Wilco Kelderman komt net tekort voor ritzege in Giro: “Uiteindelijk was Plapp gewoon sterker”
foto: Cor Vos
zaterdag 17 mei 2025 om 18:38

Wilco Kelderman komt net tekort voor ritzege in Giro: “Uiteindelijk was Plapp gewoon sterker”

Wilco Kelderman speelde een hoofdrol in de achtste etappe van de Giro d’Italia. De Nederlander was een van de sterkste renners in een grote kopgroep, maar moest uiteindelijk genoegen nemen met een tweede plaats, achter winnaar Luke Plapp. Laatstgenoemde was ‘gewoon sterker’, stelde de renner van Visma | Lease a Bike na afloop.

“Ik had op zich wel een goede dag”, zei Kelderman na afloop in een korte reactie bij Eurosport. “Maar het was wel lastig. Ik was in het begin al een paar keer meegesprongen en dat kostte al redelijk veel energie.”

Dat Kelderman nog zo dicht bij de etappezege zou komen, had hij ’s ochtends niet gedacht. Toen kampte hij namelijk nog met een verkoudheid. “Ik voelde me ’s ochtends niet zo goed, maar toen we eenmaal bij de beklimmingen kwamen ging het een stuk beter.”

Uiteindelijk nam hij zelfs het intiatief. “We zaten met zijn zessen toen ik ging. Het was een goede situatie, maar de rest aarzelde. Dus probeerde ik het zelf maar. Maar ja, uiteindelijk wint de beste op dit parcours. Luke was gewoon sterker vandaag.”

RIDE Magazine
19 Reacties
17-05-2025 17:53
Mooi om Wilco weer eens op het scorebord te zien staan. Blijft gek dat hij nog nooit een rit heeft gewonnen, is niet traag.
17-05-2025 18:25
Well done Wilco. In tegenstelling tot Woet van Aert. Woet heeft aangekondigd aan te vallen. Deed-ie ook, maar het ziet er simpelweg niet uit. Hoe een groot renner is verworden tot een bibberende krabbelaar. Hopelijk tijdelijk.
    17-05-2025 19:14
    Die bibberende krabbelaar zal je sneller dan je denkt bewijzen dat je het verkeerd hebt.
    17-05-2025 19:18
    Men gunt Van Aert altijd de wereld, maar maakt hem ook met de grond gelijk als hij niet de sterren uit de hemel rijdt. Ik denk dat zijn eigen teleurstelling groot genoeg is zonder zure wielerflitsreacties
    17-05-2025 21:16
    Bene fatto Wilco, tijdens de Giro zou naast Nederlands dat verfoeilijke Engels hier verboden moeten.
17-05-2025 19:42
Wint ie een keer een sprint, is het voor de tweede plek... Maar goed gereden dat wel.
17-05-2025 21:40
Tsja Alfred je hoeft niet te kijken hoor. Bovendien ergeren de lezers van WF zich misschien ook al 15 jaar aan jouw reacties, zou kunnen hé!
17-05-2025 18:30
blijven proberen Wilco!!
    17-05-2025 23:10
    Vallen en opstaan ;-)
17-05-2025 18:54
Heeft de koers heel veel gekleurd, misschien wel teveel. Zaten er veel te linkeballen in de kopgroep, waardoor er steeds demarages waren. Arietta van UAE was wel de grootste linkebal, zelfs in een groep van 3 was ie bezig.
    18-05-2025 07:21
    Ik denk dat Plapp de grootste linkebal was, vooral op de klim waar hij net voor de top demarreerde. Arrieta is nog jong en zat op het einde gewoon kapot.
17-05-2025 18:56
Ik zal de populariteitsprijs hier vandaag wederom niet winnen maar ik erger me al een jaar of vijftien aan de wielrenner Wilco Kelderman. Niet aan de mens, want hij lijkt me voor de rest een zeer sympathieke kerel.
    17-05-2025 20:03
    Fijn dat je dat hier vandaag even kunt delen dan.
    17-05-2025 21:00
    Dan ben ik toch wel benieuwd waarom, Alfred. Want ik zie heb weinig grootspraak hebben, weinig naar koersgedrag vertonen, geen gebaartjes maken, etc.

    Wel zie ik iemand die vaker rechtkrabbelt dan dat ie valt. En het blijft proberen.
    17-05-2025 21:23
    Hij heeft van die 15 jaar hooguit de helft gekoerst als gevolg van de vele valpartijen met flinke periodes inactiviteit als gevolg
    17-05-2025 21:40
    @Arie dat betekent dus dat hij 7 en een half jaar in de lappenmand heeft gezeten. Wat zijn je bronnen?
    17-05-2025 22:11
    Wat zit je dan dwars aan de renner Kelderman Alfred? Je irriteert je al 15 jr lang maar zegt niet waarom.
17-05-2025 22:53
Genoten van Kelderman. Deed alles goed, maar inderdaad, er was er één sterker. Geinig ook voor Ullisi, zo op zijn oude dag.
17-05-2025 21:05
Fotofinish

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine