Wilco Kelderman behoudt roze trui: “Ik kijk uit naar morgen, de laatste zware dag”

vrijdag 23 oktober 2020 om 17:33
Wilco Kelderman behoudt roze trui: “Ik kijk uit naar morgen, de laatste zware dag”

foto: Cor Vos

Wilco Kelderman gaat in de roze trui beginnen aan het slotweekend van de Giro d’Italia. De kopman van Team Sunweb kende een rustige dag op weg naar Asti, omdat de rit ingekort werd tot 124 kilometer en de vluchters mochten strijden om de ritzege. “Het was heel koud en regenachtig, maar toch heb ik ervan genoten”, vertelt hij na afloop.

“Het was een speciale dag. Ik heb elke minuut genoten, het is heel bijzonder om in de roze trui te rijden”, zegt Kelderman over zijn debuut in de roze trui.

De beslissende kopgroep reed al vroeg in de etappe weg. BORA-hansgrohe wilde de vluchters nog terughalen, maar dat bleek een mission impossible. Kelderman vond dat wel prima. “Voor mij maakte het niet veel uit. Er was een goede groep weg en BORA stopte met de achtervolging, omdat zij het gat niet konden dichten. Toen hebben wij het peloton gecontroleerd om veilig over de streep te komen.”

Zaterdag wacht de laatste bergrit, zonder de Agnello en de Izoard, maar met drie keer de klim naar Sestriere. “Ik kijk uit naar morgen, de laatste zware dag. Ik zal alles geven en dan zien we wel wat er gaat gebeuren in de tijdrit naar Milaan”, kijkt de klassementsleider vooruit.

‘Koude temperatuur vormt een risico voor de renners’
Kelderman sprak zich bij de Italiaanse tv ook nog uit over het protest van de renners om de etappe, oorspronkelijk 258 kilometer, in te korten. “Het weer was echt verschrikkelijk vanmorgen”, zei Kelderman na afloop. “Deze koude temperaturen vormen voor het immuunsysteem van de renners een risico. Wij als renners wilden dat de rit ingekort werd en we zijn RCS dankbaar dat ze deze beslissing genomen hebben.”

Dit artikel delen:

46 Reacties

Wildebert 23 oktober 2020 om 17:38

Wat is hem dit gegund! Mooi dat ie ervan genoten heeft. Morgen zien we wel weer.

Wim Kruithof 23 oktober 2020 om 17:40

“elke minuut genoten,” wat een prachtvent is het toch.

Normaal kijk ik uit naar een beslissende bergetappe, maar dit keer niet. Ben er beetje bang voor, wil er niet aan, heb er vrees voor… maar wel het type vrees, dat me aan de buis vastklemt denk ik.

Wildebert 23 oktober 2020 om 17:42

Succes Wim. Gewoon er op dezelfde manier in meegaan als Wilco. Strijden en kijken hoe ver hij komt. Mocht het niet lukken, dan moet hij wel net als gister tot het gaatje gaan. Meer valt niet te doen. Rustig slapen en dat de beste moge winnen.

Merlinappa 24 oktober 2020 om 07:05

Waarom ben je bang dat Wilco tijd gaat verliezen? Die man is ijzersterk. Rijdt effectief een solo van 40km, wordt 5e en verliest net iets meer dan twee minuten op renners die 30 van die 40km in het wiel van een menselijke brommer hebben gezeten. Al dat doemdenken slaat nergens op.

HF2013 24 oktober 2020 om 10:04

Zonder grote pech eindigt ie sowieso op een prachtige plek. Of dat het hoogste treetje is, moeten we ff afwachten.

fietsvriend 23 oktober 2020 om 17:42

Zo blij als een kind met de trui (en ‘the full kit’ vandaag) – ben nog steeds vrolijk van het NOS filmpje. Spannend voor morgen.

Edwinn 23 oktober 2020 om 17:43

Mooi interview inderdaad. Pfff, wordt heel spannend morgen (maar vergeet overmorgen ook niet, met kleine verschillende moet het ook nog allemaal goed gaan in de TT). Ik duim voor Wilco!!

Ab Normaal 23 oktober 2020 om 17:43

Kijken of ze bij Sunweb nu wel een fatsoenlijke strategie hebben morgen.
Neem aan dat ze een renner in de vroege vlucht meesturen. Dat gaat Ineos zeker doen.

S. Morgenstern 23 oktober 2020 om 17:45

Meer dan gegund na die geweldige prestatie van gisteren. Morgen nog één keer knallen.

fietsvriend 23 oktober 2020 om 17:50

Besef begint steeds meer in te dalen. Kelderman heeft gister gewoon 45km solo in de achtervolging gereden.

S. Morgenstern 23 oktober 2020 om 17:56

Ja, en het grootste deel tegen een ontketende Dennis. Helemaal met alles wat erbij kwam (weg)kijken eromheen en alles wat er de rest van zijn carrière is gebeurd, maakt de dag van gisteren één van de mooiste Nederlandse wielerprestaties van de laatste jaren.

Chippen 23 oktober 2020 om 17:51

het was een solo-actie van adam hansen, wilco.

deze uitspraak maakt van jou een verwend nest die uit de giro had moeten stappen, aldus wat internethelden

Wildebert 23 oktober 2020 om 18:30

Lekker laten gaan die totaal onbelangrijke en zelf meestal minder presterende internethero’s. In ons totaal gekke landje doe je het toch nooit goed.

Ward 23 oktober 2020 om 17:51

Hoezo laatste zware dag?

Spake Breekerd 23 oktober 2020 om 18:23

Snap dat ook niet, maar aan de andere kant een goed teken. Kennelijk ziet hij de tijdrit met vertrouwen tegemoet .

Veloburto 23 oktober 2020 om 18:28

Nou ja, 15km is toch niet echt een zware dag

krypton 24 oktober 2020 om 10:14

Omdat ie zondag nog twintig minuutjes hoeft te fietsen.

TeamNL 23 oktober 2020 om 18:15

Heerlijk om Wilco in de roze trui te zien rijden. Zoals gisteren gezegd, wat heeft die jongen tegenslag gehad in zijn carrière. Dit nemen ze hem gewoon niet meer af.

Een grote ronde krijgt de winnaar die het verdient. In dit geval is zowel Hart als Kelderman niet door een omstandigheid op achterstand gereden, gewoon puur wie het snelst fietst.

Op naar morgen… go Wilco!

Plato 23 oktober 2020 om 18:21

Mooie teksten, het is hem zeer gegund! Dit weekend alles geven en dan zien waar het schip strandt. Hij mag trots zijn op zijn prestaties deze Giro.

sudlowe 23 oktober 2020 om 18:23

Wat zou de tactiek volgens jullie moeten zijn van sunweb morgen?

Veloburto 23 oktober 2020 om 18:28

Kopgroep laten rijden en met zn allen in het wiel van hart

SnellePelle 23 oktober 2020 om 18:30

Op de 2e klim Hinley laten demarreren. Blijft hij weg pakken ze mogelijk met hem roze, en kan Wilco hem zondag terugnemen.

Plato 23 oktober 2020 om 18:36

In een voor Kelderman zo hoog mogelijk -en gelijkmatig- tempo omhoog de klim van de Sestriere controleren lijkt mij het verstandigst. In vergelijking met donderdag is het een aanzienlijk minder steile klim, volgens mij eerder vergelijkbaar met de slotklim van woensdag, dat moet te doen zijn voor Kelderman en Sunweb. Als de koers oncontroleerbaar wordt kan je overwegen Hindley in de aanval sturen om Hart te forceren en dan moet Kelderman hopen dat hij de schade beperkt kan houden door bij te blijven (zoals afgelopen zondag). In principe moet ook dat voor Kelderman te doen zijn.

Maar belangrijker dan de tactiek zijn de benen van Kelderman. Als hij niet veel verslechtert moet hij de laatste bergetappe kunnen controleren, anders wordt het überhaupt een moeilijk verhaal. Mentaal oogt hij in elk geval bijzonder sterk, dat is toch alvast een goed voorteken.

Wildebert 23 oktober 2020 om 18:40

Eens met Plato. Kelderman heeft meer kans in de tijdrit dus volledig voor hem gaan. Mocht hij echter voelen dat het niet lukt/gaat, moet hij het (collegiale en in teambelang) signaal geven aan Hindley om full gas te gaan. Je wint door risico’s te nemen.

Prima Facie 23 oktober 2020 om 19:21

Grote groep laten rijden.

Als Dennis en Hart wegrijden zoals op Stelvio (Kelderman moet lossen) Hindley mee laten gaan en zelf zo snel mogelijk Hart aanvallen.

Als Hart demareert, Hindley taak geven om met Kelderman in wiel gat te dichten. Als dat niet lukt, moet Hindley Kelderman achterlaten

Marco Willems 23 oktober 2020 om 19:38

Om te beginnen een kopgroep 10 min geven op het vlakke zodat de boni’s, voor laatste klim en aan de meet, weg zijn en een mannetje vooruit proberen te sturen. Als Kelderman vroeg zou breken dan Hindley met Hart mee en laten aanvallen steeds afremmen maar geen trap laten doen. Ze hebben het tactisch gister vergooid om het een relatief makkelijke dag te maken. Zou als Wilco zijnde ook even naar Bora bellen met verzoek Fabbro mee te sturen in de vlucht en te laten helpen.

AdZ 23 oktober 2020 om 18:34

Ineos gaat hier het initiatief nemen en Hindley mag hopen dat ie eraan kan blijven hangen. Als Kelderman eraf moet dan wordt t pas echt penibel voor Sunweb mbt de tijdrit zondag.

Hopen maar dat Kelderman en Hindley niet allebei nog een tik krijgen van die koude afdaling van de Stelvio zonder jas gisteren. Goh, wat was dat een amateuristisch geklooi zeg …

Pascal De Kooning 23 oktober 2020 om 18:48

Ben benieuwt morgen. Ik heb er eerlijk gezegd niet zo’n goed gevoel over. Hoop dat ik er naast zit!

Robbiebier 23 oktober 2020 om 18:48

Morgen gaat ineos elke keer zo hard mogelijk de sestriere op rijden,en dan billen knijpen of wilco bij kan blijven.
Hindly laten aanvallen,GOO WILCOOO

j Broeders 23 oktober 2020 om 19:03

Net als wat de Ineostrein altijd deed, met zijn allen vooraan t peloton gaan rijden in de beklimming van sestriere, maar dan niet achter elkaar, maar naast elkaar :-)

Vlinder 23 oktober 2020 om 19:22

Hahahaha ik vind het een uitstekend plan! ;-)

Franco Ballerini 23 oktober 2020 om 19:13

Lekker de benen losgereden vandaag. Kelderman wint morgen de etappe en wordt zondag keurig derde in de tijdrit.

KennyKlimmen 23 oktober 2020 om 19:40

Noatradamus-award voor jou wanneer je gelijk krijgt.

Santiago Blanco 23 oktober 2020 om 19:46

Pas op voor Bilbao!!! Die kan er ook zomaar nog tussenuit glippen…Ineos gaat dan kijken naar Sunweb…te lang wachten betekend foute boel!! Come on Wilco, its showtime!!!

FritsvanHoefelen 23 oktober 2020 om 19:58

Toi toi toi!

peterwinnen 23 oktober 2020 om 20:21

Succes jong. Tot dusver volop genoten van deze ronde en van Wilco. Maak het af.

Joaquim Agostinho 23 oktober 2020 om 21:03

Hopelijk is hij goed hersteld, morgen goed doorkomen en zondag zegevieren zou fantastisch voor hem zijn!!

castelinni 23 oktober 2020 om 21:06

Een groepje voorop laten gaan en zorgen dat er 2 van sunweb mee zitten . Bij voorkeur Haga en Oomen zodat die in de finale nog kunnen assisteren .

Dion 23 oktober 2020 om 21:07

Groep wegsturen , ineos moet achtervolgen voor de bonis, team is opgebrand voor de laatste klim en Sunweb laat de kopgroep vooruit en komen met z’n allen binnen. Makkie.

Jean Dumas 24 oktober 2020 om 09:59

INEOS zal waarschijnlijk niets willen laten wegrijden, maar zal lastig zijn met die lange aanloop. Er zal dus wel een groep wegrijden, maar binnen schootsafstand, verwacht ik.

Peter Lippens 23 oktober 2020 om 21:25

en wat dan met de afsluitende tijdrit, remember Roglic ;…

Dion 23 oktober 2020 om 21:28

Het lijkt me niet dat 1 van de 3 belagers nog even een dokter bezoekt. Dit itt pogacar.

lander luypaert 24 oktober 2020 om 00:00

Zielige reactie Dion. Zit blijkbaar nog diep.

Dion 24 oktober 2020 om 07:16

Yup. En er worden hier zoveel zielige opmerkingen gemaakt dat ik ook wel eens mag.

Lance4eva 23 oktober 2020 om 21:54

Wilco Kelderman rijdt met rugnummer 181. Komt goed dit.

Jean Dumas 24 oktober 2020 om 09:56

Hij moet nog leren zijn kaarten voor de borst te houden als koersleider. Zijn mening over het doorrijden van Hindley hoeft de pers niet te weten, zijn mening over het inkorten van de rit van gisteren ook niet. Allemaal ruis.

Headlines

Materiaalzone

Populair