WK 2025: Remco Evenepoel erkent fout bij tweede fietswissel
foto: Cor Vos (archief)
maandag 29 september 2025 om 14:38

WK 2025: Remco Evenepoel erkent fout bij tweede fietswissel

Remco Evenepoel veroverde zondag een zilveren medaille in de wegrit op het WK in Rwanda, maar na afloop ging het vooral over de mechanische malheur en dan vooral zijn tweede fietswissel. Daar is inmiddels al veel over gezegd en geschreven, maar Evenepoel steekt nu ook de hand in eigen boezem.

Evenepoel reed voor Mount Kigali in een put, waardoor zijn zadel doorzakte. Hij kon naar eigen zeggen nauwelijks nog kracht leveren en wisselde – nadat hij had moeten lossen bij Tadej Pogacar – van fiets. Bij zijn nieuwe fiets stond het zadel echter ook niet zoals Evenepoel wenste. Hij stapte af om opnieuw van fiets te wisselen, wat hem veel tijd kostte. Volgens analisten José De Cauwer en Jan Bakelants maakte hij hier een cruciale fout.

Pauwels: “Het is niet zo eenvoudig”
De bondscoach van de Belgische selectie, Serge Pauwels, heeft inmiddels met Evenepoel gesproken over de beruchte fietswissel. “Ik heb Remco kort gesproken aan het ontbijt en hij zei zelf dat hij niet had mogen stoppen”, citeert Het Laatste Nieuws de oud-renner. “Maar het was natuurlijk een beslissing van het moment, in zijn bubbel zonder veel informatie. Het is niet zo eenvoudig als wanneer je op televisie naar de koers kijkt.”

“De sterkste heeft gewonnen”, wil Pauwels ook nog benadrukken. “Maar in ideale omstandigheden hadden we misschien iets meer kans gemaakt. Er was die pech, Ilan (Van Wilder, red.) die uitviel, Tiesj (Benoot, red.) die er niet bij was…”

Een balende Evenepoel na afloop – foto: Cor Vos

Evenepoel veroverde na alle pech nog wel een zilveren medaille, maar was na afloop toch wel teleurgesteld. “Er had denk ik wel meer ingezeten, als je ziet wat ik allemaal voor had. Het gebeurde ook echt op de slechtst denkbare momenten”, vertelde hij na afloop in de mixed-zone aan Sporza. “Ik moest echt wel van fiets wisselen, maar er werd op dat moment net barrage gemaakt en dus moest ik veel renners weer inhalen.”

“Ik voelde me daarna wel beter en kwam zo ook weer terug in de koers. Maar als je dat allemaal opsomt, dan zijn dat veel momenten. Twee keer achtervolgen is iets te veel van het goede. Dat is wel jammer, want ik had wel het gevoel dat ik supergoed was. Ik was gekomen voor de dubbel.”

RIDE Magazine
34 Reacties
14:58
Beetje jammer dat we het hier op een indirecte manier moeten lezen, maar dit lijkt me toch voldoende om het topic van de fietswissel(s) te kunnen afsluiten.

Al zijn er wellicht nog genoeg typpetjes die vinden dat hij zich bij elk van hen persoonlijk en op zijn blote knieën moet excuseren voor zijn "heel slecht voorbeeld voor de jeugd" en zijn "onacceptabel gedrag" en hij daarenboven zeker niet mag vergeten om nog eens uitdrukkelijk te zeggen hoeveel beter Pogacar wel niet was. :D
    15:14
    Onacceptabel gedrag, Pogacar was daarnaast zoveel beter
    Als jij vindt dat zijn gedrag bij tegenslag een voorbeeld voor TV kijkers van jong en oud is dan is dat aan jou. Persoonlijk vind ik het schaamteloos en gezien de Belgische wielerfora vinden de meesten van hen het ook wel welletjes geweest onderhand.
    15:37
    Ik vind het reclame maken voor pizza's veel storender dan wat visuele uitingen van frustratie of ontgoocheling. Het tweede is niet perse wenselijk maar hoort gewoon bij topsport, het eerste niet.
    16:28
    @Richard van Hoof, overdrijf nu eens niet, je doet precies alsof hij zijn fiets kapot heeft getrapt omdat hij door het lint ding en ondertussen mensen liep uit te schelden dat het niet mooi meer was. Hij deed druk en maakte misbaar maar om daar nu dit drama weer van te maken om hem te kunnen marginaliseren, dan moet je van héél slechte wil zijn. En je moet niet liegen over andere Belgische fora want dat is helemaal geen ding, net zoals het in heel de wereld buiten WF eigenlijk geen ding is. En dan wat verder doen alsof Evenepoel hoogstwaarschijnlijk Pogacar heeft geschoffeerd door hem niet direct de nodige eer toe te kennen en dergelijke. Aleja, ergens is er ook een ondergrens aan feiten bij elkaar fantaseren en zo ...
    18:08
    Kennie, er is ook een ondergrens aan het schaamteloze fanboy-gedrag om maar iemand te verdedigen die een fout(je) maakt.
    Evenepoel is écht 1 van de beste coureurs ter wereld maar de onderhand eindeloze waslijst smoezen na een nederlaag begint toch echt wel een rare en nare trek te worden van Evenepoel.
    Wat is er mis mee om een nederlaag te erkennen zonder uitvluchten?
    @Attenoje

    Heb eerder bedenkingen bij de overdrijvingen. Ja, de tikjes van Evenepoel zijn soms ergerlijk, het is betreurenswaardig dat het altijd maar verongelijkt zijn er maar niet lijkt uit te groeien met ouder te worden en het is perfect normaal dat het regelmatig leidt tot weinig sympathie.

    Maar altijd die hyperbolen over heel slecht voorbeeld, schaamteloos, onacceptabel en nog meer van dat soort onzin...pfff. Dat overmatig gebruik van superlatieven om het gesprek te kunnen domineren, begint ietwat vervelend te worden. Of wacht, misschien moet ik niet vervelend gebruiken, maar walgelijk, weerzinwekkend en het fatsoen voorbij, dan klinkt het gewichtiger en krijg ik meer plusjes.
15:14
Ik vraag me steeds af wat er nog meer had ingezeten:
Ja, Evenepoel had pech. En maakte zelf een domme fout. Maar uiteindelijk komt hij terug zonder daar zelf al te veel extra energie in te moeten steken. In een pelotonnetje, achter zijn ploegmaats, daarna op een wat mij betreft schandalige manier achter de ploegleiderswagen. Zijn neus heeft in de hele achtervolging nauwelijks de wind gezien. Kijk de beelden er maar op na.

En al die tijd reed Pogi al vol in de wind. Eerst heel even met Ayuso, iets langer met Del Toro, maar vanaf km 66,6 solo, zonder windvangers voor hem.
En Evenepoel? Die zag de wind pas toen hij terug bij de grote groep was, en later vertrok met 4 anderen. Maar waar Pogi solo reed en vol in de wind, kon Evenepoel met grote regelmaat bijkomen in de wielen van Pidcock, Healy en Skjelmose. Zonder ook maar 1 seconde dichter te komen. Ook al deed Remco daar wel het meeste werk.

Op 20 km van de meet ging Remco solo. Achter Pogi aan. Die, nogmaals gezegd, al vanaf km 100 voor de meet met zijn neus veelvuldig in de wind reed. Maar hij kwam geen streep dichterbij. Integendeel, het verschil liep op toen Pogi hoorde dat Remco eraan kwam.

Uiteindelijk hoef je er geen tekening bij te maken. Remco verliest niet doordat ie zich als een kleuter gedroeg rondom zijn materiaal en materiaalman. Remco verliest omdat Pogi gewoon veel sterker was. Dus er heeft geen seconde meer in gezeten dan zilver. Misschien is het voor Remco tijd om ook dat gewoon eens te erkennen.

EDIT: Fouten toegeven blijkt niet alleen lastig voor Remco zelf. Ook een aantal fans hebben de hardnekkige gewoonte om alles goed te praten wat deze knul doet. En "kleutergedrag" om te praten tot "winnaarsmentaliteit". En o wee degene die daar wat van vindt...
    18:32
    Als Evenepoel zijnde moet je toch ontgoocheld zijn als je goede benen hebt en je kansen niet kan verdedigen? Anders had Pogacar waarschijnlijk ook wel gewonnen maar als dit je grote doel is en je voelt je zo goed als je je wil/kan voelen moet het enorm frustrerend zijn dat je je kansen niet 100% kan verdedigen.
    Wat had er meer in gezeten: een echte kans om je te verdedigen, een duel.
    Wat was het resultaat geweest: de uitslag hetzelfde maar het gevoel anders omdat je dan geen ‘wat als’ vragen moet stellen en gewoon 1 op 1 geklopt wordt.
    Als je al die opofferingen doet om Pogacar het vuur aan de schenen te proberen leggen en je krijgt de kans niet begrijp ik dat je daar emotioneel van wordt en het gevoel hebt dat je niet alles hebt kunnen tonen wat je wou tonen. Hij stond per slot van rekening een minuut stil.
    18:40
    Oke Michel. Kan je misschien nog even duidelijk maken of Pogacar nu wel of niet veel met z'n kop in de wind heeft gereden want het is niet helemaal duidelijk uit jouw verhaal?
Wat Remco zou moeten beseffen wanneer hij na afloop zoals wel vaker zich uitlaat door te stellen dat hij zonder pech voor de winst had kunnen gaan, is dat de uiteindelijke winnaar en zijn entourage dit ook meekrijgen.

Die Pogacar heeft wederom een groot risico genomen met zijn hele vroege ontspanning en daarbij ook zijn eigen moeilijkheden ondervonden bij deze enorm zware koers.
Het toont vooral een gebrek aan klasse bij Evenepoel dat hij na afloop niet in staat is om Pogacar meteen de eer te geven die hij verdiende.

Je weet maar nooit of Pogacar hierdoor in de toekomst een wel/niet zijn team tegen Remco laat koersen.
    15:19
    Pogacar en Evenepoel kunnen best goed overweg met elkaar. Ik snap dus niet waarom je er zomaar van uit gaat dat Remco Tadej niet zou gefelicteerd hebben. Enkel en alleen omdat hij in een interview iets vertelde over zijn fietswissels?
    17:45
    Er is ook zoiets als tijd te veel hebben en spijkers op laag water zoeken, waarvan maar al te vaak akte.
15:18
Het is inderdaad zeer joviaal van Remco dat hij nu opeens 'zijn fout' toegeeft,
ware het niet dat hij gisteren hierover blijkbaar gelogen had, toen ik
hem in een tv-interview hoorde zeggen dat hij omwille van een geblokkeerde
onderrug, überhaupt niet meer in staat was om nog even door te rijden.
    16:35
    Jij reflecteert nooit achteraf en komt tot de vaststelling dat iets toch minder problematisch was dan je tijdens zelf dacht? Goed voor u maar de meeste mensen overdenken acties en beslissingen wel eens en bedenken dan dat hun keuze misschien niet de juiste was. Daarom ben je niet op dat moment aan het liegen of zo, zeker als je doodop bent na een zware wedstrijd kan je al wel eens een gebrek aan logica hebben in je hoofd. Gezien het aantal deelnemers dat over de meet is geraakt was het daar nu ook geen wandeling in het park of zo, meestal is enkel Pogacar fris genoeg om geen medelijden mee te hebben.
    16:46
    Rugproblemen kan je niet zwart op wit zien dus we moeten aannemen dat het zo was niet? Anders wissel je niet op dat cruciale moment. In het verleden zijn er al meerdere rugpijn excuses gebruikt door anderen. Niemand zal weten of het al dan niet zo was enkel de renner zelf
15:22
Excuses tellen sowieso niet in de topsport, maar in België doorgaans wel.
    15:39
    Tjah Ollie, zelfs de grootste en meest vergezochte excuses zouden de prestaties van de Nederlanders op dit WK geen stap vooruit helpen. Bij de Belgen kunnen ze misschien nog denken dat het anders zou gelopen hebben...
    15:40
    Bij Oranje was er geen lieve moederen aan, mét of zonder excuses.
    18:12
    Misschien even naar de medaillespiegel kijken.

    Op drie onderdelen niet meegedaan en nog steeds boven België.
15:34
Het lag aan de kleur van de fiets toch?
    17:51
    Een zwarte dag voor de wielersport met Kagame op het podium, maar dat had Remco niet begrepen…
15:49
Die 40 seconden verlies maakte helemaal niets uit, want Pauwels was gewiekst genoeg om zelf de door de jury opgelegde barrage op te heffen. Zodra Remco in de buurt van de volgauto kwam ging ineens het gas erop bij de stilstaande auto (en de rest volgde). Binnen no-time kon de groep weer aansluiten bij de eerste achtervolgers. Als Remco niet wisselt of het slimmer doet zou hij nog steeds in dezelfde situatie hebben gezeten. Hij heeft niet zelf die 40 seconden dichtgereden op o.a. Pogacar. Gewoon lekker in de slipstream kon Hermans met Evenepoel e.a. in het wiel zo weer aansluiten.

Dus fout of niet, voor het eindresultaat had het niets uitgemaakt.
Met Benoot en wilder zeker veel meer kans gehad, echt jammer
    18:10
    Haha mensen die denken dat dit serieus een verschil had gemaakt. Als het nodig was geweest had Pogacar nog een keertje extra aangezet. Er was niets tegen te doen!
17:03
@redactie,
Hoe zit het eigenlijk met die eerste fietswissel? Ik heb altijd gedacht dat fietsen van de wagen moesten komen, en niet naast het parcours klaar mochten staan. Of zijn er bij het WK andere regels?
18:04
‘Remco Evenepoel mompelt aan de ontbijttafel iets over de tweede fietswissel’ bekt natuurlijk net iets minder goed…
18:23
Is hij zn 2e plaats nog kwijtgeraakt voor het stayeren?
18:29
Indien het beestje niet bij de naam wordt genoemd, indien er omheen wordt gedraaid, indien Red Bull Bora hier niet serieus mee aan de slag gaat, dan kan die droom van Tourwinst definitief de prullenbak in. Evenepoel slaat af en toe op tilt op momenten in de koers dat het niet gaat zoals hij zou willen. We hebben het tig keer gezien. Die vreemde momenten in koers dat zijn benen blokkeren en hij in no time 1-2 minuten verliest, om daarna op wonderbaarlijke wijze te herstellen en gewoon naar een mooie ereplaats te fietsen. Wk '25, Lombardije '24, Vuelta '23. Luik '25 had dit ook prima gekund. Dus je kunt hier wel zeggen "hij erkent zijn fout" maar of die fiets nu wel of niet in orde was is niet de onderliggende kwestie. Het gaat om die emoties die in korte tijd alle kanten op schieten, buiten controle, de excuses die verzonnen worden, het perspectief dat pas weer ontstaat nadat de hele koers als verloren wordt beschouwd. Harder trainen en twee watt extra trappen zal hem geen betere wielrenner maken, iemand moet aan de slag met zijn mentale gesteldheid.
    18:36
    Zolang Pogacar en Vingegaard meedoen is die Tour zege sowieso een utopie.

    En dan staan er ook een stel jongelingen op de deur te kloppen waarvan vooral Del Toro echt grote dingen laat zien.
18:41
Per saldo heeft hij meer voordeel dan nadeel ondervonden van zijn fietswissels. Enerzijds door in koers te stayeren, anderzijds door ze achteraf als excuus te gebruiken. Zo houdt hij de illusie in stand.
18:48
Het wel/ niet fietsendefect is niet meer relevant. Zorgwekkender vind ik dat het meer en meer een mentale kwestie lijkt te worden. Dat hij ‘s werelds beste tijdrijder is, staat buiten kijf. Doch neemt hij daar voor zichzelf geen genoegen mee. Hij heeft een dusdanige eerdrang / verwachtingspatroon vanuit België, dat hij nu langzaam in begint te zien dat hij nooit de geschiedenisboeken in zal gaan als de “goat”. Overal worden excuses voor gezocht en het ligt steeds aan alles en iedereen behalve aan Remco zelf.
Hij heeft op de Mount Kigali gemerkt dat Pogacar beter was, waarna hij die circusact opvoert.
Als de druk van de ketel is (en hij weer kan brommeren in verloren positie) dan is Remco op zijn best en ligt het achteraf aan externe factoren. Ik ben heel benieuwd of hij dit volgend jaar bij RB Bora nog voor elkaar weet te boksen.

Ja, in een tijdperk zonder Pogacar had Evenepoel een nóg beter palmares bij elkaar kunnen fietsen, maar voor nu hoop ik dat hij het plezier ook kan halen uit verdiende 2e en ereplaatsen. Dan komen die 1e plaatsen ook weer snel.
19:07
Er klopt nog iets niet... Volgens een ploeggenoot van Evenepoel zaten er "putten als kraters" in het wegdek.
Als je al meer dan een week in Kigali zit, en je weet dat de Mount Kigali een belangrijk punt in de wedstrijd zal zijn. dan heb je de weg er naar toe toch al meerdere keren verkend? Niet alleen zelf, maar ook je ploeggenoten, ook de ploegleiding. Dan moet iemand toch die putten in het wegdek zijn opgevallen en moet in de teambespreking toch meegenomen zijn dat je in de aanloop naar Mount Kigali de andere kant van de weg moet nemen. Een zadelbreuk was misschien vooraf niet voorzien, maar toch zeker om de kans op lekke banden te minimaliseren. Het eten van wielrenners wordt tot op de gram afgewogen, want het gaat om marginale procentjes... Maar "putten als kraters in het wegdek" worden vooraf over het hoofd gezien...
19:07
Er klopt nog iets niet... Volgens een ploeggenoot van Evenepoel zaten er "putten als kraters" in het wegdek.
Als je al meer dan een week in Kigali zit, en je weet dat de Mount Kigali een belangrijk punt in de wedstrijd zal zijn. dan heb je de weg er naar toe toch al meerdere keren verkend? Niet alleen zelf, maar ook je ploeggenoten, ook de ploegleiding. Dan moet iemand toch die putten in het wegdek zijn opgevallen en moet in de teambespreking toch meegenomen zijn dat je in de aanloop naar Mount Kigali de andere kant van de weg moet nemen. Een zadelbreuk was misschien vooraf niet voorzien, maar toch zeker om de kans op lekke banden te minimaliseren. Het eten van wielrenners wordt tot op de gram afgewogen, want het gaat om marginale procentjes... Maar "putten als kraters in het wegdek" worden vooraf over het hoofd gezien...

Om te reageren moet je ingelogd zijn.