WK 2025: Voorbeschouwing tijdrit elite mannen – Remco Evenepoel versus Tadej Pogacar?
foto's: Cor Vos
Koen Middendorp
woensdag 17 september 2025 om 09:00

WK 2025: Voorbeschouwing tijdrit elite mannen – Remco Evenepoel versus Tadej Pogacar?

Het wereldkampioenschap tijdrijden is dit jaar zeer interessant om te volgen. De renners krijgen in Rwanda namelijk een zwaar parcours voorgeschoteld. Dat zorgt ervoor dat niet alleen een echte tijdrijder als Remco Evenepoel favoriet is, maar ook Tadej Pogacar. Kan de Sloveen het duel aangaan met de titelverdediger? WielerFlits blikt vooruit!

Historie


Laatste editie

We gaan even terug in de tijd, naar de mondiale titelstrijd van 2024 op Zwitserse bodem. Het WK tijdrijden voor mannen was 46,1 kilometer lang en voerde de renners van Oerlikon naar Zürich. Halverwege lagen enkele serieuze klimmetjes (eerst 1,1 km à 4,6%, daarna 600 meter à 6,3% en tot slot 350 meter à 6,4%) en een listige afdaling die de tijdrit lastig maakten, maar verder was het weinig technisch en vooral veel stampen.

Na meerdere renners uit exotische en niet-wielerlanden was het uitkijken naar de outsiders voor de ereplaatsen. Søren Waerenskjold zette meerdere goede richttijden neer, maar kersvers Europees kampioen Edoardo Affini deed het beter en legde de lat hoog. De echte kanonnen moesten toen nog van start gaan: Stefan KüngJoshua TarlingBrandon McNultyPrimoz RoglicFilippo Ganna en titelverdediger Remco Evenepoel sloten de rij.

Bij Evenepoel was er paniek vlak voor zijn start, want bij het opstappen vloog zijn ketting eraf. Met flink wat haast werd die weer erop gelegd, waarna de olympische tijdritkampioen tóch op tijd van start kon gaan. Bij het eerste tussenpunt zette Tarling een richttijd neer, waar Ganna onder dook. De Italiaan schoot met andere woorden uit de startblokken, maar Evenepoel wist de rollen om te draaien in het tweede deel van de tijdrit.

Al waren de verschillen nog altijd speelbaar: Evenepoel kwam met 9 seconden voorsprong op Ganna over de top van de zwaarste beklimming, na 26,6 kilometer. De verrassende Jay Vine volgde op 28 seconden, met Affini (op 47 seconden) en Tarling (op 52 seconden) op grotere achterstand. Op dat moment was duidelijk wie om de wereldtitel gingen strijden.

In het derde deel wist Evenepoel zijn voorsprong uit te diepen: 9 seconden werden 19 seconden en dus begon de Belg met een geruststellende voorgift aan de laatste tien kilometer. De titelverdediger verloor in de slotfase nog wel iets van zijn pluimen, maar uiteindelijk was het verschil aan de finish iets meer van 6 tellen tussen de gouden Evenepoel en de zilveren Ganna, waardoor Evenepoel zich voor het tweede jaar op rij wereldkampioen tijdrijden mocht noemen. Affini mocht (na een val van Vine) mee het podium op.

Parcours

UCI World Championship Kigali TT

Datum
zondag 21 september 2025
Categorie
CM | Men Elite
Afstand
40.6 KM
Tijden
17:45 - 20:50
Startplaats
Kigali
Finishplaats
Kigali

Het parcours van het WK tijdrijden is dit jaar 40,6 kilometer lang. In tegenstelling tot vorig jaar in Zürich is het uitgetekende traject niet vlak, integendeel zelfs. De renners krijgen in Rwanda, Kigali om precies te zijn, een zeer uitdagend tijdritparcours voorgeschoteld. In totaal zullen ze bijna 700 hoogtemeters moeten bedwingen. Zo zijn niet alleen de pure tijdrijders, maar ook de wat meer klimmende types favoriet voor de wereldtitel.

De start van de tijdrit ligt in de BK Arena in Kigali. Na het vertrek volgen meteen twee stevige bochten, waarna de renners op tempo kunnen komen op de wat rechtere stukken. Na opnieuw enkele haakse bochten rijden de deelnemers dan naar de NR5, een lange rechte weg. Tot dan is het parcours eerder glooiend geweest, maar na een goede acht kilometer volgt de eerste hindernis van de tijdrit. Dan staat de Côte de Nyanza (2,5 km à 5,8%) op het menu. Vooral de eerste kilometer van deze helling is lastig.

Na de Côte de Nyanza dalen de renners af op de NR5. Die weg blijven ze volgen tot aan het keerpunt op 17,7 kilometer. Daar draaien de renners simpelweg om en rijden ze de Côte de Nyanza (6,6 km à 3,5%) op via de andere kant. Langs deze kant is de klim een pak minder zwaar, maar wel langer. Een echte tempoklim dus.

Vervolgens dalen de renners af tot ze weer in het centrum van Kigali aankomen. Dan wordt het opnieuw wat technischer met een resem bochten én twee hindernissen. In de laatste tien kilometer volgen namelijk nog twee beklimmingen, de Côte de Peage (2 km à 6%) en Côte de Kimihurura (1,3 km à 6,3%). Die laatste klim is op kasseien te doen, wat het natuurlijk extra zwaar maakt.

De top van de Côte de Kimihurura ligt op een goede kilometer van de finish. Deze slotkilometer is ook allesbehalve vlak, waardoor het in deze WK-chrono echt zaak is om jezelf niet op te blazen in het begin van de tijdrit.


Favorieten

Het complete deelnemersveld voor het WK tijdrijden voor elitemannen is nog niet bekend. Daarom is het favorietendeel niet volledig ingevuld. Als er op tijd een startlijst bekend wordt, zullen wij op een later moment dit deel van de voorbeschouwing aanvullen en wijzigen.

Komende zondag is het weer zover: dan strijden de beste tijdrijders van het moment om die zo felbegeerde regenboogtrui. Alleen: niet alle toppers staan dit jaar aan het vertrek in Kigali. De grootste afwezigen zijn Joshua Tarling en Filippo Ganna. De Italiaan, de wereldkampioen van Imola (’20) en Brugge (’21), richt zich volledig op de veel vlakkere tijdrit op het Europees kampioenschap in de Ardèche.

Het afhaken van Ganna is een flinke streep door de rekening van de organisatie, maar voor Remco Evenepoel wil dit zeggen dat hij niet hoeft af te rekenen met de man die vorig jaar nog zijn grootste concurrent bleek in Zürich. Het maakt van Evenepoel een misschien nog wel grotere favoriet voor de wereldtitel, want de Belg staat te boek als de beste tijdrijder van zijn generatie. De cijfers en titel spreken voor zich: Evenepoel veroverde de laatste twee wereldtitels in het tijdrijden en is de huidige olympisch kampioen in deze discipline.

Maar hoe is het met zijn WK-vorm gesteld? Evenepoel kende een roemloze aftocht in de Tour de France en werd daarna ziek, maar ontgoocheling heeft inmiddels plaatsgemaakt voor optimisme. “Tijdens en na de Ronde van Groot-Brittannië voelde hij zich fris. Remco heeft het gevoel dat hij weer op het goede spoor zit”, vertelde zijn coach Koen Pelgrim een week geleden aan Het Laatste Nieuws. “Vorig jaar liep de voorbereiding naar het WK moeizaam. Het was trekken en sleuren, je merkte dat het een lang seizoen was geweest, maar nu geeft hij een frisse indruk. We mogen hopen dat hij op schema zit.”

Is het zondag een drie op een rij voor Evenepoel? – foto: Cor Vos

Dit klinkt allemaal veelbelovend, maar Evenepoel moet straks in Kigali ook wel op de toppen van zijn kunnen presteren, wil hij een gooi doen naar een derde opeenvolgende regenboogtrui. De Belg moet immers rekening houden met niemand minder dan Tadej Pogacar. De Sloveen doet in Rwanda niet alleen mee aan de wegwedstrijd, maar zal ook de individuele tijdrit betwisten. Pogacar nam drie keer eerder deel aan het WK tegen de klok, maar kwam in Brugge (10e), Wollongong (6e) en Glasgow (21ste) niet in de buurt van de wereldtitel.

Het parcours in Kigali en omstreken is hem echter wel op het lijf geschreven. Het is voor Pogacar misschien wel een gouden kans om zich ook op de tijdritfiets tot wereldkampioen te kronen, en hij laat dan ook niets aan het toeval over. “Ik heb redelijk wat trainingen achter de rug op de tijdritfiets. Meer dan normaal”, vertelde hij in Canada – waar hij verbleef voor de klassiekers in Québec en Montréal – aan WielerFlits. “We gaan zien hoe dat uitpakt op het WK tijdrijden. Ik houd altijd wel van de discipline tijdrijden, maar je moet een geweldige dag hebben als je daar staat.”

Of snelt Pogacar naar zijn eerste wereldtitel in het tijdrijden? – foto: Cor Vos

Pogacar steekt zijn ambities zeker niet onder stoelen of banken. “Dat is het doel, om Remco Evenepoel uit te dagen. En de andere tijdrijders. Het is best een lastig parcours, maar het zou mij op een goede dag zeker moeten liggen. Al kan ik ook een terugslag krijgen waardoor er een slecht resultaat uitrolt, maar ik ga erheen met veel motivatie om op die dag de beste te zijn. Ik wil daar wel iets laten zien, want… Why not?”

Wat in het voordeel speelt van Pogacar, is dat de tijdrit allerminst vlak is. Waar de Sloveen op aerodynamisch gebied dan vaak zijn meerdere moet erkennen in een pure tijdrijder als Evenepoel, is dat in Kigali iets minder belangrijk. Natuurlijk, er zijn nog genoeg vlakke stroken waar Evenepoel met zijn gestroomlijnde houding het verschil kan maken, maar op de beklimmingen haalt Pogacar normaal gesproken de bovenhand. In een tijdrit draait het echter vooral om het vinden van een egaal tempo. Wie zich na een (te) snelle start voorbij galoppeert, moet dit zuur bekopen.

Jay Vine is een zeer gevaarlijke klant – foto: Cor Vos

Het zal in aanloop naar het WK tijdrijden vooral gaan over de verwachte tweestrijd tussen Evenepoel en Pogacar. Maar waar twee kleppers vechten om een regenboogtrui, gaat een derde renner er misschien wel mee heen. Dan denken we vooral aan de grillige maar ook geniale Jay Vine. De Australische hardrijder heeft een indrukwekkende Vuelta achter de rug. De renner van UAE Emirates XRG won niet alleen twee etappes en de bergtrui, maar was ook erg belangrijk in dienst van zijn ploeggenoot en runner-up in het eindklassement, João Almeida.

Vine werd tussendoor ook nog even tweede in de individuele tijdrit in Valladolid, op slechts één seconde van de in Kigali afwezige Filippo Ganna. Kortom, Vine is misschien wel in de vorm van zijn leven en krijgt in Rwanda een ideaal tijdritparcours voorgeschoteld. De Australiër komt namelijk zeer goed tot zijn recht in een wat meer geaccidenteerde tijdrit. Vorig jaar leek hij al op weg naar een WK-medaille, maar een valpartij gooide toen roet in het eten. Neemt hij nu sportieve revanche met eremetaal of – wie weet – de regenboogtrui?

Wie we ook niet mogen vergeten in de strijd om de wereldtitel is Stefan Küng. De Zwitser is een vaste waarde op internationale tijdritkampioenschappen en doet bijna altijd mee om de sportieve knikkers. Het is bij Küng vaak net niet, al prijken er op zijn palmares wel twee Europese tijdrittitels en twee WK-medailles. Volgt in Kigali de bekroning met een eerste regenboogtricot? Het pittige parcours is niet helemaal op zijn lijf geschreven en dus is het maar de vraag of Küng de twee topfavorieten (met Evenepoel en Pogacar) het vuur echt aan de schenen kan leggen.

Stefan Küng jaagt nog altijd op zijn eerste wereldtitel – foto: Cor Vos

Vanuit Nederlands oogpunt is het dan weer uitkijken naar de prestatie van Thymen Arensman. We verwachten niet dat de 25-jarige renner uit Deil in de voetsporen zal treden van Tom Dumoulin – die in 2017 als eerste Nederlander de wereldtitel wist te veroveren – maar Arensman kan zeker verrassen. Toch zeker op het lastige parcours in en rond Kigali, want de vele hoogtemeters zijn spek naar zijn bek. Vergeet niet dat Arensman vorig jaar al vijfde werd op het EK tijdrijden in Hasselt, al was dit wel in een minder deelnemersveld.

Op een wereldkampioenschap moeten we ook altijd rekening houden met de Angelsaksische deelnemers. Sla de jeugdcategorieën er maar eens op na: Groot-Brittannië, Australië en de Verenigde-Staten leveren vaak goede tijdrijders af. Luke Plapp (Australië) en Magnus Sheffield (Verenigde-Staten) zijn twee goede voorbeelden. Zij kunnen vaak net iets meer op een WK of Olympische Spelen. We zijn benieuwd of dit ook zo is op Rwandese bodem.

Magnus Sheffield kan zomaar verrassen – foto: Cor Vos

De Italianen rekenen – bij afwezigheid van Ganna – op Matteo Sobrero en Mattia Cattaneo. Sobrero werd al eens nationaal kampioen van zijn land, maar we verwachten eigenlijk nog meer van oudere landgenoot. De 34-jarige Cattaneo – die na dit seizoen met Remco Evenepoel de overstap zal maken naar Red Bull-BORA-hansgrohe – komt altijd zeer goed voor de dag in heuvelachtige tijdritten. Het zou ons niet verbazen mocht hij in de buurt komen van een medaille.

Andere renners die op een goede dag kunnen verrassen, zijn het Franse toptalent Paul Sexias en zijn landgenoot Bruno Armirail, Spaans kampioen Ivan Roméo, Ilan Van Wilder (België), Andreas Leknessund (Noorwegen), Mauro Schmid (Zwitserland), Will Barta (Verenigde-Staten) en Maximilian Schachmann (Duitsland).


Weer en TV

De renners hoeven zich geen zorgen te maken over het weer, want volgens de laatste weersvoorspellingen blijft het zondag droog. Sterker: met een maximale temperatuur van 26 graden Celsius wordt het een zomerse dag en dus zweten geblazen. De zwakke wind uit het zuiden zal weinig teweegbrengen.

Zondag
13:30
Logo VRT1
VRT1
(Sporza)
13:35
Logo HBO Max
HBO Max
14:30
Logo Eurosport 1
Eurosport 1
(Eurosport)

In de RIDE Magazine Zomergids 2025 (€12,50) lees je een uitgebreid interview van 8 pagina's met Thymen Arensman. Hij gaat uitgebreid in op zijn nieuwe rol bij INEOS Grenadiers en de ontwikkeling die hij de afgelopen jaren heeft gemaakt, als wielrenner, maar ook als persoon. En wanneer gaat hij als kopman naar de Tour de France? Bestel jouw exemplaar van het zomernummer 2025 van RIDE Magazine hier!!
RIDE Magazine
4 Reacties
09:24
Het parcours is wel eens een leuke variatie op de vlakke parcoursen in het verleden.
Ik verwacht/hoop een spannende strijd te zien tussen Evenepoel en Pogacar. Enerzijds zijn er weinig vlakke kilometers waardoor ik richting Pogacar neig, anderzijds vallen de percentages wel mee waardoor het tijdverlies bergop voor Evenepoel zou moeten meevallen.
Mocht deze tijdrit in de derde week van de tour zijn dan wint Pogacar hem. Nu als los kampioenschap verwacht ik dat ze echt dicht bij elkaar zullen liggen.
09:27
'Volledige deelnemerslijst' ??

Opvallend: (Meervoudig) Afrikaans kampioen tijdrijden start niet op WK tijdrijden in Afrika. Hij heeft nog geen tijdritfiets. Charles Kagimu heeft een paar jaar de oude tijdritfiets van Luke Rowe kunnen lenen, maar heeft een eigen fiets nodig. Daar moet de Oegandese federatie nog werk van maken.
09:52
Weet iemand wanneer de laatste renner ongeveer finished?
10:05
Deelnemersveld valt een beetje tegen in de breedte maar de voorspelde tweestrijd voor de titel maakt veel goed. Heel benieuwd... Als Pogi deze pakt deelt hij meteen ook een mentale dreun uit richting wegrit.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.