Parcours WK 2025 in Rwanda telt liefst 5.475 hoogtemeters, ook loodzware tijdritten
Foto: Cor Vos
vrijdag 27 september 2024 om 09:04

Parcours WK 2025 in Rwanda telt liefst 5.475 hoogtemeters, ook loodzware tijdritten

Organisatoren ASO en Golazo hebben de parcoursen van de eerste wereldkampioenschappen ooit op Afrikaanse bodem voorgesteld. Wat meteen opvalt, is het bijzonder hoge aantal hoogtemeters die in de Rwandese hoofdstad Kigali moeten worden afgelegd tussen 21 en 28 september 2025.

De apotheose van dat WK wordt traditioneel e wegrit voor de mannelijke profs aan het einde van die week. Het traject is 267,5 kilometer lang en bevat maar liefst 5.475 hoogtemeters. Ter vergelijking: in het Zwitserse Zürich moeten de renners 4.500 hoogtemeters verwerken. Het grootste deel van het WK vindt plaats op een lokale ronde van 15,1 kilometer in de hoofdstad Kigali.

Opvallend: we krijgen geen traditionele aanlooplus, maar de renners gaan meteen op het lokale rondje van start dat vijftien keer ligt te wachten. Daarop liggen met de Côte de Kigali Golf (800 meter aan 8,1% ) en de kasseien van de Côte de Kimihurura (1,3 km aan 6,3%) twee korte maar krachtige hellingen. Ongeveer halfweg wacht een eenmalige iets langere lust van 42,5 kilometer met daarin ook de Côte de Péage (1,8 km aan 5,9%), Mount Kigali (5,9 km aan 6,9%), de met kasseien betegelde Muur van Kigali (400 meter aan 11%).

In de categorie voor elite vrouwen en de jeugdcategorieën, komt die langere lus overigens niet voor. Het traject voor de vrouwencategorie omvat elf keer het lokale rondje van 15,1 kilometer, goed voor een totale afstand van 164,6 kilometer en 3.350 hoogtemeters. Overigens krijgen de vrouwelijke beloften een primeur met een eerste apart WK op donderdag.

Tijdritparcoursen
Ook de tijdritparcoursen zijn overigens niet voor de poes. Vanuit het Kigali Convention Center worden de elite mannen over een traject van 40,6 kilometer gestuurd, met niet alleen de twee al bekende beklimmingen uit het lokale circuit van de wegrit, maar ook de Côte de Nyanza, die langs twee zijden (eerst 2,5 km aan 5,8%, later 6,6 km aan 3,5%) moet overwonnen. In totaal worden dat 680 hoogtemeters.

Bij de vrouwen elites krijgen we een iets ander parcours voor de kiezen. Niet alleen moeten zij met 31,2 kilometer zo’n negen kilometer minder afleggen dan hun mannelijke collega’s, ook werd er is de klimmetjes gesnoeid. De beklimmingen van de Côte de Nyanza zijn aanzienlijk korter en de Côte de Péage zit niet eens in het parcours. Hier spreken we in totaal over 460 hoogtemeters, nog altijd loodzwaar dus.

Bekijk hier alle trajecten van het WK in Rwanda.

RIDE Magazine
26 Reacties
27-09-2024 09:46
Mogen ze (eindelijk!) eens een WK organiseren in Afrika, zorgen ze ervoor dat er nogal wat toppers (zeker in het tijdrijden) hun kat zullen sturen.
Met de wegwedstrijd kan ik zeker leven, maar welke "pure" tijdrijder maakt hier een kans? Zeker in een niet-Olympisch jaar is dit de belangrijkste dag van het jaar voor gasten als Tarling/Ganna/Küng... Kunnen ze nu samen gaan vissen.
    27-09-2024 09:54
    Ik zou zeggen dat Bjerg, Ganna en Kung zeker meedoen voor de medailles. Van de top 15 op het wk dit jaar zullen alleen affini en tarling waarschijnlijk niet meedoen, dat valt alleszins mee zeker?
    27-09-2024 10:19
    Juist in het WK tijdrijden doen ze zelden een klimtijdrit.. dus juist goed zo!
    Voor de wegrit willen ze duidelijk Vingegaard aan de start, laat ons hopen dat ie toehapt.
    27-09-2024 10:24
    @Soloslim, ja tuurlijk, want kasseien en Vingegaard, dat is een match made in heaven.
    27-09-2024 10:27
    Die Vingegaard wiens laatste 4 eendagswedstrijden zijn:
    - San Sebastian '24 DNF
    - Lombardije '22 16e
    - LBL '22 DNF
    - Waalse Pijl '22 DNF

    Lijkt me wel een favoriet ja
    27-09-2024 10:38
    Valt natuurlijk te zien naar de staat van die kasseien, maar als het off-road gaat op een klim in de tour zie je hem toch ook niet opeens sukkelen. It's all in the mind!
    En met o.a ook een klim van 6km in het parcours en de Denen zie het extra zwaar kunnen maken zou ik toch eens proberen als ik hem was.
    27-09-2024 10:56
    Vingegaard die de 'hey bleek Deentje!'-opmerkingen in 1 ruk van tafel veegt en op z'n Evans solo binnenkomt omringd door een op hol geslagen Afrikaanse meute, mooi scenario.
    27-09-2024 11:17
    Als je uit het lijstje M.Pedersen, Skjelmose, Cort, Kron, Asgreen, Kragh Andersen, Valgren, Honoré, Foldager, Bjerg, C.Pedersen er al minstens 3 moet thuislaten, vraag ik me zelfs af of Vingegaard de selectie zou halen moest hij willen gaan.
27-09-2024 09:36
Heerlijke parcoursen, geweldig dat dit vorm krijgt.

