‘WK ploegentijdrit verdwijnt vanaf 2020’
vrijdag 22 september 2017 om 13:21

‘WK ploegentijdrit verdwijnt vanaf 2020’

Kersvers UCI-voorzitter David Lappartient begint voortvarend aan zijn termijn als voorzitter van de mondiale wielerbond. De Fransman, die gisteren de verkiezing won, is meteen begonnen met het uitvoeren van zijn verkiezingsplan. Lappartient heeft aangegeven de WK ploegentijdrit voor mannen en vrouwen per 2020 te schrappen.

Een van de hoofdpunten uit het verkiezingsplan van Lappartient is het hervormen van de opzet van het wereldkampioenschap wielrennen. “In Innsbruck in 2018 en in Yorkshire in 2019 worden deze WK-wedstrijden nog wel gehouden, maar vanaf 2020 niet meer. Het onderdeel wordt op verzoek van de teams afgeschaft”, zegt hij tegen Direct Velo.

[poll id=”610″]

Het WK ploegentijdrit maakt sinds 2012 onderdeel uit van het WK wielrennen. De afgelopen jaren slonk de interesse in de discipline, mede vanwege de hoge kosten die de teams zelf moeten dragen. Afgelopen zondag deden slechts elf WorldTour-teams mee aan de ploegentijdrit in Bergen. Vorig jaar in Doha waren dat slechts acht teams. De wereldtitel ging dit jaar bij zowel de mannen als de vrouwen naar Sunweb.

In WielerFlits Live pleitte Michael Boogerd voor een terugkeer van het WK ploegentijdrit voor landenteams.

RIDE Magazine
31 Reacties
22-09-2017 18:32
Die Fransman zal dan ook de tijdritten wel willen verbieden.
Wat een ASO ?
22-09-2017 18:41
Het is ook wel makkelijk van de nieuwe voorzitter om nu dit te zeggen, heeft gewoon te maken met het feit dat de UCI de geldkraan dicht draait. Wel flink willen vangen voor die WK's maar niet voor de kosten opdraaien. Logisch dat de ploegen dan zeggen laat maar zitten.
22-09-2017 18:47
@Tinkerbell
Op WK's zijn medailles het enige wat telt.
Sinds de invoering in 2012: 5 medailles voor Belgische en Amerikaanse teams, 4 voor een Australisch team, 2 voor een Brits team, 1 voor een Spaans en één 1 voor een Duits team (dat de meesten hier Nederlands willen noemen)... Zéro pour la douce France.
Enkel Chavanel verguldt de pil door twee keer in het winnende team te zitten, een Belgisch team. Wat een Belgenmop. Reken er de Franse angst voor de Brits-Amerikaanse Transatlantische connectie bij (De Gaulle stapte niet voor niets uit de Nato), de Frans-Duitse fricties, de Frans-Spaanse animositeit... Ok, ik doe er een schepje bovenop, maar de slotsom is evident: naar de guillotine ermee ;-)
22-09-2017 19:16
Eens met Rahimns, als de UCI dit onderdeel graag behouden dan hadden ze hier wel geld voor neergelegd. Kennelijk strijken ze dat geld liever zelf op, en dus zien de ploegen geen heil meer in een WK TTT. Persoonlijk vind ik het erg jammer, want ik vind het een mooi onderdeel van het wielrennen. Bovendien lijkt het erop dat steeds meer ploegen zich erin gaan specialiseren, waardoor het ook spannender wordt.
22-09-2017 20:55
Afgezien van het feit dat dit erg jammer is, geeft het ook een ontluisterend beeld over het bestuur van de UCI. Kennelijk is er geen nieuwe voorzitter gekozen, maar een nieuwe potentaat. En niet een die erg creatief is. TTT hoort bij het wielrennen en dus op een WK. Ik zie liever een ingespeelde merkenploeg dan een ad hoc landenploeg, maar beide liever dan geen ploeg. Ik vraag me (alleen retorisch) af in hoeverre 'de teams' waarover gerept wordt alle teams zijn. Da's ook meteen een kenmerk van potentaten, dat ze altijd 'de wil' van 'het volk' doen.
22-09-2017 21:34
De halfslachtige benadering de afgelopen jaren, door de uci, zal ook niet geholpen hebben.
Waar de eerste jaren vet veel wt punten te verdienen waren, werden de afgelopen jaren teams ontmoedigt door geen punten te geven. Al jaren er niet voor gaan dus.
De komende jaren zal het niet populairder worden. Wie wil een onderdeel winnen dat ten doden is opgeschreven voor de geschiedenis?

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine