WK 2025: Voorbeschouwing WK wegrit mannen in Rwanda – Wat kan Evenepoel tegen Pogacar?
foto's: Cor Vos
zondag 28 september 2025 om 07:30

WK 2025: Voorbeschouwing WK wegrit mannen in Rwanda – Wat kan Evenepoel tegen Pogacar?

Het moge duidelijk zijn: Tadej Pogacar was ook dit jaar de allerbeste wielrenner ter wereld. Maar waar dat je in sommige andere sporten ‘automatisch’ de wereldtitel oplevert, bijvoorbeeld door een puntensysteem, ligt dit in het wielrennen anders. Gelukkig maar! Het betekent dat wij zondag nog een heerlijke strijd om de regenboogtrui krijgen. Op het lastige parcours in Rwanda is titelverdediger Pogacar wel de absolute topfavoriet, maar er zijn meer kapers op de kust. Wat kan Remco Evenepoel na zijn glansrol op het WK tijdrijden? WielerFlits blikt vooruit!

Historie


Laatste editie

Parcours

UCI World Championship Kigali

Datum
zondag 28 september 2025
Categorie
CM | Men Elite
Afstand
267.5 KM
Tijden
09:45 - 16:45
Startplaats
Kigali
Finishplaats
Kigali

Het WK zal zich afspelen in en rond Kigali, de hoofdstad van Rwanda. Wat meteen opvalt aan het parcours van de elite mannen, is het gigantische aantal hoogtemeters. Het traject van in totaal 267,5 kilometer bevat maar liefst 5.475 hoogtemeters. Ter vergelijking: in het Zwitserse Zürich moesten de renners vorig jaar 4.500 hoogtemeters verwerken. En die koers was voor Tadej Pogacar ook al meer dan zwaar genoeg om het verschil te maken.

Het grootste deel van het WK in Rwanda vindt plaats op een lokale ronde van 15,1 kilometer in Kigali. Opvallend: we krijgen geen traditionele aanlooplus, maar de renners gaan meteen op het lokale rondje van start dat vijftien keer ligt te wachten. Daarop liggen met de Côte de Kigali Golf (800 meter à 8,1% ) en de met kasseien betegelde Côte de Kimihurura (1,3 km à 6,3%) twee korte maar venijnige hellingen.

Ongeveer halfweg de wedstrijd – na negen rondes en 134 kilometer – verlaten de coureurs dit rondje even voor een interessant intermezzo. Er wacht namelijk een eenmalige, iets langere lus van 42,5 kilometer met daarin de Côte de Péage (1,8 km à 5,9%), de Mount Kigali (5,9 km à 6,9%) en de Muur van Kigali (400 meter à 11%).

De Mount Kigali is de langste beklimming van de dag, de Muur van Kigali de meest mythische. Op deze loeisteile kasseiklim worden de renners tijdens de Tour du Rwanda elk jaar weer toegejuicht door duizenden enthousiaste Rwandezen. Reken maar dat het bij het WK eveneens een gekkenhuis zal worden.

De lange ‘middenlus’ wordt afgesloten met nog maar eens de Côte de Kimihurura. Deze klim zit ook aan het einde van het kortere rondje, dat in de finale nog zes keer afgewerkt moet worden. Tom Dumoulin, die samen met WielerFlits het parcours verkende, verwacht dat het in de laatste kilometers ‘helemaal uit elkaar’ zal vallen. “Dat is een heel lastige klim, vlak voor de finish”, zei hij over de Côte de Kimihurura. “Daarna is het nog even een beetje vlak en dan loopt de laatste kilometer eigenlijk ook alleen maar omhoog.”

Kijkend naar het volledige parcours, concludeerde Dumoulin dat het ‘echt heel zwaar’ is. “Het is echt pittig. Het is eigenlijk klimmetje na klimmetje na klimmetje. Je hebt bijna geen rustmoment. Want de afdalingen zijn ook best wel breed en rechtdoor. Dus je bent heel snel weer beneden. En dus heel snel weer bij het volgende klimmetje.”

Favorieten

Enkele grote vedetten passen dit jaar voor het WK. Niet alleen klassiekercoureurs als Mathieu van der Poel, Wout van Aert en Mads Pedersen geven verstek voor de loodzware koers in Kigali, maar ook klimmers als Jonas Vingegaard en João Almeida sturen hun kat. De allergrootste kampioen van de huidige generatie is echter wél van de partij. We hebben het natuurlijk over Tadej Pogacar. De Sloveen verdedigt in Rwanda zijn regenboogtrui en de kans is groot dat hij dat met succes zal doen. Hij is de absolute topfavoriet voor een nieuwe wereldtitel.

Zien we Pogi nog een jaar in de regenboogtrui? – foto: Cor Vos

Net als vorig jaar, wint Pogacar dit seizoen vrijwel overal waar hij aan de start verschijnt. Een enkele keer stuitte Pogi op Mathieu van der Poel en één keer werd hij verrast door Mattias Skjelmose (Amstel Gold Race), maar op een selectief parcours – een parcours zoals in Rwanda – is hij doorgaans onklopbaar. De voorlopige buit van 2025 mag er dan ook zijn: UAE Tour, Strade Bianche, Ronde van Vlaanderen, Waalse Pijl, Luik-Bastenaken-Luik, Critérium du Dauphiné, Ronde van Frankrijk.

Die laatste zege kostte wel de nodige (mentale) energie: na de Tour had Pogacar even behoefte aan rust. Bij zijn rentree in de GP de Québec kende hij vervolgens een mindere dag, maar achteraf bleek waarom. Hij was een week lang ziek geweest. Een probleem richting het WK? Nee, hoor. Want twee dagen na Québec was de Sloveen in Montréal alweer zijn dominante zelf. Hij nam ploegmaat Brandon McNulty mee op de bagagedrager en schonk de Amerikaan vervolgens de zege. Het ultieme teken van heerschappij. Alleen iemand die wint waar hij wil winnen, kan zonder zorgen eens wat weggeven.

Het optreden van Pogacar op het WK tijdrijden, een week voor de wegrit, zal wel wat twijfel zaaien. De Sloveen, die onlangs wat ziekjes was, weet echter waar hij mee bezig is geweest: “Als ik 100% wil zijn in de wegrit, dan moest ik wel naar Canada, dat wist ik. Canada was daarom een goede beslissing met oog op die wegwedstrijd.”

Del Toro, hier zegevierend in de Coppa Sabatini, rijgt de overwinningen aaneen – foto: Cor Vos

Op het WK gaat Pogacar natuurlijk geen cadeautjes geven, de tegenstand zal hem op eigen kracht moeten kloppen. Dat geldt ook voor zijn maatje Isaac Del Toro. De 21-jarige Mexicaan wordt door Pogacar zelf bestempeld als zijn troonopvolger, maar zou zich in Rwanda ook weleens kunnen ontpoppen als zijn grote uitdager. Del Toro is namelijk in topvorm. In september krikte hij zijn zegetotaal van 2025 op van twaalf tot zestien, want hij won vier van de vijf koersen waar hij startte. En hoe! In de GP Industria & Artigianato, Giro della Toscana, Coppa Sabatini en Trofeo Matteotti leek hij in veel gevallen te spelen met de concurrentie.

Daarbij moet worden aangetekend dat dit niet de concurrentie zal zijn die hij in Rwanda treft. Daar ligt het niveau nog een stuk hoger. Bovendien heeft Del Toro in écht lange eendaagsen zoals het WK nog wel wat te bewijzen. Hij reed pas twee keer een Monument – twee keer Milaan-San Remo – en zijn beste klassering was daar dertiende.

Evenepoel sprint naar ritwinst in de Tour of Britain – foto: Cor Vos

Iemand van wie we zeker weten dat hij de kilometers aan kan, is Remco Evenepoel. De Belg is een voormalig wereldkampioen en zegevierde tweemaal in Luik-Bastenaken-Luik. Als gevolg van een zware val en lange revalidatie in de winter verloopt dit seizoen moeizamer. Het dieptepunt beleefde Evenepoel in de Tour de France, waar hij tijdens rit veertien op moest geven. Vervolgens werd de 25-jarige renner ook nog ziek, maar inmiddels is hij weer op de goede weg. Dat bleek in de Tour of Britain.

Evenepoel schreef in die ronde de koninginnenrit op zijn naam en eindigde als tweede in het algemeen klassement, op twee luttele seconden van Romain Grégoire. Om Pogacar te kloppen in Rwanda zullen er nog een paar procenten bij moeten, maar als iemand de Sloveen in verlegenheid kan brengen, is het Evenepoel wel. Haal hem maar eens terug als hij een paar meter heeft. Dat zal ook voor Pogacar geen sinecure zijn, als de Aerokogel van Schepdaal weer de benen heeft van de voorbije Amstel Gold Race. Daar wist hij het schier onmogelijke te presteren: een ontsnapte Pogacar tot de orde roepen.

Zijn prestatie van het WK tijdrijden in Kigali zal Evenepoel een vertrouwensboost van jewelste hebben gegeven. “Ik wil het niet te luid van de daken roepen, maar ik denk dat ik dit jaar nog niet de vorm gepakt heb die ik nu heb”, zei hij vooraf en dat maakte hij waar door Pogacar in te halen en zijn derde WK-titel op rij te pakken. Met die vorm zit het dus wel goed.

Pidcock reed een sterke Vuelta a España – foto: Cor Vos

Tom Pidcock zal ook niet terugdeinzen voor een duel met Pogacar. Dat zagen we al in de Strade Bianche, waar de kersverse kopman van Q36.5 de wereldkampioen als langste bij kon benen. Uiteindelijk kraakte Pidcock, maar het is tekenend voor zijn karakter – het karakter van een echte winnaar – dat hij zich niet bij voorbaat neerlegt bij een nederlaag. Op het WK zal hij bovendien met een hernieuwd vertrouwen aan de start staan. Pidders behaalde onlangs zijn eerste podiumplek in een grote ronde: hij werd derde in de Vuelta.

Op de zwaarste beklimmingen was het vooral verdedigen voor Pidcock, maar er waren ook dagen waarop hij het offensief koos. Met name in de rit naar Bilbao maakte hij indruk door Vingegaard tot twee keer toe te lossen op de Alto de Pike. Door protesten op de streep zag Pidcock een mooie kans op een ritzege door zijn vingers glippen, maar als hij diezelfde punch mee kan nemen naar Kigali, gaat de tegenstand nog een vette kluif aan hem hebben.

Carapaz was een van de smaakmakers in de voorbije Giro d’Italia – foto: Cor Vos

Terwijl Pidcock furore maakte in de Vuelta, zat Richard Carapaz thuis in Ecuador. De 32-jarige klimmer had de Spaanse ronde eigenlijk willen rijden, maar gaf uiteindelijk verstek omdat hij nog herstellende was van een maag- en darminfectie, die hem eerder uit de Tour de France hield. Carapaz stelde zich daarop een nieuw doel: een gooi doen naar de wereldtitel in Rwanda. “Dat is een bijzondere wedstrijd voor mij, omdat ik een grote kans krijg op de titel”, zei hij halverwege augustus in een persbericht van zijn ploeg EF Education-EasyPost.

Carapaz’ resultaten sindsdien wijzen er niet gelijk op dat hij zijn grote ambitie waar gaat maken. Maar de Ecuadoraan is en blijft een grillige renner, die wel vaker toeslaat als je het niet direct aan ziet komen. Bovendien weet hij als winnaar van de olympische wegrit in Tokyo hoe je het af moet maken op grote kampioenschappen.

We blijven nog even bij EF Education-EasyPost, want ook Ben Healy is iemand om in de gaten te houden op dit WK. De 25-jarige Ier behoort op heuvelachtig terrein tot de absolute wereldtop, wat hij dit voorjaar weer bewees in de Amstel Gold Race (tiende), Waalse Pijl (vijfde) en Luik-Bastenaken-Luik (derde). Daarnaast won hij de voorbije Tour de France (waar hij overigens ook negende werd in het klassement) de etappe naar Vire Normandie. Dat deed hij op zijn kenmerkende manier: van ver aanvallen, lekker aerodynamisch gaan zitten, en dan verder en verder wegfietsen van alles en iedereen. Schudt hij in Kigali weer zo’n solo uit zijn mouw?

Alaphilippe punchte naar de zege in Québec – foto: Cor Vos

In Luik-Bastenaken-Luik vormde Healy – achter Pogacar, uiteraard – een duo met Giulio Ciccone. De Italiaan eiste de tweede plek op in La Doyenne, nadat hij vorig jaar ook al derde werd in de Ronde van Lombardije. De overwinning in een grote klassieker volgde dit jaar in augustus, toen hij de Clásica San Sebastián op zijn naam schreef.

In het zware eendagswerk kan Ciccone zich met de besten meten, zoveel is duidelijk, dus waarom ook niet op het WK? Voorwaarde is wel dat hij niet teveel hinder meer ondervindt van het zitvlakprobleem waar hij in de Vuelta mee kampte. Zijn prestatie in de laatste bergrit naar de Bola del Mundo – achtste en beste renner uit de vroege vlucht – stemt wat dat betreft in ieder geval hoopvol.

Ook een bemoedigend resultaat richting het WK: de zege van Julian Alaphilippe in de Grand Prix Cycliste de Québec! Voor de 32-jarige Fransman was het zijn eerste overwinning sinds de Giro d’Italia van vorig jaar én zijn eerste overwinning in een grote eendaagse sinds september 2021. Toen kroonde hij zich in Leuven voor de tweede keer in zijn carrière tot wereldkampioen. Een derde regenboogtrui ophalen, wordt niet gemakkelijk, want in Rwanda zal het (meer dan in Québec) vooral op pure power aankomen. Heeft Alaphilippe anno 2025 nog de vermogens om op dit parcours te wedijveren met Pogacar en co?

Ayuso draagt het kopmanschap bij Spanje – foto: Cor Vos

Het zou wat zijn als uitgerekend Juan Ayuso degene blijkt te zijn die Pogacar uit kan dagen dit WK. Het is een publiek geheim dat het niet zo botert tussen de Sloveen en de Spanjaard, die na dit seizoen zal vertrekken bij UAE Emirates XRG. In Kigali zullen ze in de kleuren van hun nationale teams de degens al eens kruisen. Een voorproefje voor de komende jaren. De 23-jarige Ayuso komt qua palmares nog niet in de buurt van Pogacar, maar heeft toch wel mooie dingen laten zien. Ook dit jaar. Ondanks alle strubbelingen binnen de ploeg, wist hij al acht keer te winnen in 2025. Je zou het bijna vergeten.

We noemen ook nog Oscar Onley (Groot-Brittannië), Marc Hirschi, Jan Christen (Zwitserland), Egan Bernal (Colombia), Mattias Skjelmose (Denemarken), Giulio Pellizzari (Italië), Pavel Sivakov (Frankrijk), Michael Storer, Jay Vine, Jai Hindley (Australië), Quinn Simmons (Verenigde Staten) en Primoz Roglic (Slovenië). Laatstgenoemde heeft met Tadej Pogacar natuurlijk de grote favoriet in de ploeg, maar dat hoeft niet per se een nadeel te zijn. Als Roglic zelf ook een superdag heeft, kan hij op dit parcours de finale halen en mogelijk profiteren van de op Pogacar gerichte blikken. Wie weet.

Bij Nederland, tot slot, is het vooral letten op Thymen Arensman en Bauke Mollema. Arensman is op papier de beste klimmer van het stel, als winnaar van twee bergetappes in de voorbije Tour de France. Maar Mollema heeft zijn zinnen écht gezet op dit WK. De 38-jarige renner ging meermaals op hoogte ter voorbereiding en liet in de Tour of Britain al zien dat de vorm groeiende is. Mollema eindigde daar als zesde in de koninginnenrit en achtste in het eindklassement. Kan hij in Kigali voor een gigantische stunt zorgen? Als Mollema wereldkampioen wordt, weten we in ieder geval al wat de commentatoren zullen zeggen: ’38 jaar, en hij heeft hem!’

Mollema heeft als een monnik naar het WK toegewerkt – foto: Cor Vos



Weer en TV

Zondag wordt het rond de 28 graden in Rwanda en waait er een matige wind. In de loop van de middag is er echter flinke kans dat een stapelwolk weet uit te groeien tot een stevige bui. De UV-index zal ook bij de mannen hoog zijn, en dus is het smeren geblazen.

Zondag
09:00
Logo HBO Max
HBO Max
09:20
Logo VRT1
VRT1
(Sporza)
09:30
Logo Eurosport 1
Eurosport 1
(Eurosport)
09:50
Logo NOS online
NOS online
(NOS)
11:55
Logo VRT Canvas
VRT Canvas
(Sporza)
13:10
Logo NPO1
NPO1
(NOS)
13:30
Logo VRT1
VRT1
(Sporza)
RIDE Magazine
104 Reacties
22-09-2025 09:05
MOLLEMA OP HET PODIUM
    22-09-2025 21:24
    Flauw dat ze hem geen ster geven na hem jarenlang bij de favorieten te hebben gezet bij elke wedstrijd met een heuvel.
    23-09-2025 00:02
    Op z'n Zoetemelk's
    23-09-2025 20:46
    En Remco gaat Pogi dubbelen.
22-09-2025 10:04
Goh het is na Evenepoel en Pogacar toch wel behelpen op dit soort parcoursen. En dan is er volgend jaar en het jaar erna wéér een klimmers WK.
    22-09-2025 16:37
    Olie-poen doet de planning.
    22-09-2025 18:16
    Alles wat niet in het westen wordt gehouden is oliepoen en bla bla?
    WK in Amerika is goed in Brazilië was ook ok.... Maar Qatar? Zuid Afrika? Saudi Arabië? Dat is niet ok?
    Wel een wonder dat er niks wordt gezegd over Spanje, Portugal en Marokko
    24-09-2025 22:40
    Westland, mag ook wel; zoveel jaren sprinters gezien als wereldkampioen.
22-09-2025 10:39
Hoogte, hitte en luchtvochtigheid: Carapaz.
    23-09-2025 23:19
    Meeste renners zijn inmiddels wel aan die 1500m geacclimatiseerd. Zondag regen voorspeld bij 26gr. Dat veronderstelde voordeel zal wel meevallen.
    25-09-2025 09:11
    @Piet volgens de renners valt dat dus wel flink tegen. Er zijn al meerdere renners die hebben aangegeven dat ze de effecten van het klimaat hebben onderschat, los van degenen die specifieke uitspraken hebben gedaan zoals: 60 watt minder (Arensman), 10-15% minder kracht (Kueng) of het lichaam kan de warmte niet kwijt (Campenearts).

    Zeker dat laatste kan een gevolg zijn van de temperatuur, slechte luchtkwaliteit en luchtvochtigheid. Als je spieren warm blijven nemen je rode bloedcellen minder zuurstof op. Daarbij is een hogere luchtvochtigheid ook slecht voor de zuurstofopname in het bloed, aangezien er minder zuurstof in de lucht zit. Dus helemaal als het dit weekend gaat regenen. En er was al minder zuurstof door de hoogte. Dat is gewoon 3x minder zuurstof.

    De renners die in deze extreme omstandigheden zijn opgegroeid hebben daar gewoon een voordeel aan. Carapaz is er een van (oké, toegeven, hij komt juist uit een zeer koude regio, maar hij kan ook goed tegen hitte), maar Vine zal in Australië ook wel aan helse omstandigheden blootgesteld zijn. Anderzijds zijn er tegenwoordig wel technieken zoals hittetraining en Pogi blijft ook Pogi. Kijk in ieder geval uit naar de strijd!
    25-09-2025 13:51
    Kubus, en al die ongunstige aspecten zouden idd niet voor Carapaz gelden? Bijna alle renners hebben zich op hoogte voorbereid. Hoger wrs dan 1500m middengebergte. Qua likes, lijkt het nu of Carapaz de topfavoriet is, moet zijn? Hij mag me verrassen hoor in een duelletje met Del Toro, steengoeie renner en sympathieke gast,daar niet van.
    De renners in Kigali zijn volgestouwd met vaccins, mss heeft dat wel het grootste effect naast enige luchtvervuiling en luchtvochtigheid om goed te kunnen presenteren. Zie oa interview Belgische professor mbt tig vaccins en hondsdolheid. Kigali is overigens geen New Delhi, Botlek, Ruhrgebiet oid en ca 26 gr valt best mee. En geen Everest hoogtemeters.
    Je houdt een paar renners een micro onder hun neus en vervolgens heet het dan dat hele pak er veel last van heeft. Hoor Dumoulin in z'n verkenning er iig niet over. En Evenepoel en Soederqvist stonden btw met hun 49 km/u nou niet bepaald stil.
    26-09-2025 01:12
    Nee eens, Carapaz is niet de topfavoriet, maar ik ben stiekem wel een beetje fan van hem en benoem enkel een aantal belangrijke voordelen.

    Uiteindelijk wint de sterkste renner. En zoals je zegt: Evenepoel en Soederqvist hadden er geen last van. Maar dat was ook niet mijn boodschap. Er gaan gewoon een aantal toppers zijn die door de 'zwaardere' omstandigheden vroegtijdig afhaken, anders hadden we deze uitspraken van de renners zelf nooit gehoord. Pogacar en Evenepoel zijn de sterkste renners, maar ze zijn ook gevoeliger voor omstandigheden dan Carapaz en Vine. Denk dat we dat wel mee mogen nemen in de voorbeschouwing :)
    26-09-2025 23:14
    Accoord Kubus, maar niet altijd wint de sterkste, beste. Soms ook de slimste. Zie Flip in Quebec die de hele dinertafel van de kopgroep leegvrat aleer hij glansrijk won. Zal hier gezien de rondjes en de omstandigheden lastiger worden voor slimmeriken. Kan niettemin een verrassende winnaar uit de bus rollen. WK met door elkaar lopende ploegen en landenbelangen geven andere dynamiek dan klassiekers of monumenten. Healy of Pidcock kunnen zomaar WK worden terwijl Evenepoel en Pogacar naar elkaar aant loeren zijn. Of Roglic op z'n ouwe dag.
    28-09-2025 06:45
    Aan al die pseudo dokters ......de wereldkampioene bij de dames ..... VALLIERES Magdeleine.( CANADA)... leeft en traint ook op grote hoogte zeker in helse warme omstandigheden ?????
    lol
    28-09-2025 10:21
    Oké DJEEUW, pseudo dokters... xD

    Er zijn gewoon aantoonbaar zware omstandigheden, waar ook al meerdere renners het over gehad hebben. Daarbij ook al de hele week zonkracht 11, dat bestaat hier in Nederland en België NIET. Amper vlakke stukken in het parcours waardoor je nooit in een rustig ritme kan komen om de hartslag te laten dalen.

    Je kan je kop wel in het zand steken, maar of je het wilt of niet, het klimaat en de omstandigheden gaan gewoon effect hebben op sommige renners. Daarvoor hoef je geen geneeskunde gestudeerd te hebben...
22-09-2025 10:42
Del Toro FTW!
22-09-2025 12:16
Vine noemen we niet?
    22-09-2025 12:49
    Best opmerkelijk ja, misschien momenteel wel de beste renner die duidelijk in vorm is. Anderzijds: een WK is altijd een uitputtingsslag, en terwijl bijna alle renners (op Ayuso na) in de sterrenverdeling bewezen hebben top 15 te kunnen rijden in een monument, heeft Jay Vine die ervaring niet.
    22-09-2025 13:35
    Een kampioenschap is in weinig te vergelijken met een monument.
    Dit wordt een slijtageslag waarbij het vooral telt om zo lang mogelijk op spaarstand mee te gaan.
    22-09-2025 14:58
    @Kopinkas, en dat klinkt als een monument? Het zijn wel vaak monumenten winnaars die een wk winnen. Grootste verschil is de ploegen maar dit jaar hebben veel favorieten wel een sterke ploeg mee.
    22-09-2025 16:39
    @Mechia, ik vind de ploegen net zwak in de breedte door de vele afzeggers.
    22-09-2025 16:52
    @Kopinkas: juist omdat een WK vaak een slijtageslag is gebruikte ik momumenten als vergelijking, aangezien die koersen vaak een stuk langer zijn. Natuurlijk zijn er verschillen, maar ik zie ook even geen betere vergelijking behalve dan andere WK's.
    22-09-2025 17:21
    @Mechia @Kubus
    Neem Carapaz: vóór de Olympische wegrit van 2021 maar 1 keer gefinisht in een monument, met een 13de plek in Lombardije. Verder geen noemenswaardige track record in het eendaagse werk.
    Toch als een sluipmoordenaar uitgehaald op een zwaar parcours in Tokyo.
    Kampioenschappen zorgen voor een ander soort ploegenspel.
    22-09-2025 20:09
    Het is afwacten. Hij heeft nauwelijks een track record voor 1-dagswedstrijden. Persoonlijk verwacht ik meer van Storer.
    22-09-2025 21:52
    @Kopinkas, ik zeg nergens dat het een bewezen monumenten renner moet zijn. Maar jij geeft aan dat het een slijtageslag wordt en dat je in spaarstand moet rijden. Maar dat moet je toch ook juist bij een monument? Verder is de OS altijd wel een nog specifiekere wedstrijd met kleine ploegen. NL startte daar dan ook nog met Havik.
    23-09-2025 01:30
    Nou, volgensmij zeg ik toch echt expliciet dat een WK een uitputtingsslag is, voordat ik de vergelijking trek met een monument (i.v.m. de lengte van de koers, zie comment daarna). Ik snap niet wat er niet duidelijk is. Of vind de beslissende demarage in bijv. een Il Lombardia normaal plaats vanuit een groot peloton? Kunnen krachtpatsers in Milano - San Remo na zes uur koers dan echt niet meer dat pukkeltje over vanwege de hoogtemeters?

    Volgensmij bedoelen we hetzelfde. Ik plaatste alleen de nuance dat Jay Vine gewoon geen geschiedenis heeft in zware en lange koersen, in tegenstelling tot de andere favorieten.
22-09-2025 13:33
Vine en Van Wilder gaan hier opnieuw verbazen. Onderschat niet hoe goed Van Wilder met de hoogte om kan.
Vine was dan weer de enige die gisteren met overschot eindigde, op de loodzware klimmetjes.
Een scenario waarin éèn van beide weggeraakt met sluipmoordenaar Carapaz kan zeker (ook Healy zet zich al schrap).
Mollema hier noemen is eigenlijk nergens op gebaseerd… maar het is een Nederlandse site, ik snap het.
    22-09-2025 15:49
    Van Wilder in de aanval? Ik denk dat de tactiek van België wordt dat iedereen in dienst rijdt van Evenepoel en dat de taak van Van Wilder is om het gat richting Healy/Carapaz (vlucht aan begin finale) overbrugbaar te houden. Of een lead out te verzorgen waarna Pogacar/Evenepoel er samen met 1-2 anderen een man tegen man finale van maken. Van Wilder heeft nog nooit top-10 gereden in een monument, nog nooit top-10 gereden in een WT-klassieker, terwijl hij wel van nut is geweest in een knechtenrol. Tiesj Benoot wordt m.i. de schaduwkopman die het van ver mag proberen en nadat die poging mislukt gaat ook hij volledig in de knechtenrol.
    22-09-2025 17:27
    @Panache
    Er zijn voorbeelden genoeg van weinig-winnaars die wereldkampioen werden, voor wie het de doorbraak (of het begin van de neergang werd): Camenzind, Dhaenens, springen me nu te binnen…
    Niet dat ik Van Wilder hier zie winnen, maar het parcours en de hoogte passen hem perfect.
    Als Carapaz gaat, moet er een Belg mee. Andere ploegen dan het werk laten opknappen. En eventueel als bruggenhoofd dienen voor Evenepoel. Niemand anders lijkt daarvoor in aanmerking te komen.
    23-09-2025 03:43
    Van Wilder eindigde in '22 als 13de in Lombardije op minder dan 2 minuten. In '23 eindigde hij in Luik, na berewerk te verrichten voor Evenepoel, op minder dan een minuut van de top 5. Later dat jaar won hij Tre Valli Varesine tegen Pogacar, Roglic, Carapaz, Vlasov, O'Connor... Van Wilder heeft zeker die kwaliteiten, maar houdt zich meestal aan zijn rol als knecht. Helaas.
    23-09-2025 10:44
    @11 na 11
    Mooi overzicht. Dat alles, gekoppeld aan zijn berenwerk voor Paret-Peintre in de Ventoux etappe dit jaar, en zijn aanpassingsvermogen op grote hoogte, maakt me erg benieuwd naar zondag.
    23-09-2025 10:47
    Het lijkt mij (mening) een stommiteit om als België zijnde de kaart Van Wilder te spelen. Je moet vooraan een afmaker hebben die energie kan sparen, niet iemand die dolblij is met een 5e plek. Het komt op mij over als Timo Kielich die vooruit wordt gestuurd in de Ronde van Vlaanderen waarna Mathieu van der Poel 'klem' zit. België heeft met Evenepoel een échte kans op de wereldtitel, na Pogacar de topfavoriet, dus ik verwacht (en hoop voor Belgisch bestwil dat ze er ook zo in staan) dat Evenepoel de absolute kopman zal zijn met iedereen volledig in dienst, met volle overgave en toewijding, zonder verborgen agenda's.
    23-09-2025 11:56
    Zo zal het ook wel zijn Panache.

    Je kan een van Wilder wel meesturen met de opdracht om niet mee te rijden. Achteraan laat je het dan aan Pogacar. Het meesturen van anderen moet enkel dienen om Pogacar te vermoeien en uit zijn kot te lokken. Dat is nodig wil je met Evenepoel kans hebben om Pogacar te verslaan in een rechtsreeks duel.
    23-09-2025 18:55
    @Gibo
    Zo zie ik het ook. Beter dan Van Wilder op te roken in de achtervolging, waar dan alleen Pogacar beter van wordt (dit allemaal in een scenario waarbij Pogacar zelf de wedstrijd al niet in een beslissende plooi legt op de Mount Kigali)
    23-09-2025 21:53
    Iedereen bij Evenepoel houden is garanderen dat je achter de feiten aanloopt, garanderen dat je in het defensief wordt geduwd, garanderen dat iedereen naar jou kijkt om het op te lossen en garanderen dat Evenepoel te snel alleen zit.
    24-09-2025 02:52
    Klopt helemaal, Gebruikersnaam. Weer iedereen bij Evenepoel houden wil gewoon zeggen zelf al het werk moeten doen en je hele ploeg oproken om elke aanval binnen schot te houden, en wanneer er echt begonnen wordt, zit Evenepoel meteen alleen want zijn ploeg heeft heel de dag moeten werken. Stuur Van Wilder mee met een vroegere vlucht, en misschien Hermans in een nog eerdere vlucht of een volgende, en je hoeft niks te doen. Mannen als Van Wilder en Hermans kunnen relatief ver geraken en Van Wilder heeft getoond in goeie vorm te zitten. In de kopgroep weet iedereen dat die nog op zijn kopman wacht en waarom die niet vol meerijdt, maar in het peloton kunnen de andere teams het risico niet nemen er niet achter te rijden omdat het iemand is die wel degelijk de kwaliteiten heeft om ver te komen indien hem te veel ruimte wordt gegeven.
    24-09-2025 10:34
    Vorig WK kon Pogacar bij een goed georganiseerde achtervolging gewoon teruggehaald worden richting de laatste ronde. Iedere koers loopt anders en de beslissingen onderweg bepalen het verloop, waardoor een analyse achteraf zelden helemaal zuiver is. Maar dat riedeltje dat een knecht in de kopgroep automatisch de kopman daarachter in een zetel naar de finale brengt, heb ik hier al zo vaak gelezen dat het inmiddels een dooddoener is geworden.

    Afgelopen Vuelta waren we er opnieuw getuige van: Marc Soler voorop en in het peloton UAE dat de koers hard maakt omdat het belang van Almeida logischerwijs zwaarder woog dan het belang van Soler. Onbegrip op HBO (Eurosport), op Wielerflits, op sociale media. Je ziet meteen dat die renner voorop helemaal niet per se in het belang van de kopman rijdt, maar vooral de eigen agenda volgt.

    Het verschil met het WK is dat Soler een klasbak is die het ook zelf kan afmaken, met daarachter een Almeida die Vingegaard toch niet lost. Dit WK is anders omdat Evenepoel als oud-wereldkampioen en huidig Olympisch kampioen juist uitblinkt in dit soort wedstrijden, terwijl Pogacar niet de beste versie van zichzelf lijkt. Er valt dan werkelijk iets te halen door slim gebruik te maken van de zwakte van de tegenstander (zelfoverschatting, verspillen van krachten) en tegelijk maximaal te profiteren van de sterkte van het Belgische collectief.

    Dat hele idee van ‘een knecht vooruit is altijd een voordeel’ is vooral supporterswensdenken. Soms lijkt het er namelijk op dat men Van Wilder in de kopgroep wil zien puur omdat men fan is van Van Wilder, alsof dát de enige manier zou zijn om hem misschien wereldkampioen te maken. Maar de finale van dit WK zal naar alle waarschijnlijkheid toch voor de echte tenoren zijn (Evenepoel, Pogacar, Ayuso, Del Toro, Carapaz, Skjelmose). En in zo’n scenario is een fitte knecht die in de laatste ronde nog werk kan verrichten bij een mogelijk UAE-overschot vele malen meer waard dan een vroegtijdig opgebrande vluchter.
    24-09-2025 13:29
    Een renner mee hebben zorgt er vooral voor dat je je ploeg niet moet opsouperen in het peloton. Dat lijkt me geen dooddoener maar een feit.
22-09-2025 14:02
De klucht van het WK is al gekend. Lapartient feliciteert op sociale media Reusser en ...Pogacar met hun wereldtitel. Raar dat WF hier nog niet van bericht heeft.
    23-09-2025 11:18
    Dan heb je niet goed opgelet op de site. https://www.wielerflits.nl/nieuws/oeps-uci-voorzitter-david-lappartient-feliciteert-niet-evenepoel-maar-pogacar-met-wereldtitel/
22-09-2025 14:16
Niet zozeer alleen vanuit REVKET maar ook de rest zie ik deze koers als potentieel open. Pogacar heeft ook eens n keertje geen team om alles in de houdgreep te houden. Het kan wel eens een grote, weggeslopen groep zijn die ervoor strijdt
    22-09-2025 15:14
    Mee eens, dat kan het grote gevaar zijn voor Pogacar. Toch zijn er bij een WK altijd landen die onbegrijpelijke moves uitvoeren en gaan rijden en daarmee de favoriet in een zetel helpen.
    Ik hoop en reken op de onverwachte manier van koersen van Carapaz. Het lijkt me daarnaast ook geen slecht idee om in de voorfinale met een aantal schaduwkopmannen in de aanval te trekken waarbij Pogacar hopelijk niet de kolder in zijn kop krijgt en dan al mee springt.
    22-09-2025 20:04
    Pog is natuurlik niet echt bang om op 80km zelf aan te vallen....
    22-09-2025 20:26
    Denk dat Pogacar wel degelijk weinig zin heeft in een nieuwe extreem lange solo.

    Niet alleen omdat hij wat minder lijkt dan vorig jaar, maar ook omdat hij beseft dat hij vorig jaar geluk heeft gehad met het extreem dom koersen van de tegenstand (de Belgen voorop). Die rookten hun hele team volledig op in een idiote poging om hem al op 90 kilometer van de finish terug te pakken in plaats van rond te draaien, het gat stabiel te houden en hem 60-70 kilometer voor de groep te laten zwemmen om hem dan de genadeslag te geven.
    22-09-2025 22:23
    De belgen koersten dom en de andere landen laf en passief. Dat was de reden waarom de solo gelukt is
    23-09-2025 00:05
    Pog en Rog gaan in de hangmat liggen en naar de Belgen kijken.
    23-09-2025 08:51
    Grote weggeslopen groep op dat parcours??
    Denk eerder dat er op het einde niet veel meer gaan overleven, enkel de aller sterksten en dat gaan volgens mij Pogacar en Evenepoel zijn
    26-09-2025 20:37
    @meqadon, is dat niet een beetje bij elke solo die uiteindelijk lukt, dat de andere ploegen dom achtervolgen of gewoon geen poging doen wegens schijtluizen? Want geen enkele renner is zo sterk dat hij solo kan winnen van een samenwerkende achtervolging.
22-09-2025 14:44
Op Mount Kigali gaat de shfting plaatsvinden tussen de klimmers met goede benen en de helpers.

Remco lijkt inderdaad in topvorm, maar ik betwijfel een beetje of hij het wel aan kan om telkens weer korte explosieve klimmetjes te doen ipv langdurig zijn eigen tempo te kunnen rijden.

Maar wie weet is zijn vorm wel super en die van Pogacar wat minder na een lang en zwaar seizoen en dan zou Remco zo maar gevlogen kunnen zijn en wie gaat hem dan nog terug halen.
    25-09-2025 09:10
    Spoiler: als Evenepoel zou winnen, zal het in ieder geval aan de mindere vorm van Pogacar hebben gelegen.
22-09-2025 15:44
Geef Evenepoel weinig kans tegen een Pogacar die uit is op revanche na zijn grote nederlaag in de tijdrit. Del Toro tweede en Ayuso derde. Mollema heeft zijn beste tijd gehad. Zie ik geen potten meer breken.
    22-09-2025 18:03
    De vorm bij Tadej moet er wel zijn he op dit parcours tegen (een deel van) de wereldtop en dan is die tijdrit niet echt een positieve indicatie. Je laat je niet zomaar op bijna 3 minuten rijden op 40 km.
    Weliswaar is het nog een week maar de conditie zou zomaar eens tanende kunnen zijn en die van Rev stijgende.
    22-09-2025 22:21
    Mollema is een taaie. Ik zie hem sowieso finishen.
    23-09-2025 08:56
    In de tijdrit had Evenepoel ook geen kans volgens de meesten hier ( waaronder jij ook waarschijnlijk) en toch deed hij het maar weer met grote overmacht.
    Met dezelfde benen als zondag gaan ze die er echt nergens afrijden hoor , ik zie eerder het omgekeerde gebeuren.
    26-09-2025 22:59
    @sus, Even gekeken maar echt niemand schreef dat REV geen kans had in de tijdrit. Je bent wel echt een Calimerootje he?
22-09-2025 15:59
Benieuwd naar de dynamiek tussen de UAE-toppers. Dat Ayuso niet voor Pogacar gaat rijden lijkt me duidelijk, maar zou hij er ook openlijk tegen rijden?
Ook van Vine, Del Toro en Almeida wil ik nog wel zien of ze voor Pogi gaan rijden op die ene dag van het jaar waar ze "vrij" zijn. Bovendien kan je bij UAE maar best zo hoog mogelijk op de ladder staan als je eigen kansen wil, dan helpt zo'n regenboogtruitje wel.

Ik droom overigens van Bernal!
    22-09-2025 18:57
    Almeida doet volgens mij niet mee.

    Kan jij altijd je dromen herinneren?
    22-09-2025 19:34
    Ayuso is weg, dus die gaat zich van een naar hem toe laatdunkende Pogacar niks aantrekken. Evenepoel lijkt de OS-vorm te hebben, maar of dat volstaat om een Pogacar op gramschap af te houden?
    24-09-2025 18:01
    Maar moet die gozer nou gramschap over hebben? Hij wint genoeg volgens mij.
    En uiteindelijk gaan de benen gewoon spreken.
22-09-2025 21:16
Remco nog eens een dubbelslag, na Parijs 2024, het zou wat zijn. Opnieuw een tijdrit bijvoorbeeld, vanop 40 km van de streep, zoals gisteren.
22-09-2025 21:28
Schrijf Carapaz en Del Toro ook maar op hoor. Zeker Carapaz schat ik heel hoog in. Weinig gekoerst de laatste tijd, prima omstandigheden voor hem ... wel weinig laten zien in eendagswedstrijden natuurlijk al met al. En in al het wattage-geweld delft hij toch vaak het onderspit.
22-09-2025 23:38
Wat is de kans op Waaiers?
23-09-2025 07:27
Geen Jay Vine na zijn Vuelta en tijdrit hier?
23-09-2025 07:53
Kan Del Toro zo'n lange en slopende koers eigenlijk al aan? Hij heeft in z'n carriere twee 250km+ koersen gereden (Milaan - San Remo & Bretagne), beide niet met denderende uitslagen. Ik snap dat het een goede renner is maar mij wekt ie de indruk dat ie nog niet de inhoud heeft hiervoor.
    23-09-2025 10:39
    Flauw argument. MSR moest ie de lead-out doen voor Pogi op de Cipressa, in Bretagne komt hij binnen in het eerste pelotonnetje maar heeft natuurlijk niet veel te zoeken in een sprint tegen De Lie en Kooij.
    Zal er echt wel staan hoor.
23-09-2025 08:49
Is er een reden dat Gregoire niet meedoet ? Geen zin om af te reizen ?
23-09-2025 19:14
Gezien hun palmares vind ik dat Roglic en Carapaz het het meest zouden verdienen
23-09-2025 19:32
Veel Del Toro fans hier…
Australië met het sterkste blok. 1 voor 1 sterke renners met klimcapaciteiten en een kopman in hoogvorm.
Groot-Brittanië met 2 sterke kopmannen ( Only en Pidcock) omringd door Blackmore en Wright vind ik ook niet verkeerd. Daar zit muziek in. Al is het afwachten of Onley zijn beste vorm te pakken heeft.
Ciccone is mijn dark horse. Wordt weinig over gesproken maar heeft een leuke ploeg in steun, vind een parcours op zijn maat en is in vorm, getuige zijn overwinning in de Classica.
23-09-2025 21:28
250 plus is ff wat anders dan 180 met 100 wandelen en 80 km koers . De sterkste zal winnen . En dat zal geen toevalligheid zijn maar grote meneer
    24-09-2025 06:42
    Dat denk ik ook , velen hier zouden eerst nog eens goed naar het profiel moeten kijken en dan mag je zeker zijn dat de sterkste gaat winnen. Profiteren en in het wiel zitten gaat niet gebeuren zondag
24-09-2025 07:21
Die extra lus na ongv 140km die in het parkoers gelegd is toch wel een dooddoener imo.
Wat zou het gaaf geweest zijn als girmay hier bv als eerdte Afrikaanse kans had gemaakt op een wereldtitel.
Nu wordt dat onmogelijke gemaakt. Er zal er maar 1 hier heersen en dat is pogi. Die heeft zich specifiek hier op voorbereid met z'n ' training blokken' in canada. Evenepoel zal tekort komen.
5500 hoogtemeters. Dat is echt belachelijk veel. Meer als het wk in Colombia volgens mij. En daar bereikte slechts 20 renners de eindstreep. Mede daar de ligging op hoogte.
Dit zal nu meer zijn maar de ligging is nu 1850 meter hoogte ongv identiek als colombia(duitema) toen op 2050 meter hoogte. Daarin zat ook een flinke berg el cogollo op 2850 hoogte..
Identiek aan de mount kigali van nu.

Er zullen er maar weinig finishen, wel meer als in '95 ivm modernisering van de wielersport, maar verschillen zullen groot zijn.

De mannen uit Zuid-Amerika zullen dit goed asn mieten kunnen ivm de ligging. De afstand zal bepalend zijn..
Carapaz, evenepoel, pogi, del toro, roglic, ayuso en hirschi maar vergeet vooral egan bernal niet. Dark horse voor mij
    24-09-2025 10:49
    Het klinkt leuk om Girmay bij dit WK te framen als “de eerste Afrikaanse kanshebber”, maar inhoudelijk gaat dat toch wel mank. Girmay komt uit Eritrea en dat land in de Hoorn van Afrika heeft niets met Rwanda behalve dat het óók in het immens grote Afrika ligt. De afstand tussen Asmara (Eritrea) en Kigali (Rwanda) is 2.200 kilometer, vergelijkbaar met de afstand tussen Brussel en Athene. Niemand zou beweren dat een Griek automatisch de hoop van de Lage Landen is omdat we allemaal in Europa wonen. Waarom zouden we dat in het geval van Afrika wél vanzelfsprekend vinden? Ik ben blij dat men gekozen heeft voor een uitdagend en zwaar parcours waar een glimp van het typische Oost-Afrika te zien is, wie de koers ook gaat winnen.
    24-09-2025 13:41
    Dat is wel vergezocht, ik zal het corrigeren naar eerste mens van het continent 'Afrika' die wereld kampioen kan worden.

    Een griek, woont naar mijn idee in een beter door ontwikkeld land, en zal eerder kans hebben dan iemand van het Afrikaanse continent. De principes, ontwikkeling in sport, professionele insteek is daar vele malen minder. Ontken dat niet. De kans om überhaupt prof te worden is nihil en afhankelijk van het tref en gunfactor in de mix net wat talent in persoon.
    24-09-2025 21:54
    Ah, het glorieuze Griekse wielrennen! Uren vertelplezier bij het haardvuur
24-09-2025 14:08
De Denen, de Britten en de Italianen zijn eigenlijk de enige grote blokken zonder UAE-pion.

Zou wat zijn als op Mount Kigali een kopgroep wegrijdt met Pogacar, Vine, Del Toro, Sivakov, Ayuso, Vermeersch, Morgado, Soler, Oliveira, Novak, Christen en Vermaerke...
    24-09-2025 21:58
    Eén langgerekte geeuw, gUAEw-gewijs.
    Met als kanttekening dat de kans dat Florian Vermeersch in de kopgroep na zjjn prestatie van vandaag helemaal onbestaande is…
24-09-2025 21:21
Iedereen vergeet natuurlijk dark horse Toms Skuijns die zich in alle stilte als een beest heeft voorbereid op zondag en meer wil na zijn 5de plek vorig jaar op het WK ;-)
    27-09-2025 10:58
    Ho, ho hij staat bij mij gewoon op mijn podium van "dark horses" , naast Matthews en Simmons.

    Voor prutserkes als het Sloveens Pogabeertje en het aeroballetje uit Schepdaal heb ik geen plek op mijn podium van echte kampioenen. :)
25-09-2025 00:58
Om daadwerkelijk te winnen, heb je mijns inziens nog altijd een combinatie van goede benen en een sterk hoofd nodig.
    25-09-2025 00:59
    Die combinatie zie ik toch meer bij Pogi dan bij Evenepoel.
    25-09-2025 07:26
    Dan ken je Evenepoel niet en onderschat je hem zwaar,als die zich focust op een doel zullen ze heel goed moeten zijn om hem te kloppen
    25-09-2025 09:16
    En Pogi is inderdaad heel goed en heeft dus veel kans om hem te kloppen
    Zelfs als je Evenepoel goed kent kun je toch moeilijk ontkennen dat Pogi de betere is (zegt Evenepoel ook zelf) en dat dus Pogi een betere combi benen en hoofd heeft...
    25-09-2025 11:00
    Idd Sus. Evenepoel heeft al zo vaak bewezen zeer goed te kunnen pieken naar dit soort momenten en zelfs na zijn fenomenale tijdritwinst zijn er nog steeds mensen die aan hem twijfelen. Lijkt me straf als ze hem eraf zouden rijden, kunst is vooral voor Remco om kalm te blijven en niet mee te gaan met dwaze aanvallen op meer dan 100 km van de finish.
    25-09-2025 18:51
    @rempo
    Die gaat zich heus niet vergalopperen, hoe langer en zwaarder hoe beter voor hem ,dat heeft hij al zo dikwijls bewezen.dat ze hier aan hem twijfelen ervaar ik al 6 j hier . Eerst ging hij niks winnen, dan geen WT koersen en vervolgens geen enkele tijdrit of tittel of monument. Dan zou hij nooit podium halen in een GT en al zeker geen winnen.nu ook weer wordt hij hier nog altijd gekleineerd en belachelijk gemaakt door de ,, echte kenners’’ .
    Maar met wat ik , jij en vele anderen in de tijdrit gezien hebben is het vertrouwen voor zondag groot.
25-09-2025 08:36
De Sloveense en Belgische blokken zijn niet ontzettend sterk. Mohoric rijdt een draak van een seizoen, in Roglic zie ik nog altijd geen knecht en voor Mezgec en Govekar lijkt me dit parcours wat zwaar. Bij de Belgen geen Van Gils en Benoot, Campenaerts die na een geweldig seizoen het nu misschien ook wat lastiger krijgt. De andere landen zullen in principe niet mee gaan controleren. In het beste geval raken de ploegmaats snel opgesoupeerd en moeten Evenepoel en Pogacar in de tegenaanval op een sterk groepje met anticiperende outsiders. Niemand heeft er baat bij om te wachten op de uitval van Poggy en Remco.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.