Kleine kanttekening: "we krijgen geen traditionele aanlooplus". In mijn herinnering is het net wél traditioneel dat er enkel lokale rondes worden gereden en was de aanlooplus een nieuwigheid van het laatste decennium.
27-09-2024 09:34
Een tijdrit van 40 kilometer met 20 kilometer afdaling, dat wordt 'm niet voor de aerokogel.
    27-09-2024 09:49
    Is gewoon twee keer dezelfde "klim" op en af op een semi-autosnelweg zonder bochten. De 66-11 ronddraaien kan de aerokogel wel. Helemaal z'n ding hoor.
27-09-2024 09:40
Pogacar zou wel eens de dubbel kunnen halen met zowel de tijdrit als de wegrit. Meer dan 5000 hoogtemeters op een parcours zonder echt lange beklimmingen en met kasseien, dat wordt een enorm zware wedstrijd.
27-09-2024 10:12
Op het eerste gezicht denk je aan de klimmers. Maar het parcours is zo zwaar dat uiteindelijk misschien wel pure inhoud en taaiheid de doorslag gaat geven. Denk aan types zoals Benoot, Küng, Bettiol en Skujins.
    27-09-2024 11:58
    Mollema?
27-09-2024 12:00
@triple double. Terechte vraag. Toevallig vandaag een artikel daarover in een Vlaamse krant. Blijkt dat Rwanda na oorlog en genocide van 30j geleden een compleet andere richting is ingeslagen, en nu 1 van de Afrikaanse landen is met de hoogste levensstandaard, en beste gezondheidszorg. Kigali en ruime omgeving schijnt naar Afrikaanse normen zelfs redelijk indrukwekkend te zijn met perfecte asfaltwegen, en zeer moderne nieuwe hotels en prima ziekenhuizen bvb,vooral omwille van de enorme Chinese investeringen in het land zo blijkt. Van de onderlinge twisten tussen Tutsi's en Hutu's die het land verscheurden blijkt allang geen sprake meer. Het artikel sluit af met de boodschap dat de normale inentingen voor Afrika ruim voldoende zijn om er probleemloos te verblijven. Klinkt allemaal ok dus.
    27-09-2024 13:34
    Rwanda zelf is vgm idd best wel veilig (mits je niet al te kritisch bent tegenover meneer Kagame). Rwanda is daarentegen volgens mij wel betrokken bij de burgeroorlog in buurland Congo-Kinshasa door rebellengroep M23 te ondersteunen.
    27-09-2024 14:12
    @Panamaman. Ja dat klopt, maar de vraag was of Rwanda wel veilig was om een WK wielrennen te organiseren, blijkbaar is dat dus geen enkel probleem...
    27-09-2024 19:44
    Klopt, merk je in Rwanda helemaal niks van, zelfs niet eens in het grensgebied met Congo, laat staan in Kigali.
27-09-2024 09:54
Opzich mooi, maar ik hoop wel dat Montreal of een WK in 2028 weer een beetje "normaler" wordt. Het lijkt wel of de parcoursen steeds zwaarder, hoger, steiler en langer moeten worden. 99,9% van de wielrenners lijken nu al kansloos.
27-09-2024 10:02
Dit wordt loodzware kost. Niet het hoogste aantal hoogtemeters, Sallanches (toen Hinault won) zou er 6.000 geteld hebben. Duitama, het zwaarste WK dat ik zelf zag, had er een goede 5.300. Innsbruck, ook een klimmersomloop, rondde net de kaap van de 5.000.

Montreal en Haute-Savoie zouden ook wel eens op maat van de lichte mannetjes kunnen zijn. En in 2028 krijg je dan wellicht een sprintersomloop in Abu Dhabi.

Voor de klassieke types zou Zürich dan wel nog eens de beste kans kunnen zijn om het WK te winnen. Al kunnen ze in Montreal misschien ook iets dergelijks uittekenen. En Lugano was ook 5.000 hm en toen won Museeuw.

Voor Pogacar en Evenepoel komen er in ieder geval nog een paar mooie kansen.
27-09-2024 10:09
Je kan 10 jaar lang de beste sprinter van de wereld zijn, en 0x aanspraak maken op een wereldtitel. Is ook een beetje scheef gegroeid zo.
    27-09-2024 10:15
    De vraag is of een pure sprinter als wielrenner veel voorstelt. Daarvoor kun je naar de baan toe.
    27-09-2024 10:20
    Voor mij hoeft het ook niet, zo’n Zolder- of Kopenhagen-achtige omloop. Saai, saaier, saaist.
    27-09-2024 10:40
    En LBL dit jaar was wel boeiend?
    Nee, dan heb ik meer genoten van het EK!
27-09-2024 10:58
Hoe zit het daar eigenlijk qua veiligheid en de kans op enge ziektes?
27-09-2024 12:26
Is dit iets wat MvdP moet kunnen, behalve die langere klim in de grote lus zijn het telkens korte klimmetjes, die hij met zijn herstelvermogen toch wel zou moeten kunnen overleven?

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine