Witse Meeussen en Alicia Franck winnen eerste Europese veldrit van het seizoen
Alicia Franck op archiefbeeld - foto: Cor Vos
zondag 14 september 2025 om 18:05

Witse Meeussen en Alicia Franck winnen eerste Europese veldrit van het seizoen

Witse Meeussen en Alicia Franck zijn uitstekend begonnen aan het nieuwe veldritseizoen. In het Nederlandse Mechelen was Meeussen duidelijk de sterkste in de wedstrijd voor elitemannen, terwijl Franck de vrouwencross naar haar hand wist te zetten.

De klassementscrossen laten nog een hele tijd op zich wachten en sommige veldrijders werken zelfs nog de laatste haltes van hun wegcampagne af, maar toch was het Nederlandse Mechelen dit weekend al gastheer van de Europese seizoensopener. Het parcours van de Kleebergcross was niet veranderd ten opzichte van vorig jaar. Decor van het parcours is het voetbalterrein van de lokale trots RKMVC.

Alleen de start- en finishstrook zijn geasfalteerd, voor de rest is de 2,6 kilometer lange ronde onverhard. 1800 meter gaat over weilandgras en 650 meter over bospaden. Daarnaast is er ook een zandpassage, een off-camberstrook en is de Kleebergcross bekend vanwege de beruchte wetzone, een waterstrook waarbij je soms wel tot je knieën in het slijk zakt. Het was de enige trage passage in een verder overwegend snelle cross.

Bij de elitemannen hoopten de veldritliefhebbers op een spannende tweestrijd tussen Witse Meeussen en Mees Hendrikx, maar de Belg bleek in Mechelen een maatje te groot. De renner van de opleidingsploeg van Alpecin-Deceuninck soleerde naar de zege. Hendrix moest als runner-up bijna veertig seconden toegeven. Met Arthur Soontjens (3e) stond er nog een tweede Belg op het podium.

In de cross voor elitevrouwen maakten de Belgische dames tevens de dienst uit. Voor de start waren de meeste ogen nog gericht op de Nederlandse Lauren Molengraaf, maar zij moest duidelijk haar meerdere erkennen in Alicia Franck en Kiona Crabbé. De ervaren Franck bleek na meer dan vijftig minuten crossen de sterkste.

Shirt for ODRC EENDAG
RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.

RIDE Magazine