Witte trui Louis Barré kan zomaar de nieuwe Wout Poels worden
Foto: Cor Vos
woensdag 11 juni 2025 om 16:40

Witte trui Louis Barré kan zomaar de nieuwe Wout Poels worden

Louis Barré rijdt een sterk seizoen, en heeft daar in het Critérium du Dauphiné een vervolg aan gebreid. In de derde etappe schoof hij knap mee in de vlucht met Mathieu van der Poel en de latere winnaar Ivan Romeo, om vervolgens op plaats drie in de stand en plaats vier in de voorlopige stand te komen staan. Dat vraagt om een kennismaking met de 25-jarige tweedejaarsprof.

Nadat Barré in de zomer van 2022 de stap zette van het clubteam uit zijn thuisstad, U Nantes Atlantique, naar Arkéa-B&B Hotels, maakte hij daar een jaar later meteen indruk in de Coupe de France. Aan het einde van dat jaar toonde hij in de Tour of Guangxi ook dat hij op WorldTour-niveau iets te zoeken heeft.

De grote doorbraak kwam echter pas nadat Intermarché-Wanty hem deze winter wist in te lijven. Sportief manager Aike Visbeek geloofde in Barré. “Hij heeft altijd al sterk gereden, maar daar nooit een echte beloning voor gehad”, stelt Visbeek. “Wij bouwen met hem door, en op die manier blijft hij stappen zetten.”

Barré tussen de wereldtop – foto: Cor Vos

In het huidige peloton zijn veel renners op hun 25e al lang volledig doorgebroken, maar Barré is een laatbloeier. In het geval van Barré is dat niet onlogisch: hij begon met atletiek en kwam sowieso al vrij laat in de koers. Maar toen in 2020 voor het eerst van het grote werk bij de beloften kwam proeven, brak hij bij een koers in het Baskenland zijn knieschijf. Barré was ruim anderhalf jaar buiten strijd en liep zo de nodige achterstand op.

Net daarom denken ze bij Intermarché-Wanty dat Barré nog groeimarge heeft. Iets wat dit seizoen alleen maar wordt bevestigd. “Het strafste was zijn zesde plaats in de Amstel Gold Race, tegen de wereldtop”, weet Visbeek. “Hij is echt goed bezig. Ook in de Ronde van Romandië en veel Franse koersen wist hij al te bevestigen.”

Hoewel hij nu uitblinkt in de Dauphiné, moeten we volgens Visbeek geen volgende Franse Tourwinnaar in Barré zoeken. “Hij is meer een Ardennenman. Ik wil hem geen puncheur noemen, want een inspanning van tien minuten kan hij ook heel goed. Hij is een type zoals Wout Poels. Geen klassementsman, en dat is ook niet het doel voor de komende Tour de France.”

RIDE Magazine
7 Reacties
11-06-2025 17:29
De nieuwe Wout Poels worden, wie droomt er daar nu niet van …
    11-06-2025 19:04
    Ja, stel je voor. Een monument winnen, etappes in grote rondes. Dan kun je beter de volgende Rickaert of Meintjes worden toch?
    11-06-2025 23:34
    Tuurlijk. Respect voor de carrière & erelijst hoor. Maar het is gewoon een grappige naam om als referentie op te geven. Kan je ook Jelle Vanendert, Nick Nuyens of Oliver Zaugg als voorbeelden nemen.
    11-06-2025 23:44
    De quote komt ook wel van een Nederlander natuurlijk, niet zo vreemd dat die een Nederlandse renner noemt ter referentie. 1 van de meest succesvolle Nederlandse renners dan nog van de laatste jaren.
11-06-2025 21:58
Haha Wout Poels. Da s echt het figuur waar elke jonge renner van droomt om ooit ook maar half zo goed te worden als Poels. Ik zou dan toch die andere Wout verliezen als “voorbeeld”.
    11-06-2025 22:20
    Lijkt mij een totaal ander type dan Wout van Aert.

    Poels overigens niet onderschatten. 26 profkoersen gewonnen incl. monument, rit in Tour en Vuelta (overigens tegen Van Aert en Evenepoel) en destijds voor Froome wat Kuss is bij Visma.

    Leuke kerel trouwens, en na de 2 kampioenen Van der Poel en Dumoulin 1 van de beste Nederlandse renners van de laatste jaren. Moet wat mij betreft niet echt onder doen voor Mollema, hoewel die naast Lombardije ook een tweede grote klassieker heeft gewonnen met San Sebastian. Terpstra ook in die categorie wellicht?
11-06-2025 22:21
Nou LBL staat bij mij ieder geval veel hoger in de prijslijst als MSR. Voor de rest staat Woet natuurlijk vele malen hoger in de pikorde. Maar ik denk wel dat heel veel renners blij zouden zijn met het palmares van Woutje Poels.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine