WK 2019: Nederland overtuigend naar wereldtitel op nieuwe Team Mixed Relay
foto: Cor Vos
zondag 22 september 2019 om 16:42

WK 2019: Nederland overtuigend naar wereldtitel op nieuwe Team Mixed Relay

Nederland heeft op indrukwekkende wijze goud gewonnen op het WK Team Mixed Relay. Koen Bouwman, Bauke Mollema, Jos van Emden, Lucinda Brand, Riejanne Markus en Amy Pieters waren op dit nieuwe WK-onderdeel de snelste landenploeg. In een regenachtig Harrogate bleven zij Duitsland (zilver) en Groot-Brittannië (brons) voor.

Team GB zet richttijd neer

In een regenachtig Harrogate waren het de mannen van de opleidingsploeg van de UCI die voor de aftrap van het WK wielrennen zorgden. Er werd gestart in drie blokken, om niet met meerdere teams tegelijk op het parcours te rijden. In het eerste blok drukten de mannen van Groot-Brittannië direct hun stempel door België, Spanje en de UCI-ploeg op meer dan een halve minuut te zetten. De Britse vrouwen wisten vervolgens de voorsprong verder uit te breiden. Aan de finish zetten zij een algehele tijd (mannen en vrouwen bij elkaar opgeteld) op de borden van 39:18.

Pech kost Zwitserland goede klassering

In de tweede startgolf wist geen van de mannenploegen aan de tijd van Groot-Brittannië te komen. Zwitserland (op 0:12) en Frankrijk (op 0:14) kwamen nog enigszins dichtbij na de eerste fase. De Zwitserse vrouwen wisten dan wel het gat te dichten met Team GB. Zwitserland had bij het tussenpunt de achterstand al gedicht, maar kreeg in de slotfase met pech te maken. Door een fietswissel en een bijna-val verloor Zwitserland uiteindelijk een halve minuut, terwijl de ploeg op weg leek naar een nieuwe besttijd.

Strijd om de medailles

Het laatste startblok werd gekleurd door Italië, Duitsland en Nederland. De Italiaanse mannen (Elia Viviani, Davide Martinelli en Edoardo Affini) en de Duitse mannen (Tony Martin, Jasha Sütterlin en Nils Politt) gingen gelijk op en waren allebei sneller dan Team GB, maar Nederland (Jos van Emden, Koen Bouwman en Bauke Mollema) bleek tien seconden sneller de rest aan het enige tussenpunt.

Bij het wisselpunt bleek dat de mannen van Team GB een ijzersterk slot hadden afgewerkt, want Italië (op 0:01) en Duitsland (op 0:12) gaven daar tijd toe. Nederland leverde niets in. Ondanks een bijna-val van Mollema zetten de Oranje-mannen namelijk de snelste tijd neer: met een voorsprong van 20 seconden begonnen de vrouwen aan hun chrono.

foto: Cor Vos

Nederland bevestigt favorietenrol
Na het tussenpunt bij de vrouwen leek het goud wel zeker voor Nederland. Lucinda Brand, Riejanne Markus en Amy Pieters breidden de voorsprong met acht seconden uit op Italië en Duitsland, die met Groot-Brittannië uit gingen maken wie met zilver en brons het podium op mocht. Het enige wat Oranje van de wereldtitel af kon houden, was pech of een val.

Italië kende in de slotfase pech. Elisa Longo Borghini kreeg een lekke band, wat de Italiaanse rensters zoveel tijdverlies opleverde dat ze Groot-Brittannië niet meer in konden halen. Duitsland bleef uit de problemen en pakte het zilver, achter de soevereine Nederlandse formatie die eerder dit jaar ook al Europees kampioen werd op dit gloednieuwe onderdeel.

foto: Cor Vos

RIDE Magazine
96 Reacties
22-09-2019 16:46
Leuk EK zo. Waarom geen Amerika?

Het concept vind ik wel serieus leuk
    22-09-2019 16:48
    Denk kostenoverweging.
22-09-2019 16:47
Zonder pech was Italië wel derde. Alleen euhm. Waar is de rest van de wereld? De USA, Canada, Colombia of Japan... heel veel anders dan het EK was het niet.
22-09-2019 16:49
was te verwachten, leuke discipline en gezien de sterkte van de Nederlandse dames is deze innovatie alvast een cadeau met een gouden strik voor Nederland maar om daarvoor de ploegentijdrit af te schaffen vind ik erg spijtig
    22-09-2019 17:03
    De ploegentijdrit is zo ongeveer mijn favoriete onderdeel van het wielrennen, maar hoort niet thuis op een WK. Real Madrid of Bayern München doen toch ook niet mee met een WK voetbal?
    22-09-2019 17:21
    Ajax was eens wereldkampioen voor clubs door Gremio met penalty's te verslaan. Van der Sar. Bayern en Real Madrid wereldkampioen klinkt niet heel vreemd.
    22-09-2019 17:42
    @Mark: ik volg het voetbal nauwelijks meer door die super verwende gasten die kapitalen opstrijken en bij het minste of geringste overtreding liggen te janken alsof ze zijn neergeschoten, maar ook toen ik het nog volgde was het WK clubteams iets waar vrijwel niemand zich voor interesseerde.
22-09-2019 16:53
Niks af van de prestatie(s) maar deze medailles kan je ook per post laten opsturen..de adressen zullen de komende jaren ook niet veel veranderen....
22-09-2019 16:54
Prachtig. Zeer gegund. Bauke wereldkampioen. Het is goed dat hij oren heeft, anders zou de glimlach z'n gezicht in tweeën splitsen. Zeer gegund.
22-09-2019 16:55
Top prestatie!

Mooi om te zien dat ze echt heel blij zijn.

En Mollema wereldkampioen, tja mooier kan het bijna niet...
22-09-2019 16:56
Gewoon een leuk onderdeel. Commercieel WK ttt was ook een vreemde eend in de bijt dus prima oplossing dit.

Jammer dat met name de Belgen veel commentaar hebben op het onderdeel. Maar ja ze zijn dan ook geen favoriet en dat is blijkbaar lastig te verteren. Het moedigt m.i. alleen maar landen aan om ook te werken aan het dameswielrennen.

Prima onderdeel!
22-09-2019 16:58
Volgens mij hebben de Duitse dames toch een stuk harder gereden dan de Nerderlandsen, dus is het voornamelijk te danken aan de heren. Verrassend!
    22-09-2019 17:00
    Niet waar. 20 seconden voor de mannen, 23 voor de vrouwen.
    22-09-2019 17:01
    Op Sporza zeggen ze dat NL bij de dames ook het snelst was. Brennauer en Klein natuurlijk uitstekend gereden, want Kröger was alleen maar ballast
    22-09-2019 19:02
    @franco Duitsland zat na de mannen op 32 seconden, dus de duitse vrouwen hebben 9 seconden sneller gereden
    22-09-2019 19:40
    Inderdaad, ik verbaasde me over de domheid van het Vlaams commentaar (dat normaal scherper is); de Duitse vrouwen hebben het hardst gereden.
    22-09-2019 20:20
    Ik weet dat verschillende mensen hier erop hameren dat de Duitse dames iets sneller waren dan de Nederlandse dames, maar vergeet niet dat NL al een enorme marge had en ogenschijnlijk de laatste kilometers geen risico's meer durfden (noch hoefden) te nemen. Duitsland had echter nog alles te winnen in hun rit natuurlijk.
    23-09-2019 04:19
    Inderdaad op het verkeerde been gezet door Sporza commentaar.
22-09-2019 16:58
Wij zijn wereldkampioen!

Vooral de mannen goed doorgebuffeld. En het is vooral Mollema van harte gegund.
22-09-2019 16:59
Ik vond het ook leuk om te kijken. Trouwens totaal niet verwacht dat Nederland zou winnen, aangezien ik het Duitse team op voorhand veel sterker vond ogen. Maar die hadden 2 zwakke schakels in de personen van Tony Martin en de stevige Mieke Kröger.
22-09-2019 16:59
Wat een gelul hier. Nederland startte met de tweede garnituur (denk bij de mannen Dumoulin, van Baarle en Kelderman erbij, bij de vrouwen van Breggen en van Vleuten) en wint oppermachtig, maar was zeker niet de topfavoriet. Puur genieten, en ik hoop dat dit een voorbode is voor de rest van het WK.
    22-09-2019 18:57
    Ik denk niet dat geblesseerde of niet gemotiveerde renners sneller zouden fietsen.
    22-09-2019 20:57
    Ze hebben gewonnen??? Wat zit je dan nog te zeveren over 2e keus renners..

    Wat wil je dan?
22-09-2019 17:01
Ik ben niet echt fan van dit onderdeel en blijf het bijzonder jammer vinden dat de ploegentijdrit hiervoor heeft moeten wijken. Ik vind het idee prima, maar dit had eerst uitgetest en ontwikkeld moeten worden voordat het op een WK wordt geïntroduceerd. Het deelnemersveld is zwak, er ontbreekt een behoorlijk stuk van de echte wereldtop en de niveauverschillen zijn groot. Totaal WK onwaardig wat mij betreft. Ik ben een zeer actief wielervolger maar de nodige renners op de startlijst moet ik eerst eens gaan opzoeken wie ze zijn en waar ze rijden.
    22-09-2019 18:50
    Die Belgische beterweter die altijd zat te zeiken dat het te duur is/was de ploegen tijdrit ,zit nou weer te zeiken over een boycot
    Het wielrennen is beter af als deze persoon van het toneel zou verdwijnen
    22-09-2019 20:02
    Wat had er dan uitgetest en ontwikkeld moeten worden ?? Ze hoeven niet naar de maan.
22-09-2019 17:06
Ik heb liever gewoon landen TTT teams. En dat gemix hoeft van mij niet zo. Maar voor Nederland is het wel lekker medailles scoren zo
    22-09-2019 17:29
    Gescheiden landen teams zorgt alleen maar voor meer medailles voor Nederland. Alsof er één land is wat in de buurt komt van de Nederlandse dames.
    22-09-2019 19:35
    Duitsland? Die waren immers sneller
22-09-2019 17:09
Hup !
22-09-2019 17:15
Leuk. En dat NL zo maar even zou winnen. Zo groot waren de verschillen ook niet en Bauke gooide er nog een rare manoeuvre uit. Voor degenen die de TTT missen. Het is een WK voor landen. Dat botst sowieso met de teams. En stonden er ook steeds minder teams te trappelen om mee te doen.
    22-09-2019 17:43
    En hier stond heel de wereld voor in de rij? Uit armoede heeft de UCI zelf een team (?) opgesteld voor deze herkansing van het EK.
    22-09-2019 18:57
    Beetje moeite met vernieuwing Eddy? Dat jij het niets vindt, wil niet zeggen dat het niets kan worden. Werd zelfs toegegeven op Sporza. En die hebben er meer verstand van dan jouw misschien.
    22-09-2019 19:12
    ja ik durf ook tegen de meningen in gaan van de Wuytsen, de De Cauwers, de Schotte's en andere Sporza journalisten. Of dat een teken is dat ik minder slim ben dan hen kan me gewoon geen barst schelen.

    [i]Edit redactie: Niet op de man spelen aub.[/i]
    22-09-2019 19:49
    @Eddy
    Lol, als je iemand wilt verbeteren doe het dan goed. Het is 'dan jij'. "Dan je" is zo mogelijk nog dommer dan de eerste fout.
    22-09-2019 21:18
    Beste reusjen, als je er mee tevreden bent me uit te maken voor dommerik en dat geeft je een goed gevoel, dan ben ik blij voor je. Ik zal er niet van wakker liggen.
    22-09-2019 22:28
    Ah, dus eerst ga je bijdehand doen door iemand te verbeteren en het een apentaaltje noemen. Wat volgens mij behoorlijk denigrerend is. En als je dan terecht gewezen wordt reageer je niet meer inhoudelijk maar speel je het slachtoffer. Heel sterk! You reap what you sow.
22-09-2019 17:16
Mijn chauvinisme zegt 'erg toffe discipline', maar als ik mijn bril even afzet zeg ik toch, 'wat een gedrocht'. Stel je voor dat NL niet meedoet, dan heb je toch helemaal geen zin om hier naar te kijken?
    22-09-2019 17:47
    +1.
    22-09-2019 19:48
    Maar dat geldt toch voor elke discipline van het WK? Als Nederland niet mee zou doen bij, zeg, de wegrace van de mannen, dan is daar ook wat minder aan.
    22-09-2019 20:16
    Dat geldt feitelijk voor elk wieleronderdeel. Wat is er inherent interessant aan een stel malloten die 300 kilometer in de rondte gaan rijden? Het wordt interessant omdat mensen zich emotioneel identificeren met renners.

    Maar zelfs accepterend dat sommige onderdelen spectaculairder zijn dan andere, is dit onderdeel veel interessanter dan individuele tijdritten vanwege de dynamiek tussen de renners (weten ze bij elkaar te blijven) en tussen de mannen en vrouwen (Duitsers die zowel het EK als het WK verliezen omdat de mannen tekort schieten).
22-09-2019 17:16
5 minuten voorsprong op nummer 2. Tijden kloppen niet hier.
22-09-2019 17:17
Heb vooral het parcours eens goed bekeken, het is toch lastiger dan gedacht. Als Evenepoel hier zijn duivels ontbindt is er heel veel mogelijk.
    22-09-2019 18:13
    Gaan jouw reacties wel eens ergens anders over?
    22-09-2019 18:59
    Ik ben nu eenmaal een belg en fanatieke supporter van Remco. Ik zal dan ook vanaf donderdag aanwezig zijn tijdens de wegritten met REV outfit in Harrogate.
    22-09-2019 19:23
    Dat is je goed recht, het valt alleen op.
22-09-2019 17:20
Duitse vrouwen idd een seconden of 10 sneller tov Nederland. Het verschil van 20 was met GB en 21 met Italia. Dat maakt deze discipline juist interessant. Vind idd wel dat bijvoorbeeld echte wielerlanden als de VS en de Aussies absoluut een team hadden moeten sturen. Die hebben geld en atleten zat.
22-09-2019 17:22
Valt niet tegen, België plek 9.
compleet omver geblazen door de meeste andere landen.
Volgend jaar misschien WP in de auto en het team laten samenstellen door PL.
Nederland een prima prestatie geleverd ! en volgend jaar weer plek 1
    22-09-2019 17:40
    WP? Wout Poels?
    PL?

    Is echt zoveel moeite om een naam volledig uit te schrijven ?
    22-09-2019 17:45
    PL? Het Belgisch team laten samenstellen door Polen???
    22-09-2019 17:52
    Wie zijn WP en PL?
    22-09-2019 18:45
    Precies, wat bedoel je met WP en PL ? World Peace? Wollen Poppen? Premier League? Preventief Poepen? Ik word zo langzamerhand doodmoe hier van al die afkortingen, is het nou voor velen zoveel moeite om een naam voluit te typen? Zou fijn zijn als de redactie hier eens wat aan doet want ik zit vaak echt te lezen met velen vraagtekens in mijn hoofd.

    Verder mooie prestatie van BM, KB, JvE, RM, AP en LB in een gedrocht van een onderdeel.
    22-09-2019 20:05
    komt ervan als je obsessief gedrag vertoond tov een bepaalde ploeg ....
    22-09-2019 20:20
    Je hoeft toch alleen MVDP te kennen ;)
    22-09-2019 21:26
    Als je voor PL op Preventief Poepen uitkomt snap ik dat je die afkortingen erg moeilijk zult vinden. Verder ben ik het wel eens. Uitzonderingen daargelaten zoals een WvA, GvA en MvdP die iedereen wel meteen ziet.
22-09-2019 17:37
Mooi dat een gelouterde renner als Mollema zich niet te groot voelt om aan deze nieuwe discipline mee te doen. Er wordt in de commentaren weer erg gezeurd, zoals gebruikelijk hier, maar dit onderdeel heeft zeker potentie.
    22-09-2019 19:06
    hij maakt natuurlijk een redelijke kans én hoeft natuurlijk woensdag geen TT te rijden, andere toppers wel, dat scheelt natuurlijk ook in de beslissing om al dan niet mee te doen. Maar als fan van bauke ben ook ik blij om hem in de regenboog te zien.
    22-09-2019 20:22
    @koers: wanneer mag je die trui dragen eigenlijk....?
    22-09-2019 20:52
    In bed! Dit onderdeel wordt toch verder nergens gereden?
22-09-2019 17:38
De 1e is binnen.
22-09-2019 17:48
Toch wel een verrassende overwinning. Vooral de mannen erg sterk, niet verwacht dat NL de sterkste zou zijn bij de mannen.
Ik vraag me wel af wat er gebeurt zou zijn als een Dumoulin, van Vleuten of Vos bij gezeten zou hebben, de renners die nu gestart zijn zijn wellicht veel gemotiveerder omdat dit hun enige kans op goud is en ze niet bang hoeven te zijn dat de rest van het WK in het water valt door een valpartij, zo gezien was dit misschien wel een van de sterkst mogelijke opstellingen .
    22-09-2019 19:44
    Eens! Ik was al heel erg verbaasd dat Bouwman en Mollema in Alkmaar de snelsten waren, en nu ben ik nog verbaasder dat ze, ook al is het met Van Emden erbij, de op papier sterkere teams toch de oren wassen.

    Wow!
    22-09-2019 20:18
    Voor mij ook een verrassing ja. Duitsland was favoriet bij mij. Brennauer en Klein maakten dat dus ook waar. Maar vooral de Duitse mannen stelden teleur
22-09-2019 18:03
100 % respect voor bauke
    22-09-2019 18:46
    Fantastisch voor hem om nog eens met de regenboogtrui op het podium te staan. Hetzelfde geldt voor Jos.
    22-09-2019 20:06
    Het is alleen jammer dat ze die trui niet vaak zullen kunnen dragen.
    22-09-2019 21:33
    Hoezo? Ze kunnen die trui toch zo vaak dragen als ze zelf willen?
22-09-2019 18:05
Tof onderdeel, tof resultaat! Houden zo.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine