dinsdag 8 juli 2025 om 11:00

Mathieu van der Poel duidelijk over strategie na keiharde crash Jasper Philipsen

Video Na een fantastisch openingsweekend voor Alpecin-Deceuninck, kregen zij na de derde etappe een fikse domper te verwerken. Groenetruidrager Jasper Philipsen kwam keihard ten val bij de tussensprint, liep meerdere botbreuken op en is afgestapt. Samen met de valpartijen in de finale is dat het gesprek van de dag. Dat en meer in een nieuwe WielerFlits Update.

Tim Merlier boekte een mooie zege voor Soudal-Quick-Step en haalt ze enigszins de druk bij Remco Evenepoel weg. Maar na afloop ging het niet over de overwinning van de Europees kampioen of nummer twee Jonathan Milan, die zijn sprint graag had overgedaan. Nee, het ging vooral over de hectiek in de laatste tien- tot vijftien kilometer en de daaropvolgende valpartijen. We zagen onder meer Jordi Meeus zwaar vallen en ook in de laatste paar honderden meters ging het mis. Niet raar na alle versmallingen en de bocht waarin de finishlijn was neergelegd, maar toch.

Philip Roodhooft noemde het een ‘goede vraag’ of zo’n rit in een grote ronde thuishoort en ook Jasper Stuyven had er zijn mening over. Maxim en Youri behandelen het onderwerp ook Maxim heeft daar moeite mee. Hij stelt dat het parcours al in oktober bekend is en zeker de laatste weken ook in detail. Ploegen verkennen de finale en velen bekijken het (ruim) op voorhaan via Veloviewer. En toch komt de kritiek altijd pas achteraf en vooral van de verliezende teams. Al zijn daar ook andere geluiden te horen, zoals bij Dylan Groenewegen. Hij noemt renners acteurs.

Bij Alpecin-Deceuninck slikten ze dus de bittere pil rondom Philipsen, maar ploegbaas Philip Roodhooft wilde geen zwarte piet toespelen aan ‘daders’ Bryan Coquard en Laurenz Rex. Mathieu van der Poel leefde enorm met Philipsen mee en stelt dat de ploeg nu voor Kaden Groves de sprint gaat aantrekken. Hijzelf is dan weer de grote favoriet voor de ritzege in Rouen, maar de concurrentie is niet mals. We krijgen een schitterende finale voorgeschoteld, met mogelijk waaiers als voorgerecht. Hoe dat allemaal zit hoor je in een nieuwe WielerFlits Update!

Winactie
De winactie van vandaag: maak kans op het boek Hotel du Tour van Jeroen Wielaert ter waarde van €24,99! Wil jij kansmaken op deze prijs? Speel dan deze Tourzomer mee met de WielerFlits winactie.

Luister hierboven naar de podcast en abonneer je via je favoriete podcast-app.
iTunes
Spotify
RSS-feed

Deze podcast wordt mede-mogelijk gemaakt door Alpecin DMG shampoo en de casual (wieler)kleding van Le Patron.

RIDE Magazine
18 Reacties
08-07-2025 07:09
Er is van te voren al vaak genoeg kritiek geweest op (onder andere) deze aankomst. Dat er na een zware crash nóg meer kritiek is, is vrij logisch nietwaar?
08-07-2025 06:52
Onzin. Luister de podcast In de Waaier maar terug. Daar voorspellen ze de valpartij al in slot van etappe, vanwege de flauwe bocht in programma. Geven aan dat ze enorm bang zijn dat dit fout gaat en klagen over de aankomst.
07-07-2025 22:39
Stop de oortjes. En geef de vluchters een kans
Alles wordt kapot geregisseerd door schreeuwende ploegleiders
Er was zelfs geen prijs voor “strijdlustige renner”
    07-07-2025 22:57
    Dat is in de Tour ook een deel van het probleem. De vluchters proberen het niet eens meer. Dus alle ploegen met een sprinter zijn nog fris. Als er een groep van 6-10 weg is moeten er toch wat knechten opgerookt worden. Verder zou het ook een oplossing kunnen zijn om de uci punten bij een vlakke etappe alleen nog te geven aan de top 3.
    08-07-2025 10:02
    Precies dat
    Maar niemand durft het aan te kaarten
08-07-2025 06:34
Deze etappe was door de bouwers uitgetekend voor waaiers. Hoewel de wind niet goed stond, waren er wel degelijk een aantal mogelijkheden. Maar geen pogingen, geen vluchters, alleen wandelen. Ja en dan gaat het los in de laatste 10 km, ongeacht welk finale parcours, iedereen nog fit, begin van de tour. De renners doen het zelf, blijft onzin iedere keer dat gezeur over het parcours, een parcours die al heel, heel erg lang bekend is.
Verder met Jan hierboven eens, weg met die oortjes!
    08-07-2025 07:08
    windkracht 5 tegen in de laatste 70km op kaarsrechte wegen, dan is er helemaal niks tegen een pelotonsprint te doen. Routebouwers moeten NOOIT een mogelijke sprintaankomst bouwen met bochten in de laatste 300 meter. Dat is levensgevaarlijk én tegen de regels.
    08-07-2025 08:33
    Wel eens wedstrijden gereden?Je hebt met windkracht 5 tegen geen schijn van kans.
    08-07-2025 10:36
    @Luipaardje,
    ik zag al aankomsten op autoraceparcoursen , met superbrede wegen zonder obstakels waar ze ook massaal en meermaals tegen het asfalt liggen
    08-07-2025 11:52
    @Djeeuw precies, de renners doen het zelf, gaven het gister zelfs gewoon toe. Buiten dat, als ze geen koers maken, krijg je dit op het einde. Waren voldoende kansen voor koers en waaiers, wind was zeker niet hele dag tegen, noch was het parcours kaarsrecht!
08-07-2025 08:31
Misschien dat er nog een paar drempels in de laatste kilometer kunnen voor meer spektakel? En dat we dan de renners de schuld geven! Fabio Jakobsen legde het mooi uit waarom dit een bloedlinke aankomst was en ik vind het een raadsel dat de Aso dit zelf niet ziet.
    08-07-2025 11:47
    Idd. een duidelijke Jakobsen gister.
    Gaf goed aan hoe het in z'n werk gaat in het peloton in volle finale.
    Heb van hem genoten bij de Avondetappe gister, wat een leuke gast is dat toch!
    Hopen dat we volgend jaar weer voor hem mogen juichen in de Tour!
08-07-2025 10:00
De oplossing is om kleinere ploegente laten starten. Een maximum van vier of vijf renners lijkt me genoeg. Het voordeel is dan ook dat er meer ploegen kunnen deelnemen aan de tour, waardoor het nog interessanter wordt, omdat het moeilijker is om de koers te controleren.
08-07-2025 06:53
Oortjes alleen gebruiken voor neutrale koersinformatie om gevaren aan te geven zorgt voor meer veiligheid.
Wat ook helpt bij dit soort etappes is om eventuele tijdverschillen 20 km voor de finish op te tekenen, zodat klassementsrenners en -ploegen zich kunnen laten uitzakken.
Adrie vd Poel heeft weleens geopperd om meer bochten in de laatste kilometers te leggen (niet in de laaste honderden meters uiteraard) om het peloton meer op een lint te krijgen in plaats van allemaal bij elkaar.
Dit alles zorgt er niet voor dat er geen valpartijen meer zijn, maar verkleint de kans en mogelijk impact.
08-07-2025 08:01
Maak “ KOERS “ en ga niet met zijn allen naar de massasprint . Bij schouderduw of kopstoot , naar huis .
    08-07-2025 09:38
    Ga jij maar koers maken op dit parcours met die windkracht recht in je gezicht.
08-07-2025 09:11
Beste redactie: Hij is uitgevallen (letterlijk) niet afgestapt!
08-07-2025 11:52
Sensatie gaat boven alles zodat het kijken hoe het gras groeit gecompenseerd wordt.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine