Vuelta 2025: Voorbeschouwing etappe 18 naar Valladolid – Alsnog spanning in ingekorte tijdrit?
TT-time in de Vuelta a España! Drie etappes voor het einde mogen de renners los in Valladolid. Niet voor een tijdrit van 27 kilometer, want de organisatie ziet zich genoodzaakt om de chrono flink in te korten. Gaat hier nog een verrassing plaatsvinden? Of vergroot Jonas Vingegaard zijn voorsprong in het klassement? WielerFlits blikt vooruit.
Parcours
De tweede tijdrit in de Ronde van Spanje vindt plaats op de laatste donderdag. In Valladolid krijgen de renners een zo goed als vlak parcours van 27 kilometer voorgeschoteld. Althans, dat was toch het plan, maar de achttiende etappe is stevig ingekort om de veiligheid van de renners te kunnen garanderen. Daar heeft de organisatie toe besloten vanwege de dreiging van nieuwe grootschalige protesten.
Van de oorspronkelijke afstand rond Valladolid blijft zo nog slechts 12,2 kilometer over. Voor de tijdritspecialisten die de achttiende etappe met rood hebben omcirkeld in het routeboek, is het een flinke streep door de rekening. De organisatie ziet echter geen andere oplossing, gezien de recente protesten en ontstane commotie én de verontrustende berichten uit het noorden van Spanje. Er worden immers nog meer protestacties verwacht in de slotweek van de Ronde van Spanje.
De organisatie van de Ronde van Spanje neemt het zekere voor het onzekere en zo wordt de tijdrit dus met meer dan de helft ingekort, van 27,2 kilometer naar 12,2 kilometer. “Met het doel om de etappe beter te beveiligen, hebben de organisatoren van de Vuelta – in samenspraak met de gemeente van Valladolid – besloten dat de tijdrit donderdag zal plaatsvinden over een parcours van 12,2 kilometer”, klinkt het. De tijdrit kent nog wel altijd dezelfde start en finishplek.
Over Valladolid valt nog het nodige te vertellen. De stad in de regio Castilië en Leon ligt aan de rivier de Pisuerga. Ooit was het tijdelijk de hoofdstad van het koninkrijk Castilië en de Spaanse koloniën. Het is verder de geboorteplaats van de huidige kampioen van Spanje – Iván Romeo – die er overigens niet bij is in deze Ronde van Spanje.
Wijnliefhebbers kunnen hun lol op in deze beproeving tegen de klok. Valladolid staat bekend om haar wijnen. Dat is niet zo verwonderlijk: de stad ligt in het gebied Ribera del Duero, een van de grootste wijnstreken van Europa. Bijna de gehele stad wordt omringd door wijngaarden, waarvan de Rueda, Ribera del Duero, Toro, Tierra de Léon en Cigales de bekendste zijn.
Extra politie-inzet
De Vuelta a España is na de zestiende etappe nog maar eens gewaarschuwd: door grootschalige pro-Palestina-protesten moest de organisatie in allerijl de finish verplaatsen en de rit inkorten. De vraag is nu of de resterende etappes wel kunnen doorgaan, maar de organisatie stelt wel alles in het werk om de veiligheid van de renners te waarborgen.
Dat is ook wel nodig, want er worden nog meer protestacties verwacht in de slotweek van de Ronde van Spanje. Zo ook op donderdag, als de renners de individuele tijdrit moeten afhaspelen in en rond Valladolid. In de ploegentijdrit moesten de renners van het veelbesproken Israel-Premier Tech nog vol in de remmen voor actievoerders, die op de weg gingen staan.
Om een soortgelijke situatie te voorkomen, schaalt de Vuelta-organisatie zijn politiecapaciteit voor deze ingekorte tijdrit nog wat verder op. De Franse sportkrant L’Équipe heeft het over 300 agenten (in uniform en burgerkleding) van de nationale politie en nog eens 150 handhavers.
De stand van zaken
Favorieten
De tachtigste Vuelta a España nadert zijn sportieve climax. De moegestreden renners tellen af naar de slotrit in Madrid, maar voor de klassementsrenners staan nog twee cruciale etappes op het programma. Het gaat dezer dagen vooral over de beslissende bergrit naar de gevreesde Bola del Mundo, maar donderdag volgt er eerst nog een ingekorte tijdrit van iets meer dan 12 kilometer over de voornamelijk vlakke wegen van Valladolid en omstreken.
Natuurlijk, in Valladolid staat er weer een ritzege op het spel, maar we kijken toch vooral naar de strijd tussen de klassementsrenners en dan met name het gevecht tussen Jonas Vingegaard en João Almeida. Wie deelt een gevoelige tik uit in aanloop naar de rit richting Bola del Mundo? Of zijn de twee kemphanen zo aan elkaar gewaagd dat de tijdrit geen cruciale rol zal spelen in de strijd om de eindzege?
Het feit dat de tijdrit met meer dan de helft is ingekort, zorgt voor een totaal andere koersdynamiek. Het is vooral slecht nieuws voor de tijdritspecialisten, want zij kunnen hun PK’s nu minder goed kwijt. De klassementsrenners die minder bedreven zijn in het tijdrijden, zullen stiekem toch wel opgelucht ademhalen. Zij zullen nu minder tijd moeten prijsgeven tegen de klok. Voor wie is het nu een voordeel: Vingegaard of Almeida?
Wie van de twee is nu eigenlijk de beste tijdrijder? Het is van Vingegaard en Almeida geweten dat ze goed kunnen presteren tegen de klok. De Deen won in het verleden zelfs al tijdritten, maar ook Almeida grossiert in ereplaatsen. Jonas Vingegaard reed dit seizoen vier individuele tijdritten en werd achtereenvolgens eerste, tweede, dertiende en tweede. Daar moeten we wel een belangrijke kanttekening bij plaatsen: in de enige écht vlakke tijdrit (in de voorbije Tour de France) kwam hij niet verder dan de dertiende plaats en verloor hij veel tijd op zijn belangrijkste rivalen.
Er is dus hoop voor João Almeida, al presteert de Portugees normaal ook beter in een wat meer geaccidenteerde tijdrit. Dit jaar namen beide mannen het twee keer tegen elkaar opnamen op hun tijdritfiets. In de Volta ao Algarve won Vingegaard de tijdrit naar de lastige Alto do Malhão, Almeida moest als de nummer zes in de daguitslag exact een halve minuut toegeven op de renner van Visma | Lease a Bike. Tijdens de Tour de France-tijdrit in Caen was Almeida dan weer nipt beter. Het verschil was daar goed zeven seconden. Deze uitslagen zijn zeker niet leidend, zeker nu de tijdrit is ingekort, maar het bewijst misschien wel dat het beide kanten op kan.
Vingegaard is in ieder geval op zijn hoede. “Ik wil zo goed mogelijk presteren, maar de tijdrit ligt me niet helemaal”, vertelde hij aan TV2. De renners reden twee jaar geleden in de Vuelta al over quasi exact hetzelfde tijdritparcours en toen moest Vingegaard behoorlijk veel terrein prijsgeven op zijn toenmalige concurrenten. Saillant detail: de Deen moest die dag bijna een halve minuut toegeven op Almeida. “Toen ging het niet zo goed”, kan de rode man zich nog herinneren. “Ik hoop wel dat ik dit jaar een betere tijdrit zal neerzetten.”
In de schaduw van Vingegaard en Almeida kijken we ook zeker uit naar de strijd om plek drie. Tom Pidcock heeft voorlopig de beste papieren, maar Jai Hindley maakt zeker nog kans om in Madrid op het eindpodium te staan. Dan zal de Australiër donderdag wel tijd moeten goedmaken, maar de kopman van Red Bull-BORA-hansgrohe reed nog maar weinig goede tijdritten bij de profs. En Pidcock? We kunnen de Brit bezwaarlijk een specialist noemen, maar hij heeft zeker de potentie. Vergeet niet dat hij in 2017 nog wereldkampioen tijdrijden werd bij de junioren!

Heeft Filippo Ganna zich lopen sparen voor de tijdrit? – foto: Cor Vos
De meeste wielerogen zijn gericht op de klassementsrenners, maar de strijd om de dagzege belooft minstens zo boeiend te worden. Alhoewel: met Filippo Ganna staat er wel een duidelijke favoriet aan het vertrek. Echt waar, de Italiaan doet wel degelijk mee aan deze Vuelta a España. We hebben de tempobeul van INEOS Grenadiers eigenlijk nog nauwelijks gezien, maar Ganna rijdt rond met een groter doel. De hardrijder uit Verbania wil straks vooral schitteren op de kampioenschappen (WK en EK) en ziet de Vuelta als een drie weken durend trainingskamp.
We zijn benieuwd of Ganna – die zich de afgelopen dagen ongetwijfeld heeft lopen sparen voor deze chronoproef – zijn favorietenrol kan waarmaken. Of speelt de wat kortere tijdritafstand in zijn nadeel? Bij afwezigheid van Remco Evenepoel lijkt de tweevoudig ITT-wereldkampioen dé te kloppen man, maar hij zal wel eerst moeten afrekenen met een ander tijdritkanon. Voor Stefan Küng is de chrono in Valladolid ook een laatste test richting de kampioenschappen. De Zwitserse metronoom weet hoe je succesvol moet zijn in de Vuelta: vorig jaar won hij nog de slottijdrit in Madrid.

Stefan Küng is altijd een gevaarlijke klant op tijdritgebied – foto: Cor Vos
Wie we ook met stip noteren voor deze tijdrit is Jay Vine. De Australiër kan nu al terugblikken op een buitengewoon succesvolle Vuelta. De renner van UAE Emirates XRG won al twee (berg)etappes en de bergtrui lijkt hem inmiddels ook niet meer te kunnen ontgaan. Vine is echter ook een uitmuntend tijdrijder en het zou ons niet verbazen mocht hij Ganna en Küng het vuur aan de schenen leggen. Er is echter één maar: mag hij ook voluit gaan van de ploegleiding van UAE, in de wetenschap dat zijn ploegmaat Almeida hem nog nodig heeft in de beslissende bergrit van zaterdag?
Wie zich zeker niet zal inhouden op weg naar Valladolid is Alec Segaert. De jonge Belg zal zich maar wat graag eens willen meten met Ganna en Küng in een tijdrit op het allerhoogste niveau. De coureur van Lotto – die overigens zal vertrekken naar Bahrain Victorious – heeft door de jaren heen al de nodige adelbrieven verzameld op tijdritgebied. In de beloftencategorie veroverde hij drie opeenvolgende Europese titels en werd hij twee keer vicewereldkampioen, bij de profs won hij al de tijdrit in de Renewi Tour. Kan hij het ook in een grote ronde?

Alec Segaert liet zich al meerdere keren zien in deze Vuelta – foto: Cor Vos
Verder houden we rekening met een uitschieter van Magnus Sheffield (INEOS Grenadiers) en Bruno Armirail (Decathlon AG2R La Mondiale). Sheffield wacht nog op die ene grote tijdritzege op WorldTour-niveau, maar was er de voorbije seizoenen al een paar keer dicht bij. Zo was hij vorig jaar nog derde in de eerste lange tijdrit in de Giro d’Italia. Armirail is dan weer de huidige Franse kampioen tegen de klok en een vaste waarde in de top-10. De Fransman is een man van de regelmaat, maar schiet hij donderdag ook echt eens uit zijn slof?
Andere namen die we verwachten in de top-10, of die toch op zijn minst een gooi kunnen doen naar een goede klassering, zijn ex-Italiaans kampioen Matteo Sobrero en diens ploeggenoot Finn Fisher-Black (Red Bull-BORA-hansgrohe), Ben Turner (INEOS Grenadiers), Matteo Jorgenson (Visma | Lease a Bike), Søren Kragh Andersen (Lidl-Trek), Rémi Cavagna (Groupama-FDJ), Mikkel Bjerg (UAE Emirates XRG), Maximilian Schachmann (Soudal Quick-Step), Antonio Tiberi (Bahrain Victorious) en Huub Artz (Intermarché-Wanty).

Boekt Daan Hoole de eerste Nederlandse ritzege in deze Vuelta? – foto: Cor Vos
Nederlandse wielerfans zullen hopen op Artz, maar nog meer op Daan Hoole. En waarom ook niet, na die stunt in de Giro d’Italia eerder dit jaar? En dan rest ons nog één naam om bij stil te staan: die van Mads Pedersen. De oersterke kopman van Lidl-Trek is misschien geen echte tijdritspecialist, maar de leider in het puntenklassement is wel de regerend Deens kampioen.
Pedersen kan zich wellicht beter smijten, aangezien hij een doel heeft gemaakt van het komende EK tijdrijden in het Franse Ardèche. “De tijdrit is maar 24 kilometer, waarvan het merendeel vlak is. Het is misschien wel mijn enige kans ooit op de trui”, liet hij onlangs weten. En laat de tijdrit in Valladolid nu aardig wat gelijkenissen vertonen… Toch verwachten we niet al te veel van Pedersen, want hij koestert na enkele mindere dagen namelijk geen ambities.
Weer en TV
In Valladolid kan er donderdag eventueel een bui vallen, maar rond het middaguur – als de renners van het startpodium zullen rollen – klaart het op en blijft het volgens de laatste weersvoorspellingen droog. Het wordt behoorlijk warm, met een maximumtemperatuur van 26 graden Celsius. De wind komt uit het westen en trekt in de middaguren toch wat aan.





Voor morgen had ik Vine opgeschreven als hij niet én de bollen én almeida in zijn ploeg had. Denk dat we weinig klassementsmannen in de top 20 gaan vinden, en de eerste plaats zal wel voor een specialist als Ganna of Hoole zijn.
Almeida was ook niet goed vandaag, maar die heeft dan niks te verliezen. Een 2e plek achter Vingegaard en zo dicht bij grote ronde winst is zijn beste resultaat ooit in een grote ronde. Die kan vrij er vol voor gaan.
Hoe breed zijn de wegen? Kan je er geen heen-en-weer parcours van maken met extra dranghekken in het midden?
Dit is hoe dan ook toch een brevet van onkunde van de organisatie?
Maak het een tijdrit zonder publiek en voorzie een voldoende grote bufferzone…
Het is nu al in de sterren te lezen dat de slotrit geannuleerd wordt - ook al heweren ze nu nog het tegendeel…
Ideale afstand voor hem.
Won toch de ITT in Tirreno-Adriatico 2024 over een gelijkaardig parkoers tegen Ganna
Natuurlijk blijft de vraag of Don Juan er zin in heeft ...
Waarom niet twee keer hetzelfde rondje van 12,2km? Dat is toch al beveiligd!
Het idee van 2 keer dit kleinere rondje te doen lijkt me heel goed. Nu is het simpelweg koersvervalsing, Met minder dan een minuut achterstand had Almeida hier nog een kans om een half minuutje te proberen pakken, niet dat ik zeg dat het ging lukken, maar helemaal eerlijk is die inkorting niet. Doet me denken aan die keer in de Giro met Uran toen ook een bergrit zo goed als verdween en de laatste kans om Quintana te grazen te nemen verdween als sneeuw voor de zon.
Almeida minder km’s om achterstand goed te maken. Of vingegaard minder kilometers om voor sprong uit te breiden met de lastige etappe van zaterdag?
Ze leken gisteren in ieder geval allebei niet echt in vorm