woensdag 26 maart 2025 om 12:06

Waarom voegt Tadej Pogacar Parijs-Roubaix toe aan programma? Dit zegt ploegleider Fabio Baldato

Video Het zal al lange tijd in de pijplijn, maar nu is de kogel ook echt door de kerk: wereldkampioen Tadej Pogacar maakt dit jaar zijn debuut in de profversie van Parijs-Roubaix. Waarom wil de Sloveen dit jaar al deelnemen aan de ‘Hel van het Noorden’? We vroegen het aan Fabio Baldato, zijn ploegleider bij UAE Emirates XRG.

“Vandaag kwam het persbericht naar buiten, maar na Milaan-San Remo waren er al discussies tussen Pogacar en het management van de ploeg”, geeft Baldato – die in 1994 als tweede eindigde in een heroïsche editie van Parijs-Roubaix, achter Andrei Tchmil – aan voor de start van de Classic Brugge-De Panne.

“Het nieuws hing natuurlijk al langere tijd in de lucht. We wisten dat Tadej graag wilde deelnemen aan de wedstrijd, en we willen hem graag steunen bij zijn ideeën. Maar het laatste woord was aan het management, met Mauro Gianetti (de algemeen manager, red.) en José Antonio ‘Matxin’ Fernández (sportief manager, red.).”

Het zaadje bij Pogacar werd gepland na een verkenning van de belangrijkste kasseistroken in februari, waarbij Baldato en Tim Wellens aanwezig waren. Hoe verliep deze verkenning? “Dat was al indrukwekkend, maar dat is altijd zo met Tadej. Of het nu in een wedstrijd of op training is: hij gaat altijd vol gas. Hij was ook heel ‘excited’ om op de kasseien te kunnen rijden.”

Kan Pogacar op de kasseien het verschil maken? – foto: Cor Vos

“Alleen, dat stond eerst niet op de planning. We hadden een verkenning gepland voor de Ronde van Vlaanderen, maar hij was in de buurt en wilde ook het parcours van Parijs-Roubaix al eens van dichtbij zien. Pas na deze verkenning begon hij volgens mij na te denken over zijn deelname. Hij zei toen al een paar keer ‘ik wil graag Parijs-Roubaix doen, waarom niet dit jaar al?’ Maar dat is het. We hebben toen nog geen plannen gemaakt.”

“Of hij kan winnen? Waarom niet?”
Na weken van gespeculeer kwam er woensdag eindelijk witte rook. Pogacar zal dus alsnog meedoen aan de Helleklassieker, maar wat mogen we verwachten van de wereldkampioen? Ziet Baldato zijn mindere gewicht als een nadeel? “Nee, dat denk ik niet. Zeker niet met de nieuwe fietsen en wielen van tegenwoordig. En daarnaast: Tadej weet ook hoe hij over kasseien moet rijden. Hij is een geweldige stuurman. Tadej is niet alleen erg sterk, maar ook erg handig met de fiets. Dat is belangrijk voor een koers als Parijs-Roubaix.”

“Of hij kan winnen? Waarom niet, hé? Maar: het is zijn eerste Parijs-Roubaix en er kan onderweg veel gebeuren: lekke banden, materiaalpech, valpartijen. Dat zie je in andere wedstrijden niet. Maar hij heeft zeker de kwaliteiten om er te zegevieren. Als hij niet eerste eindigt, kan hij ook tweede of derde worden. Hij zou niet starten als hij niet dacht dat hij kon winnen. Als je heel sterk bent, kan je ook het verschil maken op de kasseien.”

En de risico’s? Zit de ploeg daar nog mee in het hoofd? Het was voor ploegmanagers Gianetti en Matxin in eerste instantie een belangrijke reden om te twijfelen. “Als je start, kan je altijd vallen. Het heeft geen zin om voorzichtig of met twijfels aan de start te staan.”

In de RIDE Magazine Zomergids 2025 (€12,50) lees je een uitgebreid interview met wereldkampioen Tadej Pogačar. De Sloveen kwam spontaan naar de Alpecin Barbershop voor een knipbeurt en dat draaide uit op een interessant interview. Pogačar praat over het pakken van KOM's en het nastreven van nieuwe doelen. Bestel jouw exemplaar van het zomernummer 2025 van RIDE Magazine hier!!
RIDE Magazine
8 Reacties
26-03-2025 12:35
Mooi dat hij de uitdaging aangaat, maar dit gaat hoogstwaarschijnlijk de koers zijn die hij op zijn 35e in zijn laatste seizoen nog wanhopig probeert te winnen. Heeft buiten figuren als Van der Poel, Pedersen en Van Aert vooral de pech dat Phillipsen een jaargenoot is. Kan dus niet wachten tot de huidige toppers op leeftijd zijn (nog los van jongere specialisten die zich zullen gaan aandienen).

Zal moeten hopen dat er ooit een tempobeul zo onverstandig is om hem mee te nemen naar de finish. Wat dat betreft is het een jammer dat Politt nu zal moeten knechten. Dat was een ideale vluchtpartner voor hem geweest.
26-03-2025 12:39
Voor een goede stuurman ligt hij toch opvallend vaak tegen het asfalt. Wellicht door overschatting van de eigen kunsten of onderschatting van het parcours. En juist dat kan dodelijk zijn in Parijs-Roubaix.

Maar zijn deelname maakt de koers er alleen maar interessanter op.
    26-03-2025 12:46
    Inderdaad, ik vind hem helemaal geen goede stuurman. In de Strade lag hij ook op t asfalt/berm.
    En o.a. in de Tour ook de bekende slipper in de afdaling met Jonas.
    Er zijn veel betere stuurmannen zoals bijvoorbeeld MvdP en Wout.
    Stel dat t nat wordt? Wordt helemaal glibberen en glijen.

    Ik hoop weer op een zeiknatte editie zoals in 2021... het spijt me voor de renners maar dat is voor mij echt genieten met een biertje voor de tv.
    26-03-2025 13:12
    Afgelopen 3 seizoenen ken ik maar 2 valpartijen van hem, opvallend vaak… ehmmm
    26-03-2025 13:23
    Luik 2023, Tour 2023 (de dag van de Im dead I'm gone) en de Strade dit jaar zijn er al 3 en alledrie in grotere koersen.
    26-03-2025 14:09
    Hij rijdt alleen maar grote koersen. Als je dan valt in koers, zal dat inderdaad in een grotere koers zijn.
26-03-2025 13:23
@Xtacy,......... betere stuurmannen zoals bijvoorbeeld MvdP en Wout. Denk dat die stuurmanskunst bij Wout toch wel enige uitleg behoeft na al die val partijen, sommige wel en sommige niet door zijn eigen of andermans schuld.
    26-03-2025 23:07
    Alleen al t feit dat Wout en natuurlijk ook MvdP meervoudig kampioen zijn in de cross zegt mij al dat ze betere stuurmannen zijn. Daar is zoveel meer techniek voor nodig.

    Dat Tadej op z’n plaat gaat in Strade in Tour zonder dat er ook maar iemand in de buurt is verbaasd mij gewoon… ik vind hem onbesuisder dan Wout en MvdP. Maar dat is mijn mening. Tadej is een geweldenaar, niet mijn favoriet, maar naar mijn bescheiden mening niet een van de beste stuurmannen.

    Wat betreft t vallen van Visma breed, ik heb geen idee wat ze de afgelopen tijd aan t doen zijn daar, zou t niet gewoon aan t materiaal kunnen liggen ofzo? Ook dit jaar liggen ze er gewoon weer met bosjes bij…

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine