“We zijn geschokt”, schrijven door UCI gediskwalificeerde teams in gezamenlijk statement
foto: Cor Vos
vrijdag 15 augustus 2025 om 14:32

“We zijn geschokt”, schrijven door UCI gediskwalificeerde teams in gezamenlijk statement

De vijf ploegen die door de UCI zijn gediskwalificeerd voor de Ronde van Romandië voor vrouwen 2025, hebben geschokt gereageerd op dat besluit. Canyon//SRAM, EF Education-Oatly, Picnic PostNL, Lidl-Trek en Visma | Lease a Bike trekken in een gezamenlijk statement op en geven hun visie op de gebeurtenissen van de laatste dagen en uren.

De vijf teams hadden om opheldering van de regels gevraagd omtrent het gebruik van het trackingsysteem, dat ze door de UCI verplicht werd. Volgens het vijftal heeft de bond gefaald gehoor te geven aan hun verzoek, ondanks dat Canyon//SRAM, EF Education-Oatly, Picnic PostNL, Lidl-Trek en Visma | Lease a Bike schrijven dat ze wilden meewerken aan de test met het GPS-systeem.

“We zijn geschokt en teleurgesteld over het besluit van de UCI om verschillende teams, waaronder het onze, te diskwalificeren voor de Ronde van Romandie Féminin”, schrijven ze. “Eerder deze week hebben alle betrokken teams formele brieven aan de UCI gestuurd waarin ze hun steun betuigden aan de veiligheid van de rensters, maar waarin ze hun ernstige zorgen uitten over de eenzijdige oplegging van een GPS-trackingapparaat aan slechts één renner per team.”

Volgens de ploegen hebben ze twee zaken duidelijk gemaakt: “We zouden zelf geen renner selecteren, noch het apparaat installeren, verwijderen of onderhouden. Daarnaast was de UCI of haar partner vrij om een renner te selecteren en het apparaat te installeren, op eigen verantwoordelijkheid, indien zij van mening waren dat zij daartoe het recht hadden.” Als gevolg van het verzet tegen de test dreigde de UCI met diskwalificatie, wat later ook effectief werd.

Velon is de spin in het web
“Ondanks onze medewerking en het bestaan van een bewezen en samenwerkend veiligheidstrackingsysteem dat al met succes is getest in andere grote wedstrijden (volledig operationeel voor het hele peloton en aangeboden aan de UCI), heeft de UCI ervoor gekozen deze maatregel op te leggen zonder duidelijke toestemming, te dreigen met diskwalificatie en ons nu uit te sluiten van de wedstrijd omdat we zelf geen renner hebben geselecteerd. De reden waarom ze zelf geen renner willen nomineren, is nog steeds onbekend en onbeantwoord”, schrijven de teams. Het systeem waar ze naar verwijzen is dat van Velon.

“Ondanks meerdere verzoeken van de teams in de afgelopen twee dagen, konden de UCI-commissarissen niet aantonen op basis van welke precieze UCI-regel teams verplicht zijn om één renner te discrimineren ten opzichte van andere renners wat betreft hun verplichtingen (behalve het officieel verwijzen naar een e-mail van de ploegenvakbond). Ze hebben desondanks besloten door te gaan en de teams met hun renners te diskwalificeren.”

Canyon//SRAM, EF Education-Oatly, Picnic PostNL, Lidl-Trek en Visma | Lease a Bike zijn dus geschokt door de diskwalificatie. “Deze actie negeert de rechten van teams en renners, past de maatregel op discriminerende wijze toe en is in strijd met de eigen uitgesproken inzet van de UCI voor dialoog met belanghebbenden. We lopen altijd voorop om wielrennen veiliger te maken, maar dit moet worden bereikt door samenwerking, niet door dwang.”


Heb jij RIDE Magazine al besteld?

Pauline Ferrand-Prévot staat met een groot interview in de RIDE Magazine Najaarsgids 2025! De kopvrouw van Visma | Lease a Bike verraste vriend en vijand door in haar comebackjaar meteen Parijs-Roubaix en de Tour de France Femmes te winnen. Frankrijk ligt daardoor aan haar voeten. Hoe kijkt ze zelf terug op de impact van haar Tourzege? Lees het verhaal nu in de nieuwe RIDE!
RIDE Magazine
25 Reacties
15-08-2025 14:45
De UCI presenteert dit als een veiligheidsmaatregel, maar wie het goed bekijkt ziet vooral een dataverhaal in vermomming. Want als veiligheid écht de prioriteit was, zou je de renster tracken, niet haar fiets. Bij een crash wil je weten waar het slachtoffer ligt, niet waar het frame heen is gevlogen. En dat kan allang: er bestaan simpele tags van een paar gram die je in een schoen of zak kunt dragen, die via telefoons in de buurt je locatie doorgeven. Goedkoop, licht, direct, en vooral: het volgt de persoon, niet het materiaal.

De keuze voor een kastje op de fiets is dus merkwaardig. Technisch omslachtiger, praktisch minder veilig, en in noodgevallen zelfs zinloos. Maar op de fiets monteren betekent: centraal eigendom, constante datastroom, commerciële exploitatie en geen afhankelijkheid van medewerking van renners. Het is een systeem ontworpen voor controle, niet voor bescherming.

Kortom: als de UCI werkelijk om veiligheid gaf, zaten die trackers in de schoenen van de rensters. Dat ze nu op de fiets zitten, zegt alles.
    15-08-2025 15:08
    Ik wist niet dat er ook al wielerwappies bestaan.
    15-08-2025 15:31
    Ik hoop niet dat je nu suggereert dat Airtag-achtige trackers gebruikt kunnen worden voor dit soort situaties, want dan overschat je die technologie toch wel behoorlijk (zeer beperkt bereik, werkt alleen als er telefoon, en dus mensen, in de buurt zijn, en is volledig afhankelijk van de bereikbaarheid van een mobiel netwerk).
    15-08-2025 15:32
    Punt 1: die lichte/kleine tracking oplossing zijn uiteraard compleet ongeschikt, je hebt tenminste live GPS tracking nodig om voldoende zekerheid te bieden. Alweer vergeten waarom dit hele initiatief van de grond is gekomen? Weinig telefoons in de buurt als je in een ravijn ligt. Als je in je eentje of in een klein groepje een afdaling rijdt is er misschien überhaupt minutenlang niemand met een telefoon in de buurt, dus een soort van laatst bekende locatie is ook niet afdoende. Je zou bovendien een hoop vals positieven krijgen als je moet werken op basis van laatst bekende locatie: steeds als iemand even buiten bereik is van telefoons of een netwerk zou je dan moeten gaan checken of diegene nog wel op z'n fiets zit.

    Punt 2: Een renner zit nou eenmaal op een fiets in een wedstrijd, de locatie daarvan is dus uitermate geschikt om direct of indirect de positie van een renner te bepalen. Zeker als het ook op reservefietsen zit. En gezien je de dus wel degelijk GPS nodig hebt, inclusief batterij etc, is het toch een klein kastje dat je liever niet op je lichaam draagt als het niet nodig is.
    15-08-2025 15:47
    De UCI verkoopt dit als veiligheid, maar het is eerder data- en controlehonger in een fluorescerend hesje. Want echte veiligheid begint bij het volgen van de persoon, niet het voorwerp. Een fiets kan meters of zelfs honderden meters van een gevallen renster belanden. Dan weet je precies waar het frame ligt, maar niets over de renster zelf.

    Natuurlijk heb je bij serieuze ongevallen live GPS nodig, liefst onafhankelijk van passerende telefoons. Maar daar is technologie voor: er bestaan compacte, schokbestendige GPS/LTE-trackers van onder de 50 gram, waterdicht, met een batterijduur van dagen, die je gewoon in een schoen, zak of rugpaneel kunt dragen. Motorracers, bergsporters en zeilers doen dit al jaren. Het argument “lastig op het lichaam te dragen” gaat in 2025 simpelweg niet meer op.

    Waarom kiest de UCI dan tóch voor een fietsmontage? Omdat dat het eigendom, de datastroom en de toegang in hun handen legt. Geen afhankelijkheid van renners, geen datadeling met concurrenten, wel een nieuw verdienmodel. Veiligheid is hier hooguit het excuus, niet de drijfveer.

    Wie veiligheid écht serieus neemt, trackt de renner. Dat ze nu de fiets tracken, zegt alles.
    15-08-2025 16:19
    Je begint met het verplaatsen van de doelpalen, we hebben het nu dus niet meer over simpele tags van een paar gram maar over GPS trackers (LTE is overigens ook ongeschikt op veel plekken), kastjes van op z'n minst tientallen grammen.
    Daarna leg je me woorden in de mond, ik zeg niet dat het lastig op het lichaam te dragen is, maar dat je het liever niet op het lichaam draagt als het niet nodig is. Je kunt daar ook weer op vallen bijvoorbeeld.
    En het is niet nodig, want je fiets ligt ofwel vlak naast je ofwel op de plek waar je het ravijn in bent gekukeld. In dat laatste geval zal hij op de fiets bovendien vaak een beter signaal geven dan wanneer de tracker op je lichaam zit en je er zelf op ligt, wellicht ook nog onder een bladerdak. Dan kan hij zomaar tientallen meters of meer afwijken.
    Ik hoop dat je zelf kunt bedenken waarom de situatie voor bijv. zeilers anders is. Ook heb ik nog nooit een renner met een rugpaneel gezien, of met een motorlaars of andere grote (en zware) schoen waar dit even makkelijk in te verwerken is.

    Je komt gewoon met een extreem vergezocht verklaring voor iets dat een veel simpelere reden heeft. Het slaat ook echt werkelijk helemaal nergens op, alsof de "data" van fietstracking super waardevol zou zijn voor de UCI.

    Wat waardevol kan zijn voor de UCI, en voor de ploegen, is het partnership met de fabrikant, maar ook de ploegen zullen kiezen voor een oplossing op de fiets. Dat staat helemaal los van de keuze tracker op persoon (onlogische keuze) vs tracker op fiets (logische keuze).
    15-08-2025 18:11
    Apart Logisch, dat in een draadje waar meerdere personen reageren, jij denk dat ik volledig op jou reageer. Nee, ik licht toe. En wat je laatste zin betreft: nee, het is totaal niet logisch dat de fiets wordt getracked ipv de persoon zelf. Zeker bij ongelukken in de afdaling wil je weten waar de atleet is, niet waar de fiets is. Dat dit een discussiepunt is vind ik onbegrijpelijk.
    15-08-2025 19:07
    @Panache: De fiets zal na een valpartij op geen grote afstand vinden zijn hé. Maar u heeft gelijk, de renner of beiden zou beter zijn.
    Wel eigenaardig is volgens mij dat het allemaal zo lang moet duren terwijl niet moeilijk kan zijn. Ik lees vanalles over Velon dus ja daar is misschien een conflict. Andere optie is amateurisme, ook een grote kans.
    15-08-2025 19:37
    Je fabuleert prachtig. Verder had niemand het over op het lichaam dragen dus ik ben benieuwd op welke denkbeeldige post je dan reageerde m.b.t. dat punt.

    Verder is het vooral onbegrijpelijk dat je niet snapt waarom iedereen (UCI, ploegen, fabrikanten) kiest voor een oplossing op de fiets. Nogmaals: er is geen realistisch scenario waarin dit niet afdoende is. In het extreem zeldzame geval dat de renner echt honderden meters van zijn fiets terecht komt (geen recente voorbeelden van bekend) EN niemand dat gezien heeft EN hij/zij niet terecht komt zodat hij/zij niet met het lijf op de tracker ligt is het alsnog een kwestie van een logisch pad naar beneden volgen; GPS is in de bergen zelden betrouwbaar op meer dan enkele tientallen meters dus het is maar de vraag hoeveel dat zou helpen in dat geval. Als het op de fiets zit zie je die meteen liggen en weet je dat je warm zit.

    Dat dus allemaal nog bovenop het belangrijke argument dat je liever geen extra kastje op je lijf draagt waarop je kunt vallen met extra letsel tot gevolg.

    Ondertussen zijn we je aanvankelijke bespottelijke argumenten alweer bijna vergeten dus ik herhaal ze even. Eerst zei je dat het een schijfje van enkele grammen kon zijn en daarna dat een GPS tracker van 50 gram in een rugpaneel (wat?) of wielerschoen verwerkt zou moeten worden.
    15-08-2025 19:51
    Je hebt weinig duimpjes gekregen voor je vlammend betoog Logisch. Jouw taxatie en werkelijke risicobeoordeling worden schijnbaar niet breed gedeeld. Waarheid is niet democratisch, maar het is wel een signaal.
    15-08-2025 20:51
    Identificatie van een renner gebeurt door middel van rugnummer en kaderplaat voorzien door organisatie. Daarmee kan ook localisatie komen als er verantwoordelijkheid genomen word, einde discussie.
15-08-2025 14:38
Glashelder. Daarnaast is een en ander wettelijk bepaalt en het klinkt niet alsof de UCI zich aan de wet houdt met deze maatregelen.
    15-08-2025 15:26
    Denk je dat of weet je dat? Vergeet ook niet dat zowel de UCI als deze wedstrijd in Zwitserland (geen EU land) gevestigd zijn, wellicht is het in dit soort gevallen niet altijd het land waarin de werkgever gevestigd is leidend.
15-08-2025 14:56
Machtsmisbruik van het zuiverste soort.
15-08-2025 15:22
De UCI is er niet voor de renners, de renners zijn er voor de UCI..
15-08-2025 15:00
Huichelaars! Discriminatie? Uitvlucht, leugens! Het gaat om commercie, het gaat om Velon.
    15-08-2025 19:09
    Dat klopt, het gaat om de commercie bij de huichelaars van de UCI. Die willen opnieuw het wiel uitvinden en hun eigen systeem gebruiken, zodat ze eigenaar van de data zijn en die kunnen vermarkten. En ik snap ook wel dat de teams daar niet blij mee zijn. Die data over de renners en rensters is namelijk hun eigendom en niet van de UCI.
    15-08-2025 23:10
    @karl66 Nee, het gaat om de commercie bij de huichelaars van Velon, de ploegen die veel geld willen verdienen over de rug van hun concurrenten en de wedstrijdorganisatoren. Juist goed dat de UCI niet heeft toegegeven aan deze ‘Halsabschneider’.
15-08-2025 15:16
Deze teammanagers hanteren een bijzonder wereldvreemde definitie van 'discriminatie'. Ik neem aan dat ze dan bijvoorbeeld ook nooit een renster aanwijzen die flesjes water bij de teamauto moet halen voor haar teamgenoten. Dat zou immers ook een oneerlijk, 'discriminerend' nadeel zijn voor deze renster ten opzichte van haar collega's. Het lijkt me duidelijk dat het zelf niet willen aanwijzen van een renster gewoon een bewuste tactiek is geweest om deze zaak op de spits te drijven. Misschien dat er andere juridische opzichten zijn waarin de UCI de fout is ingegaan, maar geen enkel sporttribunaal of rechter zal dit opvatten als een geval van 'discriminatie'. Dat argument is louter voor de bühne, in een poging de publieke opinie te beïnvloeden.
    15-08-2025 15:27
    Als je tussen de regels doorleest, willen teams vooral niet de verantwoordelijkheid nemen voor het apparaat. Stel dat iemand valt, schade bij anderen veroorzaakt, etc.

    Door de UCI iemand te laten aanwijzen en het door de UCI te laten installeren, leggen ze de verantwoordelijkheid volledig en dus ook voor eventuele schade bij de UCI.
    15-08-2025 16:42
    Deze teams bepalen wel wie er met Velon-camera rijdt. Dat is kennelijk geen discriminatie?
    15-08-2025 16:56
    @Robert Deze teams (plus AG) willen dat de UCI Velon gaat gebruiken, omdat ze daar veel geld mee kunnen verdienen. Deze gezamenlijke verklaring bestaat vooral uit drogredenen; leugens om niet toe te geven dat het uitsluitend om geld gaat, dat klinkt immers al een stuk minder sympathiek dan (voorgewende) antidiscriminatie.
15-08-2025 16:40
Waarom een renster per team? Wat is het nut van één renster? Gelijke monniken gelijke kappen zou ik zeggen. Daarnaast vind ik het een rare zaak dat de UCI je gaat verplichten om elektronica mee te gaan nemen die nog niet getoetst is aan de wetten en regels van het land waar gereden wordt betreffende privacy etc.. Ik had de transponder aan de fiets gehangen en deze naderhand met een lekker plakkerige inhoud van een bidon behandeld, oeps foutje...
    15-08-2025 16:47
    Het gaat om een (derde) test. De eerste twee tests waren in de Ronde van Zwitserland, zonder bezwaren. Het UCI-reglement is opgesteld in samenspraak met de overkoepelende organisaties van ploegen en wedstrijdorganisatoren en de twee vakbonden.
16-08-2025 13:43
Er wordt van een mug een olifant gemaakt, hoe groot is statistisch de kans dat er een renner niet te vinden is? Daarnaast rijdt iedereen met communicatie rond, dat heel goed aangepast kan worden met GPS of een SIM zonder dat het heel veel meer gaat wegen.

Reacties zijn gesloten.