Parcours WK 2025 in Rwanda telt liefst 5.475 hoogtemeters, ook loodzware tijdritten
Organisatoren ASO en Golazo hebben de parcoursen van de eerste wereldkampioenschappen ooit op Afrikaanse bodem voorgesteld. Wat meteen opvalt, is het bijzonder hoge aantal hoogtemeters die in de Rwandese hoofdstad Kigali moeten worden afgelegd tussen 21 en 28 september 2025.
De apotheose van dat WK wordt traditioneel e wegrit voor de mannelijke profs aan het einde van die week. Het traject is 267,5 kilometer lang en bevat maar liefst 5.475 hoogtemeters. Ter vergelijking: in het Zwitserse Zürich moeten de renners 4.500 hoogtemeters verwerken. Het grootste deel van het WK vindt plaats op een lokale ronde van 15,1 kilometer in de hoofdstad Kigali.
Opvallend: we krijgen geen traditionele aanlooplus, maar de renners gaan meteen op het lokale rondje van start dat vijftien keer ligt te wachten. Daarop liggen met de Côte de Kigali Golf (800 meter aan 8,1% ) en de kasseien van de Côte de Kimihurura (1,3 km aan 6,3%) twee korte maar krachtige hellingen. Ongeveer halfweg wacht een eenmalige iets langere lust van 42,5 kilometer met daarin ook de Côte de Péage (1,8 km aan 5,9%), Mount Kigali (5,9 km aan 6,9%), de met kasseien betegelde Muur van Kigali (400 meter aan 11%).
In de categorie voor elite vrouwen en de jeugdcategorieën, komt die langere lus overigens niet voor. Het traject voor de vrouwencategorie omvat elf keer het lokale rondje van 15,1 kilometer, goed voor een totale afstand van 164,6 kilometer en 3.350 hoogtemeters. Overigens krijgen de vrouwelijke beloften een primeur met een eerste apart WK op donderdag.
Tijdritparcoursen
Ook de tijdritparcoursen zijn overigens niet voor de poes. Vanuit het Kigali Convention Center worden de elite mannen over een traject van 40,6 kilometer gestuurd, met niet alleen de twee al bekende beklimmingen uit het lokale circuit van de wegrit, maar ook de Côte de Nyanza, die langs twee zijden (eerst 2,5 km aan 5,8%, later 6,6 km aan 3,5%) moet overwonnen. In totaal worden dat 680 hoogtemeters.
Bij de vrouwen elites krijgen we een iets ander parcours voor de kiezen. Niet alleen moeten zij met 31,2 kilometer zo’n negen kilometer minder afleggen dan hun mannelijke collega’s, ook werd er is de klimmetjes gesnoeid. De beklimmingen van de Côte de Nyanza zijn aanzienlijk korter en de Côte de Péage zit niet eens in het parcours. Hier spreken we in totaal over 460 hoogtemeters, nog altijd loodzwaar dus.
Met de wegwedstrijd kan ik zeker leven, maar welke "pure" tijdrijder maakt hier een kans? Zeker in een niet-Olympisch jaar is dit de belangrijkste dag van het jaar voor gasten als Tarling/Ganna/Küng... Kunnen ze nu samen gaan vissen.
Voor de wegrit willen ze duidelijk Vingegaard aan de start, laat ons hopen dat ie toehapt.
- San Sebastian '24 DNF
- Lombardije '22 16e
- LBL '22 DNF
- Waalse Pijl '22 DNF
Lijkt me wel een favoriet ja
En met o.a ook een klim van 6km in het parcours en de Denen zie het extra zwaar kunnen maken zou ik toch eens proberen als ik hem was.
Kleine kanttekening: "we krijgen geen traditionele aanlooplus". In mijn herinnering is het net wél traditioneel dat er enkel lokale rondes worden gereden en was de aanlooplus een nieuwigheid van het laatste decennium.
Montreal en Haute-Savoie zouden ook wel eens op maat van de lichte mannetjes kunnen zijn. En in 2028 krijg je dan wellicht een sprintersomloop in Abu Dhabi.
Voor de klassieke types zou Zürich dan wel nog eens de beste kans kunnen zijn om het WK te winnen. Al kunnen ze in Montreal misschien ook iets dergelijks uittekenen. En Lugano was ook 5.000 hm en toen won Museeuw.
Voor Pogacar en Evenepoel komen er in ieder geval nog een paar mooie kansen.
Nee, dan heb ik meer genoten van het EK!