Tour de France korte tijd geneutraliseerd
maandag 6 juli 2015 om 16:12

Tour de France korte tijd geneutraliseerd

De derde etappe in de Tour de France is korte tijd geneutraliseerd na een zware valpartij. Dit is besloten nadat een valpartij ervoor zorgde dat er te weinig ambulances en doktoren beschikbaar waren, mocht er een nieuwe valpartij plaatsvinden. Dit bevestigt Luuc Eisinga

Op ongeveer zestig kilometer van de aankomst werd het Tour-peloton ging het helemaal mis. Op een brede weg in dalende lijn raakten een groot deel van het peloton betrokken bij een val.

Het incident werd veroorzaakt door de Fransman William Bonnet, die vermoedelijk het voorwiel van zijn voorganger aantikte. De Fransman van FDJ schoof meterslang over het asfalt. De renners achter hem konden hem niet meer ontwijken, waaronder Tom Dumoulin. De witte truidrager schoof over zijn buik het gras in. Hij is afgevoerd naar het ziekenhuis met een blessure aan zijn linker arm.

De koersleiding onderbrak de wedstrijd voor een klein kwartier. Op de eerste helling van de dag, de Côte de Bohissau, werd neutralisatie ingetrokken. Naast Dumoulin moesten ook onder andere Simon Gerrans en Dmitry Kozontchuk opgeven.

Lijst met slachtoffers etappe 3

[poll id=”70″]

RIDE Magazine
30 Reacties
06-07-2015 16:15
Nog nooit meegemaakt zoiets. De koers is geneutraliseert omdat er geen ambulances meer beschikbaar waren.
06-07-2015 16:15
Snap het wel maar wanneer wel en wanneer niet..... In elk geval duimen dat niemand blijvende gevolgen heeft
06-07-2015 16:18
Had imo ook in etappe 6, 2012 mogen gebeuren.
06-07-2015 16:19
Terecht commentaar bij Sporza; wat voor consequenties gaat deze beslissing hebben? Wanneer wel en wanneer niet neutraliseren? Het lijkt nu een logische keuze, maar als je er langer bij stilstaat zie je het arbitraire en -misschien zelfs- onrechtvaardige van deze beslissing.
06-07-2015 16:19
Heftige valpartij. Vooral omdat een paar renners zich ook nog eens om die paal heen vouwen. Hopelijk blijft het bij betrekkelijk lichte verwondingen voor allen
06-07-2015 16:21
bizar.
06-07-2015 16:22
Doorrijden bij neutralisatie is diskwalificatie, toch?
06-07-2015 16:22
Altijd die valpartijen die de koers bepalen in de tour....
06-07-2015 16:24
Ik had me zo verheugd op een leuke tour, maar dat wordt wel een heel stuk minder zo
06-07-2015 16:25
Toch vind ik het de reinste koersvervalsing. Reactie Movistar richting de jury kan ik mij voorstellen.
06-07-2015 16:25
Dat was een reactie naar sky dacht ik
06-07-2015 16:31
Lefevre is tegen de neutralisatie... Wil iemand die man aub eens uit het wielerpeloton halen... Er liggen verbrijzelde botten op de weg... Wat een zielig ventje
06-07-2015 16:33
Geen ambulances is geen koers. Lefevre moet even nadenken. En die treintjes veroorzaken die ellende.
06-07-2015 16:34
@marathoner, er wordt niet gereden omdat de ambulances op zijn. lijkt me verstandig
06-07-2015 16:36
Goed dat er eens wat wordt gedaan bij valpartijen. Je kunt wel zeggen het hoort er bij maar daarmee los je deze capriolen die iedereen uithaalt niet op. En die opportunisten zoals Lefevere en Sky: de volgende keer als jullie eigen mannen liggen te creperen mogen jullie blij zijn dat de koers wordt stilgelegd. Het draagt er bij dat men eens bewust wordt van de risico's en de volgende keren als er zoveel man tegen de vlakte gaan gewoon weer stilleggen. Dan finishen we maar om 8 uur 's-avonds.

EDIT: Ah ik lees dat er wel 2 man van EQS er bij lagen. Fijne vent die Lefevere dan: gele trui voor Martin is belangijker dan 2 man die op de grond liggen.
06-07-2015 16:40
Wie krijgt nu punten voor de bergprijs bij die eerste doorkomst of niemand vanwege de neutralisatie.
06-07-2015 16:51
@pirazzi, niemand volgens Nos radio tour.
06-07-2015 16:54
Oké merci.
06-07-2015 17:07
Goed gedaan door de organisatie, terecht. Zij hadden door met welke snelheid het ging. Die ambulances is ook nog eens een goede reden.
06-07-2015 17:18
Lekker seizoen voor Gerrans. En wat een drama voor Tom. Nederland snakte enorm naar een gele trui.
06-07-2015 17:54
Op zich logisch dat het stil wordt gelegd, maar ik vind voor het eerst sinds tijden dat lefevre wel een punt heeft: wanneer wel stilleggen en wanneer niet? Als je bij een grote valpartij tijd verliest dan wordthet peleton stil gelegd en bij een kleine niet? op zijn zachtst gezegd is dat arbitrair.

Het echte probleem is natuurlijk het grote aantal valpartijen, wat kunnen we daar aan doen?
06-07-2015 18:05
Als dit niet in het reglement staat, dan ben ik het met Lefevre eens. Wanneer wel en wanneer niet? Dat moet van te voren duidelijk zijn.
Achteraf heeft Lefevre al heel vaak gelijk gekregen.
06-07-2015 18:10
@koffiemolen, gewoon onderzoek doen naar oorzaak van de valpartij. Deze was duidelijk vermijdbare fout van renner die zich gedachteloos laat afzakken. Net als in de F1 onderzoeken en afstraffen. Dan gaat men ongetwijfeld beter opletten.
06-07-2015 18:25
@ Rondo
Ik denk niet dat het zo makkelijk is. Hivert heeft nu met zijn blessure een veel zwaardere straf dan welke jury hem ooit zal geven. Meestal zijn de veroorzakers zelf ook behoorlijk slachtiffer en toch blijft het gebeuren. Redelijk onoplosbaar ben ik bang. Hoogstens terug te dringen door kleinere pelotons, maar ook dan zal het blijven gebeuren.
06-07-2015 18:30
Als inderdaad geen ambulances meer achter het peleton zaten is niet meer dan logisch dat werd geneutraliseerd. Lijkt me dat zo'n situatie gewoon in de regelementen staat en anders heel snel erin moet komen.
Je moet er toch niet aan denken dat er nog zo'n valpartij zou zijn geweest en dan geen dokters reden achter het peleton.
En Lefevre, tja. Zou hij ook zo hebben gereageerd als er Etixx renners bij hadden gelegen.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine