WK 2015: Voorbeschouwing ploegentijdrit
Foto: Sirotti
zondag 20 september 2015 om 08:00

WK 2015: Voorbeschouwing ploegentijdrit

De wereldkampioenschappen in het Amerikaanse Richmond worden op zondag geopend met de de ploegentijdrit. De vierde editie van deze prestigestrijd voor merkenteams belooft opnieuw een spannend evenement te worden. Wat mogen we verwachten? WielerFlits blikt vooruit.

Parcours
De ploegentijdrit in Richmond is slechts 38,8 kilometer lang en dat is een kleine breuk met de pas zo jonge traditie. Bij de voorgaande edities (2014 Ponferrada: 57,1 km, 2013 Florence: 57,2 km, 2012 Valkenburg 53,2 km) moest er namelijk altijd meer dan vijftig kilometer afgelegd worden.

Het terrein wordt door de organisatie omschreven als ‘vlak en snel’. Grotendeels klopt dat ook wel, al is de finale verraderlijk. De ploegen starten in het noorden van de stad en rijden via het centrum naar het oosten. Hier worden ze geconfronteerd met vlakke, open wegen, die gaandeweg steeds smaller worden. Er is weinig beschutting, waardoor de wind een belangrijke rol kan gaan spelen.

Parcours WK Ploegentijdirt

Via Kingsland Road wordt koers gezet terug naar de stad. De route gaat via Richmond National Battlefield Park, een herdenkingsplek voor de Amerikaanse burgeroorlog (Richmond was destijds hoofdstad van de Zuidelijke Staten). De renners zullen hier weinig oog voor hebben, de regie waarschijnlijk des te meer.

Het laatste deel van de ploegentijdrit is met afstand het zwaarst. Bij de oude wijk Shockoe Bottom krijgen de renners op Gouverneur Street nog een venijnig klimmetje (350 meter a 6,9 procent) voor de kiezen. Op de top volgt een haakse bocht naar links, waarna het nog 680 meter vals plat is naar de finish.

Het loont de moeite om met extra aandacht naar de finale te kijken. De ontknoping is namelijk hetzelfde als volgende week bij de individuele tijdrit en de wegwedstrijd.

Favorieten
Er staan dit jaar 28 teams aan de start en de ploegen mogen slechts zes renners opstellen. Ter vergelijking: in de grote rondes zijn dat er negen. De tijd van de vierde renner telt.

De teams hebben dit jaar voldoende gelegenheid gehad om te oefenen. Elke grote ronde kende dit jaar immers een collectieve rit tegen de klok. In de Giro (San Remo, 17,6 km) ging de zege naar Orica-GreenEDGE, terwijl in de Tour de France (Plumelec, 28 km) BMC de snelste tijd neerzette. De Amerikaanse formatie was in de Vuelta tijdens de geneutraliseerde strandrace naar Marbella (7,4 kilometer) eveneens de snelste. Daarnaast was er nog een ploegentijdrit in Romandië, welke werd gewonnen door Sky.

Foto: Sirotti

BMC – Foto: Sirotti

Titelverdediger BMC is dit jaar wederom de te kloppen ploeg. Met zeges in twee grote rondes toonde de rood-zwarte formatie aan het trucje nog niet verleerd te zijn en in eigen land zal het goed voor de dag willen komen. De selectie van de topfavoriet bestaat uit onder meer Taylor Phinney en Rhohan Dennis.

Etixx-Quick-Step moest vorig jaar genoegen nemen met een derde plek. De eerste twee edities ging de wereldtitel naar het team van Patrick Lefevere. Niki Terpstra was er zowel in Valkenburg als Florence bij, net als Tony Martin. De Duitser is ongetwijfeld weer de grote motor van de ploeg, maar in de voorbije wedstrijden gaf hij vroegtijdig op.

PIC535592622

Orica-GreenEDGE – Foto: Sirotti

Orica-GreenEDGE is een derde belangrijke kandidaat voor de titel. De ploeg eindigde tot nu toe ieder jaar op het podium, maar wacht nog op zijn eerste wereldtitel. Na twee zilveren plakken op rij gaat de Australische formatie voor winst. Oudgediende Svein Tuft dient als locomotief, terwijl ook Jens Mouris in het verleden heeft aangetoond deze discipline te beheersen. Ook Luke Durbridge en Michael Hepburn staan bekend als specialisten tegen de klok, terwijl de ploeg ook van de explosiviteit van Michael Matthews kan profiteren. Wordt de vierde keer scheepsrecht?

Astana heeft met onder meer Lars Boom, Luis Leon Sanchez en Kazachs kampioen Alexey Lutsenko enkele hardrijders in huis. De ploeg deed het dit seizoen vrij aardig in de rit tegen de klok. In de Giro werd het derde, in Romandië en de Tour vijfde. Tijdens de mondiale titelstrijd vorig jaar kwamen ze tot een twaalfde plaats. Een plek bij de beste tien lijkt realistisch, maar een podiumplek is niet erg waarschijnlijk.

Trek Factory Racing is normaal gesproken een ploeg om rekening mee te houden. Sterkhouder Fabian Cancellara ontbreekt echter dit jaar en dat scheelt behoorlijk. Renners als Stijn Devolder en Jesse Sergent dragen nu de ploeg. Een klassering tussen de vijfde en tiende plek lijkt het maximaal haalbare.

PIC542543641

Tinkoff-Saxo – Foto: Sirotti

De selectie van Movistar herbergt drie nationale kampioenen tegen de klok. Jonathan Castroviejo veroverde de nationale titel in Spanje, terwijl Adriano Malori en Alex Dowsett dat deden in respectievelijk Italië en Groot-Brittannië. Malori en Dowsett maakten vorig jaar deel uit van de ploeg die als zesde eindigde en een vergelijkbare prestatie behoort dit jaar opnieuw tot de mogelijkheden. Ook Tinkoff-Saxo beschikt met Manuele Boaro, Maciej Bodnar, Michael Rogers en Deens kampioen Christopher Juul-Jensen over enkele erkende hardrijders.

Bij het Britse Sky ontbreken de nodige grote namen. Chris Froome en Richie Porte zijn niet van de partij, net als Geraint Thomas. Oudgediende Vasil Kiryienka is de motor van de ploeg. Hij is samen met Salvatore Puccio de enige renner die ook in Ponferrada aan de start stond. Twaalf maanden geleden eindigde de Britse formatie nog als vierde, maar het zou een verrassing zijn als deze prestatie dit jaar geëvenaard kan worden.

LottoNL-Jumbo - foto: Sirotti

LottoNL-Jumbo – foto: Sirotti

Lotto Soudal beschikt met onder meer Jurgen Van den Broeck en Thomas De Gendt over de nodige kleppers en is één van de ploegen die in aanmerking komen voor een positie bij de beste tien. LottoNL-Jumbo hoopt het beter te doen dan vorig jaar, toen het als Belkin op een veertiende plaats eindigde. In vergelijking met twaalf maanden geleden is de selectie op vier van de zes plaatsen gewijzigd. Enkel Maarten Tjallingii en Wilco Kelderman waren er vorig jaar ook bij. In plaats van Martijn Keizer, Stef Clement, Robert Wagner en Rick Flens rijden Jos van Emden, Robert Gesink, Tom Leezer en Sep Vanmarcke. Ploegleider Mathieu Heijboer hoopt op een plek bij de beste acht, iets wat de ploeg dit seizoen enkel in de Vuelta lukte.

Clement heeft bij zijn nieuwe werkgever IAM Cycling gezelschap van onder meer oud-werelduurrecordhouder Matthias Brändle en Frans tijdritkampioen Jérôme Coppel. De Zwitserse formatie mikt op een plek bij de beste tien. Giant-Alpecin beschikt over onder meer Tom Dumoulin. Kan hij zich na een zware Vuelta opnieuw opladen?

Favorieten volgens WielerFlits
**** BMC
*** Etixx-Quick Step, Orica-GreenEDGE
** Tinkoff-Saxo, Movistar, IAM Cycling
* Sky, Astana, Giant-Alpecin, LottoNL-Jumbo

Voorlopige deelnemerslijst (Cyclingfever)

Weer en TV
Aanstaande zondag is het in Richmond zonnig met een gemiddelde temperatuur van 26 graden.
Er wordt geen regen voorspeld. De wind komt uit het noordoosten en is met windkracht vier vrij krachtig.
Het weer in Richmond

In Richmond is het zes uur eerder dan hier. De ploegentijdrit zal verreden worden tussen half acht en half tien ’s avonds. De koers zal worden uitgezonden door Sporza op Canvas. De uitzending zal rond 20.00 uur kort onderbroken worden voor het Journaal. Daarnaast is het te volgen via het YouTube-kanaal van de UCI en via een livestream op de website van de NOS.

[poll id=”115″]

RIDE Magazine
65 Reacties
19-09-2015 22:09
Dank je, toch nog lof voor giant! Beelden spreken voor zich, geolied om het in scheepstermen te houden, fijn weekend.
19-09-2015 22:13
@schipperaar
Wat is er zo fantastisch aan die formatie van je Duitse helden dan? Behalve dat er bij hen niet net iemand van kop komt?
19-09-2015 22:15
Kijk, daar hebben we wat aan. Duidelijk dat de ploegen die tot het uiterste gingen op dat punt van de tijdrit allemaal aan het harken zijn.
19-09-2015 22:20
Factchecking, schippie. Om in scheepstermen te blijven: dat voorkomt dat je het schip in gaat of bakzeil moet halen. Al hoeven we voor dat laatste niet bang te zijn. Jij ook een fijn weekend. En weet dat de TTT morgen niet doorslaggevend is voor wie er nu wel of niet over het water kan lopen.
19-09-2015 22:35
waarom sutterlin voor movistar?
die rijd echt slecht en was vorig jaar niet goed in deze discipline.
ik had voor anacona gekozen.
20-09-2015 01:01
Hoe worden de kansen van Vino 4ever hier ingeschat? ;)
20-09-2015 01:14
@xistnc
Fijn dat je met humor reageert, staat je veel beter. Dat die gozer over water kon lopen, dat hebben anderen er van gemaakt, zelf wist ie wel beter. Tom heeft dat niet nodig, die heeft een waterfiets, all hands on deck, Procol Harum.
@tendam
Er is niks met Duitse helden, net als met Hollandse en Belgische, ze zijn gewoon punktlich, zoals je kan zien.
20-09-2015 08:56
Nu alle ploegen compleet zijn: 1 Etixx, 2 BMC, 3 Movistar
20-09-2015 10:23
Als ik Dumoulin was zou ik er lekker een trainingsritje van maken, samen met Nikias Arndt, Chad Haga, Tobias Ludvigsson, Georg Preidler en Ramon Sinkeldam. Wat maakt het nou uit of je 9de of 10de wordt. Het staat woensdag te gebeuren...
20-09-2015 10:37
@ schipperaar; ik had de les uit je eerste post toegepast op de foto's en was de renners die liggend op het stuur door die bocht gingen gaan tellen. Dacht ik een snelle leerling te zijn, blijkt punktlich zijn het verlies van die tientallen seconden weer goed te maken. Dat was zeker de tweede les?
20-09-2015 12:00
Misschien even off-topic, maar volgend jaar bij de olympische spelen zijn er toch gewoon landenteams, geen ploegenteams? Dan begint Nederland toch wel een aardige kandidaat voor een medaille te worden...
20-09-2015 12:19
@Giro
Zou je wel denken, ware het niet dat het kennelijk niet zo simpel is als alleen maar de beste hardrijders opstellen.
20-09-2015 12:24
Wordt dit weer een onderdeel op de Olympische Spelen? Leuk.
20-09-2015 13:39
@vlek
Zal blijkbaar niet haalbaar zijn om bergop te blijven liggen door de krachtsverschillen. Maar waarom geen remmen int ligstuur?
20-09-2015 13:44
Kijk, nu is het niet meer verbazigwekkend.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine