Kelderman derde in Giro: “Ik zal over een week heel blij zijn met dit resultaat”

zondag 25 oktober 2020 om 17:18
Kelderman derde in Giro: “Ik zal over een week heel blij zijn met dit resultaat”

foto: Cor Vos

Wilco Kelderman wist vandaag zijn podiumplaats in de Giro d’Italia veilig te stellen. De Nederlander van Team Sunweb stond na afloop met gemengde gevoelens Eurosport te woord. “Ik ben aan de ene kant wel blij, maar aan de andere kant hebben we het wel op de slotdag verloren.”

Waar Kelderman zijn derde plek wist vast te houden, verloor zijn ploeggenoot Jai Hindley de roze trui aan Tao Geoghegan Hart. “Met twee man op het podium staan is goed, maar het voelt aan de andere kant ook wel vreemd. Als je me van tevoren had verteld dat ik op het podium zou eindigen, dan was ik heel erg blij geweest.”

“Ik zal over een week wel heel erg blij zijn met dit resultaat. We hadden een supersterke ploeg, wat ook enorm veel vertrouwen gaf”, aldus Kelderman, die het ook nog even had over ploegmaat Hindley. “Ik zag voor de start wel dat hij ontzettend nerveus was, maar dat is ook normaal. Je hebt natuurlijk de ambitie om het af te maken.”

“Jai heeft er alles aan gedaan en hij mag trots zijn op zijn tweede plaats. Wat ik nu ga doen? Ik ga nu flink aan het bier en genieten met de ploeg”, lacht Kelderman. “En daarna zien we het wel.”

Dit artikel delen:

53 Reacties

Mischa 25 oktober 2020 om 17:24

Proost!

Jean Dumas 25 oktober 2020 om 17:33

Gefeliciteerd Wilco.

FritsvanHoefelen 25 oktober 2020 om 17:41

Blij mee zijn. Zat niet meer in (hooguit de plek van Hindley)

KnightBiker 25 oktober 2020 om 17:41

+1 wilskracht in de Stelvio etappe was fantastisch om te zien: ook 1 van de weinige keren dat je aan Wilco zag dat het vechten was zo gebeeldhouwd als hij normaal op de fiets zit. Stylistisch ook wel een van de mooiste fietsers.

Man met de hamer 25 oktober 2020 om 17:46

Als je sommige volgers hier aanhoort zou hij beter zijn tong uit zijn muil kunnen laten hangen en heen en weer zwalken op de fiets. Dat ziet men dan aan voor karakter.

doorak 26 oktober 2020 om 13:00

Prima verwoord. Hij heeft eerder in de Giro een paar keer vol aangezet om verschil te maken nooit wetende of je dan ook echt een paar secondem wint, tientallen of meer dan een minuut. Het gaat erom dat je verschil probeert te maken op momenten dat je denkt dat anderen op hun max zitten of jij jezelf super voelt.

Dat deed hij een paar keer, wist op een moment dat er even niet meer in zat en gaf alles op de Stelvio. Om te winnen moet je dan net ook de mazzel hebben dat je net wel meekan zoals op de Stelvio of net zo’n dag ook superbenen hebt. Het verschil tussen winnen of een andere plek is soms zeer gering.

Volgens velen hier kan hij er niets van of mist de mentaliteit. Het feit dat hij podium rijd logenstraft al dergelijke nonsens.

LeDouche 25 oktober 2020 om 17:41

Hulde!

superkoppel 25 oktober 2020 om 17:42

Wilco is ook net een mens hè! Geniet ervan!

SteadyEddy 25 oktober 2020 om 17:44

Een goede verliezer na een mooie ronde. Zijn reactie siert hem.

SteadyEddy 25 oktober 2020 om 17:44

Een goede verliezer na een mooie ronde. Zijn reactie siert hem.

ProfrondeZevenbergen 25 oktober 2020 om 22:16

+1

Een podiumplek in een grote ronde is een bijzondere prestatie.

Limal 25 oktober 2020 om 17:45

Gefeliciteerd Wilco. Van ver terugkomen en een podium rijden in een grote ronde is iets waar je terecht blij mee mag zijn.

Man met de hamer 25 oktober 2020 om 17:48

Trots op Wilco. Het heeft even geduurd, maar nu dan toch op het podium van een ronde. Petje af. En ik neem er nu ook maar eentje.

horsm 25 oktober 2020 om 17:50

Mooie prestatie & eerlijke reactie van Kelderman.

hjjanssen1973 25 oktober 2020 om 17:59

Zeer sportief. De ploeg had toch echt het roze kunnen winnen. Normaliter blijft de knecht altijd bij zijn kopman.

Kelder is de Man 25 oktober 2020 om 18:00

Op het podium in 1 van de 3 rondes. In dik 100 jaar fietsen 1 van de weinigen in je land. Geniet ervan.. Proost idd.

TJ 25 oktober 2020 om 18:07

Lees op verschillende plekken dat hij de elfde NL renner is die op het podium staat van een grote ronde. Maar ik mis Mollema in die rijtjes. Waarom nemen ze hem niet mee, 3e in de Vuelta van 2011.

john 26 oktober 2020 om 08:00

Uit het oog uit het hart ,zal ik maar zeggen in het geval Mollema

Jacco van Stierop 25 oktober 2020 om 18:14

Kelderman was goed in vorm en dan is dit een resultaat dat dan haalbaar is.
Niet een renner van wie je spektakel mag verwachten, maar wel een stilist, er zijn maar weinig renners die mooier op de fiets zitten.
De Stelvio-rit zal nog lang gedenkwaardig blijven; hij plooit niet, rijdt naar het roze maar het verlies van de Giro zit er tevens aan vastgeklonken. Schitterend drama!

Wildebert 25 oktober 2020 om 18:20

Van harte Wilco! Podium is niet velen gegeven. Hoewel er aan de ploegtaktiek nog wel iets schortte, genoten van jouw optreden. Lekker doorgrohen, de winter in en volgend jaar weer lekker bor(h)ren.

marilise 25 oktober 2020 om 18:38

Gefeliciteerd Wilco en proost!

Veloburto 25 oktober 2020 om 18:56

Goed dat ie weggaat naar een ploeg waar ze hem misschien wel willen helpen als ie een grote ronde kan winnen

FritsvanHoefelen 25 oktober 2020 om 19:48

Bora gaat alles op alles zetten voor de kopmannen. Dat zagen we deze Giro. Ze gingen vol voor de etappes van Sagan

Eddy Vroemm 25 oktober 2020 om 19:14

Prima prestatie van Wilco. Hij heeft deze vreemde Giro echt gekleurd. Als enige aangevallen in de eerste week en daarna niet opgegeven op de epische etappe op de Stelvio. Jammer dat de ploegleiding hem niet steunde. Hoop dat dit alles een impuls is voor zijn verdere carrière. Heb er van genoten. Go Wilco.

Fietsman 25 oktober 2020 om 19:17

Alles bij elkaar is het gewoon heel erg knap. Het leek er even op dat hij kon winnen maar er waren toch gewoon 2 beter. Dan kun je zeggen dat hij misschien had kunnen winnen als alles perfect was gegaan voor hem maar dat is wielrennen nou eenmaal. Bij niemand loopt alles perfect. Er worden fouten gemaakt en beslissingen kunnen niet jouw kant op vallen. Het waren in ieder geval 3 geweldige weken. Het was geen giro met de alles grootste namen maar toch was het vermakelijk.

Gilberto 25 oktober 2020 om 19:24

Bier? Toe maar! Ik zie Wilco eerder aan een glas yogi drink, met een rietje :D
Zonder gekheid, mooie prestatie knul, proberen dat ‘zonde’-gevoel uit te bannen en gewoon vol trots terug kijken naar deze podiumplek

Treenert 25 oktober 2020 om 20:14

Dit is nou precies de reactie die hem past.
Als je nu al kunt zeggen dat je er over een week blij mee bent. Kom op zeg, daarom winnen wij Nederlanders ook relatief zo weinig.
Hij had hier kunnen (ms wel moeten) winnen en dat is niet gelukt. Daar mag/moet je best wel een tijdje knap ziek van zijn. Een 3e plek is mooi maar telt niet. Niet om geschiedenis te schrijven, zie de 3e plaats van Mollema.

Vlinder 25 oktober 2020 om 20:42

Dat vind ik altijd een beetje gek; ‘een derde plek telt niet’. Die telt zeker wel en al helemaal in een eindklassement, jij onthoudt het misschien niet maar veel anderen wel. En het allerbelangrijkst; hij onthoudt het zelf en daar is hij topsporter voor. Hij sport niet voor of vanwege het publiek (past ook totaal niet bij zijn ingetogen karakter) maar voor zichzelf.

on topic; Het is een fantastische prestatie, zeker gezien hij door zoveel moeilijke periodes is gegaan en keer op keer terug moest vechten op weer op topniveau te komen. Met mijn fanbril op blijft bij mij het gevoel wel een beetje knagen dat er met meer steun (Hindley zich laten opofferen) sowieso een tweede en heel misschien toch een eerste plek in had gezeten. Maar dan doe ik eigenlijk Hindley ook tekort. Die reed uiteindelijk sterker. De ploeg heeft het risico verspreidt en wellicht daarmee de eerste plek verloren. Al was Hart zeker met de combi Dennis misschien in alle scenario’s sterker gebleken. Een Hindley had op het vlakke nooit dat kunnen doen wat Dennis voor Hart kon. In ieder geval was het een schitterende Giro en een wonder dat hij is uitgereden.

doorak 26 oktober 2020 om 13:11

Sprak Treenert, zelf een gepatenteerd veelwinnaar.

Tuubke 25 oktober 2020 om 20:31

Geniet van je biertje Wilco, je hebt het dik verdiend! Achteraf weten we allemaal hoe het had gemoeten, maar zelfs dan was er niet meer dan garantie tot de voordeur. Na veel blessureleed op het podium van een grote ronde, dat is wat telt. Vooruit kijken dus: deze eerste keer smaakt vast naar meer, voor jou en voor je volgers. Volgende keer een treetje hoger – of twee….

Bianchista 25 oktober 2020 om 20:43

Wat zal het bier smaken. En wat zal hij blij zijn dat hij zijn laatste koers heeft gereden voor deze ploegleiding. Hebben hem laten vallen als een baksteen.

josemanuelfuente 25 oktober 2020 om 20:49

Proficiat Wilco!!!

Headlines

Materiaalzone

Populair