Weening: “Strijd tussen Jumbo-Visma en Ineos voordeel voor rest van het peloton”
De 72e editie van het Critérium du Dauphiné staat vooral in het teken van de strijd tussen Jumbo-Visma en Team Ineos. “En dat is een voordeel voor de rest van het peloton”, zo denkt Pieter Weening namens het Amerikaanse Trek-Segafredo.
Jumbo-Visma is bezig aan een uiterst succesvolle periode. De Nederlandse formatie zag Wout van Aert zegevieren in Strade Bianche en Milaan-San Remo, maar de ploeg maakt ook indruk in het hooggebergte. Jumbo-Visma rekent anno 2020 op een indrukwekkende klimtrein, in de hoop Team Ineos het vuur aan de schenen te leggen in de komende Tour.
Pieter Weening kijkt als oud-renner van Rabobank met bewondering naar Jumbo-Visma. “Het is mooi om te zien dat nu twee ploegen hetzelfde kunnen doen. We hadden eerst alleen Team Ineos, nu komt Jumbo-Visma daarbij. En dat is een voordeel voor de rest van het peloton”, zo vertelt Weening in gesprek met de NOS.
“Jumbo-Visma en Ineos gaan straks toch naar elkaar kijken”
“Deze ploegen gaan straks toch naar elkaar kijken. Bovendien is het altijd afwachten wie het beste heeft gepiekt. De Dauphiné is leuk, maar het moet straks gebeuren in de Tour. Je weet niet wie bezig is aan de beste voorbereiding. Je probeert het als ploeg zo goed mogelijk te doen, maar je kan ook te vroeg of te laat pieken.”
“Ik kijk echter wel met respect naar Jumbo-Visma. Primož Roglič is gewoon outstanding en dan heb je nog Steven Kruijswijk, Tom Dumoulin en Wout van Aert. Die laatste kan ook alles. Het is niet verrassend dat ze zo goed rijden. Het zat er al lang aan te komen. Ze hebben nu een aantal goede renners die hebben laten zien dat ze het kunnen. Dan heb je gewoon een geweldige Tourploeg.”
Dan bedoel ik als neutrale wielerliefhebber die van aanvallend koersen houdt.
Ik blijf niks vinden dat 1 ploeg 1 voor 1 longen uit lijf rijd en dan terug laat zakken.
En dat het dus geen 1 tegen 1 is
Roglic is veel explosiever en aanvalslustiger. Daarmee hoeft hij niet altijd zijn hele trein op te laten branden tot de laatste kilometers. Hij kan ook zelf ten aanval gaan, zoals hij ook al veelvuldig heeft gedaan.
Ik voorzie uiteindelijk toch een man-tegen-man gevecht zonder veel knechten, zeker in de laatste week als je duizenden hoogtemeters per dag maakt. Dan is het gewoon de sterkste die wint.
De knechten die er nog wel waren, zijn Kuss en Martinez, waarbij laatst genoemde geen kopman meer bij zich had.
Daarnaast missen (t.o.v. de tour) hier wat meesterknechten in Poels, Mollema en I.Izagirre (en misschien meer, heb het niet nagezocht).
Ik verbaas me meer dat er enkele "toppers" misten, dan dat er niet meer knechten nog bijzaten.
Maar in het grotere plaatje: ik zit ook niet te wachten op Team Sky in zwartgele pakjes, hoe mooi het ook zou zijn als TJV de hoofdvogel afschiet dit jaar. Uiteindelijk is wielrennen het mooist als het koersverloop onvoorspelbaar is, winnaars verliezers worden en verliezers winnaars.
En ik hoop stiekem dat het meer-kopmanen principe gaat leiden tot DQS achtig koersgedrag, door 1 van de sterke mannen mee te laten openen ipv met z'n allen samen zo hard mogelijk naar de finish fietsen. De kaarten uitspelen, ipv de troeven zo lang mogelijk achter de hand houden.
En dan wordt het wel degelijk een mooi kijkspel!
1: zo hard mogelijk samen blijven fietsen met de hele ploeg, om uiteindelijk met het grootste aantal over te blijven en het met de sterkste af te maken.
2: kopman in de vroegere ontsnappingen mee laten glijden, om anderen te laten werken.
Sky/Ineos was altijd van aanpak 1. Benieuwd of 1 van deze teams ook aanpak 2 durft toe te passen, want dan wordt het pas echt interessant.
Anders is het beeld van de afgelopen week wat we gaan zien in de Tour: twee ploegen die zo hard rijden dat niemand durft of kan aanvallen, waarna je hooguit in de laatste twee kilometer nog wat strijd ziet.
En dan is in feite al het beeld van de afgelopen jaren.
Verwacht alleen dat er met die moordende tempi op kop van de wedstrijd, weinig ruimte overblijft om nog een uitwringspurt te bewerkstelligen ter overwinning van de etappe. De maximale vermogens worden door alle treinpassagiers benut bij te blijven zodat er geen conducteur meer de ruimte krijgt een fluitsignaal uit te blazen ter bereik van het eindstation.
Want iedereen kijkt wel enkel naar INEOS en TJV op dit moment, maar eigenlijk kunnen deze ploegen even goed meer dan stevige klimtreintjes op de rails zetten, als ze dat zouden willen.
Astana: Fuglsang - Vlasov - I.Izagirre - G.Izagirre - M.A.Lopez - Kudus - Lutsenko - L.L.Sanchez -Fraile - Rodriguez - ...
Bahrain: Landa - Poels - Teuns - Caruso - Bilbao - Valls - Pernsteiner - Padun - ...
Bora: Buchmann - Majka - Konrad - Postlberger - Schachmann - Muhlberger - Kamna - Grossschartner - ...
EF: Martinez - Higuita - Woods - Van Garderen - Uran - Caicedo - Carthy - Kangert - Powless - ...
UAE: Aru - Formolo - Ardila - Conti - Pogacar - De La Cruz - Dombrowski - Rui Costa - Henao - Polanc - Ulissi - ...
Moesten die ook alles op de Tour zetten zouden ze er toch ook lang moeten kunnen blijven aanhangen.