Weg naar Parijs-Roubaix ligt open: E3 Saxo Classic schrapt Tadej Pogacar van deelnemerslijst
foto: Cor Vos (archief)
woensdag 26 maart 2025 om 08:17

Weg naar Parijs-Roubaix ligt open: E3 Saxo Classic schrapt Tadej Pogacar van deelnemerslijst

De wielerliefhebbers keken er reikhalzend naar uit: een eerste seizoensclash tussen Tadej Pogacar, Mathieu van der Poel én Wout van Aert. Komende vrijdag leek de E3 Saxo Classic het decor van een eerste duel tussen de ‘Grote Drie’, maar Pogacar heeft zich van de voorlopige deelnemerslijst laten schrappen. Dat heeft de organisatie bevestigd.

“Natuurlijk had ik hem liever aan de start gezien”, geeft organisator Jacques Coussens aan bij Het Laatste Nieuws. “We zullen nog moeten afwachten wat de schrapping van zijn naam op de voorlopige deelnemerslijst effectief zal betekenen. Maar we zijn zeer blij dat alle andere toppers, zoals Wout van Aert en Mathieu van der Poel, zeker wél al aan de start verschijnen.”

“Een opdoffer? Er staan nog heel wat toppers aan de start”, relativeert Coussens de (mogelijke) afwezigheid van de wereldkampioen in gesprek met Sporza. “Je houdt ook altijd rekening met afzeggingen door blessures of ziekte. Uiteindelijk is de keuze toch altijd aan de renners.”

De kans dat Pogacar dit jaar zijn debuut zal maken in Parijs-Roubaix, lijkt met de dag groter te worden, zeker nu zijn naam niet meer op de voorlopige deelnemerslijst van de E3 Saxo Classic prijkt. Als de kopman van UAE Emirates XRG start in Parijs-Roubaix, dan staat het ‘volgens bronnen binnen de ploeg’ vast dat hij zal passen voor de E3 Saxo Classic en Gent-Wevelgem, zo gaf Het Nieuwsblad eerder deze week al aan.

foto: Cor Vos

Klaar voor debuut in Parijs-Roubaix?
Vanuit de ploeg klonken eerder nog niet al te positieve geluiden over zijn deelname aan Parijs-Roubaix, nadat de wereldkampioen via een verrassende verkenning half februari een deelname aan de Helleklassieker probeerde te teasen. Bij UAE Emirates XRG is de angst groot dat een valpartij zijn Tourvoorbereiding in de war kan brengen en dat de deelname aan Parijs-Roubaix een te groot risico is.

Opvallend: Matxin Fernandez, de sportief manager bij de Emiratenploeg, zei bij Relevo vorige week dat de beslissing al is genomen. “Op sportief vlak hebben we beslist, maar het team moet dit nog communiceren. Al de rest is speculatie”, klonk het bij de sportieve leider.

Daarmee spreekt Matxin algemeen manager Mauro Gianetti tegen. Volgens de oud-renner zal de knoop een dezer dagen worden doorgehakt. “Het doel was om eerst Milaan-San Remo te doen en daarna op een rustige manier een beslissing te nemen over Parijs-Roubaix en naar de toekomst te kijken”, geeft de Zwitser aan in gesprek met de Britse website Cyclingnews.

In de RIDE Magazine Zomergids 2025 (€12,50) lees je een uitgebreid interview met wereldkampioen Tadej Pogačar. De Sloveen kwam spontaan naar de Alpecin Barbershop voor een knipbeurt en dat draaide uit op een interessant interview. Pogačar praat over het pakken van KOM's en het nastreven van nieuwe doelen. Bestel jouw exemplaar van het zomernummer 2025 van RIDE Magazine hier!!
RIDE Magazine
16 Reacties
26-03-2025 08:24
Denk dat het weer veel te maken heeft en gaat hebben met wel of geen deelname komende weken. Komende vrijdag grote kans op regen, zondag waterballet. Die wordt ook geschrapt. De Ronde gaat hij rijden vanwege de belangrijkheid van de grote koers.
Parijs Roubaix alleen als het droog is. Mijn bescheiden mening dus.
    26-03-2025 08:54
    Lijkt me een meer plausibele verklaring dan dat ze dit doen om Parijs Roubaix te kunnen rijden.

    De ploegleiding was al bang voor valpartijen en die angst zal na zijn schuiver in Strade alleen maar groter geworden zijn.
    26-03-2025 09:34
    hooguit 3mm regen op vrijdag, en niks op zondag. Prima koersweer, en we weten allemaal dat Pogacar geen renner is die kijkt op een millimeter meer of minder.

    Lijkt mij dat dit nog met zijn valpartij te maken heeft, denk dat ie nog niet helemaal is hersteld en met het oog op belangrijkere koersen en mogelijk Roubaix nog ietsje meer tijd wil nemen.
26-03-2025 08:32
Dat hij naar Roubaix gaat is groots. Dan is hij van plan om alle monumenten in het jaar te rijden. Dat naast de Tour, WK en Vuelta. Dat hij nu E3 en GW skipt neem ik voor lief. Go Pogi!
26-03-2025 08:33
Denk dat als hij afgelopen weekend iedereen makkelijk uit het wiel reed hier gewoon gestart was. Niveau Ganna VDP valt hem toch tegen denk ik. Daar komt dan ook nog eens WVA bij. Anders had hij deze ook even mee willen nemen denk ik en dat wordt nu toch lastiger. Plus dat hij misschien weet dat hij wat extra moet werken voor de ronde.
    26-03-2025 09:36
    We kennen Pogi toch niet als iemand die angst kent voor de concurrentie? Beetje raar om dat nu wel te veronderstellen.

    Of dit nu met Roubaix te maken heeft betwijfel ik eveneens; al mag die grap van hem wel of niet rijden nu wel beslecht worden wat mij betreft.
    26-03-2025 10:02
    @Txirrindularitza, heeft toch niets met bang zijn te maken, eerder met het feit dat je niet alles kan rijden zonder jezelf in de prak te draaien en geen prijzen te halen :-P Met PR erbij moet hij gewoon ergens anders een pauze inlassen om voldoende te herstellen en we mogen niet vergeten dat VDP ook gewoon piekt naar deze periode en erna de riem er af laat. Terwijl Pogacar vroeger is gestart, meer wedstrijden rijdt (en niet als figurant zoals VDP vaak doet) en ook langer gaat doorgaan, dus dat de ene rijdt en de andere rust neemt is vrij logisch.
26-03-2025 08:37
Hopelijk snel roubaix dan is deze grap over ..
26-03-2025 09:06
Tjonge, het hoeveelste bericht over een mogelijke deelname van Pogacar over PR is dit inmiddels? Wel jammer dat hij de E3 schrapt. Gent-Wevelgem zal ongetwijfeld volgen, want die koers ligt hem toch minder.
26-03-2025 09:18
Enorme soap aan het worden, maar ik zie hem gaarne in alle 5 de monumenten starten dit jaar. Al wordt winst in Roubaix moeilijk. Wel enorme cojones als hij überhaupt aan de start komt.

Een renner à l'ancienne zoals ik die nooit eerder zag in mijn leven. Straks naar de Tour voor eindwinst, en daarna de Vuelta, het WK en Lombardije in het najaar? Kan zomaar te veel hooi op zijn vork gaan nemen, daarom zie ik hem de Vuelta nog wel schrappen.

Jammer voor vrijdag, maar het kan wel een andere dynamiek geven aan de koers.
26-03-2025 09:26
Los van het feit dat hij waarschijnlijk geen zin heeft om mogelijk voor een tweede keer binnen een week de achterkant van VDP te zien, acht hij zijn winstkans in de RvV waarschijnlijk het grootst. Dus alle ballen op RvV. Een deelname aan PR lijkt me uitgesloten, te grote kans op valpartijen.
26-03-2025 09:48
Het zal vanwege het weer zijn, denk ik. Is GW ook al opgegeven of staat die er nog op? Roubaix lijkt me echt uitgesloten of het is om blij te zwaaien aan de start en als een Tietema voor de gein wat aan het hek te rammelen of zo? Hoe meer zon des te groter de startkans.

Vind het wel ontzettend zonde, moet ik zeggen.
26-03-2025 09:52
Tadej niet aan de start. Mathieu zit met decompressie na de winst van Milaan-San Remo. De weg ligt open voor Wout.
    26-03-2025 10:00
    Klinkt als een droom voor Wout.......kan zomaar werkelijkheid worden,
    maar evenzo kan het uitdraaien op een nachtmerrie voor Wout en zijn believers.
    26-03-2025 10:05
    Sowieso gaat er geen decompressie zijn, dat zou nefast zijn voor de rvv en pr, die houden de boel gewoon scherp tot na het laatste hoofddoel van het voorjaar/seizoen. Ik had het niet gedacht want ik gokte op Pogacar msr en de rvv en Mathieu pr, maar nu denk ik eerder dat Mathieu msr en pr gaat scoren met zijn huidige scherpte met een 40% winstkans in de rvv tov 60% winstkans voor Pogacar. Maar Pogacar gaat sowieso wel twee gt's scoren dit jaar en grote kans het WK ook nog als kers, en LBL en het monument van de vallende bladeren.
    26-03-2025 10:25
    "Maar Pogacar gaat sowieso wel twee gt's scoren dit jaar". 'Sowieso' zou ik niet durven te zeggen...
    1) Wint hij de Tour wel?
    2) Start hij dit jaar wel in de Vuelta? Om dan daarna ook nog eens het WK en Lombardije te rijden? Wordt een heel druk seizoen dan.

    Al die koersen moeten toch eerst nog gereden worden.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine