Winnares olympisch goud gaat nu in bobslee naar Olympische Winterspelen
Een opvallende carrièreswitch voor Kelsey Mitchell. De Canadese baanwielrenster veroverde in 2021 in Tokio olympisch goud op de sprint, maar gaat nu als bobsleester naar de Olympische Winterspelen van Milaan.
De 32-jarige Mitchell maakte jarenlang deel uit van de wereldtop in het baanwielrennen. Zo won ze legio Canadese en Pan-Amerikaanse titels op de baan, veroverde ze een bronzen WK-medaille op de sprint, maar haar absolute hoogtepunt volgde in 2021. Dat jaar werd ze namelijk Olympisch kampioene op het onderdeel sprint, door in het Velodroom van Izu af te rekenen met de Oekraïense Olena Starikova.
“Nadat ze als baanwielrenster opnieuw had deelgenomen aan de Olympische Spelen, nu in Parijs, ontdekte ze een nieuwe uitdaging en passie in het bobsleeën. Na een korte periode als schaatser in de zomermaanden, maakte ze volledig de overstap naar het bobsleeën”, schrijft Team Canada op zijn social media-kanalen.
“Ze heeft hard geknokt om een plek in de nationale selectie te bemachtigen en nu is ze op weg naar Milaan-Cortina als een zeldzame dubbel-Olympiër, die zowel aan de zomer- als de winterolympiade heeft mogen deelnemen. Haar reis maakt deel uit van een groter verhaal.”
Dit bericht op Instagram bekijken
Mitchell kan niet wachten om in actie te komen als bobsleester. “Ik heb er ontzettend veel zin in. Het voelt nog wat onwerkelijk. Ik ben 32 jaar en nog een rookie in deze sport. Ik kon echter altijd rekenen op steun en dat voelt echt geweldig. Ik ben ontzettend dankbaar voor deze kans.”