WK 2015: Voorbeschouwing ploegentijdrit
Foto: Sirotti
zondag 20 september 2015 om 08:00

WK 2015: Voorbeschouwing ploegentijdrit

De wereldkampioenschappen in het Amerikaanse Richmond worden op zondag geopend met de de ploegentijdrit. De vierde editie van deze prestigestrijd voor merkenteams belooft opnieuw een spannend evenement te worden. Wat mogen we verwachten? WielerFlits blikt vooruit.

Parcours
De ploegentijdrit in Richmond is slechts 38,8 kilometer lang en dat is een kleine breuk met de pas zo jonge traditie. Bij de voorgaande edities (2014 Ponferrada: 57,1 km, 2013 Florence: 57,2 km, 2012 Valkenburg 53,2 km) moest er namelijk altijd meer dan vijftig kilometer afgelegd worden.

Het terrein wordt door de organisatie omschreven als ‘vlak en snel’. Grotendeels klopt dat ook wel, al is de finale verraderlijk. De ploegen starten in het noorden van de stad en rijden via het centrum naar het oosten. Hier worden ze geconfronteerd met vlakke, open wegen, die gaandeweg steeds smaller worden. Er is weinig beschutting, waardoor de wind een belangrijke rol kan gaan spelen.

Parcours WK Ploegentijdirt

Via Kingsland Road wordt koers gezet terug naar de stad. De route gaat via Richmond National Battlefield Park, een herdenkingsplek voor de Amerikaanse burgeroorlog (Richmond was destijds hoofdstad van de Zuidelijke Staten). De renners zullen hier weinig oog voor hebben, de regie waarschijnlijk des te meer.

Het laatste deel van de ploegentijdrit is met afstand het zwaarst. Bij de oude wijk Shockoe Bottom krijgen de renners op Gouverneur Street nog een venijnig klimmetje (350 meter a 6,9 procent) voor de kiezen. Op de top volgt een haakse bocht naar links, waarna het nog 680 meter vals plat is naar de finish.

Het loont de moeite om met extra aandacht naar de finale te kijken. De ontknoping is namelijk hetzelfde als volgende week bij de individuele tijdrit en de wegwedstrijd.

Favorieten
Er staan dit jaar 28 teams aan de start en de ploegen mogen slechts zes renners opstellen. Ter vergelijking: in de grote rondes zijn dat er negen. De tijd van de vierde renner telt.

De teams hebben dit jaar voldoende gelegenheid gehad om te oefenen. Elke grote ronde kende dit jaar immers een collectieve rit tegen de klok. In de Giro (San Remo, 17,6 km) ging de zege naar Orica-GreenEDGE, terwijl in de Tour de France (Plumelec, 28 km) BMC de snelste tijd neerzette. De Amerikaanse formatie was in de Vuelta tijdens de geneutraliseerde strandrace naar Marbella (7,4 kilometer) eveneens de snelste. Daarnaast was er nog een ploegentijdrit in Romandië, welke werd gewonnen door Sky.

Foto: Sirotti

BMC – Foto: Sirotti

Titelverdediger BMC is dit jaar wederom de te kloppen ploeg. Met zeges in twee grote rondes toonde de rood-zwarte formatie aan het trucje nog niet verleerd te zijn en in eigen land zal het goed voor de dag willen komen. De selectie van de topfavoriet bestaat uit onder meer Taylor Phinney en Rhohan Dennis.

Etixx-Quick-Step moest vorig jaar genoegen nemen met een derde plek. De eerste twee edities ging de wereldtitel naar het team van Patrick Lefevere. Niki Terpstra was er zowel in Valkenburg als Florence bij, net als Tony Martin. De Duitser is ongetwijfeld weer de grote motor van de ploeg, maar in de voorbije wedstrijden gaf hij vroegtijdig op.

PIC535592622

Orica-GreenEDGE – Foto: Sirotti

Orica-GreenEDGE is een derde belangrijke kandidaat voor de titel. De ploeg eindigde tot nu toe ieder jaar op het podium, maar wacht nog op zijn eerste wereldtitel. Na twee zilveren plakken op rij gaat de Australische formatie voor winst. Oudgediende Svein Tuft dient als locomotief, terwijl ook Jens Mouris in het verleden heeft aangetoond deze discipline te beheersen. Ook Luke Durbridge en Michael Hepburn staan bekend als specialisten tegen de klok, terwijl de ploeg ook van de explosiviteit van Michael Matthews kan profiteren. Wordt de vierde keer scheepsrecht?

Astana heeft met onder meer Lars Boom, Luis Leon Sanchez en Kazachs kampioen Alexey Lutsenko enkele hardrijders in huis. De ploeg deed het dit seizoen vrij aardig in de rit tegen de klok. In de Giro werd het derde, in Romandië en de Tour vijfde. Tijdens de mondiale titelstrijd vorig jaar kwamen ze tot een twaalfde plaats. Een plek bij de beste tien lijkt realistisch, maar een podiumplek is niet erg waarschijnlijk.

Trek Factory Racing is normaal gesproken een ploeg om rekening mee te houden. Sterkhouder Fabian Cancellara ontbreekt echter dit jaar en dat scheelt behoorlijk. Renners als Stijn Devolder en Jesse Sergent dragen nu de ploeg. Een klassering tussen de vijfde en tiende plek lijkt het maximaal haalbare.

PIC542543641

Tinkoff-Saxo – Foto: Sirotti

De selectie van Movistar herbergt drie nationale kampioenen tegen de klok. Jonathan Castroviejo veroverde de nationale titel in Spanje, terwijl Adriano Malori en Alex Dowsett dat deden in respectievelijk Italië en Groot-Brittannië. Malori en Dowsett maakten vorig jaar deel uit van de ploeg die als zesde eindigde en een vergelijkbare prestatie behoort dit jaar opnieuw tot de mogelijkheden. Ook Tinkoff-Saxo beschikt met Manuele Boaro, Maciej Bodnar, Michael Rogers en Deens kampioen Christopher Juul-Jensen over enkele erkende hardrijders.

Bij het Britse Sky ontbreken de nodige grote namen. Chris Froome en Richie Porte zijn niet van de partij, net als Geraint Thomas. Oudgediende Vasil Kiryienka is de motor van de ploeg. Hij is samen met Salvatore Puccio de enige renner die ook in Ponferrada aan de start stond. Twaalf maanden geleden eindigde de Britse formatie nog als vierde, maar het zou een verrassing zijn als deze prestatie dit jaar geëvenaard kan worden.

LottoNL-Jumbo - foto: Sirotti

LottoNL-Jumbo – foto: Sirotti

Lotto Soudal beschikt met onder meer Jurgen Van den Broeck en Thomas De Gendt over de nodige kleppers en is één van de ploegen die in aanmerking komen voor een positie bij de beste tien. LottoNL-Jumbo hoopt het beter te doen dan vorig jaar, toen het als Belkin op een veertiende plaats eindigde. In vergelijking met twaalf maanden geleden is de selectie op vier van de zes plaatsen gewijzigd. Enkel Maarten Tjallingii en Wilco Kelderman waren er vorig jaar ook bij. In plaats van Martijn Keizer, Stef Clement, Robert Wagner en Rick Flens rijden Jos van Emden, Robert Gesink, Tom Leezer en Sep Vanmarcke. Ploegleider Mathieu Heijboer hoopt op een plek bij de beste acht, iets wat de ploeg dit seizoen enkel in de Vuelta lukte.

Clement heeft bij zijn nieuwe werkgever IAM Cycling gezelschap van onder meer oud-werelduurrecordhouder Matthias Brändle en Frans tijdritkampioen Jérôme Coppel. De Zwitserse formatie mikt op een plek bij de beste tien. Giant-Alpecin beschikt over onder meer Tom Dumoulin. Kan hij zich na een zware Vuelta opnieuw opladen?

Favorieten volgens WielerFlits
**** BMC
*** Etixx-Quick Step, Orica-GreenEDGE
** Tinkoff-Saxo, Movistar, IAM Cycling
* Sky, Astana, Giant-Alpecin, LottoNL-Jumbo

Voorlopige deelnemerslijst (Cyclingfever)

Weer en TV
Aanstaande zondag is het in Richmond zonnig met een gemiddelde temperatuur van 26 graden.
Er wordt geen regen voorspeld. De wind komt uit het noordoosten en is met windkracht vier vrij krachtig.
Het weer in Richmond

In Richmond is het zes uur eerder dan hier. De ploegentijdrit zal verreden worden tussen half acht en half tien ’s avonds. De koers zal worden uitgezonden door Sporza op Canvas. De uitzending zal rond 20.00 uur kort onderbroken worden voor het Journaal. Daarnaast is het te volgen via het YouTube-kanaal van de UCI en via een livestream op de website van de NOS.

[poll id=”115″]

RIDE Magazine
65 Reacties
18-09-2015 23:32
Ach de arrogantie van de Rabello aanhangers is ook niet van de lucht.

Makkelijk, een niet herstelde Dumoulin tegen de "bever".
Die valt nog in een trainingsritje richting parcours.

In het zuiden van Nederland wonen de ekte ekte, geen verkapte schaatsers.
18-09-2015 23:36
Ik verwacht ook veel van Orica inderdaad. Tuft en Mouris zijn alleen wel diesel, dus voor die twee geldt dat voorbeeld misschien niet. Daarnaast zou het laatste klimmetje ze misschien op kunnen breken.
18-09-2015 23:38
@oscarito
Arrogantie? Die ploeg is inmiddels de underdog der underdogs. Als ze Giant verslaan doen ze het goed, en dat zit er best in.
18-09-2015 23:39
@ oscarito; vanwaar de insteek om in de voorbeschouwing van de ploegentijdrit er een wat enge GA vs. TLJ van te maken? Ik betwijfel of die ploegen echt zo relevant zijn voor zondag. Laat staan of de onderlinge verhouding dat is.
18-09-2015 23:44
Ten Dam;
Je weet toch wel beter?
18-09-2015 23:51
@jan jansen
Hoe bedoel je? Sommigen kijken nog steeds naar die ploeg alsof het het oude Rabo-bolwerk is, en trappen er daarom tegenaan.

Uiteraard is dit geen strijd tussen LottoNL en Giant, maar ik schat LottoNL wel iets hoger in, op papier. Voor de 8e plaats, welteverstaan.
19-09-2015 00:06
@tendam Gelukkig zijn het "sommigen"en anderen dus niet.
Toch wel vreemd dat ook die door mij al vaker omschreven notoire TLJ defenders toch vaak de belachelijke term Rabello steeds weer gebruiken.
Blijft dus ook voor anderen behalve @jan jansen moeilijk om onderscheid tussen periodes en visies te vinden.
Nu hier niet verder op ingaand, maar dan on topic voor zondag.
Moeilijk in te schatten, maar ik verwacht TLJ en Giant Alcepin beiden tussen 7 en 10. Wie de "prestige";) strijd wint, ditmaal denk ik TLJ.
19-09-2015 00:10
Lekker belangrijk wat tlj en dat Duitse team gaan doen... Ik gok op wk winst voor Martin, Terpstra en hun mannen
19-09-2015 01:42
Dit zal wel winst voor Bretagne-Séché Environnement worden.
19-09-2015 08:52
Etixx voor BMC, 3 Movistar, 4 Orica, 5 Astana. Daarna LottoNL, Sky, Katusha, IAM en Trek in willekeurige volgorde voor de volledige top 10
19-09-2015 09:29
@West: geen Tinkoff?
19-09-2015 09:57
Ik vind dat ze Tom de eerste 10 km niet moeten laten gas geven.In het begin eerst de beukers,en dan de souplesse met 4 man.
19-09-2015 10:19
Wordt gewoon uitgezonden op Sporza hoor. Van 20u10 - 21u40 op Canvas.
19-09-2015 10:20
Niet op tv? Kan je toch niet voorstellen.

[i]Edit redactie: Wij hebben het veranderd in de VB. Sporza zendt het live uit.[/i]
19-09-2015 11:08
Met hoeveel man dienen ze de eindstreep te overschrijden?
19-09-2015 14:03
Blijft verbazingwekkend om ploegen door de bocht te zien gaan met slechts twee liggend op het stuur. Scheelt tientallen sec maar waarschijnlijk durven ze niet.
19-09-2015 14:50
Doe niet zo raar, schipper. Minuten scheelt het!
19-09-2015 14:58
Doe niet zo raar wieltje, een halve sec kan het verschil maken, zal niet voor het eerst zijn en dan wordt het weer balen.
19-09-2015 20:07
@schipperaar

Om dan Ă  la Sky met z'n allen op de grond te vliegen en de komende 6 maanden niet meer op een fiets te zitten. Topsport is een gok.
19-09-2015 20:49
@se
Ok, maar zoek de 10 verschillen eens tussen Saxo, Bmc en Lotto. Tgv tov boemeltrein.
19-09-2015 21:03
Heb jij foto's die op dezelfde plek gemaakt zijn? Dan kunnen we echt vergelijken
19-09-2015 21:14
@vlek
Nee, maar mis toch een beetje stroomlijn en eenheid, geen kritiek, zou nie durven, gewoon een waarneming. Gaat teslotte om seconden.
19-09-2015 21:19
Natuurlijk, maar als je verschillen wil zoeken dan zou ik dat doen aan de hand van vergelijkbare foto's. Nu loop je het risico dat je een foto in een oplopende bocht in de laatste twee kilometer, gaat vergelijken met een momentopname op een lang recht stuk in het begin van de tijdrit. Ik zie de meerwaarde niet.
19-09-2015 21:27
Je kan best gelijk hebben, maakt nie uit, kan best de laatste bocht voor finish zijn en ieder op zijn tandvlees zit , we sien t wel morgen.
19-09-2015 22:01
Zelfde foto's: [url=http://www.sirotti.it/foto6/PIC547382WM.jpg]BMC[/url] en [url=http://www.sirotti.it/foto6/PIC547481WM.jpg]Tinkoff[/url]. Oh en [url=http://www.sirotti.it/foto6/PIC547471WM.jpg]Giant[/url].

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine