesten op hun erelijst. Jammer dat Overijse ook geen klassementscross meer is. Op dat parcours heb ik de grootste wedstrtijdspannig beleefd. Liboton vs Stamsnijder blijf ik indrukwekkender vinden als van der Poel vs van der Haar. De moeder van de alle crossen als WK parcours.