Wereldkampioene Lotte Kopecky zegeviert voor de tweede keer in Strade Bianche
Lotte Kopecky heeft de Strade Bianche voor vrouwen gewonnen. De renster van SD Worx-Protime won de sprint à deux tegen Elisa Longo Borghini in de straten van Siena. Demi Vollering mocht als derde mee op het podium. Voor Kopecky was het de tweede keer dat ze kon zegevieren in de Strade Bianche Donne.
De Strade Bianche voor vrouwen telde dit jaar 137 kilometer, een kilometer meer dan vorig jaar. Net zoals bij de mannen zijn er dit jaar meer hoogtemeters. Het aantal onverharde stroken is twaalf, goed voor zo’n 40 kilometer stof happen. Al viel dat laatste goed mee, want door de regen van de voorbije dagen lagen de stroken er wat nat en zwaar bij.
Kopgroep met Nederlanders
Een vroege vlucht hebben we niet te zien gekregen. Een aantal teams, waaronder Fenix-Deceunick, Lidl-Trek en Uno-X Mobility, namen al snel de controle over. De eerste aanvallen kwamen er op een zestigtal kilometer van de streep. Een groep van elf, met daarin onder meer Mischa Bredewold, Riejanne Markus, Yara Kastelijn en Amber Kraak, reed weg. Hun voorsprong steeg naar de minuut, maar ook het peloton stond niet stil.

Kopecky reed een alerte koers – foto: Cor Vos
Vollering en Longo Borhini opent finale
Kraak, Markus en Alena Amialiusik bleken de beste benen te hebben in de kopgroep en rukten zich los. In het peloton zette SD Worx-Protime zich samen met Lidl-Trek op kop. Af en toe kwam er een tempoversnelling, maar uiteindelijk bleef het uitgedunde peloton nog flink wat kilometers bij elkaar. Het laatste gaatje werd uiteindelijk gedicht – op 21 kilometer van de streep – door Elizabeth Deignan en Amanda Spratt.
De toppers begonnen eraan op 18 kilometer van de streep. Demi Vollering en Elisa Longo Borghini schudden voor de eerste keer écht aan de boom, waardoor de kopgroep steeds verder uitdunde. Marianne Vos en Katarzyna Niewiadoma slopen aandachtig mee, maar het viertal werd weer tot de orde geroepen.
Lidl-Trek versus SD Worx-Protime
Op Le Tolfde legde Niewiadoma haar troeven op tafel. De wereldkampioene gravel trok flink door, waarna alleen Vollering, Kopecky, Longo Borghini en Shirin van Anrooij konden aanhaken. Het viertal draaide niet goed rond, maar in de achtervolging kwam er niemand meer terug. De winnaar zat vooraan.

Kopecky en Longo Borghini in de finale – foto: Cor Vos
Van Anrooij moest er vervolgens af na een nieuwe prik van Vollering. De andere drie konden wel volgen, waarna Kopecky het dan weer probeerde. Deze keer sprong Longo Borghini op het wiel en moest Niewiadoma, met Vollering in haar wiel, het gat dichten. Niewiadoma slaagde er echter niet in om het gat te dichten – een aantal rensters konden zelfs terugkeren -, waardoor Longo Borghini en Kopecky voor de overwinning konden strijden. Het verschil met groep twee was wel nooit groter dan 20 seconden.
Strijd in laatste kilometer
Het duo reed samen naar de laatste kilometer. Longo Borghini verzorgde het tempo, maar Kopecky sprong op 500 meter van de streep impressionant uit het wiel. De wereldkampioene was duidelijk de sterkste en soleerde naar de zege. Longo Borghini moest vrede nemen met de tweede plaats. Vollering klopte elf tellen later Niewiadoma in de sprint voor plaats drie. In de top-10 vonden we met Van Anrooij (zesde), Markus (zevende) en Vos (negende) nog drie Nederlandse rensters terug.
(Advertorial)

ELB doet gewoon precies wat ze moet doen in de finale, rijden voor de 2e plaats. Als ze haar benen stil houdt gaan Vollering Niewadoma haar sowieso ook nog verslaan
Maar ik denk indien Kopecky een andere nationaliteit had, dat je zou spreken van een magistraal stukje tactisch vernuft, koersinzicht en killersinstinct.
Echt hoe dom zijn die ploegleiders van (ditmaal) Lidl-Trek ...
Echt welke oelewapper was daar vandaag de ploegleider van dienst?!?
Waarom zou ze buiten het podium eindigen als ze gewoon in het wiel gaat zitten bij Kopecky? Je gaat er van uit dat Kopecky dan ook de benen stil zou houden, maar die zou echt Vollering niet terug hebben laten komen. Uit de wind blijven en alles zetten op één aanval was de meest voor de hand liggende tactiek.
Fantastische coureur in het klassieke werk, ook in de heuvels.
Maar in het echte hooggebergte heeft ze nog niet getoond de beste ter wereld te zijn.
Opvallend dat Pieterse toch iets tekort komt op de weg, ook t.o.v. Van Anrooij. Is natuurlijk nog maar 21, maar denk dat ze bij echte ambities op de weg toch iets anders zal gaan moeten trainen in de winter. Als ze op de mountainbike ook net iets tekort komt op WK en OS, wordt het nog een dilemma waar je je in de zomer op moet richten en hoe je je winter daar het beste op kan inrichten.
Al was de enige optie voor Longo Borghini om te winnen sowieso alleen aankomen en dat ging SD Worx nooit toelaten. En aangezien Kopecky geen beste dag had, leken haar kansen tegen Kopecky dan mogelijk nog groter dan tegen Vollering.
1. de macht van de Amerikaanse kapitalisten van Discovery die zelfs bepalen in welke landen Sporza niet mag uitzenden
2. ploegleiders hebben nog niet geleerd hoe ze het beste tegen SD Worx kunnen koersen. Vandaag blonk Lidl wel heel erg uit in domheid, maar ook Canyon en Fenix reden allesbehalve slim
Wel mooi om Vollering ouderwets nog een paar beurtjes te zien doen in de 2e groep toen het tempo eruit dreigde te gaan.
Misschien had Longo Borghini beter Vollering meegenomen, maar dat heb je niet zelf in de hand.
Respect maar weer voor Kopecky horend dat ze niet haar allerbeste benen had. Mooie overwinning voor haar.
Voor mij echt een raadsel hoe de ploegleiding van Trek Ladies ooit door de sollicitatie is gekomen. Het zou mij niet verbazen als ze iemand aangenomen hebben met een SD worx t-shirt aan.