Wereldbeker veldrijden blijft voor verdeling zorgen, maar de toon is gematigd
Foto: Fotopersburo Cor Vos
Niels Bastiaens
dinsdag 18 november 2025 om 18:30

Wereldbeker veldrijden blijft voor verdeling zorgen, maar de toon is gematigd

Interview Vernieuwing in veldritland ligt altijd lastig en de Wereldbeker is niet toevallig het beste voorbeeld. De nieuwe invulling van organisator UCI en inrichter Flanders Classics – met focus op de kerstperiode – viel een jaar geleden niet bepaald in goede aarde bij de meeste crossploegen, maar zijn de geesten nu meer gerijpt? Als we de toon van de crossers mogen geloven, misschien wel.

Lucinda Brand, een renster die sowieso vrijwel overal opdraaft, gaf in haar interview na de Flandriencross van Hamme al een tipje van de sluier weg. “Net zoals vorig jaar rijd ik niet alle Wereldbekers, maar wel een groot deel”, aldus de Nederlandse, die benadrukte dat er een heel blik nieuwe renners zullen instromen om hun kans te grijpen in die wedstrijden. “Dat is ook het leuke”, aldus de voormalige wereldkampioene.

Haar ploegmanager Sven Nys was een jaar geleden een van de grootste criticasters van het regelmatigheidsklassement. Het grootste verbeterpunt, in zijn vrij harde feedback? “De opeenvolging van wedstrijden die veel te kort op elkaar zitten, maakt dit klassement een onmogelijke zaak. Volgens mij is er met het huidige concept geen ruimte om het volledige klassement te doen. Als ze iets vroeger waren begonnen, was dat wel mogelijk geweest. Dat is een heel jammere zaak”, klonk het toen.

Pas half november beginnen, is volgens Nys veel te laat. Daarnaast hekelde hij de manche in Besançon, Zuid-Frankrijk, in volle kerstperiode. Nys vreesde dat niemand die verre verplaatsing zou willen maken en kreeg daar ook deels gelijk in. De UCI en Flanders Classics namen die feedback mee en ze plaatsten Flamanville in de Wereldbeker ten koste Besançon, bovendien veel vroeger in de winter.

Gematigde Nys
Enkele dagen voor de start van de Wereldbeker 2025-2026 in Tábor hebben we Nys als ploegmanager van de Baloise Glowi Lions nog eens naar zijn mening gevraagd, en daaruit blijkt dat hij nog altijd geen grote fan is. “Voor mij blijft het veel te compact. De Wereldbeker zou – net zoals de twee andere regelmatigheidsklassementen – veel meer over het seizoen verspreid moeten zijn, zodat de pure crossers en hun ploegen niet meer in het nadeel zijn”, blijft de belangrijkste ’take’ van de tweevoudige wereldkampioen.

Michael Vanthourenhout gaat opnieuw voor eindwinst – foto: Fotopersburo Cor Vos

Dat Flanders Classics vijf Wereldbekers en drie Superprestiges in een tijdspanne van 16 dagen in december stalt, kan er voor Nys maar moeilijk in. Anderzijds merken we dat zijn toon meer gematigd is. “Er zullen veel organisatoren in die periode teleurgesteld achterblijven”, vreest Nys. “Af en toe moeten renners toch een beetje energie kunnen tanken, en dan zijn die 12 manches kort na elkaar te veel. Maar het is wat het is. We hebben een jaar geleden al op een bepaalde manier gereageerd en er is intussen weinig veranderd.”

Dat wil niet zeggen dat de wereldkampioen alle wereldbekercrossen niet respecteert. “Het klassement is voor ons geen doel op zich, maar specifieke crossen kunnen dat natuurlijk wel zijn. De cross in Tábor ligt Thibau (Nys, red.) bijvoorbeeld goed.”

De Belgische kampioen en belangrijkste pion in het team van Nys heeft inderdaad allesbehalve een anti-Wereldbekerprogramma opgesteld. Nys doet acht van de tien manches: alleen Koksijde (die hem niet ligt) en Cabras (wanneer hij op stage is) werden geschrapt.

Mettepenningen blijft fan
Jurgen Mettepenningen, de ploegmanager van Pauwels Sauzen-Altez Industriebouw, toont zich net als de voorbije jaren een grote voorstander van het klassement. Met Michael Vanthourenhout en Eli Iserbyt won hij ook de twee meest recente edities. Hij ziet een tegenovergesteld effect van wat Nys beschrijft. “Juist doordat het klassement zo laat begint, zullen meerdere jongens alles rijden. Dat is anders als je die wereldbekermanches in het begin van het seizoen legt.”

Mettepenningen wil de rekening van de organisatoren niet maken, maar ziet ook voordelen van de nieuwe aanpak van de UCI en Flanders Classics. “Een gebalde Wereldbeker heeft iets meer cachet. En, je moet ook begrip hebben voor de organisatoren. Een cross organiseren in oktober is financieel veel moeilijker. Onze intentie is om opnieuw alles te rijden en dankzij onze regelmaat het klassement opnieuw te winnen.”

RIDE Magazine
2 Reacties
19:09
FC zitten nu eenmaal vast in dat wurgcontract met de UCI…het aantal WB crossen is al gereduceerd maar om het niet te laten doodbloeden kunnen ze niet anders dan het opeen te proppen in een nu al veel te drukke periode. Dat de toppers én de subtoppers gewoon onmogelijk overal kunnen aantreden zal ze uiteindelijk verplichten om te spreiden en nog verder te reduceren. In deze formule is het geen relevant klassement maar bijna een prijs voor diegenen die van reizen houden…
19:03
De toon aerts ?

Om te reageren moet je ingelogd zijn.