WK Veldrijden 2020 vlak en op vliegveld
Het zal een andere sfeer zijn dan Bogense 2019. foto: PhotoPress.be
dinsdag 5 februari 2019 om 08:07

WK Veldrijden 2020 vlak en op vliegveld

Nu het WK Veldrijden ten einde is, kijken echte liefhebbers alweer vooruit naar de editie van volgend jaar. Plaats van handeling is Dübendorf, Zwitserland. Opvallend aan het parcours, dat is verspreid via social media, is dat de crossers zich bevinden op een vliegveld en nauwelijks te maken krijgen met hoogteverschillen.

Volgens het bericht van Cyclocross24.com wordt het een snel parcours in 2020. Dit omdat het compleet vlak is, uitgezonderd enkele kleine hellingen en een paar bruggen. Mathieu van der Poel mag er zijn wereldtitel verdedigen.

RIDE Magazine
23 Reacties
05-02-2019 08:15
[quote]WK VELDRIJDEN 2020 OP VLAK VLIEGVELD[/quote]
Het zou opmerkelijker geweest zijn als het op een heuvelachtig vliegveld zou worden verreden. Maar wel jammer, lijkt me een WK-cross onwaardig. Daar horen gewoon de nodige hoogteverschillen in te zitten.
    05-02-2019 18:19
    Helemaal niet. In de bergen heb je vaak Altiports die behoorlijk steile landingsbanen hebben. Zie maar de rit in de Tour naar Peyragudes
05-02-2019 08:29
Boom en Stybar zouden er zo op het eerste gezicht haast een dingetje van kunnen maken...
Maar natuurlijk belachelijk dat je Zwitserland een WK geeft voor zo'n weinig spectaculair en vooral on-Zwitsers parcours geeft.
Bogense was ook geen bijzonder ding, maar het was wel typerend voor Denemarken en het gaf ook een toeristisch kijkje in de stad Bogense. Maar een vliegveld is natuurlijk gewoon een veredeld industrieterrein...
05-02-2019 08:30
Dit is een vroege 1-aprilgrap (welk vliegveld, zelfs klein, kan het zich veroorloven een week dicht te gaan?).
    05-02-2019 10:10
    Het is een militair vliegveld.
    05-02-2019 12:46
    Verweggistan Zoek maar eens op Dübendorf Flugplatz.
    05-02-2019 16:36
    Buiten het feit dat het een militair vliegveld is, heeft de Zwitserse luchtmacht ook een hoog 9-tot-5 gehalte. In het weekend werken die niet en zijn ze qua luchtruimbescherming afhankelijk van de Fransen en Italianen.
05-02-2019 08:49
Lucinda brand bij de dames wk in 2020. Jammer van Zwitserland terwijl ze Jolanda neff als kandidaat hebben wanneer het veel omhoog en omlaag gaat
05-02-2019 08:58
Vlak is 1 ding, maar wat is de ondergrond? Veranderd het in een blubber bende na 2 druppels, is het veel zand of een enorme hobbelweide? Hoogteverschil is ook maar één onderdeel van crossen he.
    05-02-2019 10:21
    tja zo'n kaartje zegt nog vrij weinig natuurlijk. Als ze het helemaal vol gaan gooien met modder / zand stroken zal het alsnog een zware koers worden lijkt me..
    05-02-2019 16:34
    Gezien het een doel dient voor de Zwitserse luchtmacht, vermoed ik niet dat zonder hulp het al een modderpoel is na 2 druppels.
05-02-2019 08:59
Wat een aanfluiting. Hoe kan je dit als UCI goedkeuren?

Ah ja, wacht, laat maar.
05-02-2019 10:41
Naar verwachting zullen de veldrijders letterlijk over het parcours vliegen...
05-02-2019 10:46
Parijs-Roubaix is ook vlak, eitje dus!
05-02-2019 11:16
Surhuisterveen is ook vlak, maar er zijn edities geweest waar er op een kwart van het parcours gelopen moest worden door de heftige modder.

En was de WB in Rome ook niet op een vlak parcours?
05-02-2019 11:29
Ik hoorde overigens dat het gebied vroeger een moeras was. Met een beetje regen of sneeuw kan je lachen daar volgens mij hoor!
    05-02-2019 12:48
    Vliegvelden voor zaken- en militaire vliegtuigen zitten meestal iets iets steviger in elkaar dan een moeras.
05-02-2019 11:46
Wat maakt het uit joh. Blijft toch gewoon kunstmatige hindernissen aanleggen op een stukje land dat normaal geen grote functie dient.
Maakt echt geen reet uit waar je een veldrit houdt. Paar uitzonderingen zijn er, maar ook die zou je net zo goed op de parking bij de woonboulevard kunnen houden.
05-02-2019 12:41
In ieder geval minder asfalt dan in Bogense, voor de rest stelt het weinig voor.
05-02-2019 17:32
Loenhout is ook zo plat als een dubbeltje, maar elk jaar komen ze daar ook afgemat over de streep.
In januari ligt er nog sneeuw in Zwitserland en anders heeft het net gedooid en dus dikke modder.
06-02-2019 07:15
Als ze hiermee 1 potentiële medaillekandidate uitschakelen, dan is 't wel Neff. Bizar.
06-02-2019 18:58
Locatie is toch wel vreemd inderdaad. Zojuist op Google Earth gekeken en er zijn mogelijkheden direct naast het vliegveld, een bosje met hoogteverschillen. Wanneer het alleen maar op, en naast die startbaan blijft, dan ben ik benieuwd op welke wijze de spanning in de wedstrijden door de creativiteit van de parcoursbouwers wordt gebracht.
Even creatief dan: Een afgedankt Hercules vrachtvliegtuig op de startbaan waar de crossers aan de achterkant over een hellingbaan het vrachtruim binnenrijden, met een hulphelling over de vleugel naar een trapsgewijze helling/brug weer naar beneden, en vice versa over de andere grote vleugel weer omhoog. Een paar propellers laten draaien natuurlijk (niet te hard) voor extra winderige omstandigheden.
Zoiets ?
14-01-2020 15:13
Overijse....De moeder van alle crossen!

Overijse zou een schitterend WK parcours kunnen zijn. Overijse heeft een rijke geschiedenis met de allerbesten op hun erelijst. Jammer dat Overijse ook geen klassementscross meer is. Op dat parcours heb ik de grootste wedstrtijdspannig beleefd. Liboton vs Stamsnijder blijf ik indrukwekkender vinden als van der Poel vs van der Haar. De moeder van de alle crossen als WK parcours.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine