WK 2019: Nederland overtuigend naar wereldtitel op nieuwe Team Mixed Relay
foto: Cor Vos
zondag 22 september 2019 om 16:42

WK 2019: Nederland overtuigend naar wereldtitel op nieuwe Team Mixed Relay

Nederland heeft op indrukwekkende wijze goud gewonnen op het WK Team Mixed Relay. Koen Bouwman, Bauke Mollema, Jos van Emden, Lucinda Brand, Riejanne Markus en Amy Pieters waren op dit nieuwe WK-onderdeel de snelste landenploeg. In een regenachtig Harrogate bleven zij Duitsland (zilver) en Groot-Brittannië (brons) voor.

Team GB zet richttijd neer

In een regenachtig Harrogate waren het de mannen van de opleidingsploeg van de UCI die voor de aftrap van het WK wielrennen zorgden. Er werd gestart in drie blokken, om niet met meerdere teams tegelijk op het parcours te rijden. In het eerste blok drukten de mannen van Groot-Brittannië direct hun stempel door België, Spanje en de UCI-ploeg op meer dan een halve minuut te zetten. De Britse vrouwen wisten vervolgens de voorsprong verder uit te breiden. Aan de finish zetten zij een algehele tijd (mannen en vrouwen bij elkaar opgeteld) op de borden van 39:18.

Pech kost Zwitserland goede klassering

In de tweede startgolf wist geen van de mannenploegen aan de tijd van Groot-Brittannië te komen. Zwitserland (op 0:12) en Frankrijk (op 0:14) kwamen nog enigszins dichtbij na de eerste fase. De Zwitserse vrouwen wisten dan wel het gat te dichten met Team GB. Zwitserland had bij het tussenpunt de achterstand al gedicht, maar kreeg in de slotfase met pech te maken. Door een fietswissel en een bijna-val verloor Zwitserland uiteindelijk een halve minuut, terwijl de ploeg op weg leek naar een nieuwe besttijd.

Strijd om de medailles

Het laatste startblok werd gekleurd door Italië, Duitsland en Nederland. De Italiaanse mannen (Elia Viviani, Davide Martinelli en Edoardo Affini) en de Duitse mannen (Tony Martin, Jasha Sütterlin en Nils Politt) gingen gelijk op en waren allebei sneller dan Team GB, maar Nederland (Jos van Emden, Koen Bouwman en Bauke Mollema) bleek tien seconden sneller de rest aan het enige tussenpunt.

Bij het wisselpunt bleek dat de mannen van Team GB een ijzersterk slot hadden afgewerkt, want Italië (op 0:01) en Duitsland (op 0:12) gaven daar tijd toe. Nederland leverde niets in. Ondanks een bijna-val van Mollema zetten de Oranje-mannen namelijk de snelste tijd neer: met een voorsprong van 20 seconden begonnen de vrouwen aan hun chrono.

foto: Cor Vos

Nederland bevestigt favorietenrol
Na het tussenpunt bij de vrouwen leek het goud wel zeker voor Nederland. Lucinda Brand, Riejanne Markus en Amy Pieters breidden de voorsprong met acht seconden uit op Italië en Duitsland, die met Groot-Brittannië uit gingen maken wie met zilver en brons het podium op mocht. Het enige wat Oranje van de wereldtitel af kon houden, was pech of een val.

Italië kende in de slotfase pech. Elisa Longo Borghini kreeg een lekke band, wat de Italiaanse rensters zoveel tijdverlies opleverde dat ze Groot-Brittannië niet meer in konden halen. Duitsland bleef uit de problemen en pakte het zilver, achter de soevereine Nederlandse formatie die eerder dit jaar ook al Europees kampioen werd op dit gloednieuwe onderdeel.

foto: Cor Vos

RIDE Magazine
96 Reacties
22-09-2019 18:05
En wederom zijn het de mannen die het verschil maken, net als op het EK. Ik snap de redenatie niet zo goed dat NL de komende jaren gebeiteld zit op dit onderdeel vanwege het sterke contingent aan dames. Dit is overigens geen kritiek richting de dames enkel een constatering (zijn 2 seconden sneller dan de Duitse dames), maar op papier zou je zeggen dat het andersom zou moeten zijn, en dat de dames het leeuwendeel van het tijdsverschil voor hun rekening zouden moeten nemen.
    22-09-2019 18:10
    Weet je nu zo weinig van vrouwenwielrennen dat je niet doorhebt dat die de Dames C - Ploeg is?

    Van Vleuten, vd Breggen, Vos, Blaak als die aantreden kan het nog een minuut rapper.
    22-09-2019 18:24
    Precies. Van Dijk niet te vergeten.
    22-09-2019 18:40
    Nee, van die namen had ik werkelijk nog nóóit gehoord, wijsneus....

    Hetzelfde gaat natuurlijk op voor de herenploeg.

    Ik onderken overigens niet dat Nederland geen sterk contingent aan dames heeft. Je hoeft de internationale uitslagen maar er op na te slaan om te begrijpen dat het NL dameswielrennen relatief sterker is dan het NL herenwielrennen. Daarom is het des te opmerkelijker dat de heren wederom het verschil maken.
22-09-2019 18:29
Renners die nooit met elkaar rijden nu opeens bij elkaar gegooid. Vervolgens krijg je WK-titel die niets representeert. Want waar ben je nu de beste van ter wereld eigenlijk? Een onderdeel dat alleen op het WK plaatsvindt. Natuurlijk zullen sporters die een titel winnen er niet om malen. Krijg je zo even een WK-titel in je schoot geworpen door de UCI. Snel meepakken als Nederlanders. Maar belachelijk blijft het.

Dit hele onderdeel voelt geforceerd en gekunsteld aan. Snel afschaffen. Ook dat starten van de vrouwen bij het binnenkomen van de 2e man. De ene ploeg een halve seconde eerder weg dan de ander.
    22-09-2019 18:36
    Wat een bitterheid. En die halve seconde heeft het verschil niet gemaakt.
    22-09-2019 18:58
    Niet? Ow dan is het helemaal goed. We doen toch maar wat joh. Verzin maar wat.

    Volgend jaar ook dikke mannen en paralympische sporters er bij. Om het nog 'eerlijker' te maken
    22-09-2019 19:57
    Bij elk onderdeel van het WK zitten er toch renners in een team die dat anders niet doen?

    Ik vind het zelf wel een leuk onderdeel. De merkenteams wilden geen TTT meer doen (en bovendien is het ook wat raar om op een WK met merkenteams mee te doen). Daarnaast is het ook moeilijk om een TTT met gewone (gescheiden) landenteams te organiseren. Een TTT met een man of zes moet echt oefenen om op elkaar ingespeeld te zijn, willen ze kunnen winnen. Organiseer dat maar eens.

    M.a.w.: ik vind dit een leuke, creatieve oplossing. En daarnaast ook gaaf toch, de mannen en vrouwen een keer samen? Bij welke andere sport zie je dat nou, gemengde wereldkampioenschappen?
    22-09-2019 20:24
    Vind ik ook horsm. Dit is een hele creatieve manier om een ganse teamprestatie te kunnen uitlichten. Een soort oeuvreprijs van het WK. Wie heeft nu echt het beste team (m/v)?
    23-09-2019 00:02
    @horsm

    Bij welke andere sport je nou gemengde wereldkampioenschappen ziet? Heb je even?
    O.a.
    - Skiën
    - Biatlon
    - Schieten
    - Korfbal
    - Paardensport
    - Schansspringen
    - Zwemmen
    Niks inventiefs aan dus.
    23-09-2019 01:02
    @kosmonaut bij het schansspringen lijkt me sterk, dat wordt dacht ik zelfs niet beoefend door vrouwen.
    23-09-2019 03:33
    @Angedelamontagne jawel hoor, alleen de vrouwen springen enkel van de normale schans (= ook Olympisch) op het WK hebben ze ook een team event. Gemengd springt men ook van de normale schans, met als huidige Wereldkampioen Duitsland.
22-09-2019 19:04
Qua onderdeel... tja. Aardig maar dan zou ik toch meer voelen voor landenteams met 4/5 renners, oude stijl over langere afstand.

[i]Edit redactie: Bedankt, is aangepast.[/i]
22-09-2019 19:36
Niet echt interessant. Door de alleenheerschappij van de Nederlandse vrouwen. En het totaal ontbreken van mannelijke toppers is het een gouden medaille zonder waarde. Maar proficiat.
    22-09-2019 20:01
    Dat van die vrouwen bleven ze steeds op Sporza herhalen. Maar dat klopte toch helemaal niet? De NL vouwentijdrittop startte hier helemaal niet - op papier waren de Duitse vrouwen sterker- en de overwinning is behaald door de mannen die het meeste tijdswinst pakten. Maf die blinde vlek bij de (anders goed geïnformeerde) Belgen.
    22-09-2019 20:10
    Domme reactie. Nederland was op papier helemaal niet de sterkste ploeg, en stijgt hier dus boven zichzelf uit.
    22-09-2019 20:28
    Op papier waren de Duitse vrouwen sterker en in de praktijk dus blijkbaar ook (Brennauer en Klein dan), dus dit is gewoon onzin van de bovenste plank. Dat van die dominantie van de Nederlandse dames gaat ook een eigen leven leiden. Je zou je onderhand gaan moeten schamen, omdat de prestaties zo goed zijn. Wat een kolder
22-09-2019 19:46
Wat mij ook erg opviel is de zwaarte van het parcours. Niet in net voordeel van NL lijkt me.
22-09-2019 19:57
Dus nu mogen ze iedere keer dat ze een gemengde ploegenestafette rijden een regenboogtrui dragen? ;)
    22-09-2019 20:03
    Haha... ik denk dat de huldiging het enige moment was dat ze officieel de regenboogtrui aan mochten. Maar Bauke & Jos gaven de indruk dat ze zelfs zo'n kort moment nog wel de moeite waard vonden...
    22-09-2019 20:25
    @Horsm

    EK volgend jaar. Wel alleen die renners die vandaag gewonnen hebben.
22-09-2019 20:03
Totaal geen meerwaarde. Het wielrennen moet oppassen dat het niet straks net als bij het schaatsen de mist in gaan met veel te veel disciplines. EK en WK jaarlijks organiseren is überhaupt al status verlagend. Beter eens in de twee jaar. Ene jaar EK andere jaar WK. En dan gewoon alleen tijdrit en wegrit. Eventueel het WK op de weg dan in dezelfde periode als het WK mountainbike en WK veldrijden. Dat er 2 weken wielerspektakel is, dat zorgt altijd voor een versterkende werking, zoals ook bij de OS het geval is.
22-09-2019 20:27
Ik heb het niet gekeken. Het interesseerde me niet zo. Naar de vroegere ploegentijdrit keek ik wel altijd. Jammer dat die er nu niet meer is.
    22-09-2019 23:23
    Ik heb dan weer nooit enige interesse gehad in de tijdrit voor ploegenteams, behalve dat ene jaar dat Sunweb ze allebei won.
22-09-2019 22:39
De UCI heeft hier trouwens behoorlijk wat prijzengeld tegen aan gegooid. Bauke en co mogen elk méér euro's op hun bankrekening bij schrijven dan de wereldkampioen bij de mannen komende zondag.
23-09-2019 08:21
Weinig aan aan dit onderdeel. Janneke en Mieke van het tijdrijden doen mee.
Normaal kijk ik alle WK wedstrijden... In dit geval ben ik gewoon wat anders gaan doen. Dit was verschrikkelijk saai. Er is geen spanning om een titel van niets.
Er zal vast nog wat aan te sleutelen zijn...maar dat men de ploegentijdrit opschort en dit in de plaats geeft is wel erg jammer.

En oh ja, een wereldkampioenschap betekent niet per se 'landenteams', dus een merkenploegentijdrit past heus wel.
23-09-2019 09:42
Nu de rest de Nederlanders met de mooiste wielertrui op het podium heeft zien staan zullen ze misschien overwegen om volgend jaar ook maar mee te doen.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine