WK 2023: Nederlandse baansprintsters en Roy Eefting grijpen naast medailles
donderdag 3 augustus 2023 om 22:18

WK 2023: Nederlandse baansprintsters en Roy Eefting grijpen naast medailles

De eerste dag van het Super WK heeft de Oranje equipe buiten enkele Para-onderdelen nog geen medailles opgeleverd. Bij de teamsprint voor vrouwen en de scratch voor mannen eindigden de Nederlanders net naast het podium.

Na enkele Paralympische onderdelen, welke Oranje drie gouden en een zilveren medaille opleverden, stond in de vorm van de individuele achtervolging voor vrouwen de eerste valide finale op het programma, overigens zonder Nederlanders aan de start. Daar was Chloe Dygert de beste door nog vóór de finish van de drie kilometer haar tegenstandster Franziska Brausse in te halen. Achter de Amerikaan en de Duitser greep de Nieuw-Zeelandse Bryone Botha de bronzen plak.

De vrouwen teamsprint was de eerste kans voor een Nederlandse medaille, maar in de wedstrijd om de derde plek legde de Nederlandse ploeg het af tegen de Chinese vrouwen. Duitsland legde in een wereldrecord beslag op de overwinning, ten koste van Groot-Brittannië.

De avond werd afgesloten met de Scratch bij de heren, waar Roy Eefting de Nederlandse eer verdedigde. De 33-jarige Harderwijker reed opvallend genoeg in een oud Oranje tenue in plaats van de veelal witte outfit, maar dat hielp hem niet naar succes. Met een lange sprint probeerde Eefting de late uitvaller Alex Vogel terug te halen, maar in de laatste ronde werd hij vervolgens nog gepasseerd waarna hij op een vierde plaats strandde. De Brit William Tidball greep voor zijn thuispubliek de overwinning, voor Kazushige Kuboki en Tuur Den

RIDE Magazine
26 Reacties
04-08-2023 09:40
Vind het ook vreemd dat er zo weinig aandacht voor het paracycling is in dit artikel een halve bijzin. In het overzicht worden ze niet eens genoemd. Een apart artikel hebben deze topsporters die al gouden medailles hebben gewonnen toch op zijn minst wel verdiend.
    04-08-2023 09:46
    Helemaal mee eens. 3 gouden medailles op 1 avond is volgens mij reden genoeg, helemaal gezien het écht enorm sterke renners zijn. De tandem met Bangma en Bos is fenomenaal: zij zijn de enigen samen met Ganna en Lambie die de 4K onder de 4 minuten rijden.
    04-08-2023 09:51
    Sowieso erg weinig aandacht voor de start van het WK baanwielrennen - er zijn waarschijnlijk maar een beperkt aantal geïnteresseerde lezers, maar voor een wielersite mag het toch ietsje meer zijn.
    En inderdaad, ik vind het ook pijnlijk dat de medaillewinnaars in het artikel niet eens bij naam genoemd worden. En dan hebben ze de titel nog aangepast. Eerst stond er zelfs "Geen medailles voor oranje op de eerste dag".
    04-08-2023 09:52
    Als dat zo is, waarom rijden ze dan niet gewoon mee met de elite mannen?
    04-08-2023 10:09
    @reusjen
    omdat je bij de elite mannen niet met een tandem mag rijden, lijkt me ;-)
    04-08-2023 10:20
    Inderdaad, en dat verklaard ook meteen hoe onzinnig die opmerking is.
    04-08-2023 10:42
    De vergelijking met Ganna wordt gemaakt ter indicatie van hoe snel deze mannen rijden en waarom ze dus wel een minimale erkenning (i.e. vermelding van hun prestatie) verdienen. Ik vind dat zeer zinnig, en jouw opmerking een vreemde gedachtenkronkel.
    04-08-2023 10:56
    Dus omdat ze met z'n tweeën bijna net zo snel zijn als iemand alleen is dat een zinnige vergelijking? Of is het om aan te geven dat ze niet met 30 in het uur rondrijden? Het is super mooi dat mensen met een beperking ook kunnen sporten en voor hun het maximale eruit kunnen halen. En als mensen daar naar willen kijken ook helemaal leuk. Maar met al die verschillende (niet meer te begrijpen) categorieën is het soort van voor elk wat wils en ik begrijp wel dat dat ook anders gewaardeerd wordt.

    Ik zat het gisteren te kijken, en bij de individuele achtervolging was de finale tussen een Spanjaard zonder armen en met 1 been tegen een Chinees met alle ledematen intact. Bij de desbetreffende Chinees speelt dus wat anders, maar hoe is dat te vergelijken en dus aan te zien als eerlijke sport? Op menselijk vlak prachtig, op sportief vlak wat minder.
    04-08-2023 11:37
    @Reusjen
    Mijn interpretatie van de opmerking van Il Leopardo is inderdaad eerder dat hij aangeeft dat ze 'niet met 30/uur in het rond rijden' dan dat hij een één-op-één vergelijking maakt met Ganna, ja. En dat deze prestaties daarom toch minimaal een vermelding verdienden, niet meer en niet minder.
    Die andere bedenkingen die je nu vemeldt zijn van een totaal andere orde. Ik heb me de vraag ivm vergelijkbaarheid van de handicap idd ook gesteld bij sommige wedstrijden. Maar ik veronderstel dat de inschaling gebeurt door mensen die er méér over weten dan ik die hier één keer per jaar naar kijk.
    04-08-2023 11:51
    Ik begrijp oprecht niet wat de relevantie is van een bepaalde snelheid als ze op een totaal andere manier behaald wordt. En de vele categorieën zijn wat mij betreft relevant omdat het de waardering van de sport ingewikkeld maakt en direct daarmee verbonden de ruchtbaarheid.
    04-08-2023 12:11
    Het is anders, maar ook weer niet to-taal anders behaald, 't is ook niet meer dan een indicatie.
    Die vele categorieën zijn lastig, maar ook onvermijdelijk, aangezien je zelf al aangeeft dat er zelfs nu binnen één categorie deelnemers zijn die in jouw ogen niet te vergelijken zijn. In alle eerlijkheid, ik verdiep me daar ook niet in - ik hoef niet te weten waarvoor cat C1 precies staat. Maar ik vind wel dat medaillewinnaars gewoon minimaal genoemd mogen worden, in plaats van te schrijven er geen medailes waren 'buiten enkele Para-onderdelen'. Eerder een kwestie van respect dan van ruchtbaarheid.
    04-08-2023 14:34
    @reusjen

    Ik wil puur aangeven hoe uitzonderling die prestatie is, en dat daar best wat aandacht voor mag zijn. Ze hebben bij de kwalificatie zelfs een nieuw wereldrecord gereden.
    04-08-2023 15:14
    Tja, het is een combinatie van een slechtziende wielrenner en een "gezonde" wielrenner als piloot. Het spijt me, maar ik ben dan niet zo onder de indruk van die tijd. Dat die jongens voor zichzelf een knalprestatie leveren mag duidelijk zijn. En het is ook niet nodig om erin te wrijven dat ze niet meetellen door expliciet te vermelden dat er geen medailles zijn behaald. Maar de tijd, behaald door 2 paar benen vergelijken met een tijd met 1 paar benen doet eerder af aan de prestatie wat mij betreft.
04-08-2023 00:06
Mooi dat er een aantal zinnen in staan over de medailles van de paracyling toppers.
    04-08-2023 11:50
    dat stond er eerst heel anders. Met een kop van geen medailles voor Nederland, werd de prestatie van de paraatleten volledig afgedaan al er niet toe doende. Nota-bene goud en zilver voor de para-atleten.
04-08-2023 07:55
Nou ik denk dat Nederland het heel goed heeft gedaan op de eerste dag WK op de baan. 3 gouden en 1 zilveren medaille. Ook het wielrennen met een handicap is top sport. Belgie, Eurosport zend alles rechtstreek uit en Nederland en de redactie van wielerflits blijft verachter. Redactie schaam je diep heel diep dat hier met geen woord over word gepraat. de prestatie van die sporter die het moeten doen met heel weinig geld maar wel een enorme inzet tonen. Jullie moeten nogmaals jullie heel dieeeeeeeeeeep schamen. Van der Poel en Pocarjar en noem maar op die enorm veel verdienen moeten benoemt worden. geld maakt macht. In een woord schaam jullie.
    04-08-2023 19:26
    Helemaal mee eens!!!!

    Schande! Schande! Schande! Schande!
04-08-2023 11:04
Ik had volgens mij een prima opmerking gemaakt over de mooie scratch die ik heb gezien met daniel abrahams. Is die weg gehaald? Ik kan die niet meer vinden...
    04-08-2023 11:25
    aan censuur geen gebrek. als het wielerflits uit komt schrappen ze je bijdrage. excuses had hier en daar wel gemogen. Wat doen ze: ze passen de artikelen aan, en de criticasters die een bemerking maken op hun artikelen worden geschrapt. Wielerflits wees transparant. Ga je in de fout, geneer je niet om dit te corrigeren. Wat er onder tapijt geschoven wordt komt altijd weer een keer boven.
    04-08-2023 11:44
    Achja, ik was het eens met een andere opmerking over gebrek aan aandacht voor paracycling... mocht ik vast niet jammer vinden of zo! Overigens staat wielerflits daar niet alleen in; er wordt in andere media ook weinig aandacht besteed aan die tak. Dus ik wil er niet mee zeggen dat wielerflits stom is. Mijn doel was eerder om mijn gemis aan te geven. Wellicht zijn er meerdere flitsers die meer aandacht willen voor paracycling. Zo niet, dan ook prima. Democratie.
    04-08-2023 13:18
    mijn probleem Quincy was meer dat ze in de kop van het artikel. (nu wel aangepast) noemde dat er geen medailles waren voor de nederlandse equipe waren op de eerste avond. vervolgens in een enkele zin wel vernoemen dat er gouden medailles en zilver medaille voor de paracycliste waren.(je spreekt dan je eigen tegen) Daarmee gaven ze impliciet mee aan dat de prestaties van de paracyclisten er totaal niet toe doen of deden. ik snap ook dat dit prestatie van een ander kaliber zijn. Net als die van de dames en heren, en de weg- en de veldrijders onvergelijkbaar zijn. Maar de kop geen medailles komt voor para-atleten toch erg wrang over. Er is nog een wereld te winnen wat dat betreft.
    04-08-2023 14:37
    Prachtige medaille inderdaad! Genoten van die scratch.
04-08-2023 14:37
Ik mis trouwens ook een volg hier-topic of livechat bij het WK baan
03-08-2023 22:49
Inderdaad. Heerlijke scratch gezien van daniel abraham met verdiend goud!!
03-08-2023 22:25
Ze mogen Eefting dankbaar zijn, hij reed redelijk (voor hemzelf) onverstandig dat gat dicht op de Zwitser. Die Brit en helaas ook de Belg profiteerde ervan. Jammer, het was hem ( en de Zwitser) gegund.

Bij de dames was Dygert weer ouderwets goed, daar gaat Reusser volgende week nog een flinke kluif aan hebben
    04-08-2023 09:21
    Als Eefting wacht, wordt hij (weer) tweede. Hij ging voor goud. Klasse gereden.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine