Wedstrijdarts Dwars door Vlaanderen buiten levensgevaar na ernstige botsing met wagen Soudal Quick-Step
Dwars door Vlaanderen 2024 gaat de boeken in als een erg incidentrijke editie. Naast de veelbesproken valpartij met topfavorieten Wout van Aert en Mads Pedersen raakten ook twee volgwagens in de karavaan van de mannenwedstrijd betrokken bij een zware botsing. Daarbij was onder meer een wedstrijdarts betrokken. Hij werd buiten levensgevaar naar het ziekenhuis gebracht volgens Het Laatste Nieuws.
Op een van de wegen tussen Kluisbergen en Ronse kwam de volgwagen van de wedstrijdarts in botsing met een wagen van Soudal Quick-Step. De dokter was op dat moment op de weg terug naar de karavaan, nadat hij een tijd lang hulp moest bieden bij de massale valpartij met onder meer Van Aert, Pedersen, Jasper Stuyven en Biniam Girmay.
Als gevolg van de botsing belandde de dokterswagen in een greppel naast de weg. De brandweer was nodig om de wedstrijddokter uit een benarde situatie te bevrijden, waarna hij buiten levensgevaar naar het ziekenhuis werd gebracht. De chauffeur van de Soudal Quick-Step-wagen bleef ongedeerd, meldt HLN.
De mannenwedstrijd van Dwars door Vlaanderen had weinig hinder van deze botsing in de karavaan. De vrouwenkoers had meer last ervan, want door de hulpverlening bij het ongeluk was een deel van de route niet begaanbaar. De wedstrijd werd een tijd geneutraliseerd, zodat een omleiding geregeld kon worden. Na een pauze kon Dwars door Vlaanderen hervat worden, waarna Marianne Vos won.
https://twitter.com/MatMitchell30/status/1773040041024966994?s=20
Want wat er in vrijwel elke koers met de volgwagens gebeurt is eigenlijk te bizar voor woorden. Ploegleiders die én aan het sturen zijn, én aan het praten met een renner, én op een schermpje in hun auto aan het kijken zijn, etc, etc. Ik vind het eigenlijk een godswonder dat er nog nooit een renner zichzelf heeft doodgereden tijdens het terugkeren tussen de volgwagens. Het is volkomen genormaliseerd maar zou dat helemaal niet mogen zijn.
- langzamere fietsen (zelfs athletiek en zwemmen hebben het steeds sneller aan banden gelegd)
- tijdritfiets exit
- er moet iets als een 'bureau etudes accidents' komen voor erge ongevallen zoals de twee van vandaag. En die moeten ook met een publiek rapport komen wat er precies gebeurd is en met maatregelen om dat in de toekomst te voorkomen).
- nog maar één fiets per wedstrijd (je mag een wiel wisselen en een kleinigheid als ketting en bij uitzondering een neutrale vervangfiets)
- einde ploegauto's achter de renners. De ploegleiders gaan maar in de 'pits' aan de finish zitten, en een bescheiden aantal mensen van de ploeg aan de rand van de weg
- gebruik van oortjes wordt flink aan banden gelegd en in ieder geval kan de renner niet meer vragen wat ie moet doen
Verder moet er direct een studie komen naar de veligheidsaspecten van de schijfremmen. Mijn beeldresolutie was veel te slecht om te zien waar de crash van vanmiddag 'in fine' door veroorzaakt werd, maar veel te vaak rijden de renners veel te dicht bij elkaar (om maar te profiteren van slipstream etc.) en veel te snel totaan een gevaar omdat ze rekenen op hun remmen voor het geval dat. Maar als er dan ook maar iets tussen de spaken komt gaat het goed mis.
Ik zal het allemaal nog wel een aantal keren herhalen en het verder uitwerken.
En @Jim, u schrijft het spotttend, denk ik, maar kijk naar het koningingenummer van de olypische spelen, de 100m heren; het broekje is wat strakker en iets langer, maar in essentie is alles hetzelfde als een eeuw geleden met strikte contole geen individueel voordeel te halen uit de schoenen.
Wielrennen van toen was echt endurance, je kon een pauze nemen voor een kop koffie, die band verwisselen was minder penaliserend.
Het is sport. Geen wedloop.
Ik zou mijn zoon niet willen zien wielrennen. Dat is een groot probleem wat serieus genomen moet worden.
Ik denk alleen dat “minder snelle fietsen” niet realistisch is. Het wielrennen heeft al moeite om een duurzaam inkomens model te vinden, een streng systeem op fiets ontwerp zou sponsoring voor fiets fabrikanten veel minder interessant maken.
Ik denk niet dat de kleine veiligheidsvoordelen van minder snelle fietsen opwegen tegen dat inkomensverlies.
Als nu ook de volgers dat voorbeeld gaan volgen is het tijd om de overweging te maken om op volledig afgesloten circuits te gaan rijden, zonder volgauto’s, milieuvriendelijker, betalend publiek, optimaal beveiligd… iets, maar deze formule is nefast voor de toekomst van de sport…
In elke andere beroepsgroep komt na zo een dag op zijn minst een onderzoek…
Morgen is het gewoon weer ergens koers…
1. Meer beschermende kleding. Waarom nog steeds een flinterdun shirtje en broek die bij de minste schuifer enorme schaafwonden veroorzaken. Motorrijders hebben veel betere bescherming.
2. Fietsen: gebruik technieken om fietsen bewust langzamer te maken: bredere banden, meer weerstand, etc..
3. Afdalingen: stel neutrale zones in om het gekkenwerk te beperken voor stijle afdalingen, gevaarlijke omstandigheden en slecht weer.
4. Sprints: alleen nog maar aankomsten bergop :-)
Maar als er daar ééntje tussenzit die met een tevreden blik naar de afgelopen weken heeft gekeken, is ie helemaal van de pot gerukt.
Ik herhaal maar even, de moeder van dé Mathieu van der Poel heeft haar zoon *publiekelijk* gevraagd (gesmeekt) om niet zo af te dalen als Pidcock.
En wat denk je dan dat de moeder van Jantje de Boer zegt : "Wielrennen? Ach mijn jongen, ga toch padelen of dammen, of desnoods voetbal".
Dat is slecht voor de fabrikanten.
Ik heb al vaker een metaphoor met de autosport gemaakt en ik probeer het nog maar een keer. De 24 uur van Le Mans. Die heeft, net als de Tour trouwens, echt ook wel haar periodes van weinig aandacht gehad, maar bloeit nu weer.
Met Ferrari, Porsche, BMW, Peugeot en spoedig Aston Martin en wellicht Bugatti.
En toch.
Om maar met mjn stokpaardje te beginnen : tragere auto's. Het snelheidsrecord van 407km/h stamt al uit de jaren 90. Het zou makkelijk naar de 450km/h kunnen met de huidige technologie. Maar dat willen ze niet vanwege de dodelijke ongelukken en de negatieve publiciteit die daarmee gepaard gaat (zoals wielrennen niet zou moeten willen dat renners met 105km/h zo ongeveer in hun blootje een berg afdalen).
Er is geen snelheidsbeperker, het is een combinatie van meerdere regels die maken dat de snelheid beperkt blijft tot een kleine 300km/h en vooral 3 1/2 minuut rondetijd :
- maximum 700pk (terwijl de fabrikanten al naar de 1600-2000 pk gaan)
- zwaardere auto's
- en vooral, minder (vaak dure) niche-technologie
- en grote reductie van specifieke aerodynamica
En toch, Ferrari en Italie waren als een kind zo blij met de winst van de 24 uur, vergelijkbaar met die
van Raikonen in de F1 en de pecuniaire winst van het merk Ferrari schoot omhoog.
Ergens begrijp ik niet dat er niet meer druk is dat het wielrennen ook die kant op gaat.
Ik ben er persoonlijk van overtuigd dat met een minder aerodynamische combinatie mens-fiets met minder foefjes en met remblokjes, Gino Mäder nog steeds onder de onzen was.
Ik heb al eerder gezegd dat zo'n 85km/h mijn streef maximum snelheid is en dan heb je de iets meer dan de helft van de kinetische energie van bij 105km/h.
Ik blijf erbij, het is sport. Als er een soort van exponentiele remming (aerodynamisch, rolweerstand, ...) is vanaf zo'n 50km/h blijft het voor iederen gelijk en wint nog steeds de beste.