Vuelta 2025: Voorbeschouwing op het parcours – Elf aankomsten bergop, terug naar Bola del Mundo en Angliru
foto: Cor Vos
Julian Dubbeld
woensdag 20 augustus 2025 om 13:33

Vuelta 2025: Voorbeschouwing op het parcours – Elf aankomsten bergop, terug naar Bola del Mundo en Angliru

Het gaat snel met de wielerkoersen in augustus. De Tour de France is voor het gevoel nog maar net voorbij, maar de Vuelta a España dient zich alweer aan. Maak jezelf klaar voor een ouderwetse Vuelta, met heel veel beklimmingen, plotwendingen en: een heel leuk parcours. Met deze WielerFlits-voorbeschouwing ben je alvast helemaal bij. 

Voor de eerste keer in de geschiedenis begint de Vuelta a España in Italië. Turijn, de op een na grootste stad van Noord-Italië, is het decor van de Gran Salida. Dat betekent dat de Italiaanse auto-stad de Tour de France, de Giro d’Italia en de Vuelta a España in krap anderhalf jaar tijd heeft mogen verwelkomen. In 2024 was Turijn namelijk aankomstplaats van rit drie in de Tour de France.

De Vuelta blijft in 2025 drie dagen in Italië, waarna het op dag vier de oversteek maakt naar Frankrijk. Hier blijven de renners maar even, want op dag vijf wordt de Vuelta in Spanje écht afgetrapt met een ploegentijdrit in Zaragoza. Hierna wordt de Vuelta echt ‘des Vuelta’s’. Dat betekent: heel veel aankomsten bergop en etappes die niet per se heel lang zijn. In totaal telt deze ronde ‘maar’ 3138 kilometer, maar ook liefst elf aankomsten bergop. Je kunt je afvragen wat de renners liever hebben: of vierhonderd kilometer extra fietsen en vijf aankomsten bergop minder, of dit…

Het belooft in ieder geval weer een fraaie Vuelta te worden, waarin de renners voor het grootste deel in het noorden van het land blijven. In de eerste week flirt de ronde met de Pyreneeën en Andorra, waarna het peloton in de tweede week het Baskenland en de beestachtige beklimmingen – de Alto de l’Angliru en La Farrapona –  in Asturië bezoekt. Aan het einde van week twee belanden de renners in Galicië.

Na de laatste rustdag op 8 september zijn de renners aanbeland in de provincie Pontevedra – aan de Spaanse westkust nog steeds in Galicië. Vanaf daar begint het peloton rustig richting Madrid te rijden, met nog een aantal flinke verplaatsingen in de derde week, onder meer naar Valladolid op woensdagavond na rit zeventien. De Vuelta zou in de slotweek echter de Vuelta niet zijn als de organisatie niet nog een keer zou uitpakken met een monsterklim. Die krijgt de ronde op de voorlaatste dag, op de Bola del Mundo.

De Vuelta keert terug op Bola del Mundo – foto: Cor Vos

flag-es Vuelta a España kort samengevat

flag-es 21 etappes
flag-es 3.138 kilometer
flag-it Start in Turijn
flag-it Drie etappes in Italië
flag-es Finish in Madrid
flag-es Rustdagen op maandag 1 en 8 september
flag-es 2 tijdritten (1 ploegentijdrit, 1 individuele tijdrit)
flag-es 51 tijdritkilometers
flag-es 11 aankomsten bergop
flag-es Beklimmingen van de l’Angliru, Bola del Mundo en La Farrapona
flag-es 5 tot 6 sprintkansen



Etappe 1

De openingsrit van de Vuelta is niet megazwaar. In totaal moeten er tussen finishplaats Novara en Turijn zo’n 185 kilometer worden afgewerkt. Daarin heeft de parcoursbouwer nog 1300 hoogtemeters in weten te ronselen. Dat komt vooral door de top van La Serra (6,8 km aan 5,1%) na zo’n zeventig kilometer.

Na La Serra kabbelt de eerste Vuelta-rit verder over licht glooiend terrein. De laatste twintig kilometer zijn zo goed als vlak, waardoor we bijna met zekerheid een massasprint gaan zien. De laatste keer dat de Giro in Novara was, won Tim Merlier er voor Giacomo Nizzolo en Elia Viviani. Het ziet er dus naar uit dat een sprinter de eerste rode trui in de Vuelta mag aantrekken. Wat gelukkig meehelpt: de laatste 2,7 kilometer van de rit zijn zo recht als maar kan.

Zaterdag 23 augustus 2025, Vuelta a España: Etappe 1 (186.1 km)
Profiel-afbeelding voor Etappe 1
Start:
12:55 ( Torino)
Finish:
17:20 ( Novara)

Etappe 2

De Vuelta zou de Vuelta niet zijn als er niet al vroeg in de ronde geklommen moet worden. Ook in Italië heeft de Vuelta-organisatie meteen weer een flinke klim gevonden om de eerste tijdsverschillen in het klassement te weeg te brengen. Het is de Monte Limone (7,6 kilometer aan 5,4%), een klim van tweede categorie.

Het peloton begint zondag nog in Alba en rijdt dan al snel richting de Alpen. In de 159,6 kilometer lange rit zijn de eerste 150 kilometer makkelijk. Het peloton kabbelt door dorpjes als Saluzzo, Busca (waar de tussensprint is, red.), Cuneo en Borgo San Dalmazzo als de voet van de Monte Limone langzaam aan wordt bereik.  Deze klim is niet al te lastig, maar wordt toch flink wat steiler richting de top. Wie een goede punch in de benen heeft, kan hier nog wel wat wegrijden. De Limone 1400 zat ook in de Giro van 2002, toen Stefano Garzelli in een sprint van vier de snelste was.

Zondag 24 augustus 2025, Vuelta a España: Etappe 2 (159.6 km)
Profiel-afbeelding voor Etappe 2
Start:
13:35 ( Alba)
Finish:
17:21 ( Puerto Limone)

Etappe 3

De derde rit in de Ronde van Spanje brengt het peloton van San Maurizio Canavese naar Ceres. Het is weer een korte etappe, want onderweg wachten slechts 134,6 kilometers. Na de start in Canavese, een ‘sub-alpien’ dorpje met slechts 10.000 inwoners, krijgen de renners weer een makkelijke aanloopfase. Er worden wel wat hoogtemeters gemaakt, maar beklimmingen blijven uit tot een kilometer of zestig.

Dan begint de Puerto Issaglio, een klim van tweede categorie die de renners naar een hoogte voert van 849 meter. Lastig is de Puerto Issaglio (6,4 km aan 6%) echter niet. Hierna is het echter wel een continu op- en afrijden naar de meet in Ceres. Er volgt nog even een klimmetje van drie kilometer tegen de vijf procent aan, terwijl er ook een ongecategoriseerd klimmetje naar Corio gaat. Heel lastig is de finale niet, het is vooral rechttoe rechtaan richting de meet in Ceres over valsplatte wegen. In Ceres wacht nog een leuk cadeautje: een slotklim van 2,2 kilometer aan 4,2 procent.

Maandag 25 augustus 2025, Vuelta a España: Etappe 3 (134.6 km)
Profiel-afbeelding voor Etappe 3
Start:
14:20 ( San Maurizio Canavese)
Finish:
17:22 ( Ceres)

Etappe 4

De vierde etappe in de Vuelta gaat van Susa in Italië, naar Voiron in Frankrijk en telt in totaal 206 kilometer. De eerste tachtig kilometer van de rit zijn bijzonder lastig omdat de renners de Alpen over moeten, maar de laatste 120 kilometer zijn zo goed als vlak als het peloton naar Voiron in de omgeving van Grenoble rijdt.

Na de start in Susa begint het wegdek meteen omhoog te gaan. De Puerto Exiles is de eerste hindernis van de dag. Niet lang daarna volgt namelijk de Col de Montgenevre (9 km aan 5,6%) op, die stijgingspercentages van boven de tien procent heeft. Het slotsluk van de lastige openingsfase begint in Briançon, als de renners aan de voet van de Col du Lautaret (9,2 km aan 5,2%) staan. Eenmaal op de top van deze beklimming zijn de renners op een hoogte van bijna 2.100 meter! Na de Lautaret is de rit niet meer zo spannend. De finale is zo goed als vlak, al loopt de weg in de laatste kilometers nog met 2 tot 3% omhoog.

Dinsdag 26 augustus 2025, Vuelta a España: Etappe 4 (206.7 km)
Profiel-afbeelding voor Etappe 4
Start:
11:25 ( Susa)
Finish:
16:31 ( Voiron)

Etappe 5

Na drie dagen in Italië en een dag in Frankrijk is de Ronde van Spanje eindelijk in Spanje (maar niet voor de hele ronde, want Andorra komt er nog aan). Figueres, een kleine stad in Catalonië die vooral bekendheid verwierf als geboorteplaats van Salvador Dali, is het decor van de ploegentijdrit. In het verleden eindigden redelijk wat Volta a Catalunya-ritten in deze stad, die vaak eindigden in een massasprint.

Maar een massasprint wordt het zeker niet woensdag. In de ploegentijdrit is het 24 kilometer redelijk rechttoe, rechtaan beuken. In totaal telt de route iets meer dan 100 hoogtemeters, maar die zullen het verschil niet maken. In de eerste twaalf kilometer rijden de ploegen in noordelijke richting, om in de laatste twaalf kilometer weer in zuidelijke richting naar Figueres te rijden. De laatste kilometer loopt licht omhoog.

Woensdag 27 augustus 2025, Vuelta a España: Etappe 5 (24.1 km)
Profiel-afbeelding voor Etappe 5
Start:
16:37 ( Figueres)
Finish:
18:30 ( Figueres)

Etappe 6

Op donderdag rijden de coureurs een etappe van 170 kilometer door het ruige hart van de Pyreneeën. Gereden wordt er van van Olot naar Pal in Andorra. Vanuit Olot moet er direct geklommen worden om Catalonië uit te komen. Het begint allemaal met de Collada de Sentigosa, een klim van 11,3 kilometer met een gemiddelde van 4,1%. Geen megalastig ding dus, maar wel een perfect stuk voor een vroege vlucht om op avontuur te gaan.

Na een snelle afdaling naar Ripoll volgt de megalange klim naar Collada de Toses (24,8 km met een gemiddelde van 3,5%). Na een lange afdaling rijden de renners Andorra binnen. Daar wachten nog twee beklimmingen. Een van tweede categorie en de slotklim van eerste categorie. De Alto de la Comella (4,3 km aan 7,5%) is de eerste van de twee, waarna de slotklim naar Pal (9,7 km aan 6,4%) volgt.De klim is niet de lastigste van deze ronde, maar de vermoeidheid zal toch al wel flink opgestapeld zijn na alle eerdere colletjes van de dag.

Donderdag 28 augustus 2025, Vuelta a España: Etappe 6 (170.3 km)
Profiel-afbeelding voor Etappe 6
Start:
12:35 ( Olot)
Finish:
17:16 ( Pal Andorra)

Etappe 7

De zevende rit in de Vuelta start nog in Andorra La Vella, waarna het peloton snel weer de Spaanse landsgrenzen opzoekt. Eenmaal in Spanje stapelen de beklimmingen in deze 188 kilometer lange rit naar Cerler zich in rap tempo op. De eerste klim van de dag volgt al snel: dat is de Port del Canto, een klim van (weer) liefst 25 kilometer met een gemiddeld stijgingspercentage van 4,3%. De col is zeer onregelmatig, met kilometers lang boven de 8%, terwijl er daarna weer zo goed als vlakke kilometers volgen.

Na de Port del Canto blijft het rustig tot halfweg koers. Na 102 kilometer is tijd voor de Puerto de Creu de Perves. Ook al zo’n lange klim, met zijn 23 kilometer. Na de Puerto de Creu de Perves wacht nog de Coll d’Espina, die iets langer duurt dan het routeboek doet aangeven. De laatste kilometers zijn echter 5,9 kilometer met een gemiddeld stijgingspercentage van 6,5%.

Vanaf 25 kilometer van de meet begint het wegdek te rijzen. Eerst met een procent of twee, daarna heel flink. De klim is in drie stukken, met steeds een korte afdaling, op te delen. Eerst 3,2 kilometer aan 9,2%, daarna 2,7 kilometer aan 9,8% en tot slot ongeveer 3 kilometer klimmen aan 7%. In totaal maakt dat de klim naar Cerler 12,1 kilometer aan 5,9%. U ziet het al: dat is een compleet vertekend beeld.
Vrijdag 29 augustus 2025, Vuelta a España: Etappe 7 (188 km)
Profiel-afbeelding voor Etappe 7
Start:
11:55 ( Andorra La Vella)
Finish:
17:13 ( Cerler)

Etappe 8

De achtste etappe in de Ronde van Spanje telt 163 kilometer en gaat van Monzon Templario naar Zaragoza. Hoewel er nul bergpunten onderweg te verdienen zijn, moeten de renners toch nog zo’n 1200 hoogtemeters verteren. Voor Spaanse begrippen is dat echter vlak: hier zijn de laatste plooien van de Pyreneeën. De rit zelf zit verder niet heel ingewikkeld in elkaar. De eerste tachtig kilometer rijden de renners in westelijke richting naar Huesca, waarna de afzink naar Zaragoza wordt ingezet. Hier wordt eerst een lus om de stad gemaakt, voor de renners het prachtige oude centrum binnenrijden.

De laatste vier kilometer zijn zo goed als rechttoe, rechtaan, maar toch zal het nerveus worden: op 400 meter van de streep volgt ineens een scherpe bocht naar rechts. Daarna is de finish pas zichtbaar. Twee jaar geleden deed de Vuelta Zaragoza, toch de vierde stad van Spanje, voor het laatst aan. Gewonnen werd er destijds door… een sprinter. Juan Sebastian Molano bleef hier destijds Kaden Groves en Boy van Poppel voor.

Zaterdag 30 augustus 2025, Vuelta a España: Etappe 8 (163.5 km)
Profiel-afbeelding voor Etappe 8
Start:
13:40 ( Monzón Templario)
Finish:
17:20 ( Zaragoza)

Etappe 9

De negende rit in de Ronde van Spanje brengt de renners van Alfaro (La Rioja) naar het skigebied in Valdezcaray, dat ook in de Spaanse provincie La Rioja ligt. Voor de mensen die er nooit zijn wezen skiën: misschien ken je de klim wel uit de wat vroegere Vuelta-geschiedenis. Al zeven keer eerder eindigde een Vuelta-rit namelijk in dit ski-gebied, maar daarbij moet ook gezegd worden dat de laatste keer alweer dertien jaar geleden is en dat de overige zes keer aan het begin van de jaren negentig en einde van de jaren tachtig waren, met iconische winnaars als Fabio Parra (1991), Pedro Delgado (1989) en Sean Kelly (1988).

Maar goed, voor de renners de finish in het skioord bereiken, moet er eerst nog een rit van 195,5 kilometer worden afgewerkt. De rit is grotendeels Spaans vlak – of WielerFlits vlak, zo u wilt. Alleen op de top van de Valdezcaray zijn vandaag bergpunten te verdienen, al mag het aantal hoogtemeters er vandaag toch ook wel weer wezen: bijna 3400 in totaal. Die slotklim valt overigens best mee. De klim Valdezcaray (13,2 kilometer aan 5,2%) wordt nergens echt lastig.

Zondag 31 augustus 2025, Vuelta a España: Etappe 9 (195.5 km)
Profiel-afbeelding voor Etappe 9
Start:
12:20 ( Alfaro)
Finish:
17:16 ( Estación de Esquí de Valdezcaray)

Rustdag

Maandag 1 september.


Etappe 10

De tiende rit in de Vuelta is 175,3 kilometer lang en vertrekt ’s middags vanuit het themapark in Sendaviva, wat voor de helft een pretpark en voor de andere helft een dierentuin is – en met zijn oppervlakte van 120 hectare tot een van de grootste themaparken in Europa behoort.

Na de start trekken de renners met gierende banden naar het noorden. De eerste 120 kilometer zijn glooiend, maar worden nooit echt, echt lastig. Dat geldt wel voor de Alto de las Coronas (7,2 kilometer aan 4,7%) daarna.Na een korte afdaling beginnen de renners aan een lange aanloop naar de slotklim, vlakbij de Franse grens. Op negen kilometer van de meet begint dan de slotklim naar het skigebied – weer – Larra-Belagua (9,3 kilometer aan 6,3%). De eerste kilometers zijn het steilst, maar daarna vlakt het af.

Dinsdag 2 september 2025, Vuelta a España: Etappe 10 (175.3 km)
Profiel-afbeelding voor Etappe 10
Start:
12:55 ( Sendaviva)
Finish:
17:18 ( El Ferial Larra Belagua)

Etappe 11

De elfde rit in de Vuelta a España kent start en finish in het fraaie Bilbao. De rit valt met zijn lengte van 157 kilometer nog mee, maar belooft bijzonder lastig te worden. Onderweg liggen namelijk zeven gecategoriseerde beklimmingen! Het zijn beklimmingen die we kennen uit het Baskenland: niet te lang, niet te hoog en wel steil.

In de openingsfase krijgen de renners de Alto de Laukiz en de Alto de Sollube voor de wielen, maar die gaan het verschil nog niet maken. Datzelfde geldt voor de Balcon de Bizkaia en de Alto de Morga, die ook nog als klimmen van derde categorie worden aangeduid en allemaal klimmen tussen de vier en kilometer lang zijn met gemiddelde stijgingspercentages van rond de vijf tot zes procent.

Met de Alto del Vivero (4,3 kilometer aan 8,1%), die twee keer moet worden beklommen, begint de finale pas echt. Het is de klim waar Marc Soler in 2022 wist te winnen. Het verschil met de rit van nu? Er volgt na de Vivero nog een klim. Het is de Alto de Pike (2,1 kilometer aan 9,4%), waarna er nog 7,5 kilometer naar de finish volgt. De Alto de Pike kennen we allemaal nog van…. de Yates-masterclass in de Tour de France van 2023.

Woensdag 3 september 2025, Vuelta a España: Etappe 11 (157.4 km)
Profiel-afbeelding voor Etappe 11
Start:
13:30 ( Bilbao)
Finish:
17:20 ( Bilbao)

Etappe 12

De twaalfde etappe in de Vuelta ziet er op papier leuk uit. Het is een rit waarbij je de eerste helft en de tweede helft een op een aan elkaar kunt spiegelen. De rit is vlak, met een klim van tweede categorie na 35 kilometer opdoemt en een klim van eerste categorie na 115 kilometer. De goede rekenaar weet dan metéén dat de etappe 145 kilometer lang is en van Laredo naar Los Corrales de Buena gaat.

Na 35 kilometer is het de Alto de Alisas (8,3 kilometer aan 6%) die voor vermaak moet zorgen in de rit. Daarna volgt een kilometer of zeventig, vlak tot glooiend naar de Collada de Brenes (6,6 kilometer aan 8,3%). Hier moet de beslissing volgen, want hierna is het nog maar een kilometer of twintig dalend tot de meet.  Het lijkt opnieuw een dag voor een vlucht te kunnen worden – als de favorieten er op de slotklim niet te vroeg aan beginnen.

Donderdag 4 september 2025, Vuelta a España: Etappe 12 (144.9 km)
Profiel-afbeelding voor Etappe 12
Start:
14:00 ( Laredo)
Finish:
17:22 ( Los Corrales del Buelna)

Etappe 13

De dertiende etappe in de Vuelta brengt het Beest van Asturië naar boven. Precies: de Alto de l’Angliru. De rit begint aan het begin van de middag nog in Cabézon de la Sal, waarna een loodzware rit volgt van 202 kilometer met bijna 4000 hoogtemeters. Weer in deze Vuelta is de aanloop naar een belangrijke slotklim vlak. Pas na 150 kilometer begint de weg echt te stijgen, met de Alto de Mozqueta (6,6 kilometer aan 8,4%).

Daarna volgt ook nog de zware Alto de Cordal (5,4 kilometer aan 9,3%). Hoewel deze klim superonregelmatig en loodzwaar is, lijkt de Cordal een verkeersdrempel met wat er nog komen gaat: de Alto de l’Angliru. De Angliru is een van de bruutste beklimmingen in de geschiedenis van de Vuelta en werd in het verleden al vaak aangedaan. De laatste keer was in 2023, toen Jumbo-Visma op een, twee, en drie eindigde met Primoz Roglic, Jonas Vingegaard en Sepp Kuss. Moeten we het gemiddelde stijgingspercentage nog benoemen? Vooruit, de Alto de l’Angliru is 13,1 kilometer lang en heeft een gemiddeld stijgingspercentage van 9,5 procent.

Vrijdag 5 september 2025, Vuelta a España: Etappe 13 (202.7 km)
Profiel-afbeelding voor Etappe 13
Start:
11:50 ( Cabázon de la Sal)
Finish:
17:14 ( Alto de l'Angliru)

Etappe 14

De veertiende rit in de Vuelta is een afsluiter van een bruut tweeluik in Asturië. Deze keer moeten de renners niet een, maar twee Asturische beesten temmen. Het aantal hoogtemeters ligt opnieuw tegen de 4000! Daarbij moet ook gezegd worden dat de coureurs daar nog eens zeventig kilometer minder lang over doen dan een dag eerder.

In deze etappe starten de renners in Avilés om naar de top van de Alto de la Farrapona (16,5 kilometer aan 6,2%) te rijden. Op papier lijkt de klim niet heel bijzonder, maar de laatste 5,5 kilometer stijgen gemiddeld met 10 procent. Het is een rit waar de renners dus zeker voor zullen vrezen. Zeker omdat daarvoor al de Alto Tenebreo (5,7 kilometer aan 6,2%) en de Puerto de San Lorenzo (9,4 kilometer aan 8,8%) overwonnen moest worden.

Zaterdag 6 september 2025, Vuelta a España: Etappe 14 (135.9 km)
Profiel-afbeelding voor Etappe 14
Start:
13:30 ( Avilés)
Finish:
17:13 ( La Farrapona)

Etappe 15

Na twee loodzware bergritten lijkt de vijftiende rit een dag voor de rustdag een makkie, maar dat is het allerminst. De 168 kilometer lange etappe van Vegadeo naar Monforte de Lemos telt toch nog 3300 hoogtemeters, maar daarbij moet wel gezegd worden dat het meeste klimwerk al in de eerste zestig kilometer zit.

Al direct na de start moeten de renners de Puerto A Garganta (17,6 kilometer aan 4,9%) omhoog, Waarna ook al snel de Alto de Barbeitos (11,8 kilometer aan 3,8%) volgt. Na deze top golft het parcours nog een kilometer of vijftig op en neer, waarna de etappe vanaf Castroverde weer zo goed als vlak wordt – op een hupje van 10 kilometer na. In Monforte de Lemos gaat een sterke sprinter óf een vluchter winnen.

Zondag 7 september 2025, Vuelta a España: Etappe 15 (167.8 km)
Profiel-afbeelding voor Etappe 15
Start:
13:05 ( A Veiga)
Finish:
17:17 ( Monforte de Lemos)

Rustdag

Maandag 7 september.


Etappe 16

Een nieuwe dag, een nieuwe finish bergop in deze Vuelta. Het is alweer de negende keer in deze ronde dat de streep op een beklimming ligt. Dinsdag rijden de renners in 172 kilometer van Poio aan de Spaanse westkust naar de Altro Castro de Herville (8,7 kilometer aan 5,1%) in de regio Galicië.

Het is verder een rit die zelden vlak is. Onderweg liggen vier gecategoriseerde beklimmingen, de een wat lastiger dan de andere. De eerste, de Alto de San Antonino (9 kilometer aan 4%) doemt pas halverwege op, maar daarvoor moet er al meermaals geklommen worden. Na de San Antonino volgt al snel de Alto de Groba (11,5 kilometer aan 5,4%). Daarna is de finale echt begonnen. Deze wordt afgetrapt met de Alto de Prado (5,6 kilometer aan 6,2%), met de Altro Castro de Herville als slotakkoord.

Dinsdag 9 september 2025, Vuelta a España: Etappe 16 (167.9 km)
Profiel-afbeelding voor Etappe 16
Start:
13:05 ( Poio)
Finish:
17:17 ( Mos. Castro de Herville)

Etappe 17

Aankomst bergop nummer tien krijgen we een dag later alweer in de ronde (en het is niet de laatste). In 137 kilometer rijden de renners van Valdeorras naar de Alto de El Morredero. Zo spannend als dinsdag wordt het in aanloop naar deze slotklim echter niet. Er wordt wat op en af gereden, maar nooit wordt het echt serieus. Pas op de Paso de las Traviesas (7,8 kilometer aan 4,2%) zijn vandaag voor het eerst bergpunten te verdienen.

Na deze klim doemt al snel de slotklim op – de rit is immers niet zo lang. De slotklim naar de Alto de El Morredero (18,1 kilometer aan 6,3%) is er een van eerste categorie en kent een aantal heel pittige stukken. Al direct na het oversteken van de rivier volgt er een stuk van 3,5 kilometer aan 10,3 procent, waarna de klim even wat afvlakt. Later volgt ook nog een stuk van 4,3 kilometer aan 8,7 procent. Kortom: genoeg kansen om een verschil te forceren.

Woensdag 10 september 2025, Vuelta a España: Etappe 17 (143.2 km)
Profiel-afbeelding voor Etappe 17
Start:
13:30 ( O Barco de Valdeorras)
Finish:
17:00 ( Alto de El Morredero)

Etappe 18

De tweede tijdrit in de Ronde van Spanje vindt plaats op de laatste donderdag. In Valladolid krijgen de renners een zo goed als vlakke tijdrit van 26 kilometer voorgeschoteld. Het parcours is letterlijk een copy-paste van de individuele tijdrit in de Vuelta van twee jaar geleden toen Filippo Ganna Remco Evenepoel wist voor te blijven.

De tijdrit slingert zich ten zuiden door allemaal voorsteden en het voetbalstadion van Real Valladolid, om vervolgens via de wijk Parquesol terug naar het centrum van Valladolid te rijden. De eerste tien kilometer van de chrono zijn redelijk technisch, met veel bochten en een klimmetje van 700 meter, maar is in de laatste twaalf kilometer rechttoe, rechtaan naar de meet. Het is een rit voor echte hardrijders.  Misschien voor Daan Hoole?

Donderdag 11 september 2025, Vuelta a España: Etappe 18 (12.2 km)
Profiel-afbeelding voor Etappe 18
Start:
13:12 ( Valladolid)
Finish:
17:30 ( Valladolid)

Etappe 19

De sprinters komen in het slotweekend van de Vuelta ook nog eens aan hun trekken. Op vrijdag rijden de renners in 159 kilometer van Rueda naar Guijuelo. Over de rit valt niet heel veel te vertellen: er zijn nergens bergpunten te verdienen, de tussensprint ligt na 103 kilometer in Salamanca.

Het enige gevaar: echt vlak, vlak is de rit ook weer niet. De hele dag schommelt de route tussen de 729 meter en 1012 meter hoogte. Het hoogste punt wordt pas aan de finish bereikt, maar of dat ervoor gaat zorgen dat de echte sprinters moeten lossen vandaag? Hmmm, wij denken van niet.

Vrijdag 12 september 2025, Vuelta a España: Etappe 19 (161.9 km)
Profiel-afbeelding voor Etappe 19
Start:
13:50 ( Rueda)
Finish:
17:21 ( Guijuelo)

Etappe 20

Wie dacht dat de Vuelta na de tijdrit en de sprintetappe rustig aan het afbouwen was naar Madrid, heeft het helemaal mis. Op zaterdag vindt namelijk misschien wel de zwaarste rit in de ronde plaats, als de renners finishen op de Bola del Mundo (12,5 kilometer aan 8,5%). De klim ten noordwesten van hoofdstad Madrid is er een met mythische proporties en werd in Kuifje ook wel de Raket naar de Maan genoemd vanwege de antennes op de top, maar zit pas voor de derde keer in de Vuelta. De laatste keer was in 2012.

Voor de Bola del Mundo staan er nog een aantal verschrikkelijke beklimmingen op het menu in de Sierra de Guadarrama. In de goede volgorde: de Alto de la Escondida (11 kilometer aan 3,7%), Puerto de la Paradilla (5,5 kilometer aan 5,5%) en de Alto del Léon (7,4 kilometer aan 7,1%) in de openingsfase en de Puerto de Navacerrada (6,9 kilometer aan 7,6%) in de voorfinale, waarna de Bola del Mundo volgt. Een leuk feitje: de Puerto de Navacerrada loopt later over in de Bola del Mundo.

Zaterdag 13 september 2025, Vuelta a España: Etappe 20 (165.6 km)
Profiel-afbeelding voor Etappe 20
Start:
13:00 ( Robledo de Chavela)
Finish:
17:17 ( Bola del Mundo)

Etappe 21

De slotrit in de Vuelta eindigt zoals zo vaak in Madrid. Het wordt een feestelijke aangelegenheid met de nodige rondjes door het fraaie, oude centrum en de rit is in totaal 101 kilometer lang. Na de start in Alalpardo hebben de renners nog dik twee uur om foto’s te maken met elkaar, rustig te rijden en lol te maken.

Het circuit waar de renners deze zondag op rijden is 5,8 kilometer lang en wordt na 65 kilometer opgedraaid. De renners zullen daarna meer dan genoeg tijd hebben om de finale al te verkennen, voor het eerst serieus wordt en er gesprint gaat worden voor de ritzege. Voor de volledigheid: het rondje gaat via de Paseo del Prado, Paseo de Recoletos, Calle de Alcalá en de Gran Via om vervolgens te finishen bij de Plaza de Cibeles.

Zondag 14 september 2025, Vuelta a España: Etappe 21 (103.6 km)
Profiel-afbeelding voor Etappe 21
Start:
16:40 ( Alalpardo )
Finish:
19:22 ( Madrid)

Naast deze uitgebreide vooruitblik op het parcours van de Vuelta 2025 kan je elke dag een losse voorbeschouwing verwachten op WielerFlits, met uitgebreide informatie over het parcours, de steden die de Vuelta passeert, start- en finishtijden en natuurlijk ook de favorieten.

RIDE Magazine
23 Reacties
15-08-2025 03:08
Prachtig parcours, hier zeer mooi door Wielerflits uiteengezet...
    15-08-2025 03:19
    helemaal eens, goede balans tussen lang genoeg en niet teveel details. leest prettig weg, en bereidt mij perfect voor op de pooltjes haha
14-08-2025 21:53
Veel bergritten maar het komt echt wel telkens op de laatste klim aan, weinig bergritten waar het constant op en af gaat of waar tactische mogelijkheden zijn.
    15-08-2025 09:04
    Eens! Pak hem beet een jaar of vijftien geleden zijn ze wat doorgeslagen een kant op gegaan waarin veel aankomsten bergop hebben, in combinatie met het vinden van geitenpadjes om op aan te komen, het voornaamste doel leek van de parcoursbouwers.

    Daarmee zijn ze een beetje uit het oog verloren hoe een interessant parcours, met bergritten waarin meer kan dan wachten op de slotklim eruit ziet.

    Edit: neem nu zo'n rit als degene waarin Dumoulin in 2015 de leiding verloor na de coupe van Astana. Ik haatte de uitkomst, maar juist zulke profielen bieden de kans op spectaculaire ritten.
    15-08-2025 15:13
    Valt verder ook op dat best wel wat slotbeklimmingen helemaal niet zo stijl zijn, dus ik verwacht eigenlijk 3 of 4x een sprint uit een groep met klassementsrenners (een beetje zoals de etappe in andorra in 2023 waar evenepoel van vignegaard won) tenzij een vluchter wint.
15-08-2025 05:24
Veel klimwerk, wat sowieso leuker is dan sprintwerk.
Minpuntje is dat de etappe profielen heel erg op elkaar lijken.
Hopelijk leidt dit niet tot voorspelbaarheid.
15-08-2025 08:10
Parcours sluit wel mooi aan op de gewichtdiscussie, wat een overdaad aan loeisteile eind klimmen zeg.
15-08-2025 11:04
Heel saai repeterend parcours. Bijna alle bergetappes kun je gewoon de tv aanzetten als ze beginnen aan de laatste berg omdat het gewoon vlak parcours ervoor is.
15-08-2025 11:53
Pogacar had deze op spaarstand kunnen winnen.
UAE treintje een keer of elf uitrollen, wegpunchen op de (slot)klim.
Zal nu wel minder voorspelbaar worden qua winnaar, maar niet noodzakelijk minder saai qua dagelijks koersverloop.
    15-08-2025 13:45
    Zie in Vingegaard toch een redelijk voorspelbare winnaar.
    16-08-2025 15:36
    Giovinazzi, een Vingegaard met een Tour in de benen tegenover een frisse Almeida en Ayuso kan spannend worden. Tactisch heeft Visma ook minder keuzemogelijkheden dan UAE, als UAE zelf niet tenonder gaat aan intriges tenminste.....
    16-08-2025 17:36
    Ik laat me graag verrassen, maar verwacht weinig spanning.
    20-08-2025 13:50
    Vingegaard is van een andere categorie. Voorspelbare winnaar ondanks de Tour in de benen, zeker omdat de UAE’s geen vlekkeloze voorbereiding hebben gehad.
15-08-2025 21:16
Angliru blijft toch wel de mooiste klim in Europa.
14-08-2025 20:16
Lekker rondje voor de klimmers met heel veel etappes waar het spannend zal zijn voor het klassement. Zou wel eens een heerlijk rondje kunnen worden. Aan het parcours zal het niet liggen
    14-08-2025 21:53
    het kan heel spannend worden, maar als er 1 renner dominant is, kan het ook heel snel saai worden. Soms is het met zo'n zware koers ook zo dat het de wil en kracht in de benen afsnijdt, en dat er juist passiever gekoerst wordt, met enkel pogingen in de laatste paar km. De renners maken de koers, het parcours is er naar, maar het hoeft echt niet zo te zijn.

    En er is toch geen ploeg die al die bergritten wil gaan cntroleren, dus ik denk dat we erg veel aanvallers gaan zien die een kans krijgen.
15-08-2025 07:56
Een TTT op dag 5. Ik ben benieuwd hoeveel teams al een mannetje missen voor ze die starten.
    16-08-2025 18:17
    Zeker na dat lange rechte stuk op dag 1.
15-08-2025 09:12
Roglic zal zich wel voor het hoofd stoten.
15-08-2025 21:24
Is het een ttt oude stijl waar de tijd van de vierde renner bepalend is of nieuwe stijl dat elke renner zijn eigen tijd krijgt?
    16-08-2025 07:20
    Dit (belangrijk) detail missen we idd. in de voorbeschouwing !!!!
17-08-2025 10:58
Zaragoza ttt was een aantal jaren geleden volgens mij. Die ploegentijdrit is nu in Figueres, zoals jullie later ook beschrijven. @redactie.
19-08-2025 08:02
Hopelijk kan alles doorgaan en zijn de bosbranden in de regio snel onder controle.

Reacties zijn gesloten